Verschillen in Gps. Garmin Edge 810 en andere

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Heb al in de lijst gekeken of ik iets kan vinden maar mijn probleem niet kunnen vinden.
Sinds dik 1,5 jaar rijd ik met een Garmin 810.
Nu valt mij de laatste tijd dat er erg veel verschil in zit met andere gps.

Ten eerste pakt hij sommige segmenten bij Strava niet eens. Is nu al beter na een update?
Bekend bij iemand?

Ten tweede heb ik bijna altijd meer km en hoogtemeters ten opzichte van een andere gps.
(Kameraad rijd met een Teasi one two, heeft minder km en minder hgm, ik rijd ook met een snelheidsmeter op de vooras). Waar kan dit aan liggen?

Ten Derde. Een aantal segmenten in Strava heb ik het idee dat de garmin niet goed meet. Terwijl ik een paar sec langzamer ben op een bepaald segment geeft hij bijna een minuut tijdverschil aan. Waar ligt dit aan en wat kan ik er aan doen.

Wie kent deze problemen en weet hoe ik het kan oplossen of wat het probleem kan zijn. Misschien wat instellingen in de garmin?

Alvast bedankt.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Oplossing; niet druk over maken; GPS is nu eenmaal niet erg nauwkeurig, zitten altijd verschillen tussen, vermenigvuldig dat nog een keer met het gebruik van strava segmenten e.d...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wanneer jij een wielsensor hebt en de rest niet, dan zou jouw afstand moeten kloppen en de rest zou iets lagere waardes moeten hebben.
De gps van de 810 is niet nauwkeurig genoeg en op een bochtig traject snijdt gps de bochten af, waardoor gps waardes altijd iets lager uitvallen, de wielsensor meet de afgelegde weg wel nauwkeurig.

Strava doet rare dingen omdat er veel moet worden opgepoetst. Dit vanwege de verscheidenheid aan gps toestellen die in gebruik zijn. Telefoons in achterzakken zijn nu eenmaal niet de beste manier om nauwkeurig een track te loggen.
K
Het kan zijn dat Strava jouw track daarmee verprutst.

Kan ook zijn dat jouw 810 kapot is.
Probeer eerst de nieuwste firmware, en als 'ie in een siliconen hoesje zit, probeer het eens zonder.
Vocht tussen toestel en het hoesje schijnt slecht te zijn voor de ontvangst bij een 810, zal aan de ingebouwde antenne liggen(?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef:Wanneer jij een wielsensor hebt en de rest niet, dan zou jouw afstand moeten kloppen en de rest zou iets lagere waardes moeten hebben.
Maar een wielsensor op een voorwiel meet, zeker op een MTB, wel flink grotere afstanden dan een sensor op het achterwiel.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Heeft een Teasi One wel een barometer? Kan het verschil in hm verklaren.

Je kan ook nog het loggen van je Edge van smart naar 1s zetten, is meestal wat nauwkeuriger om je track te bepalen op de trails. Die wielsensor gaat je snelheid/afstand beter meten (maar ook niet 100% correct!), maar zegt natuurlijk niets over je positie.
Daarnaast zou ik de autopause van je GPS afzetten moest die aanstaan, zeker voor technische ritten waar de snelheid al eens laag kan zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Wanneer jij een wielsensor hebt en de rest niet, dan zou jouw afstand moeten kloppen en de rest zou iets lagere waardes moeten hebben.
Maar een wielsensor op een voorwiel meet, zeker op een MTB, wel flink grotere afstanden dan een sensor op het achterwiel.
Nou, dat verschil zal meevallen, tenzij je altijd heel scherpe bochtjes maakt.
Is iig kleiner dan het verschil van de 810 gps en de 810 met sensor.
Gary Visser schreef:Heeft een Teasi One wel een barometer? Kan het verschil in hm verklaren.

Je kan ook nog het loggen van je Edge van smart naar 1s zetten, is meestal wat nauwkeuriger om je track te bepalen op de trails. Die wielsensor gaat je snelheid/afstand beter meten (maar ook niet 100% correct!), maar zegt natuurlijk niets over je positie.
Daarnaast zou ik de autopause van je GPS afzetten moest die aanstaan, zeker voor technische ritten waar de snelheid al eens laag kan zijn.
Hoogtemeting is een verhaal apart.
gps hoogtemeting geeft aan het eind vd rit altijd te veel hoogtemeters.
De afwijking is ook nog eens sterk afhankelijk van de ontvangst.
Een barometrische hoogtemeter doet t beter, maar vlakt soms de kleine stijgingen (metertje omhoog, metertje omlaag) juist weer af.
Verder is een barometrische hoogtemeter, zoals in de 810 afhankelijk van calibratie.
De 810 doet dat alleen bij het opstarten. Het beste werkt dit als je op je startlocatie een waypoint hebt met daarin de juiste hoogte.
Als tijdens de rit het weer omslaat, dan kunnen de hoogtemeters nogal afwijken.
Met een onweersbuitje in aantocht heb je zo een paar honderd hoogtemeters extra :-D
Outdoortoestellen kunnen vaak tijdens de rit zichzelf calibreren aan de hand van een goede gps meting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

bedankt voor de reactie. Ik zal deze week eens mijn sensor naar achter zetten en de autopauze eens nakijken. Ik hou jullie op de hoogte.
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Hebben jullie gegevensopslag bij de garmin op smart staan of op 1sec?
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Rijd zelf met een garmin edge 800, ken iemand met een 810 en die heeft ook iedere rit meer hoogtemeters als mij op de teller staan ook al rijden we precies hetzelfde rondje. Vaak is het 20% meer, dus daar zit wel een verschil in. Waar hem dit in zit ik heb geen idee? Het valt wel op in ieder geval...

Rijd ook vaker met iemand samen die ook met een garmin 800 rijd en daar is het verschil altijd zeer minimaal.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien dempt de 800 de hoogtemeters teveel ?

Over die interval, da's een lastig punt.
Je zou zeggen dat 1x per seconde beter is, maar wat moet je met 3600 punten per uur als de nauwkeurigheid te wensen over laat ? (en de tracklog zit bij Garmin na 10000 punten vol, da's minder dan 3 uur).
Omgekeerd werkt "smart" ook alleen maar goed als je goede ontvangst hebt, want bij smart moet de gps beslissen of een punt wel of niet wordt opgeslagen
Lange rechte weg = weinig punten opslaan, bochtige singletrack = veel punten opslaan.
Klinkt goed, maar hoe kan een gps bepalen of je rechtuit rijdt of bochtjes maakt als de ontvangst ruk is en de gps meting dus "all over the place" is ?
Het valt of staat dus met de ontvangst kwaliteit en die is bij de 800 en 810 niet al te best...

Ja, ik heb de Edge 810 en de Etrex 30 vergeleken.
Etrex 30 heeft een onnauwkeurigheid van 2m, de Edge 810 heeft een onnauwkeurigheid van 20m. Zelfde tijd, zelfde plaats.
Hoe kan de 810 dan bepalen of ik rechtuit rij of bochtjes maak, als de plaatsbepaling 20m kan afwijken ????
Je snapt het al, dat gaat niet goed komen.

De 810 (eigenlijk alle Edges) is een fietscomputer met gps ontvanger.
Een outdoor toestel is een navigatie apparaat met (soms) de mogelijkheid om sensoren te koppelen.
Garmin houdt de boel bewust gescheiden, zodat je voor 2 dingen ook 2 toestellen moet kopen.
Probleempje is dat we met mtb'en precies tussen racefiets en wandelen in zitten.
Dus welke te kiezen ?
Outdoor voor nauwkeurige registratie, maar slechte fitness/traininges functies, of Edge voor goede trainings en fitness functies, maar slechte plaatsbepaling ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

ThaSingleTrackMastah schreef:Misschien dempt de 800 de hoogtemeters teveel ?

Over die interval, da's een lastig punt.
Je zou zeggen dat 1x per seconde beter is, maar wat moet je met 3600 punten per uur als de nauwkeurigheid te wensen over laat ? (en de tracklog zit bij Garmin na 10000 punten vol, da's minder dan 3 uur).
Omgekeerd werkt "smart" ook alleen maar goed als je goede ontvangst hebt, want bij smart moet de gps beslissen of een punt wel of niet wordt opgeslagen
Lange rechte weg = weinig punten opslaan, bochtige singletrack = veel punten opslaan.
Klinkt goed, maar hoe kan een gps bepalen of je rechtuit rijdt of bochtjes maakt als de ontvangst ruk is en de gps meting dus "all over the place" is ?
Het valt of staat dus met de ontvangst kwaliteit en die is bij de 800 en 810 niet al te best...

Ja, ik heb de Edge 810 en de Etrex 30 vergeleken.
Etrex 30 heeft een onnauwkeurigheid van 2m, de Edge 810 heeft een onnauwkeurigheid van 20m. Zelfde tijd, zelfde plaats.
Hoe kan de 810 dan bepalen of ik rechtuit rij of bochtjes maak, als de plaatsbepaling 20m kan afwijken ????
Je snapt het al, dat gaat niet goed komen.

De 810 (eigenlijk alle Edges) is een fietscomputer met gps ontvanger.
Een outdoor toestel is een navigatie apparaat met (soms) de mogelijkheid om sensoren te koppelen.
Garmin houdt de boel bewust gescheiden, zodat je voor 2 dingen ook 2 toestellen moet kopen.
Probleempje is dat we met mtb'en precies tussen racefiets en wandelen in zitten.
Dus welke te kiezen ?
Outdoor voor nauwkeurige registratie, maar slechte fitness/traininges functies, of Edge voor goede trainings en fitness functies, maar slechte plaatsbepaling ?

Ik weet dat je een voorstander bent van outdoortoestellen maar nu maak je er wel een heel zwart-wit verhaal van, alsof een Edge niet in staat is tot een deftige plaatsbepaling.
Ik plaats regelmatig gereden tracks van een Edge op een topografische kaart en daar zijn geen afwijkingen tot 20m te vinden, hooguit een meter of 2,3 en dan meestal nog in het bos op een bochtige parkoers. Zoals je al aangeeft registreert een GPS (fiets en outdoor) punten en met 1 punt/sec loopt het in korte snel op elkaar volgende bochten wel eens mis, daar zit meestal de grootste fout merk ik.
Ik wil graag geloven dat de ontvangst van een outdoortoestel nog net wat nauwkeuriger is maar ook die is niet foutloos :wink: .
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik wil ook niet beweren dat een 810 onbruikbaar is, maar in dit topic wordt gezocht naar verschillen tussen de werkelijk afgelegde weg en de afstand die de 810 aangeeft.
Ik probeer aan te geven waar het mis gaat.
Het gaat in eerste instantie om het bovenste deel van mijn verhaal, het onderste is bedoeld om aan te geven dat de 810 niet perfect is, verre van dat.
Het bovenste deel van mijn verhaal geeft aan dat smart of 1x per seconde beide afhankelijk zijn van een goede ontvangst.
Een outdoor toestel is ook niet perfect, maar wel iets beter.
Verschil in mijn vergelijk is ook dat de 810 nog een oudere ontvanger heeft en geen Glonass satellieten kan gebruiken, zoals de Etrex 30 dat wel kan. In slechtere omstandigheden kan Glonass net iets nauwkeuriger je plaats bepalen.
Allemaal geen enorme verschillen, maar er wordt hier gezocht naar procenten.
Dit schermpje wel eens bekeken ?
Afbeelding
Wanneer je dit legt naast hetzelfde schermpje van bijv. een Etrex30 (mag ook een GPSmap64 zijn) dan zie je wel verschillen.
Afbeelding
21ft vs 7ft (dus ong 7m vs 2m) en neem maar van mij aan dat het verschil in moeilijke omstandigheden nog groter wordt.
Overigens is het ook nog zo dat de nauwkeurigheid die Garmin weergeeft inhoud, dat 50% van de metingen binnen die range vallen. En de overige 50% .?.
Als klap op de vuurpijl is het ook nog zo dat Garmin geen raw data opslaat, maar het spul eerst nog even voor je oppoetst. (want een tracklog die zig-zag over een rechte weg gaat, daarmee scoor je als fabrikant ook geen punten)
Met deze wetenschap in het achterhoofd kan je begrijpen dat "smart" een hopeloze setting is.
Immers de gps heeft een flinke onnauwkeurigheid.
Die wordt opgepoetst door de software van je toestel. (er wordt zoveel mogelijk een rechte lijn van gemaakt ?)
Daarna gaat je toestel beslissen of je van snelheid bent veranderd, of dat van je rechte lijn bent afgeweken, want dan moet er een punt worden opgeslagen. Right...
Lijkt me logisch dat je hier altijd de bochtjes afsnijdt.
1x per seconde is dan beter, maar ook niet perfect én je limiteert jezelf tot 2:45 uur.
Nu is het zo dat de Edge maar 2 opties heeft, een outdoor toestel heeft er (veel) meer.
(auto, time en distance. binnen die opties heb je weer de keuze tussen een aantal instellingen)
Blijkbaar heeft Garmin besloten dat je op de fiets minder keuzes nodig hebt dan te voet.

Nu kwam ik net wel iets interessants tegen.
Logging naar de SD-kaart zou niet aan de limiet van 10000 punten gebonden zijn ?
Kan iemand dat bevestigen ?
In dat geval is 1x per seconde loggen naar SD de beste optie.

Je kan 't ook optimistisch bekijken, er is nog (veel) ruimte voor verbetering ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Sowieso hebben niet alle Garmin toestellen een limiet van tienduizend punten in de tracklog. Mijn Edge 520, bijvoorbeeld, heeft laatst keurig tweeënzeventig uur achter elkaar gelogd, een afstand van meer dan duizend kilometer. Dat zijn echt wel wat meer dan tienduizend punten…
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Wel, ik heb even de proef op de som genomen en mijn Edge en Dakota (heb geen Etrex) in de tuin aangezet. Om de situatie te schetsen: ik ben hier langs 3 kanten omgeven door muren (2 zijden 6m en 1 zijde 2,5m) en achter door bomen/struikgewas. Nauwkeurigheid geeft in beide gevallen na een minuut 3m aan. Met GLONASS zou het mogelijk dan weer net iets beter maar ik vind dit alvast meer dan oké.
Je moet natuurlijk ook maar geloven wat die dingen aangeven van nauwkeurigheid, veel belangrijker vind ik dat ie in praktijk er in slaagt mij op de trails weer te geven en niet ergens 15m verder in een vijvertje ofzo.


Wat die smart betreft, ik heb deze week wat zitten switchen tussen 1 sec. registratie en smart en heb nog geen merkbaar verschil gezien, maar ga dat nog wat verder uitspitten.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Alien schreef:Sowieso hebben niet alle Garmin toestellen een limiet van tienduizend punten in de tracklog. Mijn Edge 520, bijvoorbeeld, heeft laatst keurig tweeënzeventig uur achter elkaar gelogd, een afstand van meer dan duizend kilometer. Dat zijn echt wel wat meer dan tienduizend punten…


Mooi tochtje Alien! :-q :tong
Plaats reactie