Kaarten "blank" maken met tooltje

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Ik rij rond met de Garmin eTrex touch 35 en heb daar meerdere kaarten opgezet. Uiteraard slechts 1 kaart geactiveerd...Benelux en heel Duitsland.
Nu vind ik de kleur van de te volgen track, paars, al erg slecht zichtbaar tijdens de rit en deze kleur blijkt niet in te stellen. Het volgen wordt helemaal lastig als je een bos inrijdt en de kaart daar dus groen kleurt. Contrast is dan klein...
Ik las ooit eens iets over een tool, volgens mij van JaVaWa, waarmee je je kaarten zeg maar blank kan maken zodat je niet kunt zien of er bos en dergelijke in de buurt is. Dit lijkt mij ideaal omdat ik nu merk dat als ik over een pad op een kale vlakte rijd, de lijn het beste kan volgen door het grote contrast. Paarse lijn op een wit gele achtergrond. Ik zie zelf wel of ik een bos inrijd, daar heb ik de kaart niet voor nodig! Kan iemand mij helpen aan deze tool? Of gaat dit niet bij elke kaart werken? Ik kan op de site van JaVaWa niets vinden.
Thanks!
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Montferbiker schreef:Ik kan op de site van JaVaWa niets vinden.
Dat kan kloppen, ik heb nooit zoiets gemaakt...

Wat jij wil kan met het aanpassen van het TYP-bestand, maar dat is niet zo 1-2-3 uitgelegd en ik heb ook geen handige tutorial paraat. Probeer Google eens.
Ander optie is om er een minimalistische kaart op te zetten: http://gmaptool.eu/en/content/maps-garmin-fenix" onclick="window.open(this.href);return false;
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Hmmm....ok! Ik dacht dat ik het ooit eens gelezen had. Maar ik heb er verder weinig verstand van dus weet niet of ik het aandurf om er via google mee te gaan prutsen. Misschien verkloot ik de boel wel....
Bedankt voor je antwoord! :-q
Pathologisch Mountainbiker
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Is de openmtbmap niet zodanig gekleurd om dit te tackelen? Gebruik hem zelf niet, maar zoiets staat me bij.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Even snel in basecamp gekeken. Openmtb is veel bleker dan mijn andere kaarten.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Montferbiker schreef:Ik rij rond met de Garmin eTrex touch 35 en heb daar meerdere kaarten opgezet. Uiteraard slechts 1 kaart geactiveerd...Benelux en heel Duitsland.
Nu vind ik de kleur van de te volgen track, paars, al erg slecht zichtbaar tijdens de rit en deze kleur blijkt niet in te stellen. Het volgen wordt helemaal lastig als je een bos inrijdt en de kaart daar dus groen kleurt. Contrast is dan klein...
Ik las ooit eens iets over een tool, volgens mij van JaVaWa, waarmee je je kaarten zeg maar blank kan maken zodat je niet kunt zien of er bos en dergelijke in de buurt is. Dit lijkt mij ideaal omdat ik nu merk dat als ik over een pad op een kale vlakte rijd, de lijn het beste kan volgen door het grote contrast. Paarse lijn op een wit gele achtergrond. Ik zie zelf wel of ik een bos inrijd, daar heb ik de kaart niet voor nodig! Kan iemand mij helpen aan deze tool? Of gaat dit niet bij elke kaart werken? Ik kan op de site van JaVaWa niets vinden.
Thanks!
Volgens mij kan je bij de kaartinstellingen de "Land Cover" op "Off" zetten. Werkt bij de ene kaart beter dan bij de ander.
(Hoe dat in het Nederlands heet weet ik eigenlijk niet, ooit met Engelstalige gps begonnen en daarna nooit meer aan de Nederlandse vertalingen kunnen wennen)
De kaartenmakers hebben zo hun best gedaan om leuke kleurtjes te gebruiken voor iedere ondergrond, dat het een bonte warboel wordt.

De .type file aanpassen is ook een mogelijkheid, deze file zit in de kaart verwerkt en bepaald hoe de kaart wordt gepresenteerd op je scherm.
Wat ook kan een een kaartje maken zoals beschreven voor de Etrex 10.
Dan hou je een compact zwart wit kaartje over. Bevalt mij ook prima.
Deze manier gebruikt inderdaad een tooltje om de kleur uit de kaart te halen. Tooltje heet GPSMapEdit, en de gratis versie kan je hier downloaden.
De gratis versie heeft wel als nadeel dat de routering verloren gaat, kaartje is dus alleen nog maar geschikt voor gebruik met tracks, als kaart op de achtergrond.

Wat ook een mogelijkheid is, is het downloaden van een kaartje via http://extract.bbbike.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar kan je verschillende Garmin layouts kiezen.
Even allemaal uitproberen en kijken wat voor jou het beste werkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Voor mij geldt dat het mét bril met multifocale glazen een stuk beter gaat en het contrast en de details op de Garmin ineens een stuk beter zijn. Dan zit ik nog wel eens te klooien met kleurtjes. Dan verander ik onderweg de kleur van het lijntje dat ik aan het volgen ben. Dus als het bos groen is, verander ik de kleur van mijn lijntje in rood. En in de stad is de kaartondergrond rood, dus dan wordt mijn lijntje groen.

Nog nooit geprobeerd, maar je zou ook zonder kaartondergrond kunnen rijden. Dan hoef je alleen maar de track te volgen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bert l. schreef:Voor mij geldt dat het mét bril met multifocale glazen een stuk beter gaat en het contrast en de details op de Garmin ineens een stuk beter zijn. Dan zit ik nog wel eens te klooien met kleurtjes. Dan verander ik onderweg de kleur van het lijntje dat ik aan het volgen ben. Dus als het bos groen is, verander ik de kleur van mijn lijntje in rood. En in de stad is de kaartondergrond rood, dus dan wordt mijn lijntje groen.

Nog nooit geprobeerd, maar je zou ook zonder kaartondergrond kunnen rijden. Dan hoef je alleen maar de track te volgen
Tja, maar als we er van uit gaan dat de TS goede ogen heeft, of een goede bril, dan moeten we het toch in het apparaat zoeken ;)
Bij de nieuwe Garmins kan je de kleur vd track nog wel wijzigen, maar da's alleen voor "show on map" "toon op kaart", en dan is het lijntje erg dun.
Voor het volgen van een track of route maken de nieuwe Garmins het lijntje dik roze, daar is geen andere kleur mogelijk.
Vooral op de toestellen met touchscreen kom je nog wel eens contrast tekort tussen kaart en track.
Zo zie je maar weer, niet iedere vooruitgang is een verbetering ;)

Zonder kaart op de achtergrond is er natuurlijk maximaal contrast, maar dan is 't op sommige splitsingen weer lastig te kiezen welk pad te volgen.
Iedereen die wel eens bij Zevenwegen in 't Vijlenerbos is geweest weet wat ik bedoel. Zie daar maar eens uit te komen zonder kaart op het scherm, alleen een lijntje...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Inderdaad is alleen de kleur in te stellen bij "toon op kaart".
Ik heb inderdaad goede ogen en om dan een bril aan te schaffen.... :winkie:
Ik ga me eens verdiepen in wat ThaSingleTrackMastah eerder allemaal als tip geeft. Het .type bestand wijzigen waag ik me niet aan...te weinig verstand van. Thanks!
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar je gebruikt toch wel "Waarheen? / Where to?" en dan een track of een route selecteren ?
Dan wordt 'ie dik en roze.
Da's al een hele verbetering tussen smal met een kleurtje dat ook tig keer op de kaart voorkomt.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

Met TYPViewer kun je eenvoudig de kaart- en lijnkleuren aanpassen.
Zo kun je bv de openfietsmapkaarten ontdoen van de blauwe "fietsroutes" waarmee de kaart ineens een stuk overzichtelijker wordt.
Met Typchanger of GMTK van JAVAWA kun je de typfiles aan de kaart koppelen. ook als ze op je GPS staan.
Als je een backup maakt van het file wat je edit kan er weinig fout gaan.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Ik gebruik de openfietsmap benelux en dld....als ik en track open in Sporen en ik druk op "ga" dan is de route/track met een lichtpaarse dikke lijn aangegeven. Heel anders dan in jou plaatje ThaSingleTrackMastah....was het maar zo duidelijk :-) In het bos en dan ook nog eens met een fietsbril op, wordt het soms erg lastig om makkelijk de lijn te volgen.
Is dat een plaatje van het scherm van de eTrex Touch 35???
Pathologisch Mountainbiker
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Maar Magnumenator, wat jij daar al schrijft snap ik al geen reet van :winkie:
Dus daar ga ik me maar niet aan wagen....
Pathologisch Mountainbiker
magnumenator
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 10 november 2014, 14:34

Je bent in ieder geval al zover dat je verschillende kaarten op je GPS weet te krijgen. Das mooi want dan zou ik je via wetransfer gewoon de "gebleekte" OFM benelux+duitsland kunnen sturen die je dan vervolgens direct op je GPS kan zetten.
Zal de kaart vanavond even voor je in de wasmachine doen om de achtergrondkleuren te laten verdwijnen.
gr Thomas
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Montferbiker schreef:Ik gebruik de openfietsmap benelux en dld....als ik en track open in Sporen en ik druk op "ga" dan is de route/track met een lichtpaarse dikke lijn aangegeven. Heel anders dan in jou plaatje ThaSingleTrackMastah....was het maar zo duidelijk :-) In het bos en dan ook nog eens met een fietsbril op, wordt het soms erg lastig om makkelijk de lijn te volgen.
Is dat een plaatje van het scherm van de eTrex Touch 35???
geen idee, plaatje is van internet.
Het scherm vd Etrex Touch is hetzelfde als dat van de Edge 810 en dat is minder helder dan van de gewone Etrex of de GPSmap. De touchscreen verprutst het contrast een beetje/nogal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie