Etrex 30

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je meerdere fietsen hebt, dus meerdere houders, dan is Gpscity goedkoper.
https://www.gpscity.com/garmin-handheld ... bike-mount

Wellicht is Ali nog iets voordeliger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

In eerste instantie zal het op de toerfiets komen en die heeft een 90 mm stuurpen, dus dat gaat wel passen.
Ik vraag me af of die site goedkoper is, als ik er daarna ook nog invoerrechten over moet betalen.

Ali Baba en zijn 40 rovers is misschien wel een goed idee, al heb ik er nog nooit iets besteld en hoor je veel verhalen erover (zowel positief als negatief)

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ze hebben een constructie via Zweden. Nog nooit invoerrechten enz hoeven te betalen.
Maar de stuurhouders zijn duurder geworden zag ik. dus je moet er best veel bestellen om incl verz.kosten goedkoper uit te zijn.

Op een 90mm pen gaat het zeker passen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met Bever is ook niks mis natuurlijk.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

ik heb er toen een paar op ali gekocht,
bijna gelijke kwaliteit als het orginele.

https://nl.aliexpress.com/item/Auto-GPS ... 6547a797-1
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Uiteindelijk gewoon bij Bever gekocht. Ze hingen gewoon in de winkel en we waren er toch... om te kijken voor spikes onder de bergschoenen.

Nog wel even een technisch/route-achtig vraagje:
Als ik een GPX-bestand erop zet en die kies om te rijden, dan krijg ik geen aanwijzingen wanneer ik links of rechts moet. Ik zie alleen de paarse lijn. Klopt dit? Of mis ik dan bijvoorbeeld een speciale kaart (OSM of zo) op mijn Garmin?
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Hangt af van wat je erop gezet hebt. Is het een route (en heb je een routeerbare kaart), dan krijg je instructies.
Is het een track, dan krijg je geen instructies.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Het was een gps-bestand van een strava-rit die ik eerder heb gereden. Daar zal dan gewoon alleen een track zijn.

Ik heb de OSM fietskaart van Benelux erop gezet. Is dat een routeerbare kaart?
Verder staan er ook nog de standaard kaarten van Garmin erop.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Meegs schreef: di 16 april 2019, 08:13 Het was een gps-bestand van een strava-rit die ik eerder heb gereden. Daar zal dan gewoon alleen een track zijn.
Klopt, dat is een track.
Meegs schreef: di 16 april 2019, 08:13 Ik heb de OSM fietskaart van Benelux erop gezet. Is dat een routeerbare kaart?
Ja.
Meegs schreef: di 16 april 2019, 08:13 Verder staan er ook nog de standaard kaarten van Garmin erop.
Ik weet niet wat er standaard op staat, maar dat kan ook een routeerbare kaart zijn. Op je toestel moet je naast de basiskaart altijd maar één routeerbare kaart tegelijk aanzetten als ze hetzelfde gebied bestrijken *). Zet je er meer aan, dan zorgt dat automatisch voor een hoop frustraties...
Met JaVaWa Device Manager kun je controleren welke kaarten routeerbaar zijn en welke niet.

*) kaarten die elkaar niet overlappen mogen wel tegelijk aan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Opmerking bij de 'route achtige vraag' van Meegs:
Houd er rekening mee dat wanneer je de gps (en de kaart!) gebruikt om routes te rijden (in tegenstelling tot tracks), dat je dan alleen over de paden gaat die op de kaart staan.
Prima voor op op straat op de racefiets, maar uiterst saai op de mtb in het bos.

Bij tracks moet je zelf opletten, maar dan is de paarse lijn niet gelinkt aan de kaart, kan dus wel de niet in kaart gebrachte singletracks volgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Heren bedankt voor de uitleg.

Dan snap ik het waarom ik geen aanwijzingen kreeg.
Standaard kaart is de Garmin Topoactive West Europa.
Maar ik meen ook wereldkaarten van Garmin gezien te hebben. Wellicht kwamen die mee met Basecamp.

Ik zal dan alleen de OSM fietskaart aanzetten zodat ik geen verstoring krijg.

Van het weekend eens uitgebreid testen in de omgeving van Huy.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Misschien dat jullie hier iets aan hebben .
IK heb een al 11 jaar oude Edge 605. Met WinGBD3 converteer ik routes (.gdb bestanden) en tracks (.gpx bestanden) als koers (.tcx) naar het toestel.
In WinGBD3 kan je onder bepaalde hoeken en op een in te stellen afstand in die koers instellen dat je dan een piepje krijgt met de aanwijzing "links" of "rechts". op de paarse lijn die je moet volgen. Misschien is dat in een Etrex ook een optie?
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daar heb je op de Etrex 30 niets aan omdat die geen koersen aan kan, alleen gpx.

Bij mij werkte wingdb niet, dll fout (Win10 64bit)
Maar met Javawa GMTK kan je ook converteren, aanwijzingen genereren enz. Als je een Edge hebt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Tsjibiti schreef: do 18 april 2019, 10:42routes (.gdb bestanden) en tracks (.gpx bestanden)
Dat is een verkeerd onderscheid. GDB-bestanden kunnen zowel routes, tracks als waypoints bevatten, en precies hetzelfde geldt voor GPX-bestanden.
ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 april 2019, 12:11met Javawa GMTK kan je ook converteren
GMTK is daarvoor het verkeerde programma, JaVaWa RTWtool moet je dan hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sorry, ik haal ze steeds door elkaar :oops:

Anyway, aanwijzingen zijn niet de heilige graal van het mountainbiken, wat mij betreft.
Op bospaden met haakse kruisingen gaat het prima, ook op de weg zal t wel werken. Maar op bochtige singletracks en splitsingen met weinig verschil tussen l en r schieten de aanwijzingen van een koers nog wel eens te kort, of zijn juist te enthousiast.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie