Etrex 30

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kaart heb ik de gehele route actief gebruikt. Tripcomputer stond op 168km. Upload naar Strava levert 152km op. Het tussen stuk mist. In dit stuk stond de Etrex wel aan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Merkwaardig, maar hier lees ik ook dat Strava een stukje mist:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=128327" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dat een vergelijkbaar probleem?
Hoe ziet het er uit als je in Basecamp de tracklog bekijkt ?

Ook merkwaardig dat de tracklog wordt opgeknipt.
(of is dat ook alleen in Strava?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Basecamp mist het stuk ook, tijdens de rit heb ik gezien dat de gps 'meeliep'. De tripcomputer gaf aan een totaal van 162km.
Basecamp laat de geknipte route zien. Met dus in het 'midden' een ontbrekend stuk.
Segmenten die gemist worden heb ik afgelopen weekend gehad met mijn 310XT. Met de Etrex eigenlijk niet opgelet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Etrex 30 kapot ?
Slecht contact van je batterijen ? (maar dan zou 'ie helemaal uit moeten vallen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vorige week de Etrex weer uit de la gehaald Etrex gereset en het resultaat: hij loop weer in het gareel loopt :-q Nu nog een lange duurrit maken langer dan 60km

En ik herontdek wat een prettig apparaat het toch eigenlijk is :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben nog steeds heel blij met m'n etrex30.
Software versie 2.80. Da's hopeloos ouderwets, maar wel betrouwbaar en doet alles wat ik wil.
Nadeel is dat het kompas wel eens z'n calibratie kwijt raakt, maar da's
a) geen groot probleem
b) makkelijk te verhelpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Fijn voor je :)

Maar heb deze toch ingeruild voor een Oregon 700.
En dat bevalt mij nog beter, groter scherm en programeerbare buttons.
Het enige nadeel wat ik tot nu toe ondervind is dat als je de kaart aantikt gelijk een waypoint krijgt.
Dus met in en uitzoomen geeft dat wel eens een geklooi onderweg.

Maar voor de rest een toppert..
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef:Ben nog steeds heel blij met m'n etrex30.
Software versie 2.80. Da's hopeloos ouderwets, maar wel betrouwbaar en doet alles wat ik wil.
Nadeel is dat het kompas wel eens z'n calibratie kwijt raakt, maar da's
a) geen groot probleem
b) makkelijk te verhelpen.
Ojee is de software versie belangrijk :lol: Ik heb echt geen idee, ik weet dat ie met de huidige software goed functioneert. [update] Ik heb software versie 4.5 :oops: [update]

Enne Robster Oregon's behoren in een ander topic maar zover was je vast zelf ook al :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb de Etrex al een tijdje.
Toen ik 'm pas had zat Garmin te klooien met de updates, iedere update loste 1 probleem op en introduceerde weer minstens 1 nieuw probleem. Dat is vervelend als je een nieuw apparaat hebt.
Advies van Garmin was altijd om de nieuwste firmware te gebruiken, maar gelet op het bovenstaande was dat een kwalitatief uitermate teleurstellend traject.
Toen op advies van Javawa teruggegaan naar 2.80.
Die werkt prima, enkel het kompas verliest z'n kalibratie wel eens, wijst als je stilstaat dus niet meer naar het noorden.
Op zich niet netjes, maar er is mee te leven.
Daarna natuurlijk wel af en toe de updates geprobeerd, maar ergens tussen 3.x en 4.x afgehaakt, omdat Garmin telkens nieuwe verrassingen had ingebouwd.
Ik ben happy met V2.80 en hou het daarbij.
Maar als je een Virb camera hebt, een Vario achterlicht en een Vario radar, dan moet je de firmware upgraden...

En de Oregon, dat zal best een fijn ding zijn, maar Rob noemt al het touchscreen probleem.
Ik rij meestal met lange-vinger-handschoenen en dan is een touchscreen geen feest.
Al rijdend de gps bedienen heeft mij een paar keer in de problemen gebracht, dus exit touchscreen op de mtb.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Net wat reviews gelezen over de ETrex 30x. Hij oogt wat langzaam. Heb je daar tijdens het fietsen last van? Schuift het scherm wel snel genoeg mee? Rij nu met een Vista Hcx, maar die draait wat langzaam en hapert soms gedurende het fietsen. Vergelijking was met de Gpsmap 64s, maar die is te lomp. Jammer dat de 30x zo'n saaie kleur heeft ;-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kleur is jammer. Garmin kiest meestal saaie kleuren voor de topmodellen vd serie.
De Etrex 20/30(x) processor draait op halve kracht om zuinig te zijn met batterijen.
Dat merk je.
De batteriij gaat lang mee, ik heb ruim 28 uur gemeten in de vrieskou.
Maar de kaart scrolt langzaam.
Het goede nieuws is dat je dat onderweg niet merkt.
Hoewel, voor mij was t wel 1 vd redenen om de software op de ouderwetse v2.80 te houden.
De 64 is sneller, ook met batterij consumptie ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Kun je er ook mee navigeren of is het enkel kwestie van lijn volgen? Navigeren is me namelijk nooit goed gelukt op de Hcx. Met een duidelijke lijn gaat het ook goed. Laatst een Edge 810 in praktijk gezien. Die lijn was veel beter te volgen doordat ie dikker is. Vandaar Ok de overstap plus dat ie soms uitvalt.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik heb onlangs voor het eerste genavigeerd met de Etrex 30. Dat ging prima totdat openstreetmap niet actueel bleek te zijn en een overweg gesloten bleek. Dan kost het veel tijd voordat de Etrex30 een nieuwe route berekend heeft.

Tijdens het fietsen piept ie als je van rijrichting moet veranderen. En dan staat er ook een dikke witte pijl op het scherm die aangeeft waar je heen moet. Uiteraard is dit gebaseerd op de kaart die je geladen hebt. Let wel dat je het juiste profiel heb aangezet. (mtb profiel aan op de onroad fiets werkt onhandig ;-) ) (Ik was wederom blij met de Etrex video van Mr GPS)

Navigeren met de Etrex 30 is goed te doen, ik wist niet dat het apparaat deze functie had icm een routeerbare openstreetmap.

Ik ben nu dus beland met het hoofdstuk 'hoe een openstreetmap te updaten'.
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Top. Bedankt. Zojuist een ETrex 30x besteld bij Bever. Had al drie jaar een waardebon thuis liggen en ze hebben de prijs aangepast aan Decathlon, dus prima. Hoop hem, met beetje geluk, vrijdag al te gebruiken. GPS voegt echt wel iets toe. Nieuwe routes in plaats van altijd hetzelfde rondje...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex kan navigeren, dat beschreef Juriaan al, maar de resultaten zijn afhankelijk van de kaart die je geladen hebt.
Rommel in = rommel uit.
De kaart van je Tomtom is meestal beter op orde, maar dat is dan ook geen topokaart én niet gratis...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie