Kaarten op de Garmin eTrex 10 (handleiding)

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Een tijdje geleden zat ik te kijken naar een Garmin die ook met mijn beperkte budget haalbaar was. Ik kwam toen uit bij de Garmin eTrex 10, nog niet zo oud, mooi apparaatje, alleen 1 groot nadeel: volgens Garmin kunnen er geen kaarten op. Ofwel, je hebt er weinig aan op de mountainbike. Toen ik een beetje rond ging neuzen kwam ik hier op het forum uit bij Walter (misschien beter bekend als ThaSingleTrackMastah). Hij had namelijk een manier gevonden op een Duits forum waarop het wel kon. Stapsgewijs heeft hij me deze manier uitgelegd, en zie daar:

Afbeelding

Het onmogelijke bleek mogelijk. Nu heeft Walter het aan mij uitgelegd, maar het leek me misschien voor meerdere mensen interessant. Het schijnt dat er nog wel meer types zijn waarbij dit probleem speelt en waar dus wel kaarten op geplaatst kunnen worden, de Fenix bijvoorbeeld schijnt hetzelfde probleem te hebben. Daarom ben ik even achter de typemachine gekropen om een zo duidelijk mogelijke handleiding te schrijven over kaarten maken voor de eTrex 10. Het is in principe vrij eenvoudig, na het 1 keer gedaan te hebben maak je er zo een stel kaarten bij. De handleiding is in principe voor de eTrex10, maar het principe zal waarschijnlijk voor alle toestellen hetzelfde zijn.

Mochten er mensen zijn die interesse hebben in deze handleiding, stuur me dan even een PB'tje. Dan stuur ik de handleiding naar je op, en wie weet rijd je binnenkort ook rond met kaarten op de eTrex 10. Ook voor mensen die nog op zoek zijn naar een budget navigatiesysteem kan dit interessant zijn, tweedehands zijn ze soms voor rond de €50,- te koop, nieuw voor iets minder dan €100,-.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Ja die Walter kan zich beter ThaGPSMastah noemen :-) Ik heb ook al een hoop aan zijn tips en kennis gehad! Maar er zijn er nog wel meer hier die er veel vanaf weten :-q Dank!!
Ik heb alleen niet de Etrex 10 maar mooi voor je dat je nu met kaartmateriaal kunt fietsen!
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Montferbiker schreef:Ja die Walter kan zich beter ThaGPSMastah noemen :-) Ik heb ook al een hoop aan zijn tips en kennis gehad! Maar er zijn er nog wel meer hier die er veel vanaf weten :-q Dank!!
Ik heb alleen niet de Etrex 10 maar mooi voor je dat je nu met kaartmateriaal kunt fietsen!
Dank u, ben zeer vereerd.
Deze handleiding (of een gedeelte daarvan) is ook nuttig voor andere Garmin toestellen die standaard wel met kaarten overweg kunnen.
Zelf even een stukje kaart van je vakantiebestemming downloaden is altijd handig.
Als je in bijv. Saalbach gaat fietsen heb je meestal niet de hele Alpen nodig.
Data vanaf BBBike.org is gebaseerd op OSM en de kaartjes zijn routeerbaar.
Na bewerking met cgpsmapper.exe niet meer, maar da's voor een kleuren toestel niet nodig, tenzij je gek wordt van al die kleurtjes op het scherm ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kartoffel schreef:...
Mochten er mensen zijn die interesse hebben in deze handleiding, stuur me dan even een PB'tje. Dan stuur ik de handleiding naar je op...
Kunnen we geen server vinden waar we het (gratis!) kunnen neerzetten ?
Misschien wel bij Garmin :winkie:
Iemand tips voor gratis hosting ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Onedrive, dropbox, gdrive, kies maar uit.

Maar ik wil deze ook wel hosten, geen probleem.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Ik fiets momenteel met Strava op de telefoon. Nu is mij gevraagd om de toertocht route van onze vereniging op mij te nemen, ik heb hier wel zin in maar ik ben dus niet in het bezit van zo'n "ding".
Dit houd in route controle, vinden van nieuwe uitbreidingen, en opdelen van routes i.v.m. uitpijlen.

Nu valt mij de prijs van de Garmin eTrex 10 wel mee.
Kan ik hier routes mee opslaan en delen met andere clubleden? Via Garmin home?!?!?
Ik lees hier boven van alles maar ben nog helemaal niet thuis in het navigeren, en alles wat er mee te maken heeft.

B.V.D.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Routes opslaan moet sowieso gaan lukken, dat kan prima met de eTrex 10. Garmin Home zegt mij weinig, dus daar gebruik ik een hulplijn voor: Walteeeeeer!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik volg even niet wat helemaal de toegevoegde waarde van een Etrex moet zijn?

Als je Strava hebt, dan log je de route inmiddels toch al. Da's dan gewoon als GPX te downloaden en de rest is post-processing met een programma naar keuze... De laatste keer dat ik een route wilde delen, ben ik er nog in geslaagd de GPX aan een email te hangen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Een route laden via Strava heb ik ook nog nooit gedaan. Ook niet omdat ik de telefoon in mijn achterzak van het shirt heb, dus ik kan hem toch niet aflezen. Daarnaast batterijduur van mijn telefoon is niet zo groot dat ie dat een hele morgen volhoud.
Heeft er al moeite mee als ik alleen ga fietsen en daarbij de radio en Strava aan heb staan.

Zodoende dacht ik aan de Garmin eTrex 10. Telefoon op het stuur en daar nog de spullen voor moet kopen met een batterijduur die niet toereikend is, of en Garmin eTrex 10 tweedehands is/was mijn keuze de Garmin.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Ik heb er destijds inderdaad ook aan zitten denken om mijn telefoon op het stuur te monteren, maar ik was daar toch niet zo voor te porren. Je moet dan al een houder o.i.d. aanschaffen, en bij voorkeur een waterdichte case. Daarnaast vind ik het best wel een risico om je dure telefoon op het stuur te hangen, zou net lullig zijn als je een keer onderuit gaat en er gebeurd wat. Daarom ook besloten een Garmin te kopen.

Over het delen van die .gpx bestanden: ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar hoe groot is zo'n bestand? Volgens mij toch klein genoeg om de routes op te nemen, op de PC te zetten, even zippen en gewoon via mail/Dropbox/Google Drive te delen? Of zie ik iets over het hoofd?
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Ik hoor mijn medefietsers wel eens praten over delen van routes. En dan hebben ze het erover waar ze ze kunnen downloaden.
Ga daar ook wat vragen stellen. Denk ook niet dat het zo moeilijk zal zijn Kartoffel.
Ga Marktplaats e's in de gaten houden voor een mooie aanbieding.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een goede houder voor je telefoon kost net zoveel als een 2e hands Etrex 10 op MP.
Een Etrex 10 is schokbestendig en IPX7 waterdicht.
Een Etrex 10 doet 30 uur op een setje penlites en de ontvangst is vele malen beter dan die van een smartphone.
Verder is bij een gps het scherm goed afleesbaar i de zon, een smartphone is een ramp, zeker in een (spat) waterdichte houder.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Met deze truc om kaarten op een Etrex 10 te zetten ben je voor (veel) minder dan 100 euro het heertje.
De gps met kaart zit recht voor je neus op 't stuur, ongevoelig voor weer en wind.
Je kan tracks narijden en je kan opslaan waar je gereden hebt.
Je kan waypoints opslaan, bijv parkeerplaats, pauzeplaats, vakantiehuisje, camping enz.
Je kan naar de POI's op de kaart en naar de waypoints navigeren (rechte lijn).
Via de topokaart op 't scherm kan je de paden kiezen die voor jou de goede kant op gaan.

Thuis kan je via de pc je gereden track uploaden naar Garmin-Connect, Strava enz.
Je kan de track opslaan op je pc, mailen aan je vrienden, noem maar op.
Tracks van vrienden of internet kan je via de pc op je gps zetten.
Je kan segmenten van die tracks apart opslaan, of eenheel rondje, net hoe het uitkomt.
Superhandig als je routes gaat verkennen of uitzetten.

En dat allemaal vanaf 50 euro (2e hands MP tot 100 euro (nieuw).

Afbeelding

Afbeelding

Verdiep je wel ff in het verschil tussen gps-routes en gps-tracks.
Da's anders dan wat wij mensen bedoelen.
De Etrex kan tracks aan van max 10000 punten. Da's dus net zoveel als z'n grote broers.
Ook kan de Etrex 10 zgn "off road"routes aan van max 250 viapunten.
Dat zijn routes zonder aanwijzingen, en onafhankelijk vd kaart.
Helaas wordt ieder routepunt (viapunt) een irritant vlaggetje op de kaart.
De truc die Javawa beschrijft om die vlaggetjes te veranderen in punten werkt niet op de Etrex 10.
Omdat deze vorm van routes weinig tot geen voordelen heeft kan je het beste altijd tracks gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Dankjewel ThaSingleTrackMastah, daar kan ik wat mee.
Het is mij wel duidelijk ik ga eens Marktplaats afstruinen, toch gene carnavalsvierder.
Ik laat wel weer van mij horen als ik vragen heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Succes met bieden !

Hoeft trouwens geen topokaart te zijn, wegenkaart vd Benelux bijv. kan ook:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Minder detail, maar goed genoeg om je te oriënteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onze Scheurneus is zo vriendelijk om de handleiding te hosten. :-q
Hier het linkje naar de pdf
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie