GPS en je Mountainbike

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik heb hem net binnen van eMule :D

De kaarten zijn wel lache. Ik heb alleen geen GPS om te tracken.
De nieuwste kaarten zijn (volgens mij) 'lente 2004'

Emule links:

ed2k://|file|KabouterBond.-.Ozi.-Topo25..Nederland.-.Versie.2.-.Lente.2004.-.CD.1.van.2.exe|685855404|4A9B5D69F641D88189F03A553F20B77A|/

ed2k://|file|KabouterBond.-.Ozi.-Topo25..Nederland.-.Versie.2.-.Lente.2004.-.CD.2.van.2.exe|676611004|A7E029D4DA6AA44249B6725EB9BC3E7F|/
Midas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 5 maart 2004, 19:29

Jeannette schreef:Zoals eerder benoemd in deze topic kun je dit ook doen in Ozi Explorer. Kaarten (schaal 1:25.000) zijn inmiddels van vele landen in Europa te downloaden via EMule :wink: . Zoek maar eens naar kabouterkaarten. :-q
Teken een track op je kabouterkaart en laadt deze track naar je GPS. Werkt perfect. :-q
Ok, maar dan heb je dus enkel een track op je GPS en niet de kaart zelf (ter orientatie), toch?
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Kjiratsiekoedel schreef: De nieuwste kaarten zijn (volgens mij) 'lente 2004'
Klopt!
:D Jeannette
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Midas schreef:Ok, maar dan heb je dus enkel een track op je GPS en niet de kaart zelf (ter orientatie), toch?
Dat klopt. Deze kaarten zijn niet naar je GPS te laden. Volgens mij heb je die ook niet nodig. Je hebt namelijk wel de basiskaart van het gebied in je GPS en dat is voldoende om een track te kunnen backtracken. (en je enigzins te kunnen orienteren.) :D
Wat ik zelf regelmatig doe: Ik download een track van bijvoorbeeld GPStracks.nl (bijvoorbeeld een toertocht). Laad deze route in je GPS en kies dan voor de functie backtrack. Zelfs voor het kleinste paadje dat niet eens op de kaart staat geeft je GPS aan welke richting je op moet. Heb je een GPS 60C(S) dan geeft hij er ook nog een geluidssignaal bij. Heb zo menig wintertoertocht in de zomer gefietst. En nog nooit verdwaald. :-q
In plaats van een track downloaden kun je er ook zelf een tekenen in OZI. Wel wat meer werk natuurlijk. Op het internet zijn inmiddels steeds meer mountainbike tracks te vinden. Zelf een route aanpassen kan natuurlijk ook, maar daarvoor moet je handleiding van Ozi Explorer maar eens doornemen. :tong

Jeannette
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
anc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 15:42
Mijn mountainbike: een w8, maar meestal gaatie als de brandweer

Jeannette schreef:
Midas schreef:Ok, maar dan heb je dus enkel een track op je GPS en niet de kaart zelf (ter orientatie), toch?
Dat klopt. Deze kaarten zijn niet naar je GPS te laden. Volgens mij heb je die ook niet nodig.
Jeannette
Toch vindt ik een topokaart op je GPS een uitkomst omdat je terwijl je fietst je route kunt uitstippelen. Zit je niet vast aan een route die je van te voren hebt uitgestippeld. Wacht met smart op de topo van Garmin voor NL. Iemand enig idee wanneer tot welke datum ze het nu weer hebben uitgesteld?
The GIANT Men
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 790
Lid geworden op: di 30 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite 1 carbon
Contacteer:

Ben zover om een GPS aan te schaffen. Het zal of een GARMIN GPSmap60 ofGPSmap60CS worden. Hoop dat ze op BIKE motion staan. Wat moet je hebben op de computer om het geheel te installeren. Ik heb nu windows 98. Is dat goed genoeg? Zal een hele klus worden om het allemaal te begrijpen.
anc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 15:42
Mijn mountainbike: een w8, maar meestal gaatie als de brandweer

The GIANT Men schreef:Ben zover om een GPS aan te schaffen. Het zal of een GARMIN GPSmap60 ofGPSmap60CS worden. Hoop dat ze op BIKE motion staan. Wat moet je hebben op de computer om het geheel te installeren. Ik heb nu windows 98. Is dat goed genoeg? Zal een hele klus worden om het allemaal te begrijpen.
Mapsource werkt volgens Garmin onder Win 98. Geloof niet dat het zware software is. Let op de software die je nog extra nodig hebt.

- Voor het rijden van downloaded tracks kun je de bijgeleverde software (trip/waypoint manager) gebruiken. Er is ook andere (gratis) software te krijgen die je hiervoor kunt gebruiken.
- Als je routeerbare software wilt hebben voor op je GPS (dus een GPS die zelf routes uitrekend) zul je naar mapsource city select (of navigator) nodig (199EUR) hebben. Let wel deze software is niet te kopieren. Tijdens mountainbiken heb je niet zo veel aan routeerbare software, omdat de paden waarop je rijd toch niet op de kaart staan.
- De niet routeerbare mapsource metroguide kost 119 EUR (je moet de routes hier met de hand van punt naar punt uitzetten).
- Eventueel als aanvulling kun je een topokaart voor BE/DE/CH etc. aanschaffen. Helaas nog steeds geen kaart voor NL voorhanden. Topokaarten (met alle kleine paadjes) zijn niet routeerbaar.

Nog 4 tips:
- De Garmins kennen alleen "biep" als route instructie. Het scherm moet dus goed afleesbaar zijn. In de auto is de CS veel bruikbaarder met zijn kleurenscherm. Denk dat op de fiets (met vel daglicht) de gpsmap60 het beter doet.
-Routeerbare kaarten hebben meer geheugen nodige vanwege de extra route informatie. 24mb van de GPSMAP 60 is dan al snel veel te weinig.
-Als niet routerbare kaarten gebruikt kun je op de GPSMAP 60 ruim half Nederland kwijt. Mijn ervariing is dat dit ruim voldoende is. Als je naar Zuid Frankrijk wil fietsen op je Garmin zou ik een CS uitzoeken (en zo'n lelijke fiets met een krom stuur).
- De GPSMAP 60 is spotgoedkoop op Ebay in de VS. Ik heb die van mij nieuw voor zo'n 230EUR incl. kosten/tax gekocht. Een C(S) zou ik incl city select en carkit gewoon in NL kopen. Te veel risico om via VS voor zo'n duur gadget aan te laten rukken.
The GIANT Men
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 790
Lid geworden op: di 30 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite 1 carbon
Contacteer:

anc, bedankt voor de info. :-q
Plaats reactie