Hoogtemeter problemen met edge 810

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ook maar even hier de vraag plaatsen. Staat ook op forum.fiets maar eigenlijk kom ik hier meer :wink:

Ik heb nu ruim 3/4 jaar een edge 810 in bezit. Helaas vanaf het beginnen problemen met de hoogtemeter. Dit uitte zich in veel teveel hm per rit. Ook onlogische verschillen op dezelfde trajecten (ww verkeer met 0 hm) soms 0, 10, 50, etc.
Heb een nieuw toestel ontvangen maar nog steeds dezelfde problemen. Met de verkoper Mantel discussie gehad dat je eigenlijk niet beter kan verwachten omdat het een barometrische hm is. :( Waar ik het dan niet mee eens ben want bij anderen werkt het veel beter. En op mijn oude edge 705 werkte wel/beter.

Vraag me nu af wat ik nog meer kan doen. Heb alles al geprobeerd. Van master reset, opnieuw instellen. Handmatig hoogte instellen voordat ik ga fietsen, buiten laten liggen (1 uur) voor kalibratie. SD kaartje met open maps eruit en getest zonder kaartje (ook zelfs met master reset). Allemaal geen verschil en invloed. Er zijn dagen dat de hm redelijk kloppen. Maar soms klopt het echt van geen kant. Simpele vergelijking is mijn ww verkeer waar ik 12 km afstand afleg met in principe 0 hm (wordt door Strava bevestigd). Ik heb een enkele keer 0-12 meter. Maar soms ook totalen van boven de 40 meter.

Hebben meer mensen hier last van? Jullie nog ideeen? Heb mijn vertrouwen in de edge 810 behoorlijk verloren.

Even voor de goede orde ik heb de edge 810 inclusief snelheids, cadans en hartslag sensor/band.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

StAlTiCa
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Yep allemaal al geprobeerd. Waar ik het trouwens ook echt slecht van Garmin vind dat ze niet verder komen dan de standaard oplossing als master reset ...

En ik heb bijvoorbeeld bij een toertocht niet de actuele hoogte paraat, moet ik die dan gokken...? Ik vind dat nogal omslachtig voor zo'n duur apparaat. Hoewel ik ook last heb van die negatieve hoogtes bij de start zit ee gewoon ook een soort storing in de actuele hoogtemeting. Dat is te zien wanneer ik de hoogtestijging op mijn scherm selecteer en uit het niets (vlak als een biljartlaken) komen er toch steeds hm bij.

Geldt trouwens ook voor de stijgingspercetage meter. Die slaat soms helemaal op hol... Van -4 tot +5 op een geheel vlakke weg .. :cry:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Wat ga jij doen met die hm info?
HM in NL?
Uitslag van -4 +5 op de vlakke weg?
Kom op man.
Lekker belangrijk.
Als je echt heel nauwkeurige metingen wilt dan moet je toch dieper in je buidel moeten tasten.
Accuratere metingen zijn niet alleen afhankelijk van je meet apparatuur maar ook van de interferentie van andere bronnen.
Signalen worden verstoort door je omgeving.
Bosrijk gebied
Overvliegende vliegtuigen
Elektrische velden.
Andere satellieten.
De schuld bij Garmin leggen is te kortzichtig.
HM zijn zo subjectief.
Wil je dan ook het stijgings % erbij vermeld hebben of het vermogen dat jij erbij nodig had om hogerop te komen?
Niet?
Wat heb je er dan aan?
Vind het echt absurd dat je een nieuw toestel hebt gekregen voor jouw () probleem.
Focus je beter op afgelegde km's ten opzichte van jouw persoonlijk geleverde vermogen.
Daar word jij beter van, niet van 4 a 5 meter hoogteverschil.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is allemaal te verklaren, maar zoals Hans zegt, lekker belangrijk.
12hm op 12km, dat is bijna niets. zou zonder barometer veel meer zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Beste Hans,
Bedankt voor je reactie. Ik vind je toon echter dermate storend dat bij mij de vraag rijst waarom je zo reageert...? Ik stel een normale vraag. Bij wie moet ik anders de 'schuld' neerleggen? Wat voor beters moet ik dan kopen...? Waarom mag ik niet verwachten dat deze functies gewoon werken? En het gaat niet om slechts 12 meter... Ik geef juist aan dat ik daar nog mee kan leven maar meer dan 150 hm verschil op een tocht van 60 km vind ik wel veel.

En waar ik het voor gebruik..? Gewoon ter vergelijk met bijvoorbeeld anderen waar ik ook samen mee fiets. Krijg toch regelmatig te horen waarom ik zoveel hm meer heb..! Dat terwijl ik dan een duur toestel heb en mijn maatjes Strava op de telefoon gebruiken... :-?

En de percentage meter? Om te kijken in de klim hoe steil het is! Of waarom mijn benen pijn doen. Op mijn oude edge 705 werkte dit perfect en werden kleine verschillen met 0,5% al weergegeven.

Ofwel allemaal zaken die ik interessant vind en waarom ik o.a. voor dit toestel gekozen heb. Als het allemaal niet werkt dan hoeft het er ook niet op te zitten..

Maar eerlijk gezegd stoor ik me meer aan de wijze waarop je reageert dan aan mijn hm perikelen. Man man zeg alsof je persoonlijk bent geraakt! Slecht weekend ofzo? :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Als je vriendjes hun Strava phones beter presteren, dan snel je 810 op MP en voortaan met je smartphone gaan rijden.
Probleem opgelost.
Oh ja mijn weekend is heerlijk.
De jouwe wat minder geloof ik.
:lol:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou wat een lol zul je hebben zeg....

Ga eens serieus in op mijn vragen dan...

Kijk dat het voor jou niet interessant is okay... Maar mag het voor een ander wel zo zijn dan? En nee hij gaat niet op MP maar dan ruil ik hem liever in voor een toestel met minder functies. Dan kan ik me daar ook niet aan storen. Is toch minstens vreemd te noemen dat een verbeterd toestel 810 tov 705 het beduidend minder doet dan zijn voorganger. En die stijgingspercentages kloppen dus ook niet in de klim. Ter voorbeeld op een rondje met wat klimmetjes hier op de Veluwe geeft die zelfs in de klim een negatief getal aan. Wat heb ik dan aan deze functie als ie niet werkt. Serieuze reacties kan ik waarderen maar simpelweg afdoen met lekker belangrijk...

Ik train daarnaast ook op hartslag en cadans die gelukkig wel goed werken maar vind dit stukje info gewoon leuk als speelgoed en dat moet gewoon werken als het erop zit. Zo niet dan is het dus nutteloos... En betaal ik deels voor iets wat dus niet werkt. En dat jij het absurd vind dat ik een nieuw toestel krijg... Tja daar denken ze dus bij Garmin anders over.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ja jongens, zo aanvallend reageren op een toch vrij normale vraag... :~

Een barometrische hoogtemeter is inderdaad nooit 100% correct, ook niet op duurdere toestellen (luchtdruk is trouwens vrij makkelijk te meten, heb je geen duur spul voor nodig), om de eenvoudige reden dat luchtdruk constant verandert, al zeker bij slechte weersomstandigheden.
In de luchtvaart lossen ze dit op o.a. door boven een bepaalde vlieghoogte een referentieluchtdruk te gebruiken die constant is, Strava corrigeert deze fout (gedeeltelijk) via software.
Bij veel kleine hoogteverschillen gaat de fout procentueel ook groter zijn.


Dit gezegd zijnde , ik ben graag met GPS data bezig en ik vind mijn Edge 800 verbazend correct, ook bij kleinere hoogteverschillen, met af en toe wel eens een uitschuiver.
Wat belangrijk is de GPS een minuut of 5 opstarten voor vertrek zodat deze kan 'acclimatiseren' en zijn hoogte kan zoeken, de eerste aangegeven waarde zal meestal een grote fout hebben zeker als de GPS een tijdje niet gebruikt is. Ik let er bij vertrek ook op dat de aangegeven hoogte van de startplaats ongeveer klopt, zoniet heeft het toestel nog wat meer tijd nodig.

De percentagemeter heeft tijd nodig om zijn berekeningen te maken en is dus onbetrouwbaar op zeer korte hellingen.

Btw, een barometer heeft geen last van overhangende bladeren, vliegtuigen etc... een GPS ontvanger soms wel.
Laatst gewijzigd door Gary Visser op zo 13 december 2015, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

We fietsen samen met strava, iPhones mio garmin brytons en allemaal verschillende hm. Ik denk dat je inderdaad ander materiaal moet zoeken wil je de juiste hm. in beeld krijgen. Misschien moet je al die sloten op de Veluwe mijden en op de weg blijven opdat het toch boven nap blijft. Het merendeel wat op dit forum voorbij komt gaat nergens over, maar het blijft leuk om te lezen. Het doet natuurlijk altijd pijn als je een duur apparaat koopt en je fietsmanden dan nog niet kunt overtuigen en aftroeven. Fietsen blijft gelukkig toch ook nog haantjes gedrag.....mijn benen doen al pijn als ik op de fiets stap daar heb ik geen meter voor nodig, ze doen nu al pijn wanneer ik naar buiten kijk naar de regen die ik zometeen weer in en dan die pijn vanmiddag als ik mijn fiets weer schoon moet maken. Ik ga fietsen de garmin edge weer aan, weinig hm vandaag, gewoon recht toe recht aan zo die gaat.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

hanjovdberg schreef:Hebben meer mensen hier last van? Jullie nog ideeen? Heb mijn vertrouwen in de edge 810 behoorlijk verloren.
De afwijkingen die je noemt zijn behoorlijk klein en vrij normaal, mijn 800 doet het niet veel slechter/beter.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

@gary en Peter bedankt voor jullie opbouwende reacties.

Wat mij wel opvalt is het verschil tussen de verschillende toestellen. Ik heb een maatje die ook een edge 810 heeft welke veel minder last heeft van al deze verschillen. Zou het ook nog kunnen dat een bepaalde nieuwere serie (hij heeft hem eerder gekocht) er grotere foutmarges op zitten.

Als ik zo lees hoe gevoelig de barometer kan zijn is het bijna beter deze af te plakken met een doorluchtig :-D stukje tape? Dan is die minder snel van slag.

Het is helaas ook zo dat het weer de laatste tijd qua luchtdruk niet meezit dus echt goed testen bij mooi weer is nog niet zo goed mogelijk.

Die 5 min van te voren probeer ik wel eens hoewel ik die tijd lang niet altijd heb :lol:

Toch blijf ik nog met een vraagje zitten; hij staat bij het opstarten bij mij bijna altijd op een negatief getal van rond de -70/80. Is dat nog te verklaren? Lijkt gewoon een software foutje alsof hij in de opstartfase een standaardwaarde aangeeft die veel te laag is.

Samenvattend:
- hoogte manueel corrigeren
- ruim van te voren aanzetten
- liefst recht op je stuur dus niet in een mount :-{
- accepteren dat verschillen tussen de 20-150 hm mogelijk zijn :o ben erg benieuwd naar de gegevens als ik volgend jaar in het hooggebergte ga fietsen....
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

hanjovdberg schreef: - accepteren dat verschillen tussen de 20-150 hm mogelijk zijn :o.
Lijkt me de beste keus, en je sensor afplakken de slechtste, het meest nauwkeurige blijft een gecalibreerde barometrische sensor, veel beter dan de informatie op basis waarvan Strava een berekening maakt. Wellicht dat je je referentiekader ook een beetje moet bijstellen, een paar tientallen hm verschil is echt te verwaarlozen.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Gebruik je geen beschermhoesje? Die beschermt niet alleen je GPS maar ook de opening naar de barometer (linksboven achterkant toestel) zonder deze te blokkeren, kan er ook geen vuil of water inkomen.


https://www.fiets-navigatie-shop.nl/win ... 0-touring/" onclick="window.open(this.href);return false;
steph010
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 12:32
Mijn mountainbike: Canyon nerve 7.0

Ken het probleem wel een beetje. Mijn edge is soms ook wel overmoedig moet hoogte meters.
Maar zodra je je data upload naar de site van garmin en naar strava kan je hoogte correctie uitvoeren (kan je automatisch instellen). Hij bekijkt dan de route die je gereden hebt en wijzigt het het hoogte profiel.
Dit zou het probleem moeten oplossen lijkt mij.
Plaats reactie