De zin en onzin van ritstatistieken

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Er zijn heel veel websites, programma’s, apps en de meetapparatuur zelf, die van snelheids- en cadansdata e.d. een weergave maken. Maar verder dan het tonen van grafiekjes over de tijd of afstand, of een gemiddelde waarde, komt het allemaal meestal niet. Ik vind dat eerlijk gezegd allemaal weinig inzichtelijk, en soms zelf fout. :-?

Sinds kort heb ik een snelheids- en cadanssensor (Garmin GSC10) op mijn fiets, en dat verschaft uiteraard mooie data. Omdat mijn GPS (Garmin Dakota 10) geen ANT+ heeft, heb ik de sensor gekoppeld aan mijn smartphone (Sony Xperia Z3 compact) met daarop de app Wahoo Fitness. Met de data die ik hieruit krijg (voornamelijk .tcx bestand), ben ik lekker aan de slag gegaan. Graag wil ik wat ik allemaal ben tegengekomen hier delen. Ik ben tegen 3 zaken aangelopen die ik het melden waard vind:
  • 1. Verschil in afstand en snelheid van GPS en snelheidssensor.
  • 2. Onzinnigheid van de gemiddelde cadans.
  • 3. Inzicht in versnellingen die je gebruikt.
1. GPS vs. Snelheidssensor
Een snelheidssensor meet in feite afstand, en deelt dat door tijd voor een snelheid. De afstand, en daarmee de snelheid, hangt af van de ingestelde wielomtrek. Met wat ritten en het kalibreren van de GSC10 ben ik achter de volgende zaken gekomen:
  • Een slechte GPS (smartphone) overschat de afstand en snelheid op een recht stuk met zo’n 4% door onterecht geslinger (getest op 900m kaarsrecht fietspad).
  • Een slechte GPS schat de totale afstand op een mtb route goed in. :o Het geslinger compenseert voor het afsnijden van bochten.
  • Een redelijke GPS zonder snelheidssensor onderschat de afstand en snelheid op een mtb route met zo’n 5-8%. 5% is verkregen op een route met veel rechte paden (omgeving Esbeek), 7-8% bij meer singletrack (MTB Tracks Oosterhout en de Brabantse Wal).
  • Een standaard ingevulde wielomtrek voor een wiel-/bandmaat geeft een overschatting van afstand en snelheid van zo’n 3%. (Het kan daarentegen wel zijn dat een GPS/app daarvoor compenseert als je een maat invult i.p.v. een omtrek.) De oorzaak hiervoor is wellicht de volgende.
  • Een meting van wielomtrek zonder berijder geeft een overschatting van afstand en snelheid van zo’n 3% (zeer grof bepaald met 3 omwentelingen). Uiteraard afhankelijk van bandenspanning e.d.
Samengevat in tabel:

Code: Selecteer alles

Meting             Recht    Totaal
----------------------------------
Slechte GPS         +4%    +0%/+1%
Redelijke GPS       +0%    -5%/-8%
Snelheidssensor   +0%/+3%  +0%/+3%
Er volgt een frappante conclusie. Een betere GPS geeft niet zomaar een betere schatting van de afstand en snelheid. En alle factoren bij elkaar kan 18km/h gemeten met redelijke GPS, eigenlijk hetzelfde zijn als 20km/h gemeten met snelheidssensor, waarbij de wielomtrek een standaardwaarde heeft, of een waarde uit foutieve meting zonder berijder.


2. Gemiddelde cadans
Cadans wordt bepaald door de tijd te meten van een crankomwenteling. Tijdens mountainbiken houdt je zeer vaak je crank kortstondig tot een redelijke tijd stil. Die tijd wordt gewoon meegenomen, en er volgt een enkele meting van een zeer lage cadans. Dat is uiteraard onzin want simpel gesteld, óf je trapt met (bijvoorbeeld) 90rpm, óf je houdt de crank stil. Als je bij 90rpm je crank 1s stilhoud, volgt er een cadansmeting van 36rpm. Het stomme is dat websites e.d. een gemiddelde cadans geven inclusief dit soort onzinnige waardes.

Maar ook een grafiek van cadans over tijd of afstand heeft er vaak last van. Om te voorkomen dat uren aan data onleesbaar zijn, wordt de data namelijk afgevlakt door lokale gemiddeldes te nemen. Ofwel, wederom een gemiddelde inclusief onzinnige waardes.

Nou heeft Garmin een instelling ‘Zero averaging’ op veel toestellen met ANT+. Dat is een verwarrende term, want met de instelling aan krijg je een gewoon gemiddelde. Met de instelling uit, worden alle 0 waardes genegeerd, een ‘Non-zero average’. Theoretisch is dat krom, want hoe meet je 0rpm überhaupt? (De magneet komt dan nooit langs de sensor… :roll:) Ofwel, vermoedelijk rond Garmin alles onder de bijvoorbeeld 20rpm naar 0rpm af. Voor zover ik weet, neemt Strava de gemiddelde waarde van een Garmin gpx over. Dit is al een stuk beter dan een normaal gemiddelde, dus zet deze instelling uit.

In onderstaande grafiek is de cadansverdeling te zien van een rit van 64km. Een goede waarde voor ‘de cadans’ zou hier toch zo rond de 85rpm moeten zitten. Gevonden waardes zijn:
  • Normaal gemiddelde: 72.9rpm
  • Non-zero gemiddelde: 75.3rpm (20rpm als drempelwaarde)
  • Kwadratisch gemiddelde: 76.2rpm
  • Mediaan: 81rpm
  • Gefilterd gemiddelde: 82.9rpm (60rpm als drempelwaarde)
Afbeelding

Alle waardes hebben last van lage metingen en zitten lager dan 85rpm. Maar het normale en non-zero gemiddelde, die volgens mij het meeste voorkomen, zitten er toch behoorlijk onder. :-{ Als je dan ziet dat een simpele statistiek als de mediaan (= middelste waarde) het al veel beter doet, is het toch frappant dat het normale en non-zero gemiddelde worden gebruikt.

Het gefilterde gemiddelde heb ik zelf bedacht en negeert alles onder de 60rpm, en alle metingen waarbij de snelheid onder de 5km/h zit (ofwel stilstand). Daarmee komt het gemiddelde vrij goed uit. Metingen waarbij de cadans onder de 60rpm zit, maar de snelheid boven de 5km/h, kunnen we classificeren als ‘uitrollen’. Je hebt snelheid, maar trapt (kortstondig) niet. Dit uitrollen gebeurt voor 15-20% van de bewogen tijd, gemeten over meerdere XC ritjes (best veel toch :o). Dit geeft aan dat lage cadans metingen vaak zat voorkomen om een probleem te zijn. Bij wielrennen is dat uiteraard veel minder, wederom een reden waarom mountainbiken uitdagender en interessanter is.


3. Gebruik van versnellingen
Het idee is simpel, als je weet hoe snel je (achter)wiel draait, én je weet hoe snel je crank draait, weet je het verzet waarmee je trapt. Voeg je daar informatie van je cassette en meest gebruikte kettingblad aan toe, dan weet je vrij nauwkeurig hoe vaak je welke versnelling gebruikt. Daar heb je dus helemaal geen elektronisch schakelen voor nodig! 8)

Hoe snel je (achter)wiel draait is uiteraard wel iets dat je moet afleiden uit je snelheid. Is de snelheid gemeten met alleen GPS, dan zal dit vermoedelijk niet nauwkeurig genoeg zijn. Met snelheidssensor zit je goed, waar het achterwiel voor deze dataverwerking te prefereren is. Het enige wat je nog nodig hebt, is de wielomtrek waarmee de snelheid berekend is. Hiermee is de rpm van je achterwiel vrij nauwkeurig te schatten.

Het verzet waarmee je trapt, is de verhouding van de rpm van je achterwiel en de rpm van je crank. In theorie zou dit exact moeten overeenkomen met het aantal tandjes voor en achter in een bepaald verzet. Meetfoutjes, asynchrone meting van snelheid en cadans, en enige dataverwerking zorgen ervoor dat het er meestal een beetje naast valt. Maar niet getreurd, het is nauwkeurig genoeg. Wel is het van belang om net zoals met de gemiddelde cadans, de data op een juiste manier te filteren. Je wilt weten hoe vaak je in welke versnelling trapt, niet hoeveel je er in uitrolt. Ook bij meetgegevens met elektronisch schakelen is dit overigens een noodzakelijke filter.

Bij mij volgt onderstaand plaatje van dezelfde rit van 64km. De verzetten van mijn meest gebruikte 32T kettingblad met de verschillende kransjes van 11T tot 28T zijn met zwarte stippellijnen aangegeven. De pieken in de ratio (=verzet) komen mooi overeen met de kransjes. Kennelijk gebruikte ik tijdens deze tocht de 17T het meeste.

Afbeelding

Gegeven hoe makkelijk dit te berekenen is als je eenmaal met de data in de weer bent, verbaasd het mij dat dit soort data niet op Garmin Connect, Strava, Wahoo Fitness, etc. in te zien is. Voor de mtb-nerds onder ons toch een heerlijke bak info om je nieuwe kettingblad of cassette op te bepalen. :-D



Tot zover wat ik hier wilde plaatsen, en geloof me, ik heb me ingehouden :oops:. Als je ook grafiekjes wilt zoals hierboven (en nog meer, namelijk: snelheid, cadans, ratio en hartslag, alle 4 met frequentie verdeling, over de tijd, en over de afstand, plus totalen/gemiddeldes), stuur me dan een PB met de volgende informatie:
  • Een link naar een .tcx bestand van een typische rit.
  • Je ingestelde wielomtrek (bv. 2150mm).
  • Aantal tandjes op je meest gebruikte kettingblad (bv. 36T).
  • Aantal tandjes op je cassette (bv. 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36).
  • Je emailadres om de boel naartoe te sturen (of ik plaats het in dit topic, kan ook).
Let op: Al deze informatie moet slaan op dezelfde rit. Alleen je emailadres mag van later zijn. :roll:
Laatst gewijzigd door Bergbike op vr 30 oktober 2015, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Wat is nu je doel van je verhaal?
Bv: als ik naar mijn cassette kijk weet ik welk verzet ik het meeste gebruik.
Heb daar geen cadans-grafiek met ondergrenzen voor nodig.
Vind een ondergrens zowiezo niet erg bruikbaar op cx gebied.
Wat betreft afgelegde afstand.
Is toch triviaal, het gaat uiteindelijk om de tijd van inspanning met daarin het geleverde vermogen.
Dit vermogen bepaalt je progressie.
Data is leuk om even naar terug te gluren, maar uiteindelijk zijn tijd en inspanning iets waar je mee kunt groeien.

Ben wel benieuwd wat voor een werk je doet.
:lol:
Moest je vandaag niet in Milsbeek zijn?
Der_Rudi
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 09:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 2019

Wat voor opname-mode staat de redelijke-gps in dit geval? Elke seconde, of op de auto stand?
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

@Hans
Er is niet zozeer een doel hoor, vind dit gewoon leuk.

Verschil in afstand met snelheidssensor is inderdaad triviaal, maar een kwantificatie van deze verschillen kan ik niet elders vinden. 8% vind ik toch behoorlijk.

Cadans, hartslag, versnelling; het zijn allemaal zaken die je tijdens het fietsen goed in de gaten kunt houden (ik niet, want cadans gaat via smartphone en niet via gps op mijn stuur, en hartslagband heb ik niet). Maar, is het niet fijner om er niet zo op te hoeven letten en gewoon lekker te kunnen fietsen, om achteraf nog een beetje na te genieten van de data? :D Verder is deze data objectief. Als je tijdens het rijden op deze zaken let, kijk je er vooral naar als je niet druk doende bent met klimmen en sturen. Is het beeld dat je dan krijgt van bv. je cadans wel representatief?

Ondergrenzen, of in bredere zin hoe een gemiddelde/representatieve waarde wordt bepaald, lijken mij van belang. Stel een fysiotherapeut zegt dat je met een cadans van 90rpm moet proberen te rijden i.v.m. knieklachten, en Strava zegt dat je doorgaans 75rpm hebt, hebben we het dan wel over hetzelfde? Of een ondergrens van 60rpm bij CX nog iets waardevols geeft weet ik niet, maar die waarde kan je ook zo ergens anders leggen. Het gaat meer om het principe van verstoring van de gemiddelde waarde bij stilhouden van de crank.

Je hebt gelijk dat tijd een veel zinniger iets is om naar te kijken. Maar hoe vaak lees je wel niet "ik heb vandaag een zelf uitgezette rit of toertocht hier of daar gereden met gemiddeld x.x km/h"? Dat zegt dus eigenlijk niet zo heel veel...

Milsbeek? Dat is een toertocht toch? Blegh. :bier: (Ik werk in ieder geval niet bij de polizei)


@Der_Rudi:
Wahoo Fitness geeft in de .tcx elke seconde een waarde. Mij GPS heb ik op "hoog" staan, daarbij krijg ik waardes 1s uit elkaar, maar ook flink wat meerdere secondes uit elkaar. De Dakota 10 lijkt secondes te groeperen als het vind dat de data erin dicht bij elkaar genoeg ligt denk ik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Interessant, dit geeft inderdaad aan dat de waarheid in dit soort zaken slechts betrekkelijk is.
(Strava staat dus op de helling)
Maar wat is:
Een slechte gps
Een redelijke gps
Een goede gps
En welke interval heb je daarbij gekozen ?
Weet je de onnauwkeurigheid van deze 3 gps'en op het moment vd meting ? ten minste aan het begin en eind vd test ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Inderdaad, als er al een boodschap in het verhaal zit, is het de betrekkelijkheid. Strava doet volgens mij wel nog het een en ander met mapping op hun heatmap, waar weet niet precies hoe en waar dat allemaal effect op heeft.

De GPS onnauwkeurigheid weet ik allemaal niet precies. Daarom ook maar expiciet vermeld om welke apparatuur het gaat. Maar ik denk dat veel smartphones voor MTB begrippen als slechte GPS te beschouwen zijn. Met redelijk bedoel ik dat de Dakota 10 niet echt een dedicated fiets GPS is. De edge serie geeft toch mooiere tracks als je ze bijvoorbeeld op de stava heatmap legt. Het zal een combinatie van hardware en software zijn. De Dakota 10 heeft overigens ook geen externe antenne, wat bepaalde modellen (niet de Edges) hebben.

Ik heb de Xperia en Dakota 10 in ieder geval gelijktijdig gebruikt. Algehele indruk van GPS ontvangst was dat het overeenkwam met wat ik gewend ben van deze apparaten. GPS signaal van de Xperia is overigens een onafhankelijk signaal van de snelheidssensor gekoppeld aan Wahoo Fitness.

Interval: zie eerder bericht.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik vind het altijd wel leuk om te lezen hoe jij iets simpels als fietsen tot een wetenschappelijk project omtovert en overal data aan kunt hangen en dat dan weer in een grafiekje aan ons presenteert. Persoonlijk heb ik daar niets mee. De enige data die ik interessant vind voor mijzelf is waar, hoe ver, hoeveel tijd en wanneer ik gefietst heb.
Kan mij voorstellen dat de pro's wel alle data die voorhanden is door deskundigen laten vertalen om zo efficient te kunnen trainen etc.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:hoe ver
Nou dat kan dus zomaar 10% verschillen. :lol: Thanks btw.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heel interessant, hoe kom je er op om daarmee aan de slag te gaan :-q .

Maar eigenlijk toon je hiermee aan wat we allemaal wel weten maar graag voor zoete koek nemen.
Want als die uitkomsten bij mij niet kloppen, dan zal er bij al die andere bikers ook wel geen ree* van kloppen.
Sterker nog, we doen om wille van ons ego graag ons voordeel met die afwijkingen :wink: . Als een andere biker duidelijk beter blijkt te zijn kunnen we, als dat zo uitkomt, dat lekker afschuiven op de afwijkingen die jij nu blootlegt. Hoe meer afwijking hoe beter :bier: .
Wie dan die KOM / QOM pakt laat eventuele afwijkingen voor het gemak maar even in het midden. Is nie handig om daar dan over te beginnen.
Zo werkt het en moet het blijven werken. We willen helemaal geen exact kloppende gegevens. We willen afwijkingen.

Overigens, zulke dingen moet je niet presenteren op een vrijdagmiddag met een mooi weer weekend voor de boeg. :wink: :wink:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ja he, als we zo gaan beginnen... Laatst werd ik hier op gewezen: http://www.digitalepo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; :roll:

Had ik het maar 5 minuten eerder geplaatst, dan was het ochtend geweest. :lol:
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Bergbike schreef:Inderdaad, als er al een boodschap in het verhaal zit, is het de betrekkelijkheid. Strava doet volgens mij wel nog het een en ander met mapping op hun heatmap, waar weet niet precies hoe en waar dat allemaal effect op heeft.

De GPS onnauwkeurigheid weet ik allemaal niet precies. Daarom ook maar expiciet vermeld om welke apparatuur het gaat. Maar ik denk dat veel smartphones voor MTB begrippen als slechte GPS te beschouwen zijn. Met redelijk bedoel ik dat de Dakota 10 niet echt een dedicated fiets GPS is. De edge serie geeft toch mooiere tracks als je ze bijvoorbeeld op de stava heatmap legt. Het zal een combinatie van hardware en software zijn. De Dakota 10 heeft overigens ook geen externe antenne, wat bepaalde modellen (niet de Edges) hebben.

Ik heb de Xperia en Dakota 10 in ieder geval gelijktijdig gebruikt. Algehele indruk van GPS ontvangst was dat het overeenkwam met wat ik gewend ben van deze apparaten. GPS signaal van de Xperia is overigens een onafhankelijk signaal van de snelheidssensor gekoppeld aan Wahoo Fitness.

Interval: zie eerder bericht.
De edge zou ik toch niet durven bestempelen als een goede gps. Alleszins de 705 toch niet. Ik heb die en bij ritjes op de weg is het redelijk nauwkeurig, in volle lente/zomer als het bladerdek dik staat durft die toch rare dingen doen. De gps sensor zou zich dan ook ergens onder het scherm bevinden. Of de nieuwere edgen het beter doen weet ik niet.
Voor een goede gps zou ik me dan eerder op de outdoor modelen richten (zeker de gpsmap met zijn antenne), en daar wat testjes mee doen.
Je kan anders je stuur eens volzetten met verschillende gps'en (ook andere merken) en zien wel het nauwkeurigst is :)
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Bergbike.
Dit vind je misschien een leuk stukkie info
http://www.dcrainmaker.com/2014/05/garm ... nsors.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Mooi stukje inderdaad Hans. :-D Met magneet sensor zit je in ieder geval niet slechter dan de nieuwe accelerometers.

@hurck: Over de kwaliteit van GPS apparaten kan je lange discussies voeren. Mijn doel was vooral om de snelheidssensor te vergelijken met de voor mij beschikbare Garmin Dakota 10, en die wilde ik niet als meer dan redelijk bestempelen. Edge zal vaak beter zijn denk ik. Daarboven zitten apparaten die nog nauwkeuriger zijn. In dat proces gebruikte ik ook mijn smartphone, dus die maar meegenomen. Die is toch duidelijk slechter dan de Dakota 10.

Maar ik vermoed dat elke GPS die goed genoeg is om een recht en open pad als recht te tracken, een niet te verwaarlozen onderschatting van afstand en snelheid geeft.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Bergbike schreef: 2. Onzinnigheid van de gemiddelde cadans.
Net zoals gemiddelde hartslag, gemiddelde snelheid en gemiddelde <vul maar in>.

Nu is de laatste keer dat ik een boek over statistiek van binnen heb gezien alweer een jaar of 20 geleden, maar ongewogen gemiddelden heb ik altijd al wat onzinnige waardes gevonden. Voor wat betreft rit-data kijk ik ook alleen maar naar de grafieken van de verschillende parameters. Een optie in Garmin Trainingscentre om wat gewogen gemiddelden te maken, zou wel welkom zijn.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Mijn brein smult werkelijk waar van dit soort teksten, Bergbike!!! Zin en onzin is hierbij helemaal geen factor hoor ;)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie