edge touring, dakota of....

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Een beetje off forum, maar ik stel de vraag toch:
Ik heb de eer gekregen om iemand een fiets navigatie cadeau te doen. Budget incl accessoires (bijv stuurklem) max €200,-.
Het is bestemd voor een oudere persoon die niet zo handig is met de computer. Ik kan best supporten met wat moeilijkere zaken als bijv kaarten installeren en af en toe wat andere hulp, maar het is de bedoeling dat hij het verder zelf gaat kunnen. Ook een zo groot mogelijk scherm is belangrijk, liefst touchscreen (niet mijn idee, maar van mijn mede-gevers. Met goede argumenten kan ik ze wel ompraten...). Gewicht en grootte zijn van ondergeschikt belang. De persoon vraagt nl om een zo'n kaarthouder op het stuur, maar dat vinden wij wat achterhaald...
De persoon fiets dagelijks, meest fietspaden, maar wil af en toe wel eens een stukje off road gaan op brede/mooie bospaden met zijn gewone sportieve fiets. Evt knooppunten routes rijden zou heel mooi zijn. Kleinkinderen zouden ook graag mee gaan geocachen, al is dat niet waarvoor de GPS gegeven gaat worden....

Ik kom uit op:
Edge touring: leuke functie is de 3 ritten die hij voor je berekend als je een bepaalde afstand invoert. Ik lees echter dat er problemen zijn met langere routes. De persoon rijdt toch regelmatig 50+ km. Weinig opslagcapaciteit? Geocachen/wandelen??
Dakota: Meer mogelijkheden (maar is dat handig voor iemand die niet zo handig is). Meer geheugen (inzetbaar). Lees over slechte afleesbaarheid scherm op de fiets?

Hebben jullie aanbevelingen, adviezen, of misschien zelfs alternatieven?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dakota scherm is slecht afleesbaar en de bediening is Garmin-style en niet Tomtom-style, lijkt me dat 'ie daar geen plezier aan gaat beleven.
De Edge touring zou kunnen, mits hij op de openbare weg wordt gebruikt.
Misschien is een Teasi pro een optie ?
(zelf geen ervaring mee)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Ik neem aan dat je met openbare weg ook de normale fietspaden bedoelt? Waarschijnlijk rijdt hij daar het meeste. In de buurt wil hij nog wel eens off road gaan, maar daar weet hij de weg wel :-).
Ze willen ook op vakantie (bijna altijd Nederland) van "die mooie" routes kunnen rijden.

Ik neig zelf het meeste naar de edge touring maar zal nog even naar de teasi kijken. Volgens mij heeft die niet die functie van afstand invoeren en dan 3 routeopties krijgen. Ik denk dat een outdoor toestel te ingewikkeld gaat worden. Ze hebben TomTom in de auto en de edge touring werkt ook ongeveer zo, dus dan zijn er al dingen bekend.

Update: Teasi pro is toch ook wel interessant. Heeft een groter scherm...
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Creama schreef:De persoon vraagt nl om een zo'n kaarthouder op het stuur, maar dat vinden wij wat achterhaald...
A. geef um niet zomaar een gps, dit overkomt gepensioneerden regelmatig, de meesten komen in de la of op marktplaats.
B. Stel het hem voor, vraag hem, dan weet je het zeker.

Dat zou ik doen en niet zomaar iets geven waar hij niet om gevraagd heeft. Niet iedereen wil modern navigeren!
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Haha Scheurneus. Ook mijn idee. Maar ik ben maar een spil in het web.....
Dus heb ik me opgeworpen om het geheel zo goed mogelijk voor te bereiden en te begeleiden.
Op deze manier krijgt hij een compleet ingestelde GPS met profielen naar wens. Kaarten geupload enz. Ik wil er nog een papieren handleiding bij maken, en alles voor installeren op de computer. Hij is wel heel geïnteresseerd in onze GPS. Mocht het echt niks worden is het leuk voor de kleinkids, en geven we alsnog een keer een kaarthouder voor op het stuur ;-)

De keus is gevallen op de Dakota. Ik werd er op geattendeerd dat deze nu in de aanbieding is bij de ANWB (zelfde prijs als bij de mediamarkt....), wel incl. de topokaart van Nederland.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De allereerste zin van het allereerste antwoord heb je blijkbaar niet gelezen, jammer...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

ThaSingleTrackMastah schreef:De allereerste zin van het allereerste antwoord heb je blijkbaar niet gelezen, jammer...
tja, functie`s als man over boord heb je ook beslist nodig als ik het hier boven zo doorlees.
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Leuke gps die Dakota(20). Om mee te gaan wandelen in elk geval, daar gebruik ik hem voor. Op de fiets vind ik hem minder.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Dakota is prima toestel, zeker voor een beginner. Aanraakscherm en prima afleesbaar in de zon. Er zijn beter afleesbare toestellen. Qua routering is de Dakota20 beter dan de latere toestellen, zeker in combi met OFM kaart een heel goed apparaat.

(werk er zelf ook regelmatig mee, meestal lopend).
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

@TMTS: Ik heb de eerste zin zeker gelezen. En voorgelezen, en beargumenteerd, en.....
Maar ik heb de discussie verloren. Tja, en dan ga ik maar proberen er het beste van te maken.

Update: Nogmaals de discussie aangegaan, en het wordt toch de edge touring :-D . Bedankt iedereen voor de info, het meedenken enz.
Plaats reactie