Garmin Etrex30(x) of Garmin Oregon 600

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.

Moderator: Rogier

PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Hoofddorp

di 23 juni 2015, 15:39

Weer zo'n twijfelaar. :oops:

Aangezien ik al dat trainings-gedoe niet heel erg van belang vind is de Edge serie bij mij op een zijspoor beland. Wat vind ik wel belangrijk:
  • gereden track vastleggen (duh)
    trip info in beeld: afstand, trip tijd, huidige tijd, huidig snelheid, ( hoogtemeters, temperatuur)
    zonder tussenkomst van computer, uitsluitend via device zelf of m.b.v. iPhone/Ipad, GPX data uploaden (naar Strava bijvoorbeeld)
    narijden / navigatie van geladen route/track
    behoorlijke batterij-duur, langer dan 12 uur
    geen lomp groot apparaat
    scherm goed leesbaar met zonlicht
    scherm dimbaar (voor energie besparing)
    maximum prijs 300,-
Heb ondertussen al flink wat threads op dit forum en andere fora gelezen en denk tot een shortlist te zijn gekomen. De Etrex 30 (al dan niet met een x) of de Oregon 600 lijken mij het best passend. Maar wat is mijn keuze waard zonder de input en feedback van mijn forum-genoten? Precies, niets :)

Daarom vraag ik jullie gedachten. Over mijn shortlist, maar ook over mijn lijst van belangrijke (en minder belangrijke) punten.
  • Heb ik een zinnige short-list gemaakt? (Of moet bijvoorbeeld de Edge 510 toch op de list?)
    Zijn de punten die ik belangrijk vind wel allemaal verenigbaar in 1 apparaat? Of niet?
    Zijn er forumleden met ervaring met beide apparaten? Of anders met 1 van beide?
    En hoe zijn die ervaringen voor wat betreft de door mij genoemde belangrijke punten?
Ik ben erg benieuwd naar de reacties :-q
Nespresso
Extreme Biker
Extreme Biker

di 23 juni 2015, 16:17

Wij hebben een Oregon 600 (voor wandelen en MTBen op vakantie). Werkt prima, maar wel een paar puntjes van kritiek:
- Met MTBen reageert de positiebepaling af en toe wat traag: ik mis er regelmatig een trailafslag door. Maar andere gebruikers hebben hier blijkbaar geen problemen mee.
- Bikemount en bevestiging van de onderste schaal van 't apparaat boezemt niet veel vertrouwen in, maar tot nu toe nog geen problemen er mee (onderste schaal sluit je aan de rest van 't apparaat d.m.v. een miniscuul metalen T-vormig sluitinkje en 2 plastic lipjes).
- 't Is best een dik apparaat. Komt voornamelijk door de ruimte voor de verwisselbare accu/batterijen. Maar dat is ook meteen weer zijn voordeel: extra setje oplaadbare AA's mee en je hebt genoeg prik voor die 12 uur.
- Met de UI ben ik geen vrienden; maar dat zal wel persoonlijk zijn.

De afleesbaarheid en aanraakgevoeligheid van 't scherm zijn prima. De draadloze connectie heb ik nog niet getest; tot nu toe altijd via USB naar PC, dus met Garmin BaseCamp™ Mobile heb ik nog geen ervaring.
Laatst gewijzigd door Nespresso op di 23 juni 2015, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Carbon bike, titanium collarbone...
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

di 23 juni 2015, 16:56

Mijn Etrex 30 is wat minder luxe dan de 600 van Nespresso, maar doet wat nodig is.
Afmeting vergelijkbaar met de Edge 810, maar wel wat dikker, vanwege de penlites.
Past mooi op de stuurpen.
Laatst 3 dagtochten gereden op een setje oplaadbare penlites, dus batterijverbruik is dik in orde.
Omdat het scherm niet te lijden heeft van een touchscreen folie, is het helder en contrastrijk.
De backlight is bijna nooit nodig, staat bij mij dus standaard uit. Dat scheelt veel.
Scherm is iets kleiner dan bij een Edge810 / 1000 en gpsmap6x, maar wel duidelijk.
Genoeg detail vd omgeving om te zien waar je bent en welke richting je op moet.
(uitzoomen is op geen enkel scherm van een paar inch een echt succes, voor dat soort acties moet je toch een papieren kaart in de rugzak stoppen)
Ik heb het al eens eerder geschreven, de ontvangst van een Edge wordt wat gehinderd doordat de antenne achter het lcd en touchscreen zit.
Een Etrex heeft de antenne achter het front, een gpsmap heeft een uitstekende helix antenne en een Oregon 600 heeft de antenne hoogstwaarschijnlijk ook achter het frontje zitten en niet achter het scherm.
Dat scheelt enorm in de nauwkeurigheid van je plaatsbepaling en de nauwkeurigheid van alles wat je opneemt.
Ik snap ondertussen wel waarom een Edge een aparte snelheidssensor nodig heeft...

De traagheid was bij mijn Etrex 30 verholpen toen ik terugging naar firmware V2.80.
Naderhand is Garmin wat toeters en bellen in gaan bouwen die mij niet interesseren, maar die de boel blijkbaar flink kunnen vertragen.
Geen idee of dit bij de 600 (of welke andere Garmin dan ook) ook speelt, maar het lijkt me een valkuil waar de programmeurs van Garmin vaker in kunnen vallen.
Geen idee hoe de Etrex 30x het doet.
ik weet dat bij de Etrex 30 de processor niet op volle sterkte draait om energie te sparen.
Wellicht heeft men bij de x een iets hogere kloksnelheid toegepast, ten koste van wat extra energieverbruik.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Nespresso
Extreme Biker
Extreme Biker

di 23 juni 2015, 17:13

ThaSingleTrackMastah schreef:Omdat het scherm niet te lijden heeft van een touchscreen folie, is het helder en contrastrijk.
Wat bedoel je met touchscreenfolie? 't Scherm is te vergelijken met een iPhone, 't is geen drukgevoelig-foliescherm en ik heb er ook geen beschermingssticker op zitten. Begreep dat de zichtbaarheid/helderheid bij de Oregon 4xx serie wel een probleem was.

@PaneVino: sorry voor 't beetje off-topic.
Carbon bike, titanium collarbone...
terp1234
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

di 23 juni 2015, 20:41

Had eerder al de Dakota20 en Oregon450 voor geocachen en fietsen, maar vond de afleesbaarheid zo zo, met name in schaduw van de bomen. Heb me eerder dit jaar getrakteerd op de Oregon600 en vind het een super apparaat. Afleesbaarheid is het beste wat je kunt krijgen en geen verlichting bij nodig.

gereden track vastleggen (duh): Ja zowel als GPX als ook als FIT bestand
trip info in beeld: afstand, trip tijd, huidige tijd, huidig snelheid, ( hoogtemeters, temperatuur): Geen temeperatuur (tenzij je tempe sensor los koopt), voor de rest kan bijna alles in het Dashboard getoond worden
zonder tussenkomst van computer, uitsluitend via device zelf of m.b.v. iPhone/Ipad, GPX data uploaden (naar Strava bijvoorbeeld): Dat wordt een lastige. Met de 600 kun je wel via bluetooth uploaden naar de Basecamp app op Apple apparaten. Heb niet geprobeerd of je daarna ook weer kunt uploaden naar Strava of Connect
narijden / navigatie van geladen route/track: Ja, gewoon gpx bestanden op je GPS zetten en de paarse lijn volgen
behoorlijke batterij-duur, langer dan 12 uur: Hangt van de batterijen en veel instellingen af, maar is wel te halen
geen lomp groot apparaat: kwestie van smaak, maar ik vind het reuze meevallen op de stuurpen
scherm goed leesbaar met zonlicht: Geen betere te vinden, maar vooral ook in de schaduw nog goed
scherm dimbaar (voor energie besparing) Dat kan traploos, maar verlichting is dus amper nodig
maximum prijs 300,-: zelf gekocht voor €290

Robuust? Zie het welbekende filmpje https://www.youtube.com/watch?v=C0Ab2lr4WVI" onclick="window.open(this.href);return false;
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Contacteer:

di 23 juni 2015, 23:25

Nespresso schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Omdat het scherm niet te lijden heeft van een touchscreen folie, is het helder en contrastrijk.
Wat bedoel je met touchscreenfolie? 't Scherm is te vergelijken met een iPhone, 't is geen drukgevoelig-foliescherm en ik heb er ook geen beschermingssticker op zitten. Begreep dat de zichtbaarheid/helderheid bij de Oregon 4xx serie wel een probleem was.

@PaneVino: sorry voor 't beetje off-topic.
ik bedoel geen beschermfolie.
boven op het beeldscherm ligt een touchscreen.
dat zijn 2 laagjes doorzichtig folie die mbv weerstand of capaciteit registreren wat je vingers doen.
daglicht moet heen én terug door die laagjes folie.
daardoor zijn touchscreens (iets) minder helder en moeten eerder terugvallen op achtergrondverlichting.
techniek gaat steeds vooruit, maar die folie zet ze altijd op een (kleine) achterstand tov eenzelfde beeldscherm zonder.

een beschermingsfolie heeft dit nadeel ook, daglicht moet heen en terug door de folie.
samen met een touchscreen is het dan en en.
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker

wo 24 juni 2015, 13:13

Ik vind het enorm prettig om jullie ervaringen en discussie hier te lezen. Soms lijkt het misschien off-topic, maar dan blijkt het toch weer nuttige info op te leveren.

Wat nog een vraagteken voor mij is is het uploaden van je GPX data zonder tussenkomst van een vaste computer. Ik heb ondertussen wel filmpjes gezien van iemand die met Basecamp Mobile verbinding maakte met zijn Garmin device en zo de info laadde in de app. Maar of dat dan doorgezonden kan worden is mij nog onbekend.

Een ander vraagteken is HOE dat navigeren over een geladen route/track in beeld staat. Zie je een grote pijl met de richting waar je naartoe moet, over die paarse lijn heen? Of heb je een klein driehoekje op die paarse lijn? Want dat laatste lijkt mij moeilijk te zien.

Verder komt het op mij over dat Garmin niet altijd zijn software releases op orde heeft... Ik lees dit (net even te) veel.

Die robuustheid van beide apparaten had ik zelf niet genoemd, maar omdat ik dat filmpje van de Oregon al gezien had. Man man man .... ongelooflijk, wat sterk zij die dingen zeg.
Laatst gewijzigd door PaneVino op wo 24 juni 2015, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Creama
All rounder
All rounder

wo 24 juni 2015, 13:22

Ik heb naar volle tevredenheid een etrex 30. Mijn man had het schermpje graag wat groter gezien (maar hij gebruikt hem nooit dus....).
Ik heb hem laatst ge-update naar de laatste versie, en sindsdien werkt hij bij mij stukken sneller.

Ik hang hem altijd aan de computer om hem uit te lezen. En met een track of route narijden heb ik altijd ruzie. Maar dat komt omdat ik het bijna nooit doe, en als ik het dan doe, heb ik hem weer verkeerd ingeladen..... Ik rijd liever op mij gevoel een mooi uitziend paadje in en wanneer ik dan twijfel over waar ik ben gebruik ik de kaart van de etrex even om mijn richting weer te bepalen. Zo kom je op de mooiste plekjes.
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Contacteer:

wo 24 juni 2015, 16:36

Narijden van een track moet je zelf doen.
De track komt als een dikke paars/roze lijn op de kaart.
Een driehoekje geeft jouw positie aan.
Dat is goed te zien, ook onder het rijden, mits je ogen in orde zijn (of met de juiste lenzen/bril).
Als je verkeerd rijdt zie je dat het driehoekje (jouw positie) niet meer op de track ligt, je moet dan zelf actie ondernemen.

Een route is ongeveer hetzelfde idee, maar dan doet de gps z'n best om je in de juiste richting sturen.
Piepjes en tekst op het scherm
Automatisch inzomen en een dikke pijl over de paarse streep, dat soort zaken.
Helaas wordt de route meestal in de gps zelf berekend aan de hand van de aanwezige kaart.
Paden die niet op de kaart staan worden niet gebruikt.
Vaak zijn dit juist de mooie smalle paden die wij mtb'ers graag zien en die worden dus overgeslagen.
En gebruik je een andere kaart dan de auteur, dan kan je wel eens een heel andere route krijgen voorgeschoteld...
Routes werken op de weg (racefiets) een stuk beter, mits je een goede wegenkaart in je gps hebt.
Bijv. City Navigator van Garmin. Die moet je wel aanschaffen, is niet gratis/vrij verkrijgbaar.

Wat Creama bedoeld is een punt aanwijzen/kiezen en dan de gps een lijn laten trekken van jouw positie naar dat punt. Off road noemt Garmin dat.
De gps geeft dan steeds een rechte lijn richting dat punt.
Dan kies je zelf de paden die de goede kant op gaan.
Dit werkt in de bergen niet altijd goed, kloven, riviertjes en steile rotswanden kunnen behoorlijk roet in het eten gooien.
Creama
All rounder
All rounder

wo 24 juni 2015, 17:22

Haha, dat bedoel ik TSTM. Hier op de Veluwe werkt dat prima ;-). In de bergen kom je dan wel voor verrassingen te staan als je pech hebt. Al zijn verrassingen daar soms ook heel leuk. (heb pas één keer in de Eifel een klein stukje gefietst, dus weinig ervaring wat dat betreft)

Ik had pas dat ik een GPX route van GPSies had gedownload, en dan geeft hij dat weer met alle punten dikgedrukt ofzo. Zeer onoverzichtelijk en niet meer fatsoenlijk na te rijden. Daar kom ik dan in het bos achter, Dan heb ik weer eens heel gehaast wat opgeslagen zonder te controleren. Toen maar weer op "mijn eigen manier" gereden, was een leuke route....
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Contacteer:

do 25 juni 2015, 10:20

Creama schreef:Haha, dat bedoel ik TSTM. Hier op de Veluwe werkt dat prima ;-). In de bergen kom je dan wel voor verrassingen te staan als je pech hebt. Al zijn verrassingen daar soms ook heel leuk. (heb pas één keer in de Eifel een klein stukje gefietst, dus weinig ervaring wat dat betreft)

Ik had pas dat ik een GPX route van GPSies had gedownload, en dan geeft hij dat weer met alle punten dikgedrukt ofzo. Zeer onoverzichtelijk en niet meer fatsoenlijk na te rijden. Daar kom ik dan in het bos achter, Dan heb ik weer eens heel gehaast wat opgeslagen zonder te controleren. Toen maar weer op "mijn eigen manier" gereden, was een leuke route....
Beter geen route downloaden, maar een track (is ook .gpx).
Dan moet je zelf nadenken, maar dat is beter dan dat de gps voor jou gaat nadenken ;)
Sommige routes werken met via-points. Daardoor wordt het bijna een track, maar die viapoints maken een enorme bende van je beeldscherm.
Javawa heeft een patch, waarmee je het symbool kunt wijzigen van een blauwe speld naar een stipje.
Dat scheelt heel veel. De text size kan je instellen onder de display opties van je gps.
Maar een track blijft toch handiger.
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker

do 2 juli 2015, 13:48

Alle reacties goed gelezen, nagedacht, gewikt en gewogen: ik ga trachten een Etrex 30 of Etrex 30x aan te schaffen.

Bedank voor de reacties allemaal. Top!
rvt
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: VINER VR 29 RACE SL

ma 6 juli 2015, 22:19

Nog meer om te twijfelen, de etrex 25 en 35 touch komen snel uit.. Heeft een touchscreen nou echt veel voordelen? Werken de knopjes van de 'gewone' een beetje makkelijk?
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Contacteer:

di 7 juli 2015, 15:55

Je kan altijd blijven wachten op een nieuwere versie, dan heb je dus nooit iets.
Voor mij niet.
Ja hoor.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Utrecht

di 28 juli 2015, 14:21

Nespresso schreef:Wij hebben een Oregon 600 (voor wandelen en MTBen op vakantie). Werkt prima, maar wel een paar puntjes van kritiek:
- Met MTBen reageert de positiebepaling af en toe wat traag: ik mis er regelmatig een trailafslag door. Maar andere gebruikers hebben hier blijkbaar geen problemen mee.
Dat is wel een belangrijk punt, en eerlijk gezegd verbaast het mij. Had verwacht dat dat wel verleden tijd zou zijn.

Kennelijk heeft dat alles te maken met de locatie van de gps antenne, zoals hier al wordt aangehaald. Om die reden is de gpsmap 62/64 dus nog steeds onovertroffen.
Plaats reactie