Vragen van een beginner -> vervult een Etrex20 mijn wensen?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Jamesz
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: wo 13 april 2011, 21:34
Mijn mountainbike: Genesis High Latitude '15

Momenteel gebruik ik Runkeeper of Strava om de rit welke ik rij te loggen en achteraf op de computer de route alsmede de grafiekjes te kunnen bekijken voor wat betreft snelheid, hoogteverschil etc. Dit is puur ter vermaak en heb hier geen trainingsdoeleinden mee voor ogen.

Voorheen reed ik veelal routes vanaf een startpunt (fiets in de auto en dan naar start route) maar ik wil nu meer vanuit huis gaan doen en zo leuke routes in de omgeving opzoeken. Op GPSies.com zie ik zat routes staan waar ik me voorlopig mee zou kunnen vermaken. Op dit punt komt een GPS navigatie in beeld.

Qua budget wil ik het leuk houden en eigenlijk niet meer dan ca. EUR 150,- tot EUR 175,- besteden. Heb zodoende gekeken naar de Garmin Edge 500 waarmee je middels een kruimelspoor een route kan volgen. Graag zou ik ook kaartweergave hebben maar de Egde 800 serie ligt ver buiten budget.

Zodoende ben ik bij de Etrex20 uitgekomen welke voor met enig zoeken voor ca. EUR 160,- verkrijgbaar is. Los steuntje er bij voor stuurpenmontage ad EUR 12,- en klaar is Henkie.
Ik twijfel echter nog of deze al mijn wensen gaat vervullen en hoop dat jullie mij hier verder in kunnen helpen;

1) Rit loggen via GPS en op de PC terugkijken incl. grafiekjes van snelheid, hoogteverschil etc.
Kan je het output/logbestand van een etrex uploaden naar Strava? Heb ergens gelezen dat Garmin Connect niets kan met deze logbestanden zou kunnen? Ook begrijp ik dat de Etrex serie logt vanaf het moment dat je deze aan zet en dus geen fysieke start/stop voor route loggen kent?
2) Routes downloaden van internet dan wel via de PC samenstellen en volgen via GPS device
Heb inmiddels Garmin Basecamp op de PC geïnstalleerd en de openMTBmap gedownload. Lijkt een goede basis aangezien ik veel van de mij bekende paden hier op terug kan vinden
3) Gebruiken van de GPS als veredelde fietscomputer
Leuk om bij te houden wat de totaal gereden afstand, gemiddelde snelheid tijdens de rit etc. is. Voor zo ver ik na kan gaan lijkt dit ook geen probleem.

Met name de vragen bij punt 1 behouden mij vooralsnog voor de aanschaf, de overige zaken lijken mij duidelijk.

Wie kan mij van het verlossende woord voorzien?!
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Als Etrex20 bezitter en gebruiker, kan ik beamen dat jij op alle 3 de aangegeven punten geholpen ben met een Etrex20 ... (Ik had nml ongeveer dezelfde eisen als jij .. :-q )

Ik laadt vanaf de Etrex het bestandje "current.gpx" in, in BaseCamp. Pas het in Basecamp aan (Onnodige extra punten etc), en gooi dan het zooitje zo naar Strava ...

Bovendien een erg robuust apparaatje, en niet geheel onbelangrijk ..de batterijen gaan ontiegeloos lang mee (Gewone AA batterijen .. dus bij elke pompstation wel te krijgen mocht je zonder prut komen te staan)
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Als het echt om budget gaat kun je voor nog iets minder € de Dakota 20 overwegen. Is een touchscreen (kwestie van voorkeur t.o.v. knoppen), maar heeft wel de extra mogelijkheden van elektronisch kompas (zodat de kaart ook meedraait als je stilstaat), hoogtemeter en aansluiten van ANT+ sensoren. Het scherm is misschien iets minder helder dan de nieuwe Etrex.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Als je echt hoogtemeting van belang vindt, dan moet je eigenlijk de etrex 30 nemen, met barometrische hoogte meting (ipv meting op basis van gps)
De 30 heeft ook de mogelijkheid om hartslagband te koppelen.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Heel verstandig om de edge 500 links te laten liggen. De navigatie feature met het kruimelspoor is een van laatste updates om zeep geholpen en Garmin beloofd geen fix omdat het geen "primaire functie" van de edge 500 betreft.

PS. Ik weet niet of je je zoektocht hebt beperkt tot Garmin maar anders kun je ook een kijken naar de Teasi One 2. Na het debacle met de edge 500 ben ik daar zeer gelukkig mee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mountain-biker schreef:Als je echt hoogtemeting van belang vindt, dan moet je eigenlijk de etrex 30 nemen, met barometrische hoogte meting (ipv meting op basis van gps)
De 30 heeft ook de mogelijkheid om hartslagband te koppelen.
Ik las in de startpost ook iets over hoogtemeting, dus ik denk dat de Etrex 30 beter bevalt.
Voor die 2 of 3 tientjes extra(tov de etrex20) heb je dan een barometrische hoogtemeter, een elektronisch kompas, ANT+ ontvanger voor hartslag, cadans en temperatuur en draadloos delen van tracks, routes en waypoints.
Lijkt mij een goede deal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jamesz
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: wo 13 april 2011, 21:34
Mijn mountainbike: Genesis High Latitude '15

Inmiddels een Etrex 20 aangeschaft voor een nette prijs.

Eerste indruk is zeer positief, eenvoudig in bediening, scherm is buiten goed afleesbaar. Uitlezen van de gereden route in Basecamp zeer eenvoudig en bied zo op eerste inzicht al voldoende info.

Wat ik me nog afvroeg; hoe gaat de Etrex om met routes welke je op verschillende dagen rijd? Na een rit zie ik nu één bestandje in basecamp verschijnen. Maakt de Etrex bijvoorbeeld de volgende dag gewoon een nieuw, extra bestand aan waarin hij de volgende rit gaat loggen?
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Ik sla altijd de track na afloop op, je kunt hem een naam geven maar ik gebruik op de gps de datum als naam.
Vevgens wis ik de rit.
Doe je dit niet dan voegt hij de nieuwe rit bij je vorige, als 1 grote track.
Je gps heeft ruimt voor heeeeeeeel veel tracks!
Loopt hij vol, of wil je ze archiveren/bewaren is dit ook super eenvoudig in basecamp
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hangt af vd instellingen van de tracklog.
Ik heb 'm ingesteld op automatisch iedere dag opslaan.
Dan wordt bij het inschakelen gekeken of de tracklog van de vorige dag is.
Zo ja, dan wordt die opgeslagen en beginnen we met een nieuwe file.
Bij handmatig moet je zelf opslaan (en wissen), anders plakt ie alles aan elkaar.

Veel plezier met je Etrex.
Deze link is handig om te beginnen:
http://www.aukadia.net/gps/lw3_4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier een filmpje van MrGPSnl:
https://www.youtube.com/watch?v=-xoPS7_GoMw" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Da's wel raar. Mijn gouwe ouwe 60CSx maakt gewoon een nieuw bestand aan als-ie tussendoor uit is geweest of langere tijd het signaal verloor. Hoe gaat een eTrex dan om met het rijden op verschillende dagen in verschillende gebieden? Hoe verbindt hij die tracks dan met elkaar?

Edit: ik zie nu de reactie van TSTM. Helder!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Goeie tip van dat automatisch dagelijks opslaan!
Wist ik niet en heb ik (met enige hulp) ook ingesteld.
Bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo ongeveer:
http://static.garmincdn.com/pumac/eTrex" onclick="window.open(this.href);return false; ... _OM_EN.pdf
page 33 & 34

Tracks Settings
-Auto Archive
daar kiezen voor Daily/24h.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mijn Etrex 20 schakelt na een paar uren zich zelf uit ook als de batterij nog vol is of in ieder geval voldoende.
Kan hem wel gewoon weer aandoen en vervolgens gaat het gewoon weer verder met de ritsstatistieken.
Gebeurt eigenlijk wel met elke lange rit een keer.
Kan het zijn dat dit een instelling is?
"This species has amused itself to death"
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Kijk eens naar de Polar V650. Kan volgens mij alles wat je vraagt en veel meer! Past mooi in je budget en komt meer overeen met een Edge800 dan met een Etrex. Ook fijn groot scherm.
Jamesz schreef:Momenteel gebruik ik Runkeeper of Strava om de rit welke ik rij te loggen en achteraf op de computer de route alsmede de grafiekjes te kunnen bekijken voor wat betreft snelheid, hoogteverschil etc. Dit is puur ter vermaak en heb hier geen trainingsdoeleinden mee voor ogen.

Voorheen reed ik veelal routes vanaf een startpunt (fiets in de auto en dan naar start route) maar ik wil nu meer vanuit huis gaan doen en zo leuke routes in de omgeving opzoeken. Op GPSies.com zie ik zat routes staan waar ik me voorlopig mee zou kunnen vermaken. Op dit punt komt een GPS navigatie in beeld.

Qua budget wil ik het leuk houden en eigenlijk niet meer dan ca. EUR 150,- tot EUR 175,- besteden. Heb zodoende gekeken naar de Garmin Edge 500 waarmee je middels een kruimelspoor een route kan volgen. Graag zou ik ook kaartweergave hebben maar de Egde 800 serie ligt ver buiten budget.

Zodoende ben ik bij de Etrex20 uitgekomen welke voor met enig zoeken voor ca. EUR 160,- verkrijgbaar is. Los steuntje er bij voor stuurpenmontage ad EUR 12,- en klaar is Henkie.
Ik twijfel echter nog of deze al mijn wensen gaat vervullen en hoop dat jullie mij hier verder in kunnen helpen;

1) Rit loggen via GPS en op de PC terugkijken incl. grafiekjes van snelheid, hoogteverschil etc.
Kan je het output/logbestand van een etrex uploaden naar Strava? Heb ergens gelezen dat Garmin Connect niets kan met deze logbestanden zou kunnen? Ook begrijp ik dat de Etrex serie logt vanaf het moment dat je deze aan zet en dus geen fysieke start/stop voor route loggen kent?
2) Routes downloaden van internet dan wel via de PC samenstellen en volgen via GPS device
Heb inmiddels Garmin Basecamp op de PC geïnstalleerd en de openMTBmap gedownload. Lijkt een goede basis aangezien ik veel van de mij bekende paden hier op terug kan vinden
3) Gebruiken van de GPS als veredelde fietscomputer
Leuk om bij te houden wat de totaal gereden afstand, gemiddelde snelheid tijdens de rit etc. is. Voor zo ver ik na kan gaan lijkt dit ook geen probleem.

Met name de vragen bij punt 1 behouden mij vooralsnog voor de aanschaf, de overige zaken lijken mij duidelijk.

Wie kan mij van het verlossende woord voorzien?!
StAlTiCa
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie