gps app voor mobiel

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik ben gisteren even met OSMand in de slag geweest en het viel me op dat de kaarten die ik kan downloaden veel meer schijfruimte in beslag nemen dan bv. kaarten van Sygic. Dit terwijl ik ergens gelezen heb dat de obf. bestanden van OSMand juist veel kleiner zouden zijn. Bijvoorbeeld de kaart van NL in osmand is dik 800 MB, terwijl die van Sygic nog geen 100 MB is. Hoe zit dit?
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Sygic alleen autowegen? OSM wegen, fietspaden, wandelpaden, gebouwen, ...
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Bedankt voor je reactie, ik ben nog niet zo bekend met de materie. Ik wist niet dat het een soort "alles in één kaart " was. Ik zie namelijk ook aparte OSM fietskaarten en wandelkaarten voorbij komen en dacht dat deze kaart meer specifiek voor de auto was.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Klik linksonder op het icoontje dat de modus van verplaatsing aangeeft en je ziet dat de kaart meteen meeveranderd.

Afbeelding Afbeelding

De OSM kaarten die Osmand gebruikt bevatten alle wegen die er beschikbaar zijn binnen OSM. Veel andere producten bevatten alleen de voor die specifieke toepassing (bv auto- of fietsnavigatie) noodzakelijke/bruikbare data.
Michel74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 5 november 2012, 20:36
Mijn mountainbike: 29er Merida

Hoi!
Gebruik je toevallig ook een hartslagmeter bij in de app?
Michel.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Bedankt voor de uitleg :-q Kan me iemand vertellen hoe ik nederlandse stembegeleiding kan krijgen? Kan nu kiezen uit een aantal andere talen en bij de te downloaden stemmen staat ook geen nederlandse.
MaartenF
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 3 november 2013, 22:11
Mijn mountainbike: Trek Supercaliber 9.8 2021 (XX1/AXS/Duke)

kenza750 schreef: De kaart loopt wel mee als he hem in de juiste modus hebt staan. Moet je even klikken op dat driehoekje wat tussen de zoom-knoppen (+ en -) staat. Hij verandert dan van oriëntatie weergave.

Oké,dank je, binnenkort weer eens een route rijden en tip uitproberen.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

theemutz schreef:Bedankt voor de uitleg :-q Kan me iemand vertellen hoe ik nederlandse stembegeleiding kan krijgen? Kan nu kiezen uit een aantal andere talen en bij de te downloaden stemmen staat ook geen nederlandse.
Dan ondersteund de spraakmodule op juw telefoon mogelijk geen TTS http://osmand.net/help/HowToArticles.ht ... our_region" onclick="window.open(this.href);return false;

En verder: http://osmand.net/help/faq.html#tts_not_working" onclick="window.open(this.href);return false;
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Osmand is er nu ook voor op de iphone, dus geïnstalleerd. Gisteren voor het eerst een gps track proberen te volgen. Ook met een ander programma nooit gedaan. Met het scherm continu aan stond de batterij op mijn iphone na 10 km op 20 %. Dat werkt voor mij dus niet. Derhalve twee vragen:

Osmand lijkt geen stem op de iphone te ondersteunen, zodat ik niet zonder scherm kan werken. Welke goede tracklezer doet dat wel?

Wat zijn de ervaringen met externe accu's? Voormijn iphone 4 kan ik er bij de hema een voor onder een tientje krijgen.
jimbeljerish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:50
Mijn mountainbike: schreeuwt om aandacht

pietervl schreef:Osmand is er nu ook voor op de iphone, dus geïnstalleerd. Gisteren voor het eerst een gps track proberen te volgen. Ook met een ander programma nooit gedaan. Met het scherm continu aan stond de batterij op mijn iphone na 10 km op 20 %. Dat werkt voor mij dus niet. Derhalve twee vragen:

Osmand lijkt geen stem op de iphone te ondersteunen, zodat ik niet zonder scherm kan werken. Welke goede tracklezer doet dat wel?

Wat zijn de ervaringen met externe accu's? Voormijn iphone 4 kan ik er bij de hema een voor onder een tientje krijgen.
Op de weg zou je op basis van alleen stem kunnen navigeren, ik ben bang dat dat op een mountainbiketrack zonder het scherm voor je niet gaat werken. Tenzij je de telefoon alleen gebruikt om je naar het begin van het parcours te navigeren. Daarbij zal een externe accu je niet helpen, vooral doordat je de telefoon dan niet meer in een waterdichte hoes krijgt geprakt. Zou dan eerder investeren in een (tweedehands)fiets gps dan in een externe accu of waterdichte houder voor je telefoon.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Jimbeljerisch, ik ben nieuwsgierig waarom stemmen in het bos niet werken. Mogelijk door een gebrek aan ervaring. Het gaat toch om links/rechts aanduidingen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vaak moet een pad op de kaart staan, wil de navigatiesoftware het kunnen gebruiken.
In dat geval geldt: niet op de kaart, dan ook geen aanwijzing.
Vandaar dat je "in het bos" geen aanwijzingen krijgt.
In het ergste geval gaat de software je sturen over paden die wél op de kaart staan, wat resulteert in een rondje over brede fiets en wandelpaden, bye bye singletrack.

Een device van externe voeding voorzien kan, maar kies dan een oplaadbaar powerpack.
Iedere 2 of 3 ritten 10 euro opstoken is ook geen leuke bezigheid, dan kan je beter een Edge810 kopen.
Bedenkook dat vocht en elektriciteit niet goed samengaan.
De contactjes van je smartphone oxideren in hoog tempo weg als het vochtig wordt.
Nu zal je een smartphone niet snel in de regen gebruiken, maar toch...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jimbeljerish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:50
Mijn mountainbike: schreeuwt om aandacht

Precies wat ThaSingleTrackMastah zegt, stemnavigatie gaat op een singletrack niet werken. Daarnaast vraag ik me af of je de navigatieaanwijzingen uberhaupt gaat horen tijdens een mooie afdaling met een hoop gestuiter en gerammel om je heen.

En ook al ga je een smartphone alleen bij droog weer gebruiken blijft het riskant. Een valpartij, regenbui, lekkende bidon of modderplas kan al gauw een einde maken aan je mobiel tijdens het fietsen. Een fiets-gps is hierop gebouwd (geloof me, mijn bryton 50 heeft al genoeg ellende gezien wat dat betreft, maar werkt nog steeds).
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

pietervl schreef:ik ben nieuwsgierig waarom stemmen in het bos niet werken. Mogelijk door een gebrek aan ervaring. Het gaat toch om links/rechts aanduidingen?
Stembegeleiding werkt niet bij gebruikmaking van een track, wel bij een route. Voor die route maakt het niet uit over wat voor paden het leidt. Als je de track dus omzet in route dan heb je dus de mogelijkheid voor stembegleiding.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Thasingletrackmastah, jibeijerisch en deerhunter bedankt. Duidelijke taal. Auditief wordt het dus niet. Het leek mij wel handig met de iphone in de achterzak en een oortje door het landschap te navigeren.

Ik heb op de vrijmarkt een lifeproof stuurhouder gekocht van iemand die op een andere telefoon overstapte. Behoorlijk degelijk en in principe waterdicht, de extra accu gaat in een ziplock met een bongo tie aan het stuur. Het risico van een val blijft natuurlijk.

Opladen gebeurt alleen als de smartphone daar om vraagt, en natuurlijk op een droog moment. De stekker in de telefoon is dan de achilleshiel, maar gaat behoorlijk strak door de smartphonecover van de lifeproof.

Vandaag weer proefgedraaid met wifi en 3 g en zoveel mogelijk apps uit. Na 50 km nog niet door de accu's heen.

Ik ben niet van plan structureel tijdens mijn fietstochten te gaan navigeren. Een volbloed navigatieapparaat zit er daarom vooralsnog niet in. Ik bereid mij voor voor trips in het buitenland deze zomer. Ik ga er dan alleen op uit in mooi weer. Voor de zekerheid ga ik dan wel een tweede accu meenemen. Voor de prijs hoef je het niet meer te laten.
Plaats reactie