Edge, eTrex, Oregon, GPSMAP Advies gevraagd!

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Dames, Heeren, bij deze (wederom) een beroep op jullie ervaring en kennis :) Ik zie door de bomen het bos namelijk niet helemaal meer..

Wegens een geplande verhuizing naar een wat outdoor-vriendelijker deel van ons kikkerlandje ben ik op zoek naar een GPS. Deze GPS wil ik voor 75% gebruiken om op de mtb mooie routes van anderen te rijden (zowel in NL als in België/Duitsland en het verdere zuiden) en zelf routes te zoeken, te maken en te rijden. Die overige 25% bestaat uit avontuurtochten (transcontinental races, tour divide, solo trips etc.), hiken en wat wielrennen (hoewel dat erg weinig zal zijn). Ik rijd ook motor, dus wellicht dat ik de GPS daar ook voor zal gebruiken, hoewel ik daar eigenlijk al een Zumo voor heb en hier dus geen rekening mee houd in de huidige zoektocht.

Aangezien Garmin de grootste speler is op de GPS markt en ik redelijk vertrouwen heb in dat bedrijf kijk ik vooral naar devices van dat merk. De Edge schoot me als eerste te binnen, vooral omdat ik die hier bij fietsmaatjes weleens heb zien langskomen. Alleen ben ik bang dat die te veel gericht is op Strava gebruikers (iets wat ik niet ben en niet van plan ben te worden) en (dus ook vooral) op wielrenners. Ik denk dat GPS welke wat meer gericht is op outdoor pret beter bij me zou passen, maar wellicht dat ik een verkeerd beeld heb van de Edge? De 1000 vind ik overigens te duur, dus het gaat me vooral om de 800/810.

Ik zag ook dat er hier verschillende mensen een Oregon/eTrex/GPSMAP. Een groot voordeel van alle 3 de modellen vind ik dat ze batterijen gebruiken in plaats van enkel een accu. Zeker als je op plekken bent waar een stopcontact niet voorhanden is bieden batterijen die vaak wel te koop zijn uitkomst. De Oregon heeft geloof ik een hogere schermresolutie wat een flink pluspunt is. De eTrex heeft zijn prijs weer mee en de GPSMAP heeft 'normale' knoppen i.p.v. touchscreen, wat misschien wel handiger/duidelijker is en ondersteunt zowel GPS als GLONASS.

Momenteel neig ik meer richting naar GPSMAP, of de Oregon, maar ik sta open voor suggesties. Het gewicht maakt me niet zo veel uit, ik vind het belangrijker dat het apparaat robuust is en een lange levensduur heeft. Hieronder nog even mijn opties met types die ik overweeg met mijn gedachte in het kort:

- Edge 800/810: vooral voor Strava racers?
- Oregon 600: hoge resolutie, zoveel beter dan de andere?
- eTrex 30: relatief goedkoop vergeleken met de andere opties.
- GPSMAP 64s: staat bovenaan mijn lijstje wegens knoppen, de vele functies en de brede inzetbaarheid.

Is er iemand die mij eens van advies zou kunnen voorzien? :)
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Ik heb zelf de etrex 30. Een jaar geleden aangeschaft voor het geocachen en wandelen. Toen was doorslaggevend:
-de prijs, wel de 30 gekozen voor de hoogtemeter.
-geen touchscreen, ik las toen veel dat een touchscreen met slecht weer niet handig is.
-batterijen penlites, gaan erg lang mee, volgens garmin 25 uur, maar volgens mij nog veel langer....
-waterdicht, robuust.
-goede reviews van mede-geocachers

Nu MTB ik sinds kort ook, en heb een houder op de fiets. Blijft perfect zitten. Heb er net een hartslagband bij gekocht (alleen mogelijk bij de 30, niet bij de 20 en 10). Ik ben steeds weer verrast over de etrex 30 en ben er steeds blijer mee.
-Ik gebruik ook strava, is toch wel leuk. Maar met de etrex 30 gaat dat ook perfect. Je laadt het gpx bestand van je rit in en alles is af te lezen en te analyseren.
-Tracks / routes inladen gaat makkelijk, ik doe dat allemaal via Basecamp (gratis programma van Garmin).
-Afleesbaarheid van het scherm tijdens fietsen vind ik redelijk. Ik vind het lastig om te fietsen en te kijken op je scherm tegelijk. Maar dat ligt meer aan mij als aan het apparaat.
-De standaard kaart is erg summier. Maar je kunt verschillende kaarten downloaden (gratis). Ik gebruik tnt nog mijn "gewone" kaart (OSM), heb nog geen speciale MTB / fiets kaart. Maar mijn huidige kaart voldoet nog prima, dus ik heb geen behoefte aan een andere. Voor vakanties stel ik mijn eigen kaarten samen via OSM.

Al met al een veelzijdig robuust apparaat, wat me altijd weer thuisbrengt. Hierdoor voel ik me vrijer om te fietsen en eens wat weggetjes uit te proberen. Je komt altijd weer thuis.
Het kost wel wat tijd en studie om optimaal gebruik te maken van alle mogelijkheden, maar dat zal met alle modellen wel zo zijn.

Succes met je overwegingen, ben erg benieuwd wat je uiteindelijk aanschaft. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust....
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Hier nog een tevreden etrex gebruiker.
Ik heb een ouder model (etrex legend hcx) en nooit een ander gps apparaat gehad.

* Waarom: Betaalbaar, robuust, goed afleesbaar en lange in bedrijfstijd (vooral met lithiumbatterijen)
* Bediening: Wanneer ik een route na ga rijden klik ik de gps op de fiets en druk een paar keer op een knop om de kaart met track / route op ‘t scherm te hebben en houden. Drukknoppen voor zoomen op de kaart zijn prima te bedienen “on the go”. Zoveel gebruik ik de knoppen dus niet...
* Beeld: Groot genoeg en met voldoende detail, offroad zit ik vaak op 50mtr. of 80mtr. per cm. beeld
* Software: Ik gebruik Garmin Basecamp (gratis) waarvoor veel gratis kaarten met veel details, wat je nodig heb ‘t om offroad routes te maken, beschikbaar zijn.
!! 26inch en dikke banden !!
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Welke kaarten gebruik jij met MTB-en?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Voor mountainbiken is de eTrex prima, voor motorrijden denk ik niet dat ie voldoet. Ik denk dat de kaart niet snel genoeg reageert op richtingswisselingen. Ik heb ooit bij een toertocht (met de auto weliswaar) de eTrex geprobeerd te gebruiken als vervanging van een kaart, maar dat ging niet echt van harte.

Gratis kaarten van OpenFietsMap werken prima!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Ik moet zeggen dat wij juist wel plezier hebben van de etrex in de auto. Hij praat niet, daarom toch de navigon maar aan, maar hij loopt wel keurig mee met de route. De navigon hapert wel eens...
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Creama schreef:Welke kaarten gebruik jij met MTB-en?
Openfietsmap & Openmtbmap
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex30 en de GPSmap zijn toch wel een heel eind vergelijkbaar.
De GPSmap64 is sneller, maar gebruikt ook meer energie, dus batterij eerder leeg.
Beide hebben GPS en GLONASS ontvangers.
Scherm vd Etrex is iets kleiner, dat kan op de motor misschien lastig zijn, GPSmap64 is weer wat groter, antenne steekt uit, dat kan op de fiets weer onhandig zijn.
De Edge is alleen op de fiets handig. (vind ik)

De topokaarten zijn op de Etrex(20 30) vaak traag, maar City Navigator van Garmin draait soepel. Zal te maken hebben met het kaartdetail.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Ik ben voor de eTrex 30 gegaan, deze zou me volgens de verkoper echt niet te leur stellen. De GPSMAP64 is wellicht sneller, heeft beter ontvangst en een groter scherm, maar de eTrex30 zou ruim voldoende moeten zijn voor mijn plannen, bovendien was die een stuk goedkoper, langere accuduur en de 64 vond ik toch echt te lomp/groot.

Ben erg benieuwd! Nu eerst maar even uitzoeken hoe dat ding precies werkt en welke kaarten ik erop ga zetten :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel plezier ermee.
Voor de motorfiets zou ik heel serieus City Navigator overwegen.
Kost rond 100 euro en dan rij je nooit meer verkeerd.
Etrex heeft profielen, dus je kan een mtb-profiel maken en een motor-profiel en...
Voor in het bos is OSM erg fijn en erg goedkoop (gratis).
Met zoveel vervoermiddelen heb je veel steuntjes nodig.
Hier niet duur. Stapeltje kopen, dan vallen de verz kosten ook mee.
En een lanyard, dan kan de gps niet op de grond vallen, mocht de houder een keer losschieten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: Voor de motorfiets zou ik heel serieus City Navigator overwegen.
Dat zal ongetwijfeld op z'n Zumo staan, en die Zumo zou ik ook blijven gebruiken voor de motor (& auto) en de Etrex voor de rest.
Job1 schreef: Ik ben voor de eTrex 30 gegaan, deze zou me volgens de verkoper echt niet te leur stellen. De GPSMAP64 is wellicht sneller, heeft beter ontvangst en een groter scherm, maar de eTrex30 zou ruim voldoende moeten zijn voor mijn plannen,
Openfietsmap is er ook in een "light" versie, die gebruik ik ook op mijn nog oudere en slomere Etrex Vista.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Thanks, komt vast goed. Eerst maar even uitvogelen hoe ik de kaarten op de eTrex krijg, Basecamp heb ik al een flinke tijd niet meer gebruikt. City Navigator heb ik inderdaad al op m'n Zumo staan, wellicht dat ik die ook op de eTrex zet. De Openfietsmap van de Benelux heb ik inmiddels gedownload :)

Wilde eigenlijk ook de Openmtbmap erop zetten, maar zie dat ik daar weer voor moet betalen (Mac) en dat vind ik wat zonde als er alternatieven zijn..
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

De City Navigator doet het alleen in je zumo en niet in de eTrex. Licentie is voor de zumo. Je dient een nieuwe kaart te kopen als je de City Navigator in de eTrex wilt gebruiken.

OpenMTBmap kost je 20 euro eerste jaar en daarna 13 euro per jaar, dat kan het probleem niet zijn. OpenFietsMap is gratis, maar ook daar is het heel netjes om te doneren ;)

OpenTopoMap.org kwam ik van de week ook nog tegen. Naast de al bestaande garmin.openfietsmap.nl site natuurlijk. En allemaal hebben ze donaties nodig om te blijven bestaan ;)
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Vanavond m'n eerste ervaring gehad met de eTrex in een voor mij nog onbekende stad. Ideaal! Hij heeft me veilig en wel naar mijn eindbestemming gebracht :) Beeldschermpje is groot genoeg en de navigatie werkt erg duidelijk! Ben erg blij met m'n keuze! Heb inmiddels al wat mtb routes gedownload en hoop donderdag op goed weer om eens te testen :-q
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Sorry voor de hijack, maar sta zelf op het punt om de gps 64s te bestellen, wil deze vrijwel alleen voor mtb gebruiken. Maar lees op het laatste moment een paar lelijke reviews op futurumshop, ben nu erg benieuwd naar gebruikers met hands-on ervaring als deze er zijn? Van de 62 zijn er genoeg goede reviews, dus ietwat verbaasd nu.

Las oa dit soort meldingen
Ik was nogal teleurgesteld in de GPSMap 64. Het apparaat was niet vrij van kinderziektes. Ik heb het geretourneerd.
heb hem vele malen mee gehad op vakantie
gekocht voor fietsen en wandelen
is erg langzaam en ondoordacht {vind ik}
geen fiets kaarten ...ik vind het een onding
net n kaart update gekocht voor 40 euro ,,blijkt er niets aan te hebben
Vooral dat traag kreeg ik ook mom te horen van een verkoper via de telefoon, toen leek mij dat nog een ietwat onzinnige opmerking omdat ik dit nooit eerder had gehoord/gelezen....
Plaats reactie