Advies gevraagd - welke GPS?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
ikkeduss
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: do 24 september 2009, 16:26
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2014 29"

Ik ben voor de mountainbike (90%) en wandel (10%) op zoek naar een GPS maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan er adviseren?

Wat ik zou willen:

-Routes die andere hebben gereden of bestaande MTB routes / wandelroutes (via websites) inladen en navigeren; Met kaart t liefst.

-Mijn routes die ik zelf rijd opslaan om later te kunnen terugkijken op een kaart (op de PC)

-Fietscomputer; snelheid , afstand, gemiddelde snelheid etc. (hartslag hoeft niet)

Is er mogelijkheid om tijdens het fietsen een stuk van de route als interessant aan te merken? Ik kom soms per toeval op leuke stukken maar vind ze slecht terug. :(

Garmin zou het beste zijn heb ik begrepen. Maar ook daarin nog een hoop modellen beschikbaar.
Richtprijs tot € 300,=

Bedankt voor de hulp.
"Kijk hem! Hij zit als een aal te harken op z'n fiets."
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gezien je toch nog vrij grote wandelbehoefte is de e-trex 20 misschien iets voor je. Klein, handzaam, mogelijk om kaartmateriaal in te laden, kleur, binnen budget. Leuke stukken kun je met een waypoint markeren. Ik gebruik dat ook wel om m'n auto in vreemde steden terug te vinden:).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of de Etrex 30.
Kost niet zo veel extra, en dan heb je wel nauwkeurige hoogtemeting en de mogelijkheid een hartslagband te gebruiken.
De stuurhoudertjes vd Etrex zijn meestal netjes op de stuurpen te bevestigen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
franskem71
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 02:19

Dakota 20, Oregon 450, CSX60/62

Ik heb zelf de dakota 20 en je kunt onderweg markeringen zetten. Die je latern een naam geeft en op kunt nemen in je route

voor 300 kom je een heel eind
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De nieuwe Etrex-serie heeft de beste ontvanger. (GPS+Glonass)
Daardoor als fietscomputer nauwkeuriger dan de Garmins die jij noemt ondanks dat je geen wielsensor gebruikt.
Wel of geen touchscreen kan de keuze nog beinvloeden.
(met etrex kan je eenvoudig een waypoint maken (punt markeren) door het joystickje een paar sec ingedrukt te houden)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

franskem71 schreef:Dakota 20, Oregon 450, CSX60/62
Yep, dat zou ook mijn keuze zijn met een lichte (puur persoonlijke) voorkeur voor de Dakota 20 aangezien deze compacter is dan bijvoorbeeld een Oregon en geen externe antenne heeft. Is ook de goedkoopste dacht ik, dan heb je eventueel nog geld over voor een kaart.
Je kan ook een cadans, hartslagmeter etc . aansluiten moest dat je ooit misschien toch nog gaan interesseren (een snelheidssensor gaat dan weer niet).
Gebruikersavatar
mrgps.nl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 3 februari 2014, 17:36
Contacteer:

Als het gaat om zaken als hartslag, cadans etc etc is de edge een betere keuze.

De dakota zou ik niet doen vanwege scherm; de oregon 450 idem; om dezelfde reden. Externe antenneaansluiting is voor de fiets volstrekt niet relevant. Invloed van Glonass ook amper of niet.

Moet het compact, kijk dan naar de etrex (de 20 voldoet dan prima). Met een budget van 300 euro raak je ook net de oregon600 (en die is qua scherm veel beter dan de 450).
Instructievideo's over de Garmin GPS? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/" onclick="window.open(this.href);return false;
Carbonizer

Mio heeft ook hele fijne apparaatjes, ook voor dat budget. Ik heb zelf ook een cyclo en rij er fijn gpx-tracks mee. Ik heb eerder een Garmin gehad maar die ging stuk, maar er zullen zat mensen zijn die het omgekeerde hebben meegemaakt. Wel heb ik dus even kunnen wennen aan zowel het gebruiksgemak van Garmin als Mio en ik ben wel blij met Mio. Is een indidiuele keus, maar ik zou dat merk zeker overwegen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mrgps.nl schreef:Als het gaat om zaken als hartslag, cadans etc etc is de edge een betere keuze.

De dakota zou ik niet doen vanwege scherm; de oregon 450 idem; om dezelfde reden. Externe antenneaansluiting is voor de fiets volstrekt niet relevant. Invloed van Glonass ook amper of niet.

Moet het compact, kijk dan naar de etrex (de 20 voldoet dan prima). Met een budget van 300 euro raak je ook net de oregon600 (en die is qua scherm veel beter dan de 450).
Die opmerking over Glonas durf ik toch te bestrijden.
Maar het behoeft enige uitleg.
Afgelopen zomer in de Zwitserse Alpen 2x meegemaakt dat mijn Etrexje (met Glonas ingeschakeld) als enige de juiste positie aangaf.
Helaas was het 1 tegen 7(60, 62 en Oregon), dus 2x flink verkeerd gereden, 1x zelfs met vervelende afloop.
De omstandigheden ter plekke waren voor een gps niet ideaal, smalle diepe kloven, veel bomen.
Dat kom je in NL niet dagelijks tegen.
Maar ik lees hier wel eens over onnauwkeurige resultaten, dus ook in NL kan een goede ontvangst de resultaten positief beinvloeden.

Ik ben heel blij met mn Etrex 30, maar ik snap dat iedereen andere dingen belangrijk vindt.
Groter scherm, touchscreen, meer knopje of juist blond-proof enz.
Maar zonder info is 't lastig kiezen, dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ikkeduss
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: do 24 september 2009, 16:26
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2014 29"

Mannen, bedankt voor alle adviezen. Heb ze stuk voor stuk even opgezocht.
Heb inmiddels ook veel zitten lezen op internet. De modellen etrex bieden deze ook de fietscomputer mogelijkheden? De meeste GPS worden geleverd met een standaard kaart, erg ONgedetailleerd.
Hoe kom je aan gedetailleerde kaarten? kun je die net als de tracks ook downloaden, of is dat illegaal :)

Heb momenteel 2 andere modellen waar mijn interesse ook naar uit gaat, maar zijn wat boven budget ook:

GPSmap62ST
Edge 800/810

Echter bieden ze volgens mij alle twee NIET alle functies die ik vraag.
De 62ST heeft wel een gedetailleerde kaart maar geen fietscomputerfunctie?
de Edge juist anderom.

Bedankt weer voor de hulp!
"Kijk hem! Hij zit als een aal te harken op z'n fiets."
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maak niet de fout door je modelkeuze te laten afhangen van de kaart die standaard in het toestel zit. Die zijn nameleijk geen van allen geschikt voor wat je wil. Zelfs de "topografische kaart" van de ST voldoet niet, die is dacht ik 1:100.000... je wil liever 1:25.000. De juiste kaarten kun je er met behulp van Mapsource of Basecamp zelf opzetten, door bijvoorbeeld te gaan naar http://www.openfietsmap.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.

Dat geeft ook meteen aan dat je dus zelf wel wat huiswerk moet doen voor het allemaal is zoals je het hebben wil... met soms een erg steile leercurve. Maar om op één van je vragen terug te komen: ze hebben allemaal een "fietscomputer" (de garmins noemen het zelf een tripcomputer, het zijn tenslotte niet allemaal fietsgeoriënteerde apparaten).

Ik blijf bij mijn advies: de eTrex 20 (of 30, zoals TSTM aangeeft).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kaarten kies je zelf. Voorgeinstalleerd lijkt handig, maar valt tegen.
Hier een topic over kaarten.
Hier hoe je ze op je Garmin zet.
En hier.

De 62s (laat de t maar weg), de Etrex 30 en de Oregon 20 hebben een complete fietscomputer aan boord. Met de mogelijkheid tot hartslagmeting. Schrmpjes zijn zelf te kiezen en in te delen. (10 en 20 ook, met kleine beperkingen)
De 62 is een alleskunner, maar wat lomp op het stuur. De Etrex, Edge en Oregon zijn eleganter.

De Edge is vooral toegespitst op sportief fietsen. De 10% wandelen die werd genoemd komt dan misschien niet goed uit de verf. Wil je een kaart, dan zijn alleen de 800 en 810 bruikbaar. Dat maakt Edge niet de meest universele en zeker niet de goedkoopste optie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ikkeduss
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: do 24 september 2009, 16:26
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2014 29"

Het wordt de Edge 800.
Bedankt voor alle hulp en tips.
"Kijk hem! Hij zit als een aal te harken op z'n fiets."
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

goeie keuze die 800, ik kan de Garmin Topo PRO reeks aanbevelen, die zijn routable zowel op fiets als op wandelniveau. niet goedkoop (kan ook anders bv via usenet hmm) maar ik heb nog niet iets niet terug kunnen vinden.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

ThaSingleTrackMastah schreef:......

De Edge is vooral toegespitst op sportief fietsen. De 10% wandelen die werd genoemd komt dan misschien niet goed uit de verf. Wil je een kaart, dan zijn alleen de 800 en 810 bruikbaar. Dat maakt Edge niet de meest universele en zeker niet de goedkoopste optie.
Op de Etrex kan je toch ook een kaart zetten? (Ik ben mezelf aan het oriënteren want mijn 705 heeft het dit weekend een beetje begeven. Maar een 800 of 810 vindt ik te duur (de 705 heb ik 2de hands gekocht om te kijken of ik het wel genoeg gebruikte)

Gr
Plaats reactie