RDHF

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
lordbachus
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 21:09
Mijn mountainbike: Cube Stereo R1 Carb & Bulls Copperhead III Disk
Contacteer:

RDHF of Raid des Hautes fagnes in de belgische ardennen is een marathon wedstrijd over 60,90 en 115 kilometer. (14 Juni 2009)

http://www.rdhf.be/nl/index.htm

Ik vroeg me af of je aan dit soort evenementen ook zonder licentie kunt deelnemen?

Indien ja, gezien de zwaarte van de 90 kilometer met 2200 hoogtemeters denk ik tussen 13 en 15 kilometer per uur te kunnen halen.... da's zo'n 6 a 7 uur, val ik met dat tempo niet helemaal uit de toon tussen al die andere kanonnen ?


Ach ja, je moet toch je persoonlijke uitdagingen en trainingsdoelen zoeken he....
-
Fietsen daar waar je niet of nooit geweest bent.
Daar gaat het toch eigenlijk om.....www.DanDBikers.nl
-
Chiti
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: za 1 april 2006, 20:31
Mijn mountainbike: Canyons

Ja, dat kan.
Met die tijd val je niet uit de toom.
Maar het is wel een behoorlijk lastige marathon om als eerste te doen. Ik zou eerst wat eenvoudigere marathons in de ardennen tackelen dan deze. Hij is gewoon erg technisch en dat in combinatie met de klimmetjes en de tricky afdalingen die elkaar blijven opvolgen gewoon zwaar.
ik hbe vorig jaar de 115km gereden in 8 uur 1 minuut, en eindigde ergens in het midden van het klassement.
“Wikipedia is the best thing ever. Anyone in the world, can write anything they want about any subject. So you know you are getting the best possible information.” - Michael Scott
megabass
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 08:30
Mijn mountainbike: CUBE REACTION/ FECP TWIZARD

Ik heb deze marathon 2 jaat terug als 1e marathon gereden hoor zonder problemen, toen nog de 105 km.

Als je gewoon genoeg duur km maakt en je je eigen niet over de kop gaat/laat rijden moet het zeker lukken. Met de snelheid zit het ook wel snor hoor.

Gr Bas
TEAMFECP
Sjtom Zoëg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 19:57
Mijn mountainbike: Apex Torq29
Contacteer:

ik heb deze marathon nog nooit gereden. Maar als ik 14 juni thuis ben reis ik denk ik wel af naar Malmedy om de uitdaging aan te gaan! :-q Het schijnt namelijk een van de mooiste, misschien wel de mooiste marathon in België te zijn:D
lordbachus
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 21:09
Mijn mountainbike: Cube Stereo R1 Carb & Bulls Copperhead III Disk
Contacteer:

Sjtom Zoëg schreef:ik heb deze marathon nog nooit gereden. Maar als ik 14 juni thuis ben reis ik denk ik wel af naar Malmedy om de uitdaging aan te gaan! :-q Het schijnt namelijk een van de mooiste, misschien wel de mooiste marathon in België te zijn:D
Da's wel lekker als je daar woont....al die mooie tochten lekker in de buurt...

Ik moet eerst een overnachting boeken en zo....
-
Fietsen daar waar je niet of nooit geweest bent.
Daar gaat het toch eigenlijk om.....www.DanDBikers.nl
-
Sjtom Zoëg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 19:57
Mijn mountainbike: Apex Torq29
Contacteer:

jah ik woon hier ideaal! enige nadeel is dat ik mijn vader ff moet vragen of hij mee gaat om me te brengen, heb mijn rijbewijs nog niet... maar ben deze week 18 geworden en ben al begonnen met rijlessen, mag toch wel er vanuit gaan dat ik dan zelf kan rijden :-D
Swannie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 298
Lid geworden op: do 18 januari 2007, 14:21
Contacteer:

dit WAS een leuke rit... véél te veel volk, filerijden dus...
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Swannie schreef:dit WAS een leuke rit... véél te veel volk, filerijden dus...
Door de vernieuwde en gespreide startprocedure waren de file-problemen tot een minimum beperkt, en hebben we hier zo goed als geen opmerkingen over gehoord, alleen maar lovende woorden.

Wat betreft het deelnemen aan de RDHF als eerste kennismaking met de Ardennenmarathons, heb ik in een bijdrage op dit forum in 2007 volgend tekstje al eens geschreven (toen reed ik nog zelf mee, en maakte ik nog niet echt deel uit van de organisatie) :
Eigenlijk kan ik Swannie alleen maar bijtreden. In mijn hogerstaand verslagje heb ik er maar over gezwegen, maar nu moet het me toch ook van het hart. Niet dat ik er me echt aan erger, maar soms was het er toch over. Ik had de indruk dat dit voor vele van jullie landgenoten de eerste kenismaking met de Ardennen was, dat bleek althans uit het soms ongelooflijk gestuntel. Na de eerste 20 km-lus van de 105 kwamen de 65-ers terug op het parcours, en dan moest je als ervaren Ardenner soms meer oog hebben voor je voorliggers dan voor de staat van het parcours. Weinigen hielden er rekening mee dat de snellere lange afstand-jongens en -dames toch een beetje rijden voor hun klassement. Toen ik aan de zeer drukke 3de bevoorrading (de 2de voor de korte afstand) probeerde om snel een taartje te grijpen, werd ik nog lachend omver geduwd door lustig keuvelende heren die het buffet blokkeerden!
Als je de commentaren op de Belgische forums erop naleest, dan zie je dat Swannie en ik er niet alleen zo over denken.
Ik wil niet elitair zijn en vind het overigens tof dat jullie de weg naar de schitterende Ardennenpaadjes hebben gevonden, maar raad aan velen onder jullie toch aan om inderdaad eerst op de ontelbare goed georganiseerde toertochten, met dikwijls ook afstanden tot 60-70 km, wat ervaring komen op te doen.
Een tip : 1 juli in Vielsalm : 100 km-toertocht in prachtig Ardennen-gebied met minder veeleisende en zwaar technische klimmen en afdalingen.
Wie meer tips wil >> laat maar een berichtje, dan stuur ik wel een bloemlezing op!



en in 2008 :
(Gène schreef:
Ik ga me in de toekomst beter voorbereiden op een dergelijke tocht, want ik denk dat hier ook een grote oorzaak lag.
Gène)
Ik val nog wel eens herhaling, maar vele bikers hebben het parcours inderdaad onderschat. Ik heb het vantevoren in mijn bijdragen al laten voelen, maar de organisatoren gaan volgend jaar op hun site een extra bijdrage zetten over het voorbereiden op zulke zware tocht.
Ik hoor ook dat velen deze marathon in de Ardennen als enige rijden. Het zou misschien goed zijn om toch regelmatig een lange toertocht in de Ardennen te komen rijden, of ook eens deel te nemen aan de gemakkelijker marathons ipv onmiddellijk dit monster te willen bestrijden.
Overigens zijn er binnenkort nog enkele zeer mooie marathons :
29.06 : Lierneux (L'Ardennaise) : 70 km
13.07 : Bolland - Herve (Raid des Chantoires) : 91 km
10.08 : Gomzé-Andoumont (Bataille des Ardennes) : 78 km
alle drie chrono's (geen groepsstart) met gezellige Ardense sfeer
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

megabass schreef:Ik heb deze marathon 2 jaat terug als 1e marathon gereden hoor zonder problemen, toen nog de 105 km.

Als je gewoon genoeg duur km maakt en je je eigen niet over de kop gaat/laat rijden moet het zeker lukken. Met de snelheid zit het ook wel snor hoor.

Gr Bas
IK heb in 2008 voor het eerst deze marathon gereden. Mijn fietsmaatje gaf aan dat het tijdens het begin en eind veel klim- en daalwerk was, maar er tussenin lekker toeren in de Hoge Venen. Bleek de organisatie de marathon veel zwaarder te hebben gemaakt (alleen maar op en af)! Achteraf heb ik met de winnaar gesproken van de 115 km en die gaf aan dat men het niet veel zwaarder of technischer kan maken (gelet op de grote getalen en de toegankelijkheid).

Je schrikt overigens wel even als je na een uur fietsen nog maar 10 kilometer op je teller hebt staan!
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Willy78 schreef: IK heb in 2008 voor het eerst deze marathon gereden. Mijn fietsmaatje gaf aan dat het tijdens het begin en eind veel klim- en daalwerk was, maar er tussenin lekker toeren in de Hoge Venen. Bleek de organisatie de marathon veel zwaarder te hebben gemaakt (alleen maar op en af)! Achteraf heb ik met de winnaar gesproken van de 115 km en die gaf aan dat men het niet veel zwaarder of technischer kan maken (gelet op de grote getalen en de toegankelijkheid).

Je schrikt overigens wel even als je na een uur fietsen nog maar 10 kilometer op je teller hebt staan!
Ik vermoed dat je niet de 115 km hebt gefietst, want die heeft wel degelijk een relatief gemakkelijk middenstuk over het Hoge Venen-plateau (ongeveer 25 km). Aan jou de keuze om die te gebruiken als recuperatie of om je als wedstrijdrijder helemaal op te blazen.
De kortste afstand heeft dat tussenstuk niet en is wel constant op en af.
Bakkertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: za 10 september 2005, 10:07
Mijn mountainbike: Wilier 101X / Wilier 110FX
Contacteer:

RDHF is echt wel goed georganiseerd. En als je van de 6 uur 1 uurtje file moet rijden is dat erg? Je moet ook zien dat al die mensen de sfeer van een groot evenement maken. Ik vind het alleen maar mooi om zoveel niveaus tegen te komen. Van stalen bak met bloempothelm tot carbonnen vliegmachines met alles op en aan. Als je liever alleen rijdt zonder verkeer, kun je van je startgeld beter een Garmin kopen en alle marathons narijden toch?
Niet zo zeiken en rije!
Swannie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 298
Lid geworden op: do 18 januari 2007, 14:21
Contacteer:

Bakkertje schreef:RDHF is echt wel goed georganiseerd. En als je van de 6 uur 1 uurtje file moet rijden is dat erg? Je moet ook zien dat al die mensen de sfeer van een groot evenement maken. Ik vind het alleen maar mooi om zoveel niveaus tegen te komen. Van stalen bak met bloempothelm tot carbonnen vliegmachines met alles op en aan. Als je liever alleen rijdt zonder verkeer, kun je van je startgeld beter een Garmin kopen en alle marathons narijden toch?
Garmin heb ik al... heb het gewoon niet voor mega-evenementen, dus kies ik de kleine ardennenmarathon's :-q
Nielz80
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 17 oktober 2007, 04:59
Mijn mountainbike: Merida X-Mission Carbon Team
Contacteer:

Willy78 schreef:
megabass schreef:Je schrikt overigens wel even als je na een uur fietsen nog maar 10 kilometer op je teller hebt staan!
Dat was precies wat ik ook had :-D voordat we bij die eerste stop aankwamen, dat leek wel een eeuwigheid te duren. Voor mij was dit in 2008 de eerste Ardennen marathon die ik gereden heb, heb de 65km gedaan... Voor iedereen een aanrader, maar zorg wel dat je getraind aan de start staat.
http://www.bikespot.nl" target="_blank - de beste spots voor mountainbikers!
Djack
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 8 februari 2005, 19:38

lowie schreef: Ik vermoed dat je niet de 115 km hebt gefietst, want die heeft wel degelijk een relatief gemakkelijk middenstuk over het Hoge Venen-plateau (ongeveer 25 km). Aan jou de keuze om die te gebruiken als recuperatie of om je als wedstrijdrijder helemaal op te blazen.
De kortste afstand heeft dat tussenstuk niet en is wel constant op en af.
Vlak is dat middenstuk wel .
Of het kan dienen als recuperatie ? Dat bolt wel voor geen meter die Hoge Venen .

RDHF heeft als enige Ardennenmarathon een tijdspoort .
Als je vertrekt voor de 115km en bent te laat aan de Hoge Venen , mag je niet meer verder en moet je de korte afstand nemen .
Tjalt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: za 6 december 2008, 21:13
Mijn mountainbike: Endorfin VP4 R-SL

Inschrijving is geopend!
Plaats reactie