Drenthe 200 - 28 december 2022 (+ kleding tips)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Nou, ik heb me dus ingeschreven voor de Drenthe 200 van en ga er vanuit dat COVID dit jaar geen roet in het eten gooit...?

Lange afstanden ben ik wel gewend dus ik maak me geen zorgen qua eten en materiaal etc., maar ik woon al bijna 14 jaar niet meer in Nederland en ben eerlijk gezegd een beetje 'n 'mooi weer fietser' geworden door gebrek aan koud weer.. en ik weet niet zo goed hoe ik me moet voorbereiden op het Drentse weer. Van vroeger kan ik me vooral herinneren dat ik vaak koude/zere vingers had in de winter.. :oops:

Heeft iemand tips wat betreft de kleding die het best gedragen kan worden? Ik was van plan om het volgende aan te doen:
- Thermo ondershirt met lange mouwen
- Tussenlaag shirt met lange mouwen
- Winterjack
- Lange winterbroek met fleece
- Wintersokken
- Schoenen uiteraard
- Winter overschoenen
- Muts/beanie
- Nekwarmer (ik weet niet hoe die dingen heten)
- Onderhandschoenen
- Winterhandschoenen

Verder neem ik een wind/regenjack mee in m'n tas.

Ik begrijp dat je halverwege een tas kunt laten droppen (en anders kan m'n familie dit doen) waar ik dan droge sokken, droge handschoenen en een jack in wil doen.

Klinkt dit redelijk OK? Zouden jullie iets anders doen? Laat maar weten :-)
Heb er zin in!

(en hier ga ik het mee proberen, met wat andere banden dan..)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hannibal op do 13 oktober 2022, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Hannibal schreef: do 13 oktober 2022, 08:33Heeft iemand tips wat betreft de kleding die het best gedragen kan worden?
Wat is het weerbericht voor die dag?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

cheeta schreef: do 13 oktober 2022, 08:58 Wat is het weerbericht voor die dag?
Ik kan je de gemiddelden geven qua temperatuur en neerslag maar het zal geen zomers weer worden neem ik aan
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Met wat jij gaat dragen kan ik op expeditie naar Antarctica :lol:

Maar het principe van laagjes te dragen is sowieso verstandig omdat je dan altijd een laag weg kan halen.

Ik zou in je tas een handdoek meenemen, dat is wel handig als je sokken wisselt en je voeten droog kan maken.
Maar met droge sokken in natte schoenen gaan is ook zinloos.
Dus wellicht een setje extra schoenen?

Ik heb geen idee hoe goed je zitvlees is, maar winterbroeken en zweten zijn geen gelukkige combinatie ik zou chamoise smeren om blaren te voorkomen (ik draag om deze reden geen winterbroeken mee, maar lange thermobroek met eventueel beenstukken waar een korte bib overheen gaat).
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Peelrijder schreef: do 13 oktober 2022, 09:44 Met wat jij gaat dragen kan ik op expeditie naar Antarctica :lol:

Maar het principe van laagjes te dragen is sowieso verstandig omdat je dan altijd een laag weg kan halen.

Ik zou in je tas een handdoek meenemen, dat is wel handig als je sokken wisselt en je voeten droog kan maken.
Maar met droge sokken in natte schoenen gaan is ook zinloos.
Dus wellicht een setje extra schoenen?

Ik heb geen idee hoe goed je zitvlees is, maar winterbroeken en zweten zijn geen gelukkige combinatie ik zou chamoise smeren om blaren te voorkomen (ik draag om deze reden geen winterbroeken mee, maar lange thermobroek met eventueel beenstukken waar een korte bib overheen gaat).
Thanks, daar kan ik wat mee!

Zitvlees is redelijk goed, ik heb nog nooit iets erop gesmeerd omdat daar geen behoefte voor is geweest.

Meer tips altijd welkom overigens 8)

Z
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik ben gek op Gore Tex shorts die je over je fiets broek aantrekt. Wind en waterdicht is in die zone erg belangrijk, om droog en warm te blijven.
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

schepp schreef: do 13 oktober 2022, 18:24 Ik ben gek op Gore Tex shorts die je over je fiets broek aantrekt. Wind en waterdicht is in die zone erg belangrijk, om droog en warm te blijven.
Top! :-q
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Inderdaad gewoon aanpassen aan het weerbericht. als het koud en droog is, wordt het toch een heel andere dag, dan wanneer het 12° is. Je kan nu een hele garderobe kopen, maar je moet zelf een of twee dagen van te voren kiezen wat je gaat dragen. Wat betreft dat zweten, dat wisselt heel sterk per persoon. Ik heb er bijvoorbeeld geen last van.

Ik zelf ben niet zo van weer of geen weer op 28 december gaat het gebeuren. Ik pas mij liever aan de omstandigheden aan, maar ja zo werkt het niet in Drenthe.
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Willem Altes schreef: vr 14 oktober 2022, 00:03 Inderdaad gewoon aanpassen aan het weerbericht. als het koud en droog is, wordt het toch een heel andere dag, dan wanneer het 12° is. Je kan nu een hele garderobe kopen, maar je moet zelf een of twee dagen van te voren kiezen wat je gaat dragen. Wat betreft dat zweten, dat wisselt heel sterk per persoon. Ik heb er bijvoorbeeld geen last van.

Ik zelf ben niet zo van weer of geen weer op 28 december gaat het gebeuren. Ik pas mij liever aan de omstandigheden aan, maar ja zo werkt het niet in Drenthe.
Yup, ik zal me zeker aanpassen op wat het weer op die dag in petto heeft! Gelukkig heb ik de meeste dingen al, dus ik hoef niet veel meer aan te schaffen. Ik ben dik een week van tevoren al in het land/de provincie, dus dan kan ook alvast wat acclimatiseren. Thanks!
Gebruikersavatar
SjeikM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 maart 2020, 21:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6

Graag haak ik even aan op dit Topic, mooi als hier alle B200 vragen centraal kunnen worden gesteld!

Ik ga de D200 ook rijden, maar ben aan het puzzelen met smering van de ketting.
Ik rijdt normaal met Squirt (heb hier ook de, dit jaar droge, B200 mee gereden) en best daar best tevreden over. Als het echter regent (en die kans is er natuurlijk) spoelt dat na 100 km wel een beetje weg. Ik neem aan dat bijsmeren niet zoveel zin heeft omdat de ketting nat is en het normaal gesproken 30 minuten duurt voor het goed 'zit'. We gaan natuurlijk niet 30 minuten wachten ( :-D).

Nu is mjn vraag: klopt mijn aanname en zo ja, wat is dan het alternatief? Volledig overstappen op wet lube? Of kan je halverwege je 'squirt ketting' bijsmeren met wet lube??

Ben benieuwd!
MTB Marathons: Start, Fiets, Finish
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Wet lube mee en een droge doek.

Wat wel helpt is echt overdadig squirt erop, ik heb Amerongen erop gedaan zonder bij te smeren, ging prima.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij hoort squirt niet weg te spoelen. Het is een suspensie van kaarsvet met water. Dat water zorgt ervoor dat het tussen de draaiende delen komt. Die 30 minuten is om het water te laten verdampen en dan hou je vast kaarsvet over. Dat kaarsvet spoelt niet zomaar weg.

Die 30 minuten moeten natuurlijk wel in een enigszins warme ruimte. Op een winterse dag in het bos verdampt dat water niet. Dus het heeft geen enkele zin 30 minuten te wachten, tenzij je met fiets en al in een verwarmd cafe zit.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Je hebt ook Squirt 'Low Temperature' en het zou zo maar kunnen dat je die variant nodig hebt.

https://www.mantel.com/squirt-lube-low-temperature

Ik gebruik dit in de winter en rijd daarmee op de racefiets in temperaturen rondom het vriespunt en werkt echt perfect. Vorig jaar net voor de kerstdagen een lange rit in het kader van 'winter solstice' van in de 80km gedaan en dat was een behoorlijk vieze bagger rit ivm natte wegen, lage temperatuur ook, echter deze squirt variant bleef het goed volhouden. Ik had voor mijn rit wel 2x Squirt toegepast op mijn ketting. De avond van tevoren en nog ongeveer een uurtje voor de rit.
Gebruikersavatar
SjeikM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 maart 2020, 21:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6

Dank, zal dat Squirt low temperature eens proberen. Als ik het lees lijkt het wel of beter vloeibaar blijft met lage temperaturen en niet zozeer beter blijft plakken, maar het is toch tikd voor een nieuw flesje.

En onderweg bijsmeren met Squirt heeft dus inderdaad geen zin (verwacht geen verwarmde kroegen onderweg 😀), dus neem voor de zekerheid maar olie mee (en een droge doek).
MTB Marathons: Start, Fiets, Finish
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

SjeikM schreef: za 15 oktober 2022, 06:47 Dank, zal dat Squirt low temperature eens proberen. Als ik het lees lijkt het wel of beter vloeibaar blijft met lage temperaturen en niet zozeer beter blijft plakken, maar het is toch tikd voor een nieuw flesje.

En onderweg bijsmeren met Squirt heeft dus inderdaad geen zin (verwacht geen verwarmde kroegen onderweg 😀), dus neem voor de zekerheid maar olie mee (en een droge doek).
Bijsmeren heeft wel zin; als er echt helemaal niks op je ketting zit is alles beter dan niks, maar niet heel veel zin. Beter is goed smeren voor vertrek. Ik zou zelf geen olie er op gooien.
Plaats reactie