Drenthe 200 - 28 december 2022 (+ kleding tips)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zelf zou ik als het echt nat is eerder 10 paar extra remblokjes (+gereedschap op ze snel te vervangen) meenemen, dan een flesje smeermiddel. Op zeiknatte zandgrond zijn na 40 km je remblokjes wel op , en je moet er ook een paar meer meenemen dan je verwacht nodig te hebben.

Deze omstandigheden zijn ook niet goed voor je drivetrain, maar de problemen los je niet op met een paar druppeltjes van het een of ander. Zand is daar niet bang voor.

Verleden jaar (of zo) was er zo een kletsnatte rit door Drenthe. De meesten moesten op een gegeven moment zonder werkende remmen verder.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

ja, idd, remblokjes zijn eerder relevant.

Als je ketting goed verzadigd is met squirt, dan kan je 'm een keer onderweg afnemen met een droge doek idd, maar verder zou ik de ketting met rust laten. Zeker geen olie oid, dat plakt als een malle en olie en squirt is al helemaal geen goede combi.
Gebruikersavatar
SjeikM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 maart 2020, 21:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6

Ok, laten we de olie thuis. Dat van die remblokken vind ik een interessante. Ik lees het vaker, maar is dat iets wat misschien alleen bij snelle renners gebeurd? Heb ook echt wel eens 'bagger' ritten van >50 km maar hoef echt niet mijn remblokken daarna te vervangen. Ben wel een slome harrie dus allicht ligt het daaraan. Of herkennen de mindere goden dit ook?

Ik heb wel (uit mijn hoofd) Shimano MT400 en dat zijn volgens mij niet de krachtigste remmen (en slijten daarom misschien minder snel)
MTB Marathons: Start, Fiets, Finish
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De remmen slijten door het aanlopen (modder).
Maar niet iedere modder is hetzelfde.
Het natte zand van de stuwwal aan de oostgrens vh land schuurt het hardst.
Dat is nog "jong" en scherp.
Zand dat door de rivieren is afgezet is al afgerond. Klei is nog gladder, dat poetst meer dan het schuurt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
SjeikM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 maart 2020, 21:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6

Weer geleerd, dank. Olie eruit, remblokjes erin :-)
MTB Marathons: Start, Fiets, Finish
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

ThaSingleTrackMastah schreef: za 15 oktober 2022, 22:39 De remmen slijten door het aanlopen (modder).
Maar niet iedere modder is hetzelfde.
Het natte zand van de stuwwal aan de oostgrens vh land schuurt het hardst.
Dat is nog "jong" en scherp.
Zand dat door de rivieren is afgezet is al afgerond. Klei is nog gladder, dat poetst meer dan het schuurt.
Drenthe is voornamelijk van dit zand als ik het me goed herinner, in Groningen heb je wat meer klei volgens mij?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Een blokje met dikkere voering gaat langer mee. EBC leverde jaren terug meer remvoering op de blokken dan Shimano. De plaatjes van de Gold versie, de hardste, waren 0,5 mm dikker. EBC v.s. Shimano resp 4 en 3,5 mm dik. De EBC metal blokken ( Gold) gingen lang mee. De veren die erbij werden geleverd waren dikker en sterker dan de Shimano versies. Kwaliteit spul. Koste wat....

Of deze verschillen er nu nog zijn weet ik niet. Zeker een onderzoekje waardig voor extreem omstandigeheden.

Succes met de slijtage slag van materiaal en man
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Peter904
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 29 december 2005, 13:07
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team

Inderdaad; remblokken!

Ik heb nu een paar keer meegedaan met de Drenthe 200 en Dutch Masters of MTB 200. Bij de laatste editie van de DM200 had tenmiste het halve deelnemersveld na 100 km geen remblokken meer, mijzelf incluis. Ik ben verder gegaan zonder remmen maar of dat nou verstandig was? :lol: De toplaag van de ondergrond DM200 lijkt inderdaad uit meer grof/scherp zand te bestaan. Overigens had ik bij de Hel van 2017 (D200) ook geen remmen meer na 180 km. Dus als het parkoers óf er nat bij ligt óf het gaat lang regenen zeker twee setje blokken meenemen. Ik ga dat dit jaar ook weer proberen niet te vergeten........... :bier:

Voor wat betreft de kleren, naast de al gegeven adviezen zijn waterdichte sokken zijn m.i. echt een uitkomst. Zelfs al wordt het uiteindelijk nat in de sok dan nog blijft het warm (wetsuit idee). Verder kan een setje droge kleren op het 100 km punt bij zware omstandigheden ook erg prettig zijn.

Succes met de voorbereidingen!
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Heb toch behoorlijk veel marathons gereden, in vele landen en vele omstandigheden. Maar heb nog nooit meegemaakt dat mijn blokken op waren. Als je een relatief hard compound pakt (gesintered) dan zou je toch wel goed moeten zitten?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nijmegen in de stromende regen. In 40km waren Kermit en ik beide door onze remmen heen.
Toevalligerwijs hadden we beide voor die rit nieuwe gesinterde blokken gemonteerd.
Het zand dat in de ijstijd daar is neergelegd is net schuurpapier.
Zand dat door de rivieren is achtergelaten is veel ronder van korrel.

Wat je kan proberen is de remklauw van boven afplakken met ducktape.
Dan kan er geen zooi vanaf je band in de klauw komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 17 oktober 2022, 22:30 Nijmegen in de stromende regen. In 40km waren Kermit en ik beide door onze remmen heen.
Toevalligerwijs hadden we beide voor die rit nieuwe gesinterde blokken gemonteerd.
Het zand dat in de ijstijd daar is neergelegd is net schuurpapier.
Zand dat door de rivieren is achtergelaten is veel ronder van korrel.

Wat je kan proberen is de remklauw van boven afplakken met ducktape.
Dan kan er geen zooi vanaf je band in de klauw komen.
Ok, ik moet zeggen, Ik merk hierin wel verschil tussen verschillende merken remmen; Ik heb Hope Tech 3, Shimano XT en Magura MT 8. Hope zit relatief dicht op de schijf, deze slijten dus harder dan Shimano. Bij Magura slijten de blokken het minst hard, dat komt volgens mij ook omdat ze magnetisch werken (geen veer), waardoor er simpelweg minder plekken zijn waar rotzooi kan blijven hangen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sinds die tocht plakte ik mn achterrem af, zodat er van boven in ieder geval geen modder in kon komen.
Misschien een tip voor Bartje?
Baat het niet dan schaadt het niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
niklosz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 12:12

Wat een mooi vooruitzicht. Helaas dit jaar niet voor mij. 3 weken geleden m'n schouder gebroken in de Broekpolder (Vlaardingen), dus december komt wat te vroeg. Aangezien organisator Enforce de inschrijving niet wil doorzetten, stel ik mijn inschrijving graag beschikbaar. Animo?
Jaap-13
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 30 november 2022, 22:24

Heeft iemand een idee wanneer de wave waarin je start bekend wordt gemaakt?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

niklosz schreef: di 1 november 2022, 17:01 Wat een mooi vooruitzicht. Helaas dit jaar niet voor mij. 3 weken geleden m'n schouder gebroken in de Broekpolder (Vlaardingen), dus december komt wat te vroeg. Aangezien organisator Enforce de inschrijving niet wil doorzetten, stel ik mijn inschrijving graag beschikbaar. Animo?
Wedstrijdvak?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie