Bart Brentjens Challenge, Eijsden, 09-10-22

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Maurice88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 2 januari 2012, 01:34

De Bart Blubber Challenge wedden dat het weer regent dat is traditie ondertussen.
En dan kan je alles vervangen plus je kleding door die mergel meuk.
Was dit maar wat eerder in het jaar stukken mooier.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat heb ik ook al eens aangegeven. Een maandje eerder maakt de kans al een stuk groter op drogere omstandigheden.

Of ergens in mei als het toch buiten het hoogseizoen moet.
Jmcvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 28 augustus 2022, 23:48

Speciaal voor dit topic een account gemaakt! Heb me een tijdje terug laten overhalen tot het rijden van deze vermoedelijk zeer mooie tocht. Enigszins overmoedig meteen de 90km. Nu net 2 jaar MTB ervaring op mijn hardtail XC bike (net vóór corona) met Hooge en Lage Vuursche als home turf.

Streven is om de tocht uit te rijden en lak te hebben aan de tijd die daarvoor nodig is, conditioneel zit het wel aardig.

Dit alles gezegd hebbende: ben nog zoekende t.a.v. bandenkeuze. Naar ik begrijp zijn er veel stenen en meidoorns, en ik twijfel hoe mijn Maxxis Ikon 3C bandjes hiermee om zullen gaan (2.2"). Wellicht ook andere voorband met iets meer profiel? Alles is in ieder geval tubeless en ik rijd met een reparatiekit.

Zeer benieuwd :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zeker in de stenige Voerstreek is breed, weinig lucht, voor meer comfort op een HT icm meer grip, een pré. En je wil lekbestendigheid.
Ik reed hier zelf bv de combi Forekaster 2,35” en Ikon 2,35” met veel plezier.
De Ikon 2,2” valt zeer smal en heeft voor beduidend minder bochtengrip, maar als je wat rustiger daalt geen ‘probleem’. Achter in 2,2” wat minder grip als het een natte=modderige editie wordt, de 2,35” heeft grotere noppen die ook meer naar opzij uitsteken, en dat merk je!

Maar: je gaat voor de afstand volbrengen en niet voor de tijd, dus met latex en een plugset kom je wel rond. Wel ook een reserve biba meenemen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Hoelang voor de dag word de definitieve route bekend?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Concept is al maanden klaar en toen ingeleverd.
Gemeentes, Blg en de diverse Natuurorganisaties kunnen tot last minute pas definitieve toestemming geven of om aanpassingen vragen.
Zou dat liever anders zien, maar we hebben er maar mee te dealen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jmcvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 28 augustus 2022, 23:48

aurelius schreef: ma 29 augustus 2022, 07:33 Zeker in de stenige Voerstreek is breed, weinig lucht, voor meer comfort op een HT icm meer grip, een pré. En je wil lekbestendigheid.
Ik reed hier zelf bv de combi Forekaster 2,35” en Ikon 2,35” met veel plezier.
De Ikon 2,2” valt zeer smal en heeft voor beduidend minder bochtengrip, maar als je wat rustiger daalt geen ‘probleem’. Achter in 2,2” wat minder grip als het een natte=modderige editie wordt, de 2,35” heeft grotere noppen die ook meer naar opzij uitsteken, en dat merk je!

Maar: je gaat voor de afstand volbrengen en niet voor de tijd, dus met latex en een plugset kom je wel rond. Wel ook een reserve biba meenemen.
Hartelijk dank voor je uitgebreide reply! Ik heb bovenstaande combo maar meteen besteld, wilde toch al een tijdje een set met bredere banden aanschaffen dus dit is een prima excuus :-D Die reserve Biba zit goed, bewaard na de tubeless conversie.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Schaf dan nog het ‘oude’/‘huidige’ model FoKa aan, in 2,35”, iets meer dan 700gr.
Er is namelijk net een nieuwe editie uit: veel zwaarder, grovere noppen, dat is een echte AM-band geworden.

Ook een vrij snelle ‘marathon-set’ voor ‘hier’, met nog voldoende grip: Wolfpack Cross voor, Race achter, in 2,4”, tubeless.

Of Schwalbe Wicked Will 2,4” voor, Racing Ralph 2,35” achter.

Echte racers gaan vaak nog wat lichter en sneller. Of dat wijsheid is weet ik niet… een lekke band levert immers meer tijdsverlies op?

Genoemde combi’s zijn zeker voor tourrijders een prima compromis van grip, vlot en lekbestendig.
Bij echt modderig weer en een echt stevige daalstel is een iets stevigere achterband ook prima natuurlijk als tourrijder (bv 2 Forekasters, 2 WiWi’s).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Maurice88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 2 januari 2012, 01:34

Je ziet met die marathons veel gasten glibberen en glijden met min of meer semi slick of mtb bandjes met weinig profiel.
Kan maar als het echt nat is heb je er niks aan werkt het alleen maar in je nadeel.
Ben je beter af met een band met wat meer profiel.
Maar denk dat ze het doen met de hoop dat het redelijk weer is en dat je dan minder rolweerstand hebt.
Dus hierdoor wat sneller bent.
Maar ik weet de eerste 10 a 20 km staan er meestal al tientallen mensen met lekke bandjes of ketting eraf of kapot.
Dus wat hierboven staat binnenband mee is een goed plan.
Anders moet je ver lopen of lang wachten dat is ook niks.
SCape_Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:43
Mijn mountainbike: Ghost Lector + KTM Myroon

Daar gaan we weer: de jaarlijks weerkerende discussie i.v.m. de bandenkeuze.
Ik zou bij deze willen refereren naar mijn bijdragen in de BBC topics van voorgaande jaren.

Persoonlijk zou ik zeggen:
- vooral geen experimenten voor die dag
- rijd met de banden die je gewoon bent eventueel aangepast aan de omstandigheden van de dag droog/nat
- lekbestendige banden in tubeless set-up met voldoende sealant plus extra biba en eventueel plugsetje als back-up
- durf met een lage(re) bandendruk rijden. Een bandendruk van 1.7 bar of voor sommigen misschien zelfs nog meer hoeft echt niet. Ik rijd in die omgeving en ook tijdens de BBC met een bandendruk van 1.4 bar max
- pas je rijstijl aan de ondergrond en de omstandigheden aan en de kans op lekrijden wordt al een stuk kleiner
- van de prikgrage scherpe meidoorns die eventueel je banden doorprikken ga je met een tubeless set-up in principe weinig tot geen hinder ondervinden. De scherpe vuursteen die eventueel je band zou kunnen beschadigen is een ander verhaal!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

De eerste 3 edities reed ik met een 2.10 Schwalbe Racing Ralph versie 1.0 of een Schwalbe Skinny Jimmie die beiden zo rond de 450 gram wogen :lol: met binnenband natuurlijk 8)

Dat klinkt tegenwoordig als science fiction :-D

Geen bandenproblemen gehad destijds !
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ook geen Voerstreek destijds :wink:
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

aurelius schreef: zo 4 september 2022, 19:19 Ook geen Voerstreek destijds :wink:
:lol:

Weet je het zeker (ja, ik denk het wel) ?

In het kader van de nostalgie...

Of kwam de Voerstreek pas bij de 4e of 5e editie ?

Kan mij herinneren dat ik daar wel de eerste edities heb gereden ?
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Stunning schreef: zo 4 september 2022, 19:08 De eerste 3 edities reed ik met een 2.10 Schwalbe Racing Ralph versie 1.0 of een Schwalbe Skinny Jimmie die beiden zo rond de 450 gram wogen :lol: met binnenband natuurlijk 8)

Dat klinkt tegenwoordig als science fiction :-D

Geen bandenproblemen gehad destijds !
En niet te vergeten met 26” waarschijnlijk. Mijn eerste editie was volgens mij in 2008 of 2009, 26” Nobby Nics met bijna 2 bar ;-)
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Lefty29 schreef: zo 4 september 2022, 20:49
Stunning schreef: zo 4 september 2022, 19:08 De eerste 3 edities reed ik met een 2.10 Schwalbe Racing Ralph versie 1.0 of een Schwalbe Skinny Jimmie die beiden zo rond de 450 gram wogen :lol: met binnenband natuurlijk 8)

Dat klinkt tegenwoordig als science fiction :-D

Geen bandenproblemen gehad destijds !
En niet te vergeten met 26” waarschijnlijk. Mijn eerste editie was volgens mij in 2008 of 2009, 26” Nobby Nics met bijna 2 bar ;-)
Oh ja, inderdaad, zeker weten 26" :-q

Volgens mij zat ik zelfs op 2.5 bar hahaha

Met een balhoofdhoek van +70, hoe ben ik ooit beneden gekomen :~
Plaats reactie