Roc d’Ardenne

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Beste mede-forummers,

Zit al behoorlijk wat jaren op de fiets (mtb) en wil wat meer naar uitdagingen trainen. Nu heeft het marathon rijden mijn interesse wel een beetje gewekt en het liefst met een beetje hoogtemeters.

Nu komt dus de waarschijnlijk veel gestelde vraag,
Wat is het trainingsniveau voor een ronde als deze. (Het is een wedstrijd maar zijn er ook recreatieve toer rijders?)

Is dit een degelijk georganiseerde marathon ivm bevoorrading, route beschrijving, afzetting?

Zijn er mensen hier die deze al eerder/ vaker gereden hebben?
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ik weet niet wat je verwacht maar het is een hele goede organisatie, Veel goede voedingsverzorging, Goed bewegwijzerd, Je kunt de bordjes eigenlijk niet missen. Vaak ook met krijt op de grond aangegeven enz. Je moet alleen nog zelf trappen , maar als je een E-bike neemt valt dat ook best weer mee.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Helemaal geen idee wat te verwachten vandaar ook een beetje de vraag. Maar als ik zo moet begrijpen is het strak georganiseerd.

Moet ik het echt zien als een volledige wedstrijd waarbij elke deelnemen zo snel mogelijk het einde wil bereiken of zullen er ook recreatieve deelnemers zijn?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Er zullen echt wel wat tourrijders meedoen hoor.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

het parcours is ook wat technischer dan hier in Nederland of Duitsland. De helft wil zo snel mogelijk, die staan meestal vooraan. De andere helft vind het al mooi als die de eindstreep kan bereiken. Je moet ook niet allergische zijn voor natte voeten bij de marathons in België , vaak heb je wel wat stukken die vettig zijn en wat rivier oversteekjes,
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Heb eigenlijk geen ervaring met evenementen als deze. Wel eens meegereden met de mtb kust marathon en wat mij hier opviel was als er een opstakel op de route was de groep snel opstroopte, waardoor je stil kwam te staan of moest lopen. Heb dit als vervelend/vermoeiend beschouwd omdat je niet je eigen tempo kon rijden en tijdens het wachten snel koud werd. Op een route als deze zullen er ook genoeg opstakels zijn, klimmen ed. Bij de wedstrijd jongens zal je hier geen last ben hebben maar denk dat het in de tour groep een lange dag kan gaan worden. (Dit zou voor mij erg beslissend zijn in de afstand keuze)
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

De rit is gechronometreerd d.m.v. Een chip in uw wedstrijdnummer. Je vertrekt achter de (semi-)profs in blokken. Bedoeling is dat je zo snel mogelijk rijdt, maar een groot deel van de deelnemers rijdt gewoon om mee te rijden en uit te rijden en nemen ook hun tijd tijdens de bevoorrading.

Doordat het een toer is van 80km zit iedereen redelijk goed verspreid, dus ophopen valt goed mee.

De Roc is redelijk pittig door de aantal kilometer en hoogtemeters, maar wel minder technisch dan de Raid des Hautes Fagnes in Malmedy in juni. Daar heb je 65km/2000hm als kortste rit, maar die rit is toch wel wat technischer waardoor die zwaarder aanvoelt.

De Roc is goed te rijden, maar het kan dan soms wel enorm slecht weer zijn wat het veel lastiger maakt. Zijn voorbije edities geweest dat echt gewoon de ganse dag geregend had. Dan is 6u op de fiets zitten wel afzien.

Als voorbereiding rijd ik in het voorjaar zowat kortere ritten van 65km - 800 à 1000hm. Zo ergens een 100km per week. Daarmee ga je niet in de top 10 rijden, maar blijft het nog wat leuk tijdens de rit zelf.
Gebruikersavatar
Mudface
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 15 december 2007, 15:40
Mijn mountainbike: Cubanisto Niner Air9 rigid '13 + Mikkeller Niner Air9 RDO '15 + Orbea OIZ M Pro TR Raw '22

Idd zoals Rasmazzer zegt in het voorjaar opbouwen naar afstanden die qua km's richting de marathon-afstanden gaan en daarbij ook wat serieuzere hm's pakken. Dus een paar flinke ritten/weekends in Duitsland of, misschien beter in dit geval, in de Ardennen. Want hoewel die Roc misschien niet echt technisch is, zijn de paadjes daar soms best steil en verraderlijk. Zou jammer zijn als je daar tijdens die marathon pas achter komt.

Ben vorig jaar zelf een paar weken voordat ik de Stoumont Marathon reed een weekend in die regio op gps gaan rijden, zelfde gedaan voor de Raid Bocq. Dat werkt goed want sommige segmenten waren zodoende bekend terrein. Hoewel ze er op 'raceday' wel een stuk vettiger bij bleken te liggen gaf dat toch een stukje vertrouwen.
Gebruikersavatar
Deempje98
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 14:55

In 2018 heb ik Roc d'Ardenne gereden. De organisatie is super goed geregeld, onderweg genoeg eten / drinken en na de finish krijg je meteen een flesje sportdrank in je handen gedrukt. Toen was het inderdaad zoals meerdere mensen omschrijven niet een heel technisch parcours maar wel erg veel klimmen en dalen. In de eerste kilometers was het erg druk, het eerste klimmetje na de start lag mij erg goed dus hier heb ik wel wat ruimte kunnen krijgen maar je komt toch weer de langzamere mensen van het start vak voor je tegen.
Probeer je eigen wel een beetje voor te bereiden doormiddel van hoogtemeters te maken, in Groesbeek / Zuid-Limburg of België en Duitsland
Wellicht handig: Ik heb overnacht in https://www.vayamundo.eu/houffalize dit ligt op ongeveer 2 kilometer van de start (of het moet verandert zijn)

Ga er gewoon heen en laat je eigen verassen, ik heb erg genoten van de complete 3 daagse: Pack Roc Ardenne.
Gebruikersavatar
Guxer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: za 27 oktober 2007, 20:36
Mijn mountainbike: 2021 Epic expert

ik heb het pakketje gpx'en ook nog van in 2018 als je een idee wil hebben he het gaat.
2021 specialized epic expert carbon 29
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Is de 83km één grote ronde of meerdere kleine ronden?
Gebruikersavatar
Timl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 29 december 2010, 22:32

zaterdag de 83km. Zin in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Classic Biker schreef: ma 14 maart 2022, 20:25 Is de 83km één grote ronde of meerdere kleine ronden?
https://www.sport.be/rocdardenne/fr/par ... cours.html

In 2019 was het één grote ronde (dus nu waarschijnlijk ook weer).
De basis is gelijk, maar voor de grotere afstanden plakken ze er telkens een stuk aan vast.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Timl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 29 december 2010, 22:32

aanrader trouwens, mooie routes en fantastische sfeer. Helemaal leuk om alle drie de marathons mee te pakken en op vrijdagavond de nachtmarathon te doen.
Gravelbelgium.cc
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 11 januari 2023, 12:53

heeft iemand de gpx van Marathon 80km van vorig jaar?
Plaats reactie