Dutch Masters of MTB 200km

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Jemmie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 juli 2015, 21:50

Hoi allen!

Om mijzelf dit seizoen nog eenmaal een leuk trainingsdoel te geven heb ik me ingeschreven voor de Dutch Masters of MTB. Ik kijk hier erg naar uit en was benieuwd of er mensen zijn die nog wat tips en tricks hebben wat betreft de voorbereidingen voor deze marathon.

Op dit moment rijdt ik met Vittoria Barzo voor en Vittoria Terreno (semi slick) achter. In Breda en omgeving waar ik veel kom kan ik daarmee prima uit de voeten. Is dat in de omgeving van Hellendoorn (Haarle) daar ook een goede keuze?

Is de route goed uitgepijld of is het aan te raden GPX in GPS te zetten? Indien dat de voorkeur heeft moet ik de batterijduur van mijn Elemnt Bolt even zien te boosten met een battery pack...want die houdt het geen 10 uur uit vrees ik.

Verder ben ik benieuwd hoe mensen het oplossen met eten en drinken. Volgens mij zijn er echter voldoende bevoorradingspunten dus dit kan nooit echt een heel groot probleem worden. Met een camelback en een bidon kan ik iig wel even voorruit.

Andere tips zijn vanzelfsprekend welkom.

Groeten,

Jeroen
LexdeV
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 3 januari 2010, 14:06

1. Band type Racing Ralph, Fast Trek etc. (allround). Zit nodige single track in inclusief nodige klim- en afdaalwerk.
2. Route is uitstekend gepijld en de GPX wordt beschikbaar paar dagen voor de koers. Ik zit hem in mijn GPS. Zonder kan prima hoor.
3. Bevoorrading is top. Om de pak m beet 25/30 km een post. Camelback is niet nodig.

Succes.
Jemmie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 juli 2015, 21:50

Bedankt voor je reactie Lex! Duidelijk...doe je zelf ook mee dit jaar?
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

idd bevoorrading is top, ik zorg bij dit type marathons altijd dat ik voldoende eigen voeding bij me heb, reden is dat ik lang niet alles goed kan verteren en anders kans heb op maagpijn.
zelf kies ik nooit voor camelbak, gewoon 2 bidons er op en bij de stops waar nodig bijvullen.

route is perfect gepijld
zelf altijd multitool, binnenband en pompje bij me, ook een reddingsdeken (zo'n goud zilver ding tegen onderkoeling).
vooral die dingen bij me om niet vanwege iets onnozels uit te moeten stappen.

Bij droge omstandigheden zijn jouw banden prima, wordt t iets natter dan zou ik achter iets meer profiel pakken.

weet niet of je ervaring hebt met deze afstanden? maar mijn advies is als je dat niet hebt om niet te hard te starten en vooral je eigen tempo te rijden. Niet de kop gek laten maken!
Ik ben mij er eentje...
LexdeV
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 3 januari 2010, 14:06

Jemmie schreef: do 16 september 2021, 11:50 Bedankt voor je reactie Lex! Duidelijk...doe je zelf ook mee dit jaar?
Yep, startvak 1. Alle 3 edities gereden en daar waren er 2 van in slechte weersomstandigheden. In principe daar geen trek in dus bij echt baggerweer schrap ik hem waarschijnlijk. Bij drogere omstandigheden wordt dit nr. 4. Parcours is 'andersom' aan de eerdere edities wat het dan weer interessant maakt. Sluit me aan bij bovenstaande tips. Deel je race goed in. Zelf als doel binnen 9 uur en top 50.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

LexdeV schreef: do 16 september 2021, 14:16
Jemmie schreef: do 16 september 2021, 11:50 Bedankt voor je reactie Lex! Duidelijk...doe je zelf ook mee dit jaar?
Yep, startvak 1. Alle 3 edities gereden en daar waren er 2 van in slechte weersomstandigheden. In principe daar geen trek in dus bij echt baggerweer schrap ik hem waarschijnlijk. Bij drogere omstandigheden wordt dit nr. 4. Parcours is 'andersom' aan de eerdere edities wat het dan weer interessant maakt. Sluit me aan bij bovenstaande tips. Deel je race goed in. Zelf als doel binnen 9 uur en top 50.

Wat bedoel je met andersom? Eerst de noord lus of eerst de zuid lus? Weet namelijk niet hoe het in eerdere edities was...
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
LexdeV
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 3 januari 2010, 14:06

Mrfrank schreef: do 16 september 2021, 14:27
LexdeV schreef: do 16 september 2021, 14:16

Yep, startvak 1. Alle 3 edities gereden en daar waren er 2 van in slechte weersomstandigheden. In principe daar geen trek in dus bij echt baggerweer schrap ik hem waarschijnlijk. Bij drogere omstandigheden wordt dit nr. 4. Parcours is 'andersom' aan de eerdere edities wat het dan weer interessant maakt. Sluit me aan bij bovenstaande tips. Deel je race goed in. Zelf als doel binnen 9 uur en top 50.

Wat bedoel je met andersom? Eerst de noord lus of eerst de zuid lus? Weet namelijk niet hoe het in eerdere edities was...
Eerst de zuidlus dus richting Markelo/Rijssen.
Jemmie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 juli 2015, 21:50

Bedankt nogmaals voor de reacties. Ik rijd normaal gesproken altijd zonder bidons en alleen met een camelback. Kan ik ook nooit bidons verliezen! Maar navullen van de Camelback op de bevoorradingsposten is wel een geklooi...dus misschien toch maar bidons dit keer.

Ik heb weinig ervaring met 200km op de MTB, heb vorige week wel 100km getraind en morgen doe ik nog een keer 130km op de MTB.
Dus het wordt inderdaad zaak om niet te snel te beginnen en in het begin krachten te sparen. Gezien mijn competatieve aard wordt dit een flinke uitdaging.

Echter stel ik mij voor dat, in vergelijking met een cyclo op de weg, het voordeel van aanpikken in een snel groepje beperkt is.
Is het begin van de route direct technisch of is dat op wat hogere snelheid?

Startvak 1 is zeker toebedeeld aan mensen die eerder hebben deelgenomen en binnen een bepaalde limiet zijn gefinished?
Zelf heb ik mij als doel gesteld om binnen 9.5 uur te finishen...we gaan het zien...

Aan een ieder die meedoet, veel succes met de voorbereidingen! :-q

Groeten,

Jeroen
LexdeV
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 3 januari 2010, 14:06

Jemmie schreef: vr 17 september 2021, 12:52 Bedankt nogmaals voor de reacties. Ik rijd normaal gesproken altijd zonder bidons en alleen met een camelback. Kan ik ook nooit bidons verliezen! Maar navullen van de Camelback op de bevoorradingsposten is wel een geklooi...dus misschien toch maar bidons dit keer.

Ik heb weinig ervaring met 200km op de MTB, heb vorige week wel 100km getraind en morgen doe ik nog een keer 130km op de MTB.
Dus het wordt inderdaad zaak om niet te snel te beginnen en in het begin krachten te sparen. Gezien mijn competatieve aard wordt dit een flinke uitdaging.

Echter stel ik mij voor dat, in vergelijking met een cyclo op de weg, het voordeel van aanpikken in een snel groepje beperkt is.
Is het begin van de route direct technisch of is dat op wat hogere snelheid?

Startvak 1 is zeker toebedeeld aan mensen die eerder hebben deelgenomen en binnen een bepaalde limiet zijn gefinished?
Zelf heb ik mij als doel gesteld om binnen 9.5 uur te finishen...we gaan het zien...

Aan een ieder die meedoet, veel succes met de voorbereidingen! :-q

Groeten,

Jeroen
Daar wordt enigszins naar gekeken. Scherp doel wat op zich prima is. Toch zou ik uitrijden primair stellen aangezien je nog nooit een wedstrijd van 200 KM gereden hebt. Eenmaal onderweg gewoon zien hoe het loopt. Anders zit je constant op je klokje te kijken. Te hard starten ga je ontzettend hard in je gezicht krijgen de laatste 50 km en juist daar zit nog veel klimwerk en singletrack in.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

LexdeV schreef: vr 17 september 2021, 15:53
Jemmie schreef: vr 17 september 2021, 12:52 Bedankt nogmaals voor de reacties. Ik rijd normaal gesproken altijd zonder bidons en alleen met een camelback. Kan ik ook nooit bidons verliezen! Maar navullen van de Camelback op de bevoorradingsposten is wel een geklooi...dus misschien toch maar bidons dit keer.

Ik heb weinig ervaring met 200km op de MTB, heb vorige week wel 100km getraind en morgen doe ik nog een keer 130km op de MTB.
Dus het wordt inderdaad zaak om niet te snel te beginnen en in het begin krachten te sparen. Gezien mijn competatieve aard wordt dit een flinke uitdaging.

Echter stel ik mij voor dat, in vergelijking met een cyclo op de weg, het voordeel van aanpikken in een snel groepje beperkt is.
Is het begin van de route direct technisch of is dat op wat hogere snelheid?

Startvak 1 is zeker toebedeeld aan mensen die eerder hebben deelgenomen en binnen een bepaalde limiet zijn gefinished?
Zelf heb ik mij als doel gesteld om binnen 9.5 uur te finishen...we gaan het zien...

Aan een ieder die meedoet, veel succes met de voorbereidingen! :-q

Groeten,

Jeroen
Daar wordt enigszins naar gekeken. Scherp doel wat op zich prima is. Toch zou ik uitrijden primair stellen aangezien je nog nooit een wedstrijd van 200 KM gereden hebt. Eenmaal onderweg gewoon zien hoe het loopt. Anders zit je constant op je klokje te kijken. Te hard starten ga je ontzettend hard in je gezicht krijgen de laatste 50 km en juist daar zit nog veel klimwerk en singletrack in.
Ik heb te hard starten al wel eens veel eerder in m'n gezicht gehad zelfs :lol:
Ik ben mij er eentje...
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

Ten opzichte van eerdere edites zijn er nu minder verzorgingsposten, er zijn deze editie totaal 5 verzorgingsposten. Dus niet meer om de 20 a 25KM mogelijk wel een belangrijke aanvulling op de berichten hierboven :)

Voor mensen die hem eerder hebben gefietst vergis je ook niet in de zwaarte van het 2e deel van het parcours dit jaar, tip van een local uit Haarle ;)

Ik fiets hem zelf ook voor de 3e x en kijk er weer naar uit!
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

ollie84 schreef: ma 20 september 2021, 15:44 Ten opzichte van eerdere edites zijn er nu minder verzorgingsposten, er zijn deze editie totaal 5 verzorgingsposten. Dus niet meer om de 20 a 25KM mogelijk wel een belangrijke aanvulling op de berichten hierboven :)

Voor mensen die hem eerder hebben gefietst vergis je ook niet in de zwaarte van het 2e deel van het parcours dit jaar, tip van een local uit Haarle ;)

Ik fiets hem zelf ook voor de 3e x en kijk er weer naar uit!
Op advies van een mede forumlid ga ik morgen de routes van Nijverdal, Hellendoorn en Holten verkennen. (groen/paars/blauw?)
Zit ik hiermee qua zwaarte van het tweede gedeelte van het parcours een beetje in de goede richting?
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

pronkrug schreef: ma 20 september 2021, 16:50
ollie84 schreef: ma 20 september 2021, 15:44 Ten opzichte van eerdere edites zijn er nu minder verzorgingsposten, er zijn deze editie totaal 5 verzorgingsposten. Dus niet meer om de 20 a 25KM mogelijk wel een belangrijke aanvulling op de berichten hierboven :)

Voor mensen die hem eerder hebben gefietst vergis je ook niet in de zwaarte van het 2e deel van het parcours dit jaar, tip van een local uit Haarle ;)

Ik fiets hem zelf ook voor de 3e x en kijk er weer naar uit!
Op advies van een mede forumlid ga ik morgen de routes van Nijverdal, Hellendoorn en Holten verkennen. (groen/paars/blauw?)
Zit ik hiermee qua zwaarte van het tweede gedeelte van het parcours een beetje in de goede richting?
ik zag in een eerder bericht dat we de zuidlus eerst rijden... dus dan zit je met Nijverdal Hellendoorn en Holten in de eerste helft van de route... representatief is het wel! Pik Markelo er bij aan en je hebt de helft van de masters gereden.
Ik ben mij er eentje...
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

pronkrug schreef: ma 20 september 2021, 16:50 Op advies van een mede forumlid ga ik morgen de routes van Nijverdal, Hellendoorn en Holten verkennen. (groen/paars/blauw?)
Zit ik hiermee qua zwaarte van het tweede gedeelte van het parcours een beetje in de goede richting?
Nee niet echt, of beter gezegd echt niet :)

Paars Hellendoorn komt wel in de richting, groen en blauw niet. Ben je bekend in de omgeving? Ik zou dan eerder adviseren om Paars (Hellendoorn) te fietsen, na de sanatorium klim de verbinding naar Lemele te pakken, vanaf Lemele weer naar Hellendoorn, dan een stukje blauw (Holten) en de verbinding naar Rijssen.
ollie84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 17:03

D-man schreef: ma 20 september 2021, 17:01 ik zag in een eerder bericht dat we de zuidlus eerst rijden... dus dan zit je met Nijverdal Hellendoorn en Holten in de eerste helft van de route... representatief is het wel! Pik Markelo er bij aan en je hebt de helft van de masters gereden.
Hellendoorn / Nijverdal zit in de laatste 100KM, niet in de eerste.
Plaats reactie