Dutch Masters of MTB 200km

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Peter904
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 29 december 2005, 13:07
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team

dirtbikertje schreef: wo 6 oktober 2021, 09:26
Peter904 schreef: di 5 oktober 2021, 13:48

Aan het "afremmen zonder remmen" hebben hebben we ook massaal kunnen werken. De technieken die ik de laatste 70 km toegepast heb:
- Door de berm
- Afremmen op de zolen
- Zigzaggen
- Remmend mee hinkelen
Al methoden overigens met wisselend succes :lol:

Procentueel ongeveer hetzelfde aantal uitvallers als bij de D200 2017. Denk dat die versie toch nog wat zwaarder was.
Ik zat na 60 km al zonder, maar de zool werkte prima op de uitzonderingen waar hij nodig was. 1x voor zo'n 'poortje' proberen af te remmen, maar stapte mis, met een goede knal tot gevolg. Kwam de laatste tijd al tot de conclusie dat overgroot deel nederlandse routes prima zonder remmen te berijden zijn, maar dit was een bevestiging. Natuurlijk wel iets anders door blinde bochten insturen, maar he, vaak ben je te bang.

Overigens ben ik door mijn remblokken heen tot op de zuigers uit gekomen, dus slijtage was er wel (geld overigens ook voor zo'n beetje alle draaiende delen). Helaas ook meteen water in mijn koplamp die ik voor dagelijks WW ook gebruik (en niet open te maken is), waardoor hij nu altijd op standje 'aan' staat.

Volgend jaar maar weer!
Haha, ik weet welk poortje denk ik; houten donker gebeitst hek voorafgaand aan een oversteek o.i.d. en ergens is de laatste 60 km? Want daar ben ik ook tegenaan geklapt, wel bewust maar toch harder dan verwacht :D
Net als jou ben ik ook (voor en achter) met de zuigers op de schijven uitgekomen, heb eigenlijk niet goed gecontroleerd of de zuiger ingesleten is. Was/is dit bij jou wel het geval?
Achter werkt alles min-of-meer wel weer goed met nieuwe blokken. Voor heb ik geen druk en zag ik ook modder in de olie zitten. Hopelijk is flushen/afvullen voldoende.

Bij de D200 2017 had ik wel reserve blokken bij me (niet ingeremd :-? ) maar waren de nieuwe pas op 10 km voor het eind versleten. Sinds dien dacht ik dat je met nieuwe blokken altijd wel 200 km moest af kunnen ronden. Niet dus. Ik heb ook mensen gesproken die op 100 km hun blokken hadden vervangen en na 60 km er weer doorheen waren.

Zelf had ik hele goede benen en mede daarom was ik ook wel op gebrand deze editie uit te fietsen. Maar ik kan me goed voorstellen dat sommigen een andere afweging maken en meer om hun eigen veiligheid denken. Want het is allemaal goed gegaan lijkt het, maar mountainbiken zonder remmen is eigenlijk een beetje....tja.....dom?
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Dapper om toch met zo'n weersvoorspelling te vertrekken :-{ . Maar wat ik nu nog niet begrijp is hoe je tot op de zuigers kunt remmen????
Betekent het dat je volledige remblok (dus staal en remvlak) is weggesleten en dat je remzuiger op de remschijf drukt?
Peter904
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 29 december 2005, 13:07
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team

vincent75 schreef: vr 8 oktober 2021, 10:22 Dapper om toch met zo'n weersvoorspelling te vertrekken :-{ . Maar wat ik nu nog niet begrijp is hoe je tot op de zuigers kunt remmen????
Betekent het dat je volledige remblok (dus staal en remvlak) is weggesleten en dat je remzuiger op de remschijf drukt?
Dat klopt inderdaad. Gelukkig is de rembody van aluminium (zachter dan staal, hogere warmtegeleiding) waardoor je schijven niet/nauwelijks slijten. Maar goed, en mijn geval is dus ook de keramische zuiger 0,5 mm ingesleten. Desondanks remmen de XT M8100 na opnieuw vullen en nieuwe blokken weer prima.

edit: zuiger is van keramiek ipv kunstof
Laatst gewijzigd door Peter904 op vr 8 oktober 2021, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Peter904 schreef: vr 8 oktober 2021, 11:01
vincent75 schreef: vr 8 oktober 2021, 10:22 Dapper om toch met zo'n weersvoorspelling te vertrekken :-{ . Maar wat ik nu nog niet begrijp is hoe je tot op de zuigers kunt remmen????
Betekent het dat je volledige remblok (dus staal en remvlak) is weggesleten en dat je remzuiger op de remschijf drukt?
Dat klopt inderdaad. Gelukkig is de rembody van aluminium (zachter dan staal, hogere warmtegeleiding) waardoor je schijven niet/nauwelijks slijten. Maar goed, en mijn geval is dus ook de kunstof plunjer (bewegend deel van de remzuiger) 0,5 mm ingesleten. Desondanks remmen de XT M8100 na opnieuw vullen en nieuwe blokken weer prima.
Remzuigers zijn van keramiek.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Weet iemand toevallig of er al een datum voor 2022 bekend is?
Jemmie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 24 juli 2015, 21:50

ik was ook wel benieuwd...ik wil een herkansing... :D
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

2 oktober 2022 volgens hun Facebookpagina
Dank @wibas
Plaats reactie