Duensberg Mountainbike Marathon 26-09-2021, Biebertal (D)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Marathon gaat definitief door, met als langste afstand 84 km @ 2000 hm. Info: https://www.duensberg-bike-marathon.de/home.

Iemand ervaring met deze marathon?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
LexdeV
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 3 januari 2010, 14:06

Jaren geleden toen het nog 2 ronden waren. Zat een zeer steile loodrechte afdaling in volgens mij. Onderaan publiek en de ambulance. Verder niet heel technisch, spannend.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5749
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Zelf ik 2008 en 2011 gereden toen het onderdeel was van de RWP Marathoncup. Toen 116 km / 2.700 hm.
Kan me idd die enorm steile afdaling herinneren met publiek en ambulance. Type afdaling waar ik tegenwoordig voor zou bedanken of de "chickenrun" zou nemen.
Verder veel glooiend werk en toen toch ook afgewisseld door leuke singletracks. Natuurlijk naast die steile afdaling zaten daar ook 2 hele steile klims in rond die afdaling.
Maar het zijn geen Ardennen, maar ook geen 100% racebaan.

Maar je geeft ook Bilstein aan in ander topic, daar zou persoonlijk voor kiezen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Kies voor Bilstein. Super bedankt voor je reactie.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Kies voor Bilstein. Super bedankt voor je reactie.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Voorheen zat er inderdaad een redelijk steile afdaling in die zover ik me kan herinneren "redelijk' te fietsen was met de toenmalige behoorlijk nerveuze 26" fietsjes. Ik meen me te herinneren dat er toen inderdaad een een "chickenrun" was gemaakt voor degene die er liever niet de steile afdaling zouden doen.

Deze afdaling zit er niet meer in. Wel zat er vorig jaar een leuke afdaling in een "mountainbike parkje' in. Niets gevaarlijks, wel heel leuk. Voor de rest inderdaad een glooiende marathon met een paar pittige klimmen.

Zo te zien is Bilstein 3 rondjes, Dunsberg 1x rondje middel en 1x rondje kort.
Beiden hebben zo te zien chronisch gebrek aan deelnemers, dus wat mij betreft help de organisaties de corona periode door voor we echt geen marathons meer over hebben...

Verder verbaas ik me over het aantal deelnemers van b.v Amerongen (of andere nl wedstrijden) tov de duitse marathons. Is er tegenwoordig geen interesse in marathonrijden in het buitenland?
Is het te ver rijden voor de nieuwe marathonrijders?
Valt de keus voor een bv Amerongen meer door het parcours? (meer racen door de bossen in een stevige groep tov in een groep komen doordat de eerste klimmen vd wedstrijd vanzelf selecteren in welke groep je hoort)
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Ghizz schreef: vr 24 september 2021, 09:05 Voorheen zat er inderdaad een redelijk steile afdaling in die zover ik me kan herinneren "redelijk' te fietsen was met de toenmalige behoorlijk nerveuze 26" fietsjes. Ik meen me te herinneren dat er toen inderdaad een een "chickenrun" was gemaakt voor degene die er liever niet de steile afdaling zouden doen.

Deze afdaling zit er niet meer in. Wel zat er vorig jaar een leuke afdaling in een "mountainbike parkje' in. Niets gevaarlijks, wel heel leuk. Voor de rest inderdaad een glooiende marathon met een paar pittige klimmen.

Zo te zien is Bilstein 3 rondjes, Dunsberg 1x rondje middel en 1x rondje kort.
Beiden hebben zo te zien chronisch gebrek aan deelnemers, dus wat mij betreft help de organisaties de corona periode door voor we echt geen marathons meer over hebben...

Verder verbaas ik me over het aantal deelnemers van b.v Amerongen (of andere nl wedstrijden) tov de duitse marathons. Is er tegenwoordig geen interesse in marathonrijden in het buitenland?
Is het te ver rijden voor de nieuwe marathonrijders?
Valt de keus voor een bv Amerongen meer door het parcours? (meer racen door de bossen in een stevige groep tov in een groep komen doordat de eerste klimmen vd wedstrijd vanzelf selecteren in welke groep je hoort)
Bilstein Grossalmerode is altijd heel klein geweest. Aan de andere kant zijn festivals als Willingen en Sundern weer mega groot. Als ik in het veld kijk van deelnemers zie ik toch altijd veel 35+ qua leeftijd. Misschien is de jongere generatie meer van de binnensporten zoals cross-fit etc. Ieder z'n meug. Ik vind niks saaier dan binnen sporten. Op Duitse fora zoals mtb-news is het ook erg stil in de 'marathon hoek'. Maar hetzelfde geldt voor dit forum. Ik heb het idee dat het 10 jaar geleden veel meer leefde.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5749
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ghizz schreef: vr 24 september 2021, 09:05Verder verbaas ik me over het aantal deelnemers van b.v Amerongen (of andere nl wedstrijden) tov de duitse marathons. Is er tegenwoordig geen interesse in marathonrijden in het buitenland?
Is het te ver rijden voor de nieuwe marathonrijders?
Dat is ook iets wat ik me als oud marathonrijder al jaren afvraag.
In "mijn tijd" (ja, ja Fredje is niet de jongste meer) vond ik het normaal pakweg 300 tot 400 km in de bus (hotel Vivaro) te rijden om een marathon te pakken.
Geregeld ook marathons die in de buurt waren zoals Grafshaft, Nordenau, Sorpetal gewoon vroeg op, 3 uur rijden, stuurbordje ophalen, marathon rijden, soms prijs ophalen, laat naar huis en weer een leuke dag gehad. In mijn "topjaren" zo'n 12 tot 14 marathons per jaar, heel simpel.
Idd misschien door NL wedstrijden de z.g. "drive" er niet meer is om naar het buitenland te gaan. Idem om steeds vaker de halve te kiezen.
Zullen vast enkelen niet blij zijn met wat ik schrijf, maar is wel de praktijk tegenwoordig.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Fred (mtb-sport) schreef: vr 24 september 2021, 19:42
Ghizz schreef: vr 24 september 2021, 09:05Verder verbaas ik me over het aantal deelnemers van b.v Amerongen (of andere nl wedstrijden) tov de duitse marathons. Is er tegenwoordig geen interesse in marathonrijden in het buitenland?
Is het te ver rijden voor de nieuwe marathonrijders?
Dat is ook iets wat ik me als oud marathonrijder al jaren afvraag.
In "mijn tijd" (ja, ja Fredje is niet de jongste meer) vond ik het normaal pakweg 300 tot 400 km in de bus (hotel Vivaro) te rijden om een marathon te pakken.
Geregeld ook marathons die in de buurt waren zoals Grafshaft, Nordenau, Sorpetal gewoon vroeg op, 3 uur rijden, stuurbordje ophalen, marathon rijden, soms prijs ophalen, laat naar huis en weer een leuke dag gehad. In mijn "topjaren" zo'n 12 tot 14 marathons per jaar, heel simpel.
Idd misschien door NL wedstrijden de z.g. "drive" er niet meer is om naar het buitenland te gaan. Idem om steeds vaker de halve te kiezen.
Zullen vast enkelen niet blij zijn met wat ik schrijf, maar is wel de praktijk tegenwoordig.
Met de marathoncup zijn we niet voor niks een NL marathoncup gaan doen.. Het aantal starters in de buitenland marathons was terug gelopen van ca 250 cup deelnemers naar ca 50 -60 cup deelnemers. Dames waren al helemaal niet te vinden aan de starts in duitsland/Belgie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5749
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Idd Rugter, de belangstelling voor NL marathons is ook mede door jullie inzet voor de cup gegroeid. :-q
Verschuiving van buitenland naar NL is enorm in dat opzicht en ik vond het destijds heerlijk om Sauerland oid te rijden, was gewoon meer mijn ding. Maar vertel ik niets nieuws.
Hopen dat we (lees jullie) volgend jaar weer een mooie gevulde kalender hebben.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Denk dat de onzekerheid van dit jaar een grote rol heeft gespeeld, zeker bij de wedstrijden verder weg.

Ben vooral benieuwd naar de zo groeiende gravelscene. Wat zou er met de deelnemersaantallen gebeuren als ze in het Sauerland de wedstrijden ook openstellen voor gravelbikes (al dan niet met apart klassement/start)? Of gravelbikers die wedstrijden 'ontdekken'?

Lijkt me wel mooi. Want wat ze daar graag willen (veel gravelkoersen zoals in Amerika) is er in het Sauerland natuurlijk al jaren :).

Oja, ben inmiddels voorzichtig bezig met de kalender voor 2022. Tips blijven welkom.

https://www.bikesight.nl/mountainbike-kalender-2021/
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Plaats reactie