Erbeskopfmarathon 4 juli 2021 Thalfang (D)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Rob57
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 14:37

@roki; kan ik je geen ongelijk in geven, 500km is en blijft een eind rijden. Aan de andere kant, Neustadt is natuurlijk wel een hele gave marathon. Met een on-Duits parcours volgens velen. Misschien kan je er een lang weekend van maken en nog wat extra ritjes in het Pfälzerwald, zie www.mountainbikepark-pfaelzerwald.de maken?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik heb al meerdere keren deelgenomen aan de Neustadt marathon, de laatste keer in 2020 bij temperaturen van 35+ graden :winkie: . In 2013 de S3 gewonnen, toen nog over de 106 km afstand. Nu zijn twee ronden ingekort op ca 90 km en 1 ronde van ca 48 km. Alhoewel ik steeds meer de halve marathonafstanden, zeg +- 65 km, leuk vind, is 48 km gewoon te kort voor mij. Over deze korte afstanden ben je al vanaf de start aan het stressen en dat vind ik minder leuk.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Rob57
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 14:37

Was zelf ook al gebakken en gebraden voordat de feitelijke start plaats vond (>30 graden is niets voor mij, daar kan ik simpelweg niet tegen drinken :(( ). Back on topic: toch wel een positieve verandering bij de Erbeskopf, was in 2019 63km/ ca 1500hm, nu 71km/ 1750hm. Nog een paar jaar verder zijn het er misschien wel nog meer geworden .. :wink:
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Rob57 schreef: do 24 juni 2021, 16:09 Was zelf ook al gebakken en gebraden voordat de feitelijke start plaats vond (>30 graden is niets voor mij, daar kan ik simpelweg niet tegen drinken :(( ). Back on topic: toch wel een positieve verandering bij de Erbeskopf, was in 2019 63km/ ca 1500hm, nu 71km/ 1750hm. Nog een paar jaar verder zijn het er misschien wel nog meer geworden .. :wink:
In 2019 waren de rondjes 37km/65km/110km/170km. Dus je had je toen prima uit kunnen leven als je had gewild.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Vandaag starterspakket ontvangen :-q Bestaat uit startnummer en een QR code voor het ophalen van een gpx file. Dat is goed voor het milieu. Nu kun je duidelijk de aanpassingen zien vergeleken met 1 ronde van 65 km in 2019. Nu 2 ronden a 33 km + de bekende introductieronde van 5 km uit de verleden. Goed dat we toch weer de downhill langs de skipiste van de Erbeskopf mogen rijden (in de aankondiging van 2020 stond nog dat er geen vergunning was afgegeven); dat was best leuk in 2019. En 2 keer de lange klim naar het hoogste punt, de Erbeskopf. Helaas zijn er een aantal leuke single trails verdwenen en vervangen door 'schotterautobahnen'.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Eerste marathon 2021 is een feit. Onder modderige omstandigheden de Erbeskopfbike Marathon 2021 gereden over een afstand van 71 km met nomineel 1750 hoogtemeters. Tot 5 minuten voor de start was het droog; daarna begon het harder te regenen en bleef het met langere onderbrekingen regenen tot aan de finish. Gelukkig was de temperatuur met ca 13-15 graden prima en kreeg ik het niet koud (had wel mijn regenjas aan). Parcours bestond uit een introductielus van 7 km (gelijk aan de lus van de jaren daarvoor) gevolgd door een ronde van 32 km, die twee keer moest worden gereden. Start in blokken van 30 met 5 minuten pauze ertussen. Voordeel was dat je nooit alleen hoefde te rijden; al na 8 km kon ik de eerste mannen/vrouwen van blok 5 inhalen. Parcours vergeleken met de 67 km afstand van de jaren daarvoor wat minder leuk; meer "schotterautobahnen", langere stukken op asfalt en minder singletrails. Als het ware ging het in het eerste gedeelde met korte onderbrekingen continu omhoog tot op de top van de Erbeskopf en daarna op dezelfde manier met korte onderbrekingen weer omlaag tot aan de start/finish. Tweede ronde was aanzienlijk minder: parcours als gevolg van de regen redelijk kapot gereden door de vele starters (ca 300 op de 71 km en 350 op de 38/31 km); bovendien kwam ik aan het begin van de 2e ronde midden in het veld van de 38-km rijders terecht en was het glibberen en glijden; inhalen was op de eerste kilometers moeilijk en zo stond je hier en daar behoorlijk geparkeerd. Hoogtepunt voor mij zeker de skipiste van de Erbeskopf waar dit jaar een mooi parcours was aangelegd met veel bochtenwerk en jumps tot aan de voet van de skipiste. Van de ca 300 starters op de "lange" afstand (71 km) zijn ca 200 gefinished. Voor mij podium in de S4, wel ver achter de winnaar Andreas Suls uit Belgie.

Afbeelding

Schoon maken naar de wedstijd bleek wel een uitdaging want geen afspuitplaats een geen douches aanwezig ivm de Corona maatregelen. Uiteindelijk een kleine waterkraan kunnen vinden aan de buitenmuur van een garage en daar even "gedouched".
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Mooi dat het weer kon en podium is podium. :-q

Op de Erbeskopf is nu een bikepark.
https://trailpark-erbeskopf.de/

De marathon gaat waarschijnlijk over een van de flowtracks naar beneden. Kan je waarschijnlijk ook rijden met liftpas zonder al dat geklim.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Willem Altes schreef: do 8 juli 2021, 07:56 Mooi dat het weer kon en podium is podium. :-q

Op de Erbeskopf is nu een bikepark.
https://trailpark-erbeskopf.de/

De marathon gaat waarschijnlijk over een van de flowtracks naar beneden. Kan je waarschijnlijk ook rijden met liftpas zonder al dat geklim.
Die flowtrail zat er in 2019 ook in. Dat was inderdaad erg leuk. Wel jammer dat sommige stukken singletrack eruit zijn. Het was daardoor juist zo'n leuke marathon. Misschien gaan ze dat nog aanpassen in komende edities.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ze hebben nu in het onderste gedeelde (van boven gezien aan de rechter zijde) een nieuwe trail aangelegd, waar we overheen werden gestuurd. Die was ook best leuk.

Afbeelding
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Grappig dat het daar zo veranderd is.
Ik weet nog dat we van boven recht naar beneden gestuurd werden en best wel snelle afdaling over dat grasveld.
Maar verder weinig gemist als ik de "baggerfoto's" zo zie.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Klopt. Een aantal jaren geleden ging het nog pal naar beneden met een idioot hoge snelheid. Zag wel regelmatig bikers vallen omdat een kuil of een steen over het hoofd werd gezien. Zoals het nu is, is het veel meer fun en uiteraard zit de snelheid aanzienlijk lager.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie