Bart Brentjens Challenge, Eijsden, zondag 10-10-'21 (tevens NK Marathon)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Bart Brentjens Challenge wordt op zondag 10 oktober 2021 voor de 16e keer georganiseerd. Naamgever en ambassadeur van de Challenge is voormalig Olympisch Kampioen Bart Brentjens. Dat de Bart Brentjens Challenge hoog staat aangeschreven binnen Nederland wordt bewezen met het feit dat de mountainbike toertocht komend jaar opnieuw wordt verreden als Nederlands Kampioenschap.
Inschrijven vanaf 15 maart.
Langste afstand 105km - 2000hm met veel vernieuwde trails!

Verreden als Nederlands Kampioenschap én toertocht
Routes door het Limburgse Heuvelland en de Belgische Voerstreek
Keuze uit vier afstanden: 40 KM | 65KM | 90KM | 105 km
Zeer uitdagende routes
Internationaal deelnemersveld
Circa 100 verkeersregelaars die voor een veilige tocht zorgen
Verzorgingsposten met sportdrank, voeding, technische en medische ondersteuning
Tijdsregistratie en eindklassement van jouw tocht door het Limburgse Heuvelland
Persoonlijke foto's gemaakt door Sportograf
Unieke herinnering bij de finish, uitgereikt door rondemissen

Meer info:
https://www.bartbrentjens-challenge.com
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik hoop er bij te zijn! Laatste keer 90km, nu toch echt de 105.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Gaaf :-q
Hopen dat het allemaal door kan gaan, zin in!!
Bicycle, bicycle, bicycle
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Is er iemand die de GPX van deze tocht heeft?
Geen gezeik, mountainbike!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Ik, als medebedenker van de route. Maar delen wordt niet zo op prijs gesteld. Er zitten namelijk ook stukken in die vergunningtechnisch nog/weer goedgekeurd moeten worden, waar normaal niet gefietst mag worden. Door de Coronadrukte is MTB-en al gevoeliger komen te liggen de afgelopen maanden. Als de natuurbeheerders merken dat dat deel vd route ook al vaker gefietst gaat worden gooien 'we' onze eigen glazen in, zullen ze minder snel uitzonderingen willen maken. Dat willen we natuurlijk voorkomen :wink: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Dat snap ik, alhoewel ik het wel jammer vind. Ik houd m'n postvak in de gaten de komende dagen.
Geen gezeik, mountainbike!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Is er trouwens iemand die voor dit soort tochten een extra buitenband meeneemt? Ik ben niet bekend in dit gebied, maar lees nog wel eens over scherpe stenen die je buitenband in 1x naar de vernieling helpen.
Geen gezeik, mountainbike!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nee. Zorgen voor lekbestendige band met voldoende grip, idealiter tubeless, en plugsetje meenemen.
Daarnaast: 1(-2) reserve biba meenemen, en/of plaksetje.
En met 1-2 tieraps om de band kun je een evt scheurtje in een buitenband ook prima 'stutten'. Nog een stukje oude binnenband meenemen, dat kun je aan de binnenkant van een gescheurde buitenband leggen, zo kom je altijd wel thuis.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ben heel benieuwd wie er uberhaupt een licentie hebben. In 2021 dacht onze bond na een jaar corona de tarieven met 20% omhoog te gooien en een 1 of andere vage startlicentie in te voeren terwijl er al een jaar geen wedstrijd wordt gereden. Wie gaar er nu nog 100+ euro neertellen voor 1 of 2 knwu wedstrijden na de zomer? Wordt hier nog op ingespeeld wat betreft de wedstrijd? Ik heb al jaren een licentie maar vind 100 euro neertellen voor max 2 a 3 wedstrijden echt teveel van het goede.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

schepp schreef: wo 12 mei 2021, 22:22 Ben heel benieuwd wie er uberhaupt een licentie hebben. In 2021 dacht onze bond na een jaar corona de tarieven met 20% omhoog te gooien en een 1 of andere vage startlicentie in te voeren terwijl er al een jaar geen wedstrijd wordt gereden. Wie gaat er nu nog 100+ euro neertellen voor 1 of 2 knwu wedstrijden na de zomer? Wordt hier nog op ingespeeld wat betreft de wedstrijd? Ik heb al jaren een licentie maar vind 100 euro neertellen voor max 2 a 3 wedstrijden echt teveel van het goede. Zou dus mooi zijn als je met de startlicentie kan deelnemen aan de wedstrijd. :-q
Niemand? Bij de KNWU krijg je natuurlijk weer geen enkele reactie als je vragen stelt over de licenties.
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Ik heb er één; alleen al voor de extra motivatie dat er wedstrijden aan zitten komen....
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

Nee, ik heb al een paar jaar geen licentie meer. Dat werd te duur. Voor de Veluwse Wintercompetitie en die paar wedstrijden die ik nog kon rijden was een basislicentie voldoende om mee te doen.

Komt er nog bij de BBC een startvak voor de funklasse en is er dan een daglicentie?
Haast u langzaam
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik heb de route onlangs gereden, min de speciaal voor het NK opengestelde stukken. Echt een mooie route. Ik ben niet bekend in de regio, maar er zijn vrijwel geen saaie stukken. De afdaling bij Berg en Terblijt in de buurt was me een beetje te gek, daar ben ik lopend af gegaan 😅
Geen gezeik, mountainbike!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Grappig, ben wel benieuwd welke afdaling dat dan is :winkie: .
Er zitten daar ook een paar beste klimmen, steil, met wortelen. Als het dan vochtig is, en bandenkeus en -druk zijn niet in orde, lastig! Klim richting de Wilhelminatoren bv vanuit de Sibbergrub. Die gedaan zonder voetjes aan de vloer?
Vind persoonlijk die klimmen daar relatief lastiger dan al het daalwerk. In de Voerstreek zijn de klimmen en afdalingen vooral lang, in het geheel nieuwe stuk bij Valkenberg (dat stuk zit alleen in de langste afstand), zijn de trails ‘kleiner’, korter, smaller, maar wat feller, tik technischer. Daarom conditioneel iets afmattender voor technisch minder sterke rijders.
De lastigste klim blijft echter de passage in de Voerstreek, vanaf Nurop: de beekdoorsteek, bosje door, bruggetje haaks links met aan het einde steile walletje op, dan de wand ter linkerzijde langs de wandeltrap op (trap dus omzijlen/niet wandelen) en traverseren, wand schuin af de grub weer in, en omhoog naar Gieveld (Onderste/Bovenste Bos), met nog wat worteltrapjes op. Dat doen zonder voetjes aan de vloer…
In je uppie al een kluif, maar met allemaal anderen in de buurt…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Hmmm, de afdaling had ik naast een wandeltrap, had dat een klim moeten zijn? Verder ben ik ook wel een aantal keer tijdens een klim met de voetjes van de trappers gegaan. Vooral tijdens een lange tocht gebeurd dat makkelijker, dan rij ik minder op kracht en meer op souplesse omhoog, dus ook met een lagere snelheid. Een foutje is dan minder makkelijk gecorrigeerd.
Geen gezeik, mountainbike!
Plaats reactie