Rothaus Bike Giro Hochschwarzwald 20/23-08-2020

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
bikemaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Ik heb mij net aangemeld voor de Rothaus Bike Giro Hochschwarzwald.

Wordt de eerste meerdaagse marathon voor mij, lijkt mij een mooie uitdaging! De impressies zien er goed uit.

20th to 23rd of August, 2020 // MTB stage race (XCP/XCM)
After three successful editions, the 4-day mountainbike stage race Rothaus Bike Giro Hochschwarzwald will take place for the forth time from 20th to 23rd of August 2020. Four marathon stages with a total of about 230 kilometers and ~ 6.000 vertical meters are waiting for all riders of Rothaus Bike Giro Hochschwarzwald.

The stages of the Rothaus Bike Giro Hochschwarzwald 2020:
1st stage / Thursday, 20th of August, 2020: 79674 Todtnau/Notschrei –> 79674 Todtnau/Notschrei
2nd stage / Friday, 21st of August, 2020: 79674 Todtnau/Notschrei –> 79674 Todtnau/Notschrei
3rd stage / Saturday, 22nd of August, 2020: 79865 Grafenhausen/Rothaus –> 79865 Grafenhausen/Rothaus
4th stage / Sunday, 23rd of August, 2020: 79865 Grafenhausen/Rothaus –> 79865 Grafenhausen/Rothaus



Zijn er nog meer forrummers die hierheen gaan, ervaring hebben. Camping tips?
bip bip2
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 22 december 2010, 15:21

goede keuze om eens te proeven van een meerdaagse wedstrijd ( al hoef je natuurlijk helemaal niet met een ranking bezig te zijn ). Ik heb hem vorig jaar gereden en ben zeker van plan om nog eens deel te nemen. Parcours is niet extreem zwaar qua klimwerk in vergelijking met andere meerdaagse wedstrijden die ik eerder reed en minder technisch maar leuk genoeg om het niet saai te maken. Qua verblijf heb ik een hotelletje geboekt ergens centraal tussen de verschillende etappes en steeds met de wagen naar de start gereden. De ravito's zijn eerder voorzien om drank aan te vullen ( aanreiken van volle bidons ) en qua voeding eerder beperkt , het merendeel van de bikers stopt toch niet en grabbelt snel een volle bidon mee. Qua organisatie staat alles wat mij betreft op punt :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Filmpje ziet er leuk uit. Ga ik onthouden voor volgend jaar.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Net terug van een eerste deelname, ik zal hier mijn bevindingen noteren. De wedstrijd was op zijn Duits georganiseerd, op en top in orde en weinig op aan te merken dus. De start/finish ligt de eerste 2 ritten in Todtnau, de laatste 2 ritten aan de brouwerij van Rothaus. Dit lijkt logistiek vervelend maar bleek het niet te zijn. Wij hebben overnacht in Bernau, telkens 20 à 25 min van beide locaties. Nooit file en altijd vlot parkeren. Over het parcours kan ik op zich niet lovend zijn: erg veel schotterwegen. Het verschil wordt op de beklimmingen gemaakt. Want vergis je niet, het is hier geen hoogtegebergte maar we hebben toch allemaal goed afgezien bergop. Dat komt natuurlijk ook door het wedstrijd-format (wat deed het deugd om nog eens à bloc te gaan). Uiteraard kan je hem ook voor de fun rijden.

Rit 1: proloog van 20 km, niets technisch, redelijk wat klimmen.
Rit 2: 2x een lus van 30 km met één technischere afdaling en één zeer lange klim. Zware rit, hier kan je bergop zeker het verschil maken.
Rit 3: eerst 30 km vooral bergaf over schotterwegen, 30 km/h avg na 1h.. Dan kwam het mooiste stuk van de route. Zowel naar boven als naar beneden via singletracks en wandelpaden met wortels. Zulke trails liggen er dus wel effectief in deze regio! Lastige en zware finale
Rit 4: Vreemde rit, nog meer snelle schotterwegen dan in de vorige ritten, zelfs veel asfalt. Vreemde eend in de bijt. Opnieuw wel weer redelijk wat klimmen, het verschil kan zeker gemaakt worden.

Misschien kom ik nu negatief over. Ik heb me erg goed geamuseerd en nooit verveeld omdat ik kon strijden voor de 1e plek in de Fun1 categorie. Ik was zo gefocust op de wedstrijd dat het mij niet uitmaakte of de route nu mooi of technisch was. De uitzichten en de omgeving zijn ook absoluut prachtig. De organisatie en de bevoorrading is op en top in orde, zo ook de tijdsopname. Maar verwacht je dus niet aan 4 dagen uitdagende singletrack.
bikemaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 10 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Ik kan mij goed vinden in je omschrijving Matthiav. Iets minder singletracks dan ik zou verwachten, maar het klimmen was toch een pittige uitdaging voor iemand uit het vlakke NL. De omgeving is echt prachtig.

De singltracks die erin zaten waren tof, met name de wat lastigere afdalingen. Alles goed te doen met een hardtail, gewoon knallen :D

De organisatie was perfect geregeld, en van de corona maatregelen weinig hinder gehad. Al met al een paar top dagen.

Als ik het goed zie ben je 1e geworden in de Fun Matthiav. Respect! Machtig tempo heb je gefietst.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Inderdaad, sluit me aan bij bovenstaande. Sauser is gewoon een sterke organisatie en ik vind de parcoursen altijd leuk vanwege de afwisseling. Iets meer kilometers had gekund, maar het racen over gravel gecombineerd met zo nu en dan technische trails is altijd goed voor spektakel.

Enige dat ik niet zo goed snapte, en dat zal komen omdat dit een eis was van de lokale overheid, was het openen van het startvak pas een kwartier voor de start. Hierdoor was het (bij de elites althans) dringen, weliswaar met mondkapje, en corona minder verantwoord dan normaal. Gooi het vak een half uur eerder open, zet er wat lijnen neer en de afstand was beter gegarandeerd.

Verder erg blij dat ik gegaan ben, ondanks dat het de eerste twee dagen (die hitte!) niet verliep zoals gehoopt. Verslagje later (ik hoop deze week) op Bikesight.nl.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

bikemaster schreef: ma 24 augustus 2020, 21:36 Als ik het goed zie ben je 1e geworden in de Fun Matthiav. Respect! Machtig tempo heb je gefietst.
Inderdaad, bedankt! :bier:
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Mijn volledige verhaal staat online:

https://www.bikesight.nl/2020/08/27/rot ... arte-woud/
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Plaats reactie