Bar End Bikeweekend powered by Merida 9 en 10 maart 2019

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb me voor de zekerheid meteen maar ingeschreven.
De langste afstand, meer waar voor mn geld en ik kan wat rustiger aan fietsen :-D
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Vorige week een deel van de route gereden. Deze is toch wel behoorlijk anders dan vorig jaar. Het stukje achter de natuurbegraafplaats (de 2 steile bulten) zit er niet in, maar daarvoor in de plaats zijn meer singletrack stukken gekomen

De route zal waarschijnlijk zwaarder zijn dan je zou verwachten gezien de hoogtemeters. Er zit veel vals plat in.

Begreep ook dat er niet veel plaatsen meer beschikbaar zijn. Gistermiddag waren dat er nog ca. 60. Inschrijven kan nog tot 1 maart of totdat de limiet is behaald.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Helmuth schreef: ma 18 februari 2019, 10:48 Vorige week een deel van de route gereden. Deze is toch wel behoorlijk anders dan vorig jaar. Het stukje achter de natuurbegraafplaats (de 2 steile bulten) zit er niet in, maar daarvoor in de plaats zijn meer singletrack stukken gekomen

De route zal waarschijnlijk zwaarder zijn dan je zou verwachten gezien de hoogtemeters. Er zit veel vals plat in.

Begreep ook dat er niet veel plaatsen meer beschikbaar zijn. Gistermiddag waren dat er nog ca. 60. Inschrijven kan nog tot 1 maart of totdat de limiet is behaald.
Heb de oude ronde afgelopen weekend gereden en die valt ook op door de zware vals plat stukken, de zuigende ondergrond en natuurlijk de wind op de heide stukken. Is echt een rondje om het een beetje tactisch te spelen :winkie:
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

schepp schreef: ma 18 februari 2019, 17:17 Heb de oude ronde afgelopen weekend gereden en die valt ook op door de zware vals plat stukken, de zuigende ondergrond en natuurlijk de wind op de heide stukken. Is echt een rondje om het een beetje tactisch te spelen :winkie:

Dat tactisch rijden is wel verstandig. Als je alleen komt te zitten, dan wordt het erg zwaar. Aanhaken bij een mooi groepje, goed samenwerken en dan maar zien waar het schip strand.


Ik ben wel benieuwd hoe de eerste marathon van het seizoen weer zal gaan. Deze winter weinig lange duurritten gedaan, maar wel de Veluwse Wintercompetitie helemaal gereden. De snelheid is wel redelijk, maar nu nog kijken of de inhoud goed genoeg is om 108km lang hard te rijden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Helmuth schreef: di 19 februari 2019, 11:29
schepp schreef: ma 18 februari 2019, 17:17 Heb de oude ronde afgelopen weekend gereden en die valt ook op door de zware vals plat stukken, de zuigende ondergrond en natuurlijk de wind op de heide stukken. Is echt een rondje om het een beetje tactisch te spelen :winkie:

Dat tactisch rijden is wel verstandig. Als je alleen komt te zitten, dan wordt het erg zwaar. Aanhaken bij een mooi groepje, goed samenwerken en dan maar zien waar het schip strand.


Ik ben wel benieuwd hoe de eerste marathon van het seizoen weer zal gaan. Deze winter weinig lange duurritten gedaan, maar wel de Veluwse Wintercompetitie helemaal gereden. De snelheid is wel redelijk, maar nu nog kijken of de inhoud goed genoeg is om 108km lang hard te rijden.
snelheid, kracht, interval en lactaat tolerantie zijn belangrijker dan duurtraining dus dat zal prima gaan die 108km :winkie:
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

schepp schreef: di 19 februari 2019, 19:31 snelheid, kracht, interval en lactaat tolerantie zijn belangrijker dan duurtraining dus dat zal prima gaan die 108km :winkie:
En niet te overmoedig zijn in het begin. Dat is nogal een valkuil voor mijzelf. Goed indelen en dan komt het wel goed.

Het bos ligt er overigens super droog bij. Sommige stukken beginnen al echt mul te worden. Als er niet veel regen meer komt, dan zal dat ook wel een extra factor kunnen worden. En als het nog wel gaat regenen, dan is het water zo weggetrokken.

De weersvoorspellingen voor komende week zijn in ieder geval nog droog.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ingeschreven. veel te weinig gedaan de afgelopen 1.5 maand dus dit maar als trainings rit beschouwen.
Laat het weer maar zo blijven als de komende dagen :)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Bij mij niet anders en wij zijn vast niet de enige. :-)
De afgelopen maand maar iets van 100km gefietst.
Ik ga dus niet voor een scherpe tijd. :)
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Inmiddels heb ik begrepen dat het maximaal aantal deelnemers behaald is en er niet meer ingeschreven kan worden. Dat betekent een mooie opsteker voor de organisatie en beduidend meer deelnemers dan het jaar ervoor. :-q

Nummers zijn wel overdraagbaar. Daarvoor zal er een mail naar de organisatie gestuurd dienen te worden om zo de juiste gegevens te verkrijgen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Weersvoorspellingen zien er niet al te best uit voor komende week.
Is denk ik ook de laatste keer geweest dat ik me van te voren inschrijf, altijd gedoe met het weer. (ja ik ben een mooi weer fietser :-? )
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Rayb81 schreef: do 28 februari 2019, 01:34 Weersvoorspellingen zien er niet al te best uit voor komende week.
Is denk ik ook de laatste keer geweest dat ik me van te voren inschrijf, altijd gedoe met het weer. (ja ik ben een mooi weer fietser :-? )
De Veluwe is na die hete zomer nog steeds erg droog. Sommige paden die bekend staan als modderpaden ed. zijn nu nog steeds gort droog.
Rustig afwachten Rayb81.. Niks zo veranderlijk als het weer (of een vrouw) :D
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Het is nog een ruime week vooruit. Sinds wanneer kunnen ze het weer van een week vooruit voorspellen? ;P
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

De weersvoorspellingen zien er inderdaad niet heel mooi uit, maar dat kan nog alle kanten op gaan.

Het bos is zo ontzettend droog en het is voornamelijk zand ondergrond, dus het water zal erg snel wegzakken. Als het een paar uur droog is, dan zal je al bijna geen last meer hebben van het water.
Gebruikersavatar
StormFox
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 4 december 2018, 11:53

Het weer moeten wij inderdaad maar even afwachten, maar ik kijk al enorm uit naar de 72km race die ik zaterdag ga doen.

Zijn er nog goede tips van de mensen die hem eerder hebben gereden?
Dit wordt mijn eerste MTB marathon, maar ik zat zelf aan het onderstaande te denken na
mijn ervaringen met wielren en hardloop wedstrijden.

1. Zorg dat de fiets schoon is ( vooral de drive-train).
2. Zorg dat de huidige setup voldoende getest is, om verassingen tjdens de race te voorkomen
3. gebruik trail banden met de juiste spanning
> ik ga voor de RoRa setup met 1.9 bar.
4. Neem goede kleding mee en eventueel regenkleding voor als het last-minute toch heel nat wordt.
> dit wordt voor mij een strak wielren outfit dat lekker zit.
5. Ga voldoende uitgerust en gegeten van start.
> met name koffie voor de start :)
6. Maak de fiets zo licht mogelijk door onodige dingen te verwijderen.
> ik twijfel zelf nog over de mudguards voor en achter, maar neem die voor de zekerheid mee in de auto
7. Neem voor onderweg genoeg eten en drinken mee en vergeet niet tijdens de race elke 30min dit te doen
> ik neem zelf een 600ml bidon mee en 3 powerbars, maar onderweg schijnt er ook voldoende te krijgen zijn.
8. Zorg dat je voldoende voorbereid bent op pech
> ik neem mee: biba, pompje, 2 bandenlichters, tie wrap, multitool, 2 latex handschoenen, quicklink
9. Kom ruim op tijd.
10. klikpedalen zijn aan te raden
11. Zorg dat je ook spullen meeneemt om direct na de race de fiets (en vooral de drive-train) een simpele wash-off te geven.
12. Laat je fiets nooit onbeheerd zonder een slot ergens staan, want er komen ook boevenbendes naar dit soort evenementen
13. Probeer met mountainbikers af te spreken, want niets is leuker dan deze ervaringen te delen.
14. Ga niet te hard van start in het begin, hanteer een goede pacing of gberuik een hartslagmeter.

15. Zet de vering wat stroever of welicht dat op locked zetten beter is voor deze track.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

2 latex handschoenen :~
Plaats reactie