NK marathon Geopark Hondsrug classic 30-9-2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Speedfreak98 schreef:Helaas zelf geblesseerd, ben er morgen wel bij maar dan voor verzorging. Staat inderdaad weinig info op de site. Als je de lussen bekijkt zie je dat je sowieso elke "ronde" dus elke 34 km langs start/finish komt en dus langs verzorging. Meen dat route zelfde is als vorig jaar toen was het goed te doen met verzorging. Is al tijdje droog, zag dat De Nijs start op Thunder Burt's . Zit veel zand in het parcours dus goed te doen met weinig profiel.
@ Schepp, zou ook mijn eerste NK marathon worden. Maar volgens mij krijg je stuurbord met chip daarin. Dus geen eigen chip en stuurbord. Zie startlijst op de site. Succes morgen!
Tja startlijst bij KNWU sta ik met mn eigen stuurbord :~ Banden met veel profiel doe ik zo wie zo niet aan in Nederland, rij 90% op speed king met race king, ideale combi voor Hondsrug. Klopt dat je continu bij start finish komt alleen met knwu wedstrijden heb je altijd verzorgingszones. Nu je 3x 3 lussen rijdt kan je wat vaker van bidon wisselen maar dan moet het wel 'mogen'.
Moddervlek
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 2 april 2015, 17:55
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Ik was op zoek naar de uitslag en beeld. Kwam bij RTV Drenthe terecht. Zie hier een kort verslag: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/139249 ... untainbike
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Als verzorger aanwezig geweest voor mijn teamgenoten. Zit toch liever zelf op de fiets, maar wel meer respect gekregen voor de verzorgers.
Jasper Ockeloen wilde starten met een strandrace stuur. Dat werd door de KNWU "verboden" , zelf heb ik de mening dat dit terecht was. Hij had daar een andere mening bij. Zal nog wel wat discussie over komen.


@ Schepp , gefeliciteerd met 2e plek bij Masters 40+ :-q
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Speedfreak98 schreef: ma 1 oktober 2018, 23:37 Als verzorger aanwezig geweest voor mijn teamgenoten. Zit toch liever zelf op de fiets, maar wel meer respect gekregen voor de verzorgers.
Jasper Ockeloen wilde starten met een strandrace stuur. Dat werd door de KNWU "verboden" , zelf heb ik de mening dat dit terecht was. Hij had daar een andere mening bij. Zal nog wel wat discussie over komen.


@ Schepp , gefeliciteerd met 2e plek bij Masters 40+ :-q
Thanks!! En ja terecht dat Ockeloen niet mocht starten.Is geen MTB stuur, punt. Bovendien moet hij niet zo zeuren en vind ik het onsportief om niet op het podium te verschijnen. Hij moet ook zeker niet vergeten hoe hij aan zijn eerdere NK titel is gekomen.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Een MTB Marathon kunnen en willen rijden met een Beachbikestuur. Harken door mul zand langs een meertje.
Ik weet het niet hoor, maar wordt de sport hier niet ontzettend tekortgedaan.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

schepp schreef: di 2 oktober 2018, 08:05 Hij moet ook zeker niet vergeten hoe hij aan zijn eerdere NK titel is gekomen.
Dit heb ik gemist. Was daar iets opvallends aan?
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Een MTB Marathon kunnen en willen rijden met een Beachbikestuur. Harken door mul zand langs een meertje.
Ik weet het niet hoor, maar wordt de sport hier niet ontzettend tekortgedaan.
Gelukkig staat er nu een NK gepland in Groesbeek, denk niet dat mensen daar met beach racer sturen gaan rijden.... :-D
Was het parcours dit jaar zo vlak en rechtoe rechtaan dan ? heb eigenlijk geen idee.

Hulde trouwens voor de uitslagen hoor, de snelheid was niet misselijk over 105 km :-q
MTBArnhem
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

De discussie over welk fiets je wel of niet mag gebruiken tijdens een MTB marathon is een beetje scheef. Je kunt je ook afvragen of deze wedstrijd wel een "MTB marathon" voorstelt. Door te eisen dat je een mountainbike moet gebruiken wordt het nog geen MTB marathon. Ik snap zowiezo niet waarom de KNWU niet kiest voor een echte MTB marathonparcours in Belgie of Duitsland. De nationale kampioenschappen alpin skieen vinden ook niet in Snowworld plaats.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bokmaaa schreef: di 2 oktober 2018, 10:45
schepp schreef: di 2 oktober 2018, 08:05 Hij moet ook zeker niet vergeten hoe hij aan zijn eerdere NK titel is gekomen.
Dit heb ik gemist. Was daar iets opvallends aan?
Er was toen meen ik sprake van een reparatie of wielwissel of iets dergelijks op een formeel niet toegestane plek. Wist hij niet 'als wegrenner', zou een typische 'MTB-regel' zijn. Hebben de andere rijders toen geen zaak van gemaakt, hij kon zijn titel dus gewoon behouden. Was geloof ik ook beeldmateriaal/bewijs van. Dat sierde toen dus de concurrenten, die geen protest indienden.

Ik vind ook: doe je mee aan een MTB-marathon, ongeacht waar die verreden wordt, dan verschijn je ook op een MTB, incl. MTB-stuur. Varieren moet je dan maar moet doen met bandenkeus, bandendruk, meer/minder lucht in je vork, etc.

En tsja... welke eisen worden er gesteld aan een marathon. Geloof dat de enige eis is: >60km (kan ook wat meer zijn?)? Welke eisen stel je aan hoogtemeters? Ondergrond? Trailgehalte, technische graad?
Blijft lastig om in Nl zelf rondjes te bedenken die en lang genoeg zijn, en voldoende hoogtemeters hebben, en uitdagend genoeg zijn, en geschikt zijn voor voldoende deelnemers (zeker als er nog een toertocht achteraan moet over hetzelfde parcours... en een toertocht is vaak nodig om de wedstrijd te kunnen bekostigen... je krijgt geen geld toe als je een NK organiseert...).
Als een parcours uitnodigt tot rijden met een beach racer stuur dan staat het wel wat ver af van MTB-en, lijkt me... Het moet toch minimaal uitnodigen tot willen rijden met een MTB?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rokl schreef: di 2 oktober 2018, 11:15 De discussie over welk fiets je wel of niet mag gebruiken tijdens een MTB marathon is een beetje scheef. Je kunt je ook afvragen of deze wedstrijd wel een "MTB marathon" voorstelt. Door te eisen dat je een mountainbike moet gebruiken wordt het nog geen MTB marathon. Ik snap zowiezo niet waarom de KNWU niet kiest voor een echte MTB marathonparcours in Belgie of Duitsland. De nationale kampioenschappen alpin skieen vinden ook niet in Snowworld plaats.
Nu klink ik als Tsjibiti, maar dit is toch een perfect parcours voor een NEDERLANDS kampioenschap: 90% van NL is zo vlak als een pannenkoek... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

schepp schreef: di 2 oktober 2018, 08:05En ja terecht dat Ockeloen niet mocht starten.Is geen MTB stuur, punt.
Sinds wanneer mag er geen racestuur meer op de mtb gemonteerd worden? Ene Johnny T. reed er begin jaren '90 met veel succes mee rond en reed daar technischere stukken mee dan velen met een recht stuurtje!

schepp schreef: di 2 oktober 2018, 08:05Bovendien moet hij niet zo zeuren en vind ik het onsportief om niet op het podium te verschijnen.
Hij zegt dat er hem een ander tijdstip voor het podium gecommuniceerd is, dus dit is een beetje onder de gordel... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

De regels van de KNWU zeggen het volgende over sturen;

"Tijdens MTB wedstrijden mogen geen traditionele wegsturen worden gebruikt.
bis De (stuur) voorzieningen zoals gebruikt bij triatlon en tijdritten zijn verboden, maar traditionele
handvaten zijn toegestaan.
(Artikel ingevoerd: 1.02.12; 1.01.16)"


Een beachracer-stuur (neem aan een flared drop bar) is natuurlijk geen traditioneel racestuur, dus heel gek zou het niet zijn wanneer ermee gereden zou worden. Aan de andere kant lijkt zo'n stuur meer op een wegstuur dan een traditioneel mtb-stuur. Blijkbaar was er nog wat jurisprudentie nodig op dit vlak ;).

Ik heb de wedstrijd overigens ook gereden en was niet helemaal blij met de verzorging. Op aanwijzing van de vrijwilligers heb ik mijn tas op een bepaalde plek gezet (terwijl ik hem normaal gesproken gewoon ergens in de berm zet een km na start-finish). Aan deze kant van het hek kwamen we echter helemaal niet langs! Wellicht ook een beetje dom van mezelf, maar zo veel ervaring heb ik ook weer niet. Daarnaast was de tas "per ongeluk" door iemand op een weer andere plek gezet en was ik tijdens de wedstrijd afhankelijk van de onafhankelijke verzorging.

Niet licentiehouders zoals ik hadden de mogelijkheid om na de Hondsrug-classic een extra lus te rijden, mits ze (zo werd mij verteld bij de inschrijving) binnen 4 uur doorkwamen op de 68 km. Dat lukte mij met ruim drie uur gemakkelijk maar toch werd mij de weg verspert door een vrijwilliger die dacht dat ik klaar was om te finishen. Die veronderstelling was misschien niet zo heel gek omdat er uiteindelijk maar drie (!) rijders van de classic de extra lus van 40km reden. Gevolg was ook dat ik de laatste ronde helemaal alleen heb moeten rijden... best een rare gewaarwording. Wellicht was het beter geweest om vooraf aan te geven dat voor ledenkaarthouders de wedstrijd uitsluitend 68 km lang zou zijn. Dan had ik me daarin lekker leeggereden.

Verder overigens een leuk parcours, maar inderdaad vrijwel geen hoogteverschil en afgezien van de zandstroken extreem simpel. Laten we het erop houden dat de wegrenners zich er goed thuis voelden ;). Ergens jammer, aan de andere kant hoort dat er ook bij, het NK parcours is elk jaar anders. En van een NK in het buitenland kan je ook iets vinden ;).
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

schepp schreef: di 2 oktober 2018, 08:05
Speedfreak98 schreef: ma 1 oktober 2018, 23:37 Als verzorger aanwezig geweest voor mijn teamgenoten. Zit toch liever zelf op de fiets, maar wel meer respect gekregen voor de verzorgers.
Jasper Ockeloen wilde starten met een strandrace stuur. Dat werd door de KNWU "verboden" , zelf heb ik de mening dat dit terecht was. Hij had daar een andere mening bij. Zal nog wel wat discussie over komen.


@ Schepp , gefeliciteerd met 2e plek bij Masters 40+ :-q
Thanks!! En ja terecht dat Ockeloen niet mocht starten.Is geen MTB stuur, punt. Bovendien moet hij niet zo zeuren en vind ik het onsportief om niet op het podium te verschijnen. Hij moet ook zeker niet vergeten hoe hij aan zijn eerdere NK titel is gekomen.
Niet helemaal met je judgement over Ockeloen eens, en om dat enige kracht bij te zetten; ik maakte deel uit van de kopgroep die om de winst sprintte. Alhoewel bij mij ook vraagtekens kwamen toen hij ermee aan de start stond. Toen ik later leerde dat het in principe toegestaan is vond ik het wel jammer. Denk dat hij er zeker in de eerdere zandstroken voordeel van zou hebben gehad (maar dan met name vanwege brede velgen, ik bleek namelijk werkelijk waar gewoon vasthangen in het zand tov hem en andere rijders met brede velgen) en dat het de koers om die reden, naast de sprint, anders had gemaakt.
Desalniettemin heel erg jammer dat het uberhaupt voordeel heeft om met zo'n fiets aan de start te staan. Maar eigenljk twijfel ik nu of dat bij de BBC het eigenlijk ook niet voordeel heeft om met zo'n krom stuur aan de start te staan.

MTB'en is altijd gekenmerkt geweest om zijn doorvoeren van innovatie daar waar de weg achterblijft. In die zin zou ik het alleen maar grappig vinden als dit weer een extra dimensie wordt binnen het MTB-en. Kan bijna iedereen in nederland en duitsland met zo'n stuur rond gaan rijden, en alle zuidelijkere marathons gewoon het rechte stuur pakken ;-).

Maaruh, om af te sluiten; liever in de toekomst gewoon een wat meer echt MTB marathon parcours zoals het hoort te zijn; lang, zwaar, en selectief.
lecram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 september 2008, 22:23

Ik vond het een mooie ronde.
Ik heb geen wedstrijd licentie meer dus de 2 ronden gereden.
1 keer gevallen (zonder erg) en in de eerste ronde 1 keer gestopt omdat ik een volle bidon verloor (niet als enige :lol: ) bij het 2e zand gat.
Toch maar besloten deze terug te halen aangezien in geen back up had. Uiteindelijk bij de eerste 50 kunnen finishen.
Wat mij verbaasd is het grote aantal hoge startnummers in het eerste startvak bij de niet licentie houders.
Ik moest daardoor zelf net buiten het hek wachten... iemand van de organisatie nog verzocht om hier op te “hand haven” maar die durfde het niet aan.... als tip gegeven desnoods met 2 of 3 collega’s (die er ook liepen) er wat van te zeggen, maar dit werd vriendelijk afgewezen....
Erg jammer dat organisaties dit op deze manier in stand houden.

Ik vond het parcours prima en zwaar genoeg. De tijd van de winnaar is ook ongeveer hetzelfde als een droge editie van de BBC... dus die discussie snap ik niet zo goed....
Voor de neutrale kijker en renner is een mulle zandbak wellicht spannender dan een steile klim van 2 minuten aangezien er meer kan gebeuren...
ik denk dat beide z’n charme heeft en dat het prima is om bv 1 op 4 nk’s op zo’n parcours te doen.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Waar het mij om ging met betrekking het beachstuur is dat ik het niet vind passen bij mountainbiken. Dat de beachracer met dit stuur rijden heb ik geen problemen mee, vind het juist goed dat strandracen een aparte sport wordt los van mountainbiken. Jammer dat het regelement niet duidelijk is hierin. Van mij mag worden opgenomen dat XCO en XCM wedstrijden niet met een beachstuur mogen worden gereden.

Zoals gemeld kon ik zelf niet rijden, maar heb het parcours vorig jaar gereden en vond het echt zo slecht nog niet. Maar dat zal dan aan mij liggen. Mijn menig is dat de BBC niet altijd het NK marathon hoeft te zijn en dat is nu gelukkig ook voorbij.

@lecram, mijn broer stond ook in het eerste startvak van de niet licentie en had het ook over hoge startnummers in dat vak. Wat ik meende is dat de teaminschrijvers ook in dit vak mochten staan. Er stonden bv. veel mensen die reden in het Habitat team tenue. Maar ik kan het mis hebben want ik kon het niet op de site meer vinden.
Plaats reactie