Bart Brentjens Challenge 2018, zondag 7 oktober, Eijsden

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag de noordlus gechecked... geen dikke bomen gespot op de 95/110km lus. Parcours ligt er prima bij. Er is goed gesnoeid, en de meeste velden zijn geoogst. Geen gedoe dus met tractoren en mais... paar jaar geleden wel eens een dingetje geweest :winkie: .
Je merkt echt dat het kurkdroog is geweest... nergens overhangende takken, nul brandnetels, bramentakken nergens te bekennen. Wel veel grind en losse steen daardoor, vooral in de Voerstreek.
De jaarlijkse discussie met bandentips bewaren we nog ff, tot het weerbericht wat duidelijker wordt :tong .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Vrijdagochtend a.s. een afspraak in het zuid Limburgse landschap. 's Middags wil ik vrij nemen om weer een beetje aan de heuvels te wennen en een km of 50 te fietsen voor de 7e oktober.
Welke van de vaste routes in de buurt is/zijn een aanrader om te doen als inkomertje voor de BBC?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vaste Gulpen + vaste Epen/Vijlen, samen ongeveer 50km 1000hm en nauwelijks overlap met het BBC parcours (vanaf stukje klimcentrum Rocca Gulpen wat overlap).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Is er ergens info te vinden op welke afstanden de verzorgingsposten liggen op de 110km? Wellicht ook waar de grootste klimstukken zitten? Deze info is wel handig om met m'n garmin af te stemmen/race in te delen. Het routekaartje op de site schiet hierin nogal tekort.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Uit het openingstopic, voor de '110km', die eigenlijk 114km is (onder voorbehoud van last minute wijzigingen, altijd mogelijk!):
- 2050 hoogtemeters
- 48 beklimmingen

Karakter van het wedstrijdparcours:
Als je de kern van Eijsden uit komt en je bent de A2 over gestoken begint na 5km meteen het klimmen. Het is continu stevig op af op af door de Voerstreek. De eerste 45km klim je pak en beet 1100-1200hm, amper vlakke herstelstukken.
De eerste vlakkere herstelstroken komen pas na de Voerstreek en het Onderste/BovensteBos, na 47km worden de klimmen wat vriendelijker, geleidelijker, volgen ze elkaar minder snel op. Maar ze gaan door, tot je echt op het Plateau van Margraten komt, op 63km.
Het plateau van Margraten is vlak, 2 bescheiden klimmetjes slechts, van km 63 -71. Heb je hier echter wind tegen, of moet je het wiel zien te houden van een snelle voorganger, ga je voor een snelle tijd, dan kan het een extra zwaar stuk betekenen. Ook uitkijken met inhalen, op het Plateau lopen er soms enkele singletrails evenwijdig aan elkaar, die soms op geulen beginnen te lijken. De middelste trail is altijd de best lopende en niet diepe. Pas dus op dat je met je voorwiel niet hapt bij het wisselen van strook! Maar de toerrijders kunnen hier echt even lekker op adem komen als ze willen.
De 110km lus, vanaf het tunneltje onder de Rijksweg door bij het Amerikaans Kerkhof bij Margraten, van 71km t/m 87km, is ook relatief gemoedelijk qua stijgingspercentages en aantal klimmen, met mooie uitzichten, wat vals plat, bredere zandpaden.
De finale vanaf de 87km kent weer een paar langere klimmen in het Savelsbos. De laatste 2 klimmen, bij Camping de Bosrand (105km) en richting de uitkijktoren vanaf de Platiel (108km), zijn richting de top steeds steiler wordende klimmen. Echte kuitenbijtertjes, waar je niet echt op zit te wachten als je het al bijna gehad hebt, tegen de kramp aan zit :winkie: .
Daarna is het dalen, de A2 weer over, en om de kern heen terug naar de Vroenhof, finish op 114km, in Eijsden.

Verzorgingsposten
Op alle routes zullen diverse verzorgingsposten zijn waar je als deelnemer terecht kunt voor (sport)drank en -voeding, medische en technische ondersteuning:
Landgoed Altembrouck, Voerstreek (40, 55, 75, 95, 110km) -> op 20km (voor de 114km)
Opfokbedrijf Heuvelland, Bergenhuizen (55, 75km)
Rocca Sport & Adventure, Gulpen (95, 110km) -> op 53km
Green Resort Mooi Bemelen, Bemelen (110km) -> 79km
Thomma, Eckelrade (95, 110km) -> op 98km

Succes met het indelen van je tocht!
De tip voor iedereen, alle afstanden... doe relatief rustig aan in de Voerstreek. Vanaf de 2e helft wordt het makkelijker, heb je over, geef dan pas gas :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Kijk, top, hier kan ik wat mee. Bedankt.

dus als ik goed lees is er verzorging op 20, 53, 79 & 98 en natuurlijk bij de finish weer. Dus gemiddeld 22.8km tussen de posten. Goed om te weten.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

aurelius schreef:Vaste Gulpen + vaste Epen/Vijlen, samen ongeveer 50km 1000hm en nauwelijks overlap met het BBC parcours (vanaf stukje klimcentrum Rocca Gulpen wat overlap).
Done......
Leuke routes maar wat een k..weer :-{ . Onderweg terug naar huis volop zon :(
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Over een week is het vast beter :wink: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Klimmen, klimmen, klimmen? En dan zeker afdalen over brede singletracks?

Fuck it, ik doe niet mee!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Watje :winkie: !
't Is ook niet verplicht hoor, er komen er ieder jaar ongeveer 2000 die het wel een leuk rondje vinden. 't Is een echte marathon, inclusief bijbehorende hoogtemeters, daar vind je er niet snel 2000 van op Nl's grondsgebied (vooruit, ik smokkel, de Voerstreek tel ik voor het gemak even mee). Mooie omgeving, en het weer ziet er zowaar goed uit.
Wat is jouw smaak dan?
Trails rijden? Houd ik ook zeeeer van. Moeten we een ander evenement voor organiseren. Is er zelfs al... vorige week -helaas- een beetje in het water gevallen... (Beek).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Twee vraagjes voor zondag.

Is, of komt, er ook een startlijst per categorie beschikbaar? (Op de knwu site staat deze nog niet)

En komt er ook nog een plattegrond met de startvakken en tijden (concreet, starten de basisleden meteen na de licentiehouders?)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Antwoord op je eerste vraag ken ik niet, ik zal navraag doen.
Mbt je tweede vraag: de basisleden die de wedstrijd rijden starten direct achter de licentiehouders.
Daarachter komen het VIP-vak en vervolgens komen de gewone toerrijders. Een tekening heb ik niet, maar eea zal zich vanzelf wijzen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoppa, antwoord al terug:
Startlijst per categorie: was nog nooit eerder gedaan, maar gaat worden ingevoerd, gaan ze woensdag regelen.
Plattegrond startvakken: zal er niet komen, is kwestie van de borden volgen, wijst zich vanzelf.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

aurelius schreef: ma 1 oktober 2018, 21:13 Hoppa, antwoord al terug:
Startlijst per categorie: was nog nooit eerder gedaan, maar gaat worden ingevoerd, gaan ze woensdag regelen.
Plattegrond startvakken: zal er niet komen, is kwestie van de borden volgen, wijst zich vanzelf.
Dank voor de snelle service! :-q
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

aurelius schreef: za 22 september 2018, 18:19 De jaarlijkse discussie met bandentips bewaren we nog ff, tot het weerbericht wat duidelijker wordt :tong .
Nou, zullen we het er maar eens over hebben? :D
Ik heb me nog niet ingeschreven, maar begin er wel zin in te krijgen!
Helaas voorspellen ze inmiddels op zondag toch wel een bak(je) regen...
sowieso vinden jullie RaRa en Burt achter (wel met latex) geen aanrader, maar met deze voorspelling vast helemaal niet?
Plaats reactie