Montferland marathon 2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Haha! Men wordt angstig ;-) Nee joh, wordt echt een mooie marathon! Gewoon zorgen dat je goed bent voorbereid wat trainen betreft :-q Indd...1e ronde enigzins sparen en bij warmte echt goed op je vocht en voedsel letten. Helaas ben ik er tijdens de marathon niet bij, erg jammer! Had graag gezien hoe kapot iedereen gaat (inclusief mezelf) :-)
Pathologisch Mountainbiker
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

nversteege schreef:Hmm na de recente berichten hier ben ik in een vreemde toestand: ik heb tegelijkertijd wel en géén zin in deze marathon, haha.
Hahahah echt jouw rondje Niels!! Gewoon rammen
Gebruikersavatar
erikvk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: di 11 februari 2014, 17:57
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SLX

schepp schreef:
nversteege schreef:Hmm na de recente berichten hier ben ik in een vreemde toestand: ik heb tegelijkertijd wel en géén zin in deze marathon, haha.
Hahahah echt jouw rondje Niels!! Gewoon rammen
Niels ;-) ? Voor Niek is het een prachtig rondje, zeker weten, wordt genieten voor hem, voor Niels weet ik het nog niet ;-)
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Hmm, we gaan het zien Erik. Wanneer is de officiële verkenning :wink: ?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Toch eens op zoek naar wat tips,

Heb ook in mijn hoofd om mij in te schrijven voor de 50 of 75 km marathon. (fun klasse, wil kijken of het wat voor mij is)
Vraag me af of 75 km teveel is of dat 50 me te weinig lijkt.

Ik fiets gemiddeld 3x per week +- 140-160 km. Op de race / mtb met een afwisselende training.
interval op de race maar ook duurritten op de race.
En natuurlijk op de MTB voor techniek / specifieke training
Verder fiets ik elke dag naar mijn werk (wekelijks 35-40km)

beschik over een hartslagmeter van Garmin bij mn Edge 800, maar mij nog niet verdiept in hartslag en de bijbehorende waarden bij mijn inspanning.

Ik wil niet de 50 km rijden en denken: och ik heb over.
Maar ook helemaal niet afstappen in de 75 km omdat ik te moe ben of het niet redt.

Wat raden jullie aan?
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Mtb1988 schreef:Toch eens op zoek naar wat tips,

Heb ook in mijn hoofd om mij in te schrijven voor de 50 of 75 km marathon. (fun klasse, wil kijken of het wat voor mij is)
Vraag me af of 75 km teveel is of dat 50 me te weinig lijkt.

Ik fiets gemiddeld 3x per week +- 140-160 km. Op de race / mtb met een afwisselende training.
interval op de race maar ook duurritten op de race.
En natuurlijk op de MTB voor techniek / specifieke training
Verder fiets ik elke dag naar mijn werk (wekelijks 35-40km)

beschik over een hartslagmeter van Garmin bij mn Edge 800, maar mij nog niet verdiept in hartslag en de bijbehorende waarden bij mijn inspanning.

Ik wil niet de 50 km rijden en denken: och ik heb over.
Maar ook helemaal niet afstappen in de 75 km omdat ik te moe ben of het niet redt.

Wat raden jullie aan?
Funklasse bestaat niet bij de marathons :winkie: Alles start in 1 groep waarbij er klassementen op leeftijd worden gemaakt. Gezien de kilometers die je maakt en het feit dat je geen wedstrijden rijdt denk ik dat de 50km in Montferland zwaar zat is. Je gaat toch snel te hard in het begin van de wedstrijd en het is in vergelijk tot op de weg fietsen een loodzwaar parcours met veel steile klimmetjes. Als je met je hartslagmeter aan de slag wil dan is het belangrijk om je maximale hartslag en je omslagpunt te weten. Op de mountainbike gaat je hartslag heel snel naar maximaal met een grote kans dat je jezelf al heel snel opblaast. Ik zou dus kiezen voor 50km en kijken hoe dat bevalt. Dan zou ik daarna de marathon van Amerongen gaan rijden. Ook heel veel klimwerk en met 60km net weer wat langer.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Schepp,

bedankt voor de info en tips!
ingeschreven voor de 50 km, en binnenkort met een collega de MTB route aldaar eens rijden.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Mtb1988 schreef:Schepp,

bedankt voor de info en tips!
ingeschreven voor de 50 km, en binnenkort met een collega de MTB route aldaar eens rijden.
succes!! en als je na 50km nog niet moe bent kan je er altijd nog een rondje van 25km aanplakken :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Voor 50km zou ik als je geen ervaring hebt met marathons en hoe je lichaam erop reageert het eerste rondje een beetje rustig aan doen en verkennend rijden, op reserve dus.
2e rondje vol gas geven wat je 25km kunt volhouden.

Maar meestal ga je vanaf de start mee met de flow van de andere rijders en voor je het weet rijd je boven je kunnen.
De truc is om eigenlijk mee te fietsen zonder een te grote inspanning te leveren zodat je dus redelijk wat overhoudt voor de 2e ronde.

Als ervaren iemand is het gewoon 50km volgas, wat je dus 50km vol kunt houden maar op het einde wel leeg bent.
Gebruikersavatar
Ostrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 mei 2016, 23:35

Ingeschreven voor de 75km, ben benieuwd naar het nieuwe parcours.
Giacomo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale F29

Zojuist ingeschreven voor de 100 km. Ben benieuwd naar wat dat brengt.
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Ben ook benieuwd naar het nieuwe rondje. Rijdt de 75 dan een ingekort 2e rondje? Of ook weer iets nieuws?
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

XC-Mike schreef:Ben ook benieuwd naar het nieuwe rondje. Rijdt de 75 dan een ingekort 2e rondje? Of ook weer iets nieuws?
Ja,..er is een ronde van 50km en een ronde van 25km. Ze hebben ook een 25km wedstrijd voor jeugd dacht ik. 100 rijdt dus 2x 50 en 75 1x50 en 1x 25
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Rayb81 schreef:Voor 50km zou ik als je geen ervaring hebt met marathons en hoe je lichaam erop reageert het eerste rondje een beetje rustig aan doen en verkennend rijden, op reserve dus.
2e rondje vol gas geven wat je 25km kunt volhouden.

Maar meestal ga je vanaf de start mee met de flow van de andere rijders en voor je het weet rijd je boven je kunnen.
De truc is om eigenlijk mee te fietsen zonder een te grote inspanning te leveren zodat je dus redelijk wat overhoudt voor de 2e ronde.

Als ervaren iemand is het gewoon 50km volgas, wat je dus 50km vol kunt houden maar op het einde wel leeg bent.
Het is 1 ronde van 50 he, niet 2 van 25. Gewoon lekker gaan fietsen, niet volle bak. Dan komt het best goed. En nogmaals, het begin is verraderlijk snel, maar toch niet teveel geven daar, anders krijg je na 15 kilometer spijt.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Dtcrobin schreef:
Rayb81 schreef:Voor 50km zou ik als je geen ervaring hebt met marathons en hoe je lichaam erop reageert het eerste rondje een beetje rustig aan doen en verkennend rijden, op reserve dus.
2e rondje vol gas geven wat je 25km kunt volhouden.

Maar meestal ga je vanaf de start mee met de flow van de andere rijders en voor je het weet rijd je boven je kunnen.
De truc is om eigenlijk mee te fietsen zonder een te grote inspanning te leveren zodat je dus redelijk wat overhoudt voor de 2e ronde.

Als ervaren iemand is het gewoon 50km volgas, wat je dus 50km vol kunt houden maar op het einde wel leeg bent.
Het is 1 ronde van 50 he, niet 2 van 25. Gewoon lekker gaan fietsen, niet volle bak. Dan komt het best goed. En nogmaals, het begin is verraderlijk snel, maar toch niet teveel geven daar, anders krijg je na 15 kilometer spijt.
Bedankt voor alle tips!

Druk bezig met trainen en ook aan het verdiepen in trainen met de hartslagmeter en alle waardes en hoe dat werkt.

2de pinksterdag de MTB route die ter plaatse er ligt eens fietsen om te kijken hoe die erbij ligt.
Leek mij toch een goede gedeeltelijke voorbereiding:)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Plaats reactie