Bart Brentjens Challenge, NK Marathon, Eijsden, 8 okt. 2017

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Ik denk dat de laatste dagen het parcours flink sneller is geworden, ten opzichte van woensdag. Paar rappe gasten die eerder dan ik hebben verkend reden ook zo 'traag' rond, inderdaad ging De Nijs een stuk rapper. Maar pin je op zijn tempo niet vast, dat is een medaillekandidaat :P.

Denk dat ook bij droge omstandigheden de winnaar boven de 4u gaat. Marathon dus :)
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

@aurelius: Ben de BBC al 5 keer gereden, waarvan 2 keer bij slecht weer. Je ziet me wel terug bij droog weer, los van of het parcours nu zwaarder is of niet. Heb veel respect voor je inzet hier op het forum om meer deelnemers te trekken, alhoewel ik soms wel een beetje moet lachen hoe dat allemaal gaat.
Laatst gewijzigd door rokl op ma 25 september 2017, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Rokl, ik begrijp dat je zelf komt meedoen om het definitieve oordeel te vellen :-? . Leuk :-q ! Minder snel parcours dan vorig jaar, believe me.
Er zitten wat nieuwe trails in voor Eckelrade, het Plateau is wat minder snel/breed, en de lus boven Amerikaans kerkhof Margraten kent meer trails en hm's. Voerstreek en Savelsbos bleven onveranderd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Er zullen vast liefhebbers voor zijn, maar het mag van mij wel droog blijven ;)
Patje1977
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 28 april 2009, 13:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

Er liggen her en der nog bomen/grote takken over het parcours. Worden deze nog verwijdert?
En er zijn 1 of 2 wel erg smalle passages tussen paaltjes door, worden op 8 oktober deze nog tijdelijk verwijdert?

Ik ben vorig jaar niet geweest, heb dus geen vergelijk maar vindt de route verder prima, de smallere passages liggen achterin de route, dan is het veld al lang en breed uit elkaar geslagen! Bij nat weer wordt het echt een slopende wedstrijd, van mij mag het WEL :)!

Al heb ik mezelf gisteren bij droge omstandigheden ook prima vermaakt. Lekker gereden, uurtjes vlogen voorbij :-q
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

@ aurelius: ben de BBC al 5 keer gereden, waarvan twee keer onder hele slechte omstandigheden zoals bijv in 2014 met een DNF ivm technische problemen. Je ziet me zeker dit jaar terug, bij droog weer althans. Wel leuk om te zien met welke enthousiasme je probeert meer deelnemers via het forum te trekken.
Laatst gewijzigd door rokl op ma 25 september 2017, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Patje 77,
Morgenavond is de Pijlersmeeting, waar alle knelpunten besproken worden, oa gevallen bomen, slagbomen, nauwe doorgangen.

Alle obstakels in het eerste deel van het parcours wegen zwaarder dan die aan het eind, ter voorkoming opstoppingen. Verderop, waar het veld al uit elkaar is getrokken, kan besloten worden een situatie zo te laten, als er geen filevorming dreigt. Daar wordt dus bewust op gelet.
Gevaarlijke situaties worden sowieso opgelost, of ze nou aan het begin of het eind van het parcours liggen.

Sommige slagbomen, waar je links en rechts langs kunt, mogen/kunnen dus evt dicht blijven, maar andere moeten gewoon open, als er gevaar dreigt, bijvoorbeeld aan het eind van een afdaling.
De lijst van alle slagbomen en hekken en wat ermee moet gebeuren is toevallig vandaag naar de organisatie gegaan.

Er zijn 5 gevallen bomen, een van de pijlers reed al de gehele route.
De waypoints ervan zijn dus bekend en gaan morgenavond naar de organisatie, tijdens de pijlersmeeting. Zodat die opdracht kan geven, aan gemeente danwel natuurorganisatie, om ze te verwijderen.

Te smalle passages waar eventueel een paal verwijderd mag/kan worden worden zo nodig aangepast.
Als dat niet kan zullen de pijlers met lint etc. aangeven dat je er moet opletten, als er een stuur doorheen past 'is remmen niet verboden'... dus gewoon goed opletten.

Geulen op veldwegen (plateau Margraten bv): ook zelf blijven opletten! Let op als je iemand inhaalt! Die geulen horen gewoon bij het parcours, evenals wortels, kuilen, stenen, etc. etc. Waar 'echt' gevaar is wordt dat aangegeven, of tevoren opgelost. Maar het blijft wel 'echt' MTB-en natuurlijk, en een niet geplaveid uitdagend parcours hoort daarbij, dat is nou eenmaal Voerstreek, Zuid-Limburg, geen aangelegde parcoursen met geplaveide ondergrond hier. En basis skills horen erbij.

@Rokl,
Ik gun iedereen mooi droog zonnig weer op de dag zelf, maar een ietsiepietsie modder mag er van mij best eens wezen, gewoon, voor de extra uitdaging, de verandering. Het parcours is wat mij betreft dit jaar geperfectioneerd, maar wat modder erbij zou het nog zwaarder maken.
Sommigen vinden het nu al zwaar genoeg, anderen klagen dat het nog niet zwaar genoeg is... hangt natuurlijk oa af van je getraindheid. Een zwaarder parcours, met deze hm's, dat een dikke 1000 rijders kan verwerken (niet alle ongeveer 2000 deelnemers rijden natuurlijk de langste afstand(en), kan ik niet bedenken, zonder dreigende filevorming. Dus als het nog zwaarder moet dan kan dat alleen nog maar door wat modder en gladheid. Een beetje maar, he :winkie: .
Alle nog mooiere en uitdagendere trailtjes, die er heus volop zijn, rijden we lekker zelf in klein verband. Want niet geschikt voor grote aantallen, of vergunningen onmogelijk. Passen wel in een Let's Ride eventueel.
Qua weer zijn de komende 2 weken de vooruitzichten goed qua hoeveelheden verwachte regen, dus vooralsnog... Enfin, afwachten maar.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
limbobiker1967
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 11 oktober 2008, 19:41
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper HT Carbon

Vorig jaar zou ik voor de 11e keer de BBC gaan rijden, echter brak ik bij de laatste training mijn heup en enkele ribben (notabene op de weg)...., zat alweer na 3 maanden op de bike maar dit jaar zal ik als pijler akte de presence geven waarvan morgen de Pijlersmeeting is...en .....ik heb er zin in!!!!
Aurelius, tot morgen!
Patje1977
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 28 april 2009, 13:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

aurelius schreef:@Patje 77,
Geulen op veldwegen (plateau Margraten bv): ook zelf blijven opletten! Let op als je iemand inhaalt! Die geulen horen gewoon bij het parcours, evenals wortels, kuilen, stenen, etc. etc. Waar 'echt' gevaar is wordt dat aangegeven, of tevoren opgelost. Maar het blijft wel 'echt' MTB-en natuurlijk, en een niet geplaveid uitdagend parcours hoort daarbij, dat is nou eenmaal Voerstreek, Zuid-Limburg, geen aangelegde parcoursen met geplaveide ondergrond hier. En basis skills horen erbij.
Ik waardeer jullie enthousiasme, enkel complimenten van mijn zijde. Ik stuurde echter niet aan op een racebaan, ik gaf alleen aan dat ik wat bomen op de pad ben tegen gekomen, waaronder 1 midden in een afdaling. Ik vroeg me gewoon af of daar nog wat aan gedaan werd! Dat is me nu volledig duidelijk.

En hoe meer geulen/lastige passages hoe beter! Liever dan 40 kilometer racen over gravel paden, daar heb ik een veldritfiets voor :D. Hier door wordt het alleen maar selectiever, ik zou zeggen, ga zo door!!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met die geulen bedoel ik eigenlijke 'diepe sporen' waarin je rijdt, geen dwarsgeulen die je oversteekt. Als je met 30km/u en meer in zo'n spoor zit moet je goed opletten dat je voorband niet in een zijwal hapt, en het maakt inhalen lastiger. Parcourskennis en tactiek spelen daar dus een rol. Zorgen dat je als wedstrijdrijder voldoende van voren zit op zo'n stuk, dan heb je geen last van voorgangers. Betreft overigens maar enkele trails op het Plateau hoor.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Patje1977
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 28 april 2009, 13:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

aurelius schreef:Met die geulen bedoel ik eigenlijke 'diepe sporen' waarin je rijdt, geen dwarsgeulen die je oversteekt. Als je met 30km/u en meer in zo'n spoor zit moet je goed opletten dat je voorband niet in een zijwal hapt, en het maakt inhalen lastiger. Parcourskennis en tactiek spelen daar dus een rol. Zorgen dat je als wedstrijdrijder voldoende van voren zit op zo'n stuk, dan heb je geen last van voorgangers. Betreft overigens maar enkele trails op het Plateau hoor.
Zondag alles aan den lijve ondervonden :-q ! Ik vindt het een mooie ronde!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pijlstuk gecheckt: Voerstreek ligt er super bij, snel, droog. Meeste mais is ook al weg, nauwelijks nog brandnetels etc. Veel losse (scherpe) steen. Voer voor de bandendiscussie (later)... en enkele 'verkenners' gezien.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
PaganiProductions

De NK Marathon wedstrijd bikers rijden die de 115 km route.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, @Pagani, en de 114km toerrijders rijden op hetzelfde parcours er achteraan. 2050 pittige hm's. Doe je ook mee? Of ga je filmen voor je leuke nieuwe Youtube kanaal?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
PaganiProductions

aurelius schreef:Ja, @Pagani, en de 114km toerrijders rijden op hetzelfde parcours er achteraan. 2050 pittige hm's. Doe je ook mee? Of ga je filmen voor je leuke nieuwe Youtube kanaal?
Ik kom filmen voor mijn nieuw youtube kanaal.
Plaats reactie