29-05-2016 Rhens Canyon MTB marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Nog geen topic voor de eerste Sforz marathon. Dan maar van iemand die vandaag heeft besloten niet af te reizen naar Rhens. Hoop dat het weer morgen meevalt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Ook helaas maar besloten niet te gaan. Het is er vrijdag al slecht geweest en voor morgen zijn de voorspellingen ook niet best. 5-6 uur rijden met de auto gaat me dan net te ver. Wel jammer...
Morgen maar een marathontraining op de UH ter voorbereiding van Montferland!

Succes voor diegene die wel gaan!
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik ga wel, we gaan kijken hoe het gaat. Verwacht genoeg modder en regen tijdens de rit, maar ik had deze dag gereserveerd voor dit uitje.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Zaterdag hele dag droog gebleven en alleennsavonds een heel klein beetje regen.. En ook zondag hele dag droog. Des ondanks enorme modder. Afdalingen waren zeer glad en klims werden steeds modderiger. Dus Thunderbird was niet echt een goed idee achter.. Had gedacht dat het parcours stuk droger zou liggen
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Vandaag mooi weer. Zwaar parkours door de modder, maar mooie route. Helaas door toedoen van een ander onderuit gegaan en de knie geblesseerd. Volgend jaar nieuwe poging. Top sfeer en entourage
Gebruikersavatar
Brabobiking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 199
Lid geworden op: do 7 juli 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Is een Spanjaard.

Ik heb hem gisteren ook gereden, in perfect weer al zeg ik t zelf.
De modder was voor mij eigenlijk geen punt, op die ene klim op t einde na dan daar ben ik even af gegaan.
Voor mijn gevoel een goeie tijd gezet met weinig problemen onderweg.
Misschien volgend jaar weer :-q
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Leuke wedstrijd, die door de regen van vrijdag best wel eens een beetje tricky was geworden.

Jammer dat er nog steeds een heleboel van die kloothommels hun verpakking van gelletjes enz gewoon weggooien.. Één renner (team mijn bad Giant) hier op aangesproken en uiteraard nog een grote bakkes terug ook...
Blijkbaar realiseerd niemand dat dit dus één van de redenen is dat een marathon organiseren steeds lastiger aan het worden is...
Reinhard
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 14:20
Mijn mountainbike: Canyon GC SLX XO 2*10

Ligt er een beetje aan waar hij zijn verpakking achterlaat... Als het de eerste 50 meter na de verzorging is, liefst ergens bij de verzorging dan lijkt mij dat niet zo'n issue. Verder gisteren redelijk genoten van mijn marathon comeback. Modder en de combinatie met Racekings was prima te doen en was niet enorm tricky.
Idd op de laatste klim na, maar ach dat heb je wel eens. Qua power kwam ik op het einde wel wat tekort en schoot flink in de kramp.
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Tegen de verwachting in inderdaad de gehele wedstrijd mooi droog met zelfs een zonnetje op een gegeven moment. Wel was het erg glad na de regen van eerder in de week. In de eerste afdaling haalde ik aardig wat mensen in in het modderige gedeelte. Ik had hierdoor wel aardig wat vertrouwen. Vervolgens ging deze afdaling over in asfalt met 4 hairpins. Bij de eerste 2 hairpins ging ik wat stroef de bocht door en besloot bij de 3e iets meer te laten lopen. Dat was dus fout gedacht want ik schoof halverwege de bocht ineens onderuit met een paar flinke schaafwonden als gevolg.

Flink pijnlijk, weg vertrouwen en weg moraal na 15 km van de 50. Veel tijdsverlies had ik niet opgelopen dus na een tijdje begon ik weer mensen in te halen waar ik voor mijn crash ook bij in de buurt reed. Toch kon ik merken dat er een stuk minder kracht was als voor de val. Bij elke trap kon ik ook de schaafwond op mijn rechterbovenbeen voelen.

Even later zat ik achter meerdere langzamere deelnemers van de 30km afstand en deze gingen erg langzaam een afdaling naar beneden. Ik moest hierdoor meer remmen dan mij lief was en ik ging wederom onderuit. Dit maal had ik wat schaafwonden aan mijn linkerbeen. Maar veel pijn deed het niet. Het vertrouwen dat ik net weer een beetje had opgebouwd was nu wel weer weg.

Bij één van de valpartijen is er ook wat gebeurd met mijn derailleur waardoor de ketting eraf vloog bij het terugschakelen naar het lichtste verzet nét voor een lange modderklim. De ketting zat vast tussen de cassette en het wiel, wat mij 7 minuten kostte om weer goed te krijgen. Daarbij kreeg ik ook nog even mijn vinger tussen de ketting en een tandje van het kettingblad, oftewel, nog meer bloed. Vervolgens kon ik weer verder, maar moest ik wel opletten bij het schakelen.

Na veel tijd verloren te hebben en toch ook wel aardig wat pijntjes, was de zin er wel af. Maar toch maar weer de moed bijeen geraapt om het laatste deel af te werken. Ik haalde weer veel langzamere deelnemers in in de afdalingen en kreeg weer iets van vertrouwen. Zeker nadat ik ook nog wat lucht uit de banden had gelaten. Ik haalde nog weer wat deelnemers in die ik niet meer verwacht had terug te zien.. Toen met nog 2km te gaan ineens op een glad strookje mijn stuur plots naar rechts trok en ik in de bosjes belande met brandnetels en doornstruiken. Mijn hele arm zat vol bloedspatjes van de doorntjes en zelfs in mijn gezicht was ik gestoken door de brandnetels.

Nu had ik er toch wel echt schoon genoeg van.. gelukkig was de finish dan ook al in zicht. Ik had nog een man of 5 voor me rijden welke ik er nog wel af had kunnen sprinten. Maar ik had totaal geen zin meer om me daar druk om te maken. Uiteindelijk 3 uur gedaan over 50km en 152e geworden van de 368.

Na afloop nog even langs de EHBO geweest waar ze mij netjes hebben behandeld met spul tegen infecties en verband om de schaafwonden.

Goede organisatie. Mooie omgeving. Beetje jammer van de modder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie