Bart Brentjens Challenge, NK Marathon, Eijsden, 9 okt 2016

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Deelnemers, de pijlers wensen jullie morgen alle succes toe en vooral veel plezier!

Er werd hier en daar wat mais gerooid, jagers wachtten in camouflagepakken aan de randen van de velden wild op, ze hebben beloofd morgen niet op jullie te schieten :winkie: . Wij zijn ook niet geraakt, loopt dus wel los... Meidoorn en vuursteen zijn veel gevaarlijker :bier: .

Have fun!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

Dat was genieten vandaag! Het parkoers lag er prachtig bij. Het is ook een erg leuk rondje! Hulde aan de uitzetters. De pijlen waren voor mij voldoende duidelijk. Het weer zat helemaal mee. De nieuwe inschrijflocatie viel niet tegen, je moet toch wat inrijden. Een garderobe in Eijsden zou misschien handig zijn. Het was een top editie, de beste totnutoe.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mooie tocht, wel veel file en opstoppingen en aantal keer moeten lopen met zn allen.

Vond er nog best een paar tricky afdalingen inzitten.
Echter ik werd door 2 gasten in baggy's op Epics zo hard ingehaald omlaag, dat was best eng.
Moeten haast wel locals zijn geweest.
tienus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 juni 2014, 12:01

Vond dit ook de beste editie waaraan ik heb deelgenomen.
Geen negatieve feedback deze keer maar voor mij wel twee pluspunten:
-Parkeren en inschrijven bij fun vally. Lekker warm binnen wachten als je iets te vroeg bent met een koffie.
-Lekkere sportdrank in tegenstelling tot voorgaande jaren.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Rayb81 schreef:Mooie tocht, wel veel file en opstoppingen en aantal keer moeten lopen met zn allen.

Vond er nog best een paar tricky afdalingen inzitten.
Echter ik werd door 2 gasten in baggy's op Epics zo hard ingehaald omlaag, dat was best eng.
Moeten haast wel locals zijn geweest.
Nee hoor, hoeft helemaal niet. Is meer combi van durf, fiets en techniek. :bier:
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Heb mij ook zeer goed vermaakt vandaag. Was na al die klimmen in de voerstreek wel al goed gesloopt dus het laatste stuk nog flink afgezien. Vond de route erg leuk alleen jammer van de opstoppingen was voor mezelf toch aan het proberen om lekker door te rijden plus dat je enorm afkoelt natuurlijk.

Zelf vond ik de afdalingen ook zeker niet te tricky of iets dergelijks heerlijk naar onder scheuren! :winkie:

Organisatie vond ik ook zeer strak. :-q
catena
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 21 mei 2008, 11:42
Mijn mountainbike: KTM Aera Pro

Vond het de eerste 50 km veel te druk. Bij de enige afdaling die een beetje stijl was staat het meteen 9 minuten stil. Opvallend hoeveel het deelnemersniveau verschilt met de Belgische marathons.
Verder een mooie, goed georganiseerde tocht. 8)
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Vandaag heel erg genoten van het mooie en snelle parcours en de goede organisatie en verzorging. Het parkeren en melden bij Funvalley vond ik een hele goede vondst :-q

@aurelius: ik moest onderweg wel aan je denken, hoe je toch een mooi parcours voor zoveel deelnemers met deze km en hm kunt verzinnen :-D. Ik vond het zeker niet saai. Er zaten hele mooi klimmen en afdalingen in, en afdalingen waarvoor gewaarschuwd werd liepen over het algemeen heel goed en snel, alleen goed opletten op scherpe stenen. Het tussenstuk tussen tweede en derde bevoorrading was supersnel en vond ik erg lekker rijden.

Nog even over de bandendiscussie; uiteindelijk besloten met twee Raceking protection te rijden en dat vond ik voor dit parcours achteraf de perfecte keuze. (Nog wel Continental gemaild:geen verschil lekbestendigheid RK-XK...).

Over mijn tijd niet helemaal tevreden omdat ik denk dat het parcours nog sneller was dan vorig jaar en ik een paar minuten langzamer was (mede doordat ik mijn derailleurwiel er uit moest halen om een takje te verwijderen wat me wat tijd gekost heeft). Was het parcours precies hetzelfde als vorig jaar?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Voor mij ook de beste editie ooit. FunValley een perfecte locatie. Organisatie top. Een mooie parcours. Misschien nog een voorstel voor het uitpijlen: als je in het midden van een afdaling plotseling haaks links af moet ( een de afslag niet eens ziet), toch van voren aangeven, want je bent gefocuseerd op de afdaling en dan zie je dat pijltje ten hoogte van de afslag niet. De man die voor me reed trapte zijn ketting kapot omdat hij op het laatste moment het pijltje zag en nog probeerde de afslag te pakken en onder volle last schakelde.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het weer was top, zonnetjes, beetje fris. Het parcours was gortdroog, en dat maakte het aan een kant soms zelfs een beetje tricky, waar er wat losse steen lag.
Parcours was identiek aan vorig jaar, op een stukje bij Epen, bij Hotel Ons Krijtland na, waar we dit jaar niet langs mochten (reden??). Noodgedwongen stukje asfalt in moeten stoppen, last minute, helaas.

Volgend jaar komt er overigens 30-40km aan nieuwe trails in. Paar extra klimmen en afdalingen, weer meer hm's, weer wat minder asfalt. Concept is 118km, 2200hm, eens zien hoeveel km's en hm's er nog van af gaan, afwachten waar we vergunningen voor krijgen. Voerstreek zal er weer nagenoeg ongewijzigd inzitten.

Niveauverschil rijders is inderdaad inmens.
Waar de wedstrijd en meeste lange afstandrijders overal gewoon naar beneden vliegen, zie je op de midden- en korte afstanden mensen die ook de basistechniek nog niet voldoende beheersen. Bij die 'steilste afdaling' (niks geks eigenlijk) stond ik vorig jaar een beetje te coachen om er de stroom op gang te houden. Dit jaar verlaat mee begonnen, omdat er een verkeersregelaar door een BMW van de sokken was gereden, die afwikkeling kostte wat tijd. Bij die afdaling aangekomen stokte het dus al. Mensen rijden er met 2 voeten los omhoog naar beneden, of met 1 voet los/aan de grond. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan. 2 Voeten vast, trappers horizontaal, gewicht naar achteren, en slepend remmen met rollende wielen ipv blokkerend remmen, was het mantra... Man, man... blokkerende wielen, slakkegang, dan is Geen-Grip Gegarandeerd. En als de paniek dan helemaal is toegeslagen volgt vervolgens het net wel/net niet over het stuur... Dat gebeurt dus ook. De absolute top rijdt mee, maar ook de minder ervaren rijders die het basale dalen niet beheersen... Sneu voor hen, want wie wil er nou met angst een afdaling in, of wie wil er nou gehavend uit de strijd komen... We gunnen het niemand, maar ook dit jaar zijn de hulpdiensten weer flink in de weer geweest.

Waar ik me dood aan erger: alle wikkels, binnenbanden, CO2 patronen die we overal op moeten rapen!! Is gewoon asociaal. Bidons kun je verliezen, dat hoort erbij, ruimen we graag op. Maar waarom bewust troep achterlaten, wegsmijten? Niet meer doen dus, als je je aangesproken voelt. Ga zo door, en we krijgen geen vergunningen meer...

Verder is het fijn om feedback te blijven krijgen hier, of het nou positief is of negatief. De relevante zaken worden eruit gehaald, proberen we zeker wat mee te doen!

We hopen dat iedereen een leuke dag heeft gehad en heelhuids is thuisgekomen, of dat de schade tenminste beperkt heeft mogen blijven :-q ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Oh ja... banden... ik weet dat de Nl's Kampioen van de beloften op X-Kings reed met veel latex erin...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Koekepan
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 25 november 2013, 21:28
Mijn mountainbike: Trek superfly 5

@aurelius, is er al wat bekend over de man die tussen de 2de en 3de pauze plaats van de 75km op een klim "knock out" was gegaan. Zag er niet goed uit.
Rivers flow into the sea.
Yet even the sea is not so full of me.
If I'm not blind, why can't I see,
That a circle can't fit where a square should be....
BaLeon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 13 oktober 2013, 13:30

Na de tweede stop (voor de 75km route) werd omstreeks 15:00 een man gereanimeerd en later afgevoerd door een ambulance. Iemand een idee of hij het gered heeft? Was voor mij persoonlijk een smet op de dag...
Laatst gewijzigd door BaLeon op zo 9 oktober 2016, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als normale rijder op Schoorl en de Utrechtse heuvelrug was dit even wennen.
Hele andere ondergrond met veel losliggende stenen geulen en gaten.
Die steile afdaling heb ik overigens gewoon gefietst.

Gedeelte van de voerstreek was erg zwaar.
Heb daarna voor de 75 gekozen ipv 95/110 omdat ik geen idee had wat er nog stond te wachten.
Laatste gedeelte van de 75 na de laatste stop was een makkie / racebaan.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Baleon, ja, dat kan ik me voorstellen, schrikken!
Betrof iemand die op een klim onwel werd, snel geholpen werd, en we hoorden aan het eind van de middag al dat hij op tijd naar het ziekenhuis is gebracht en het inmiddels naar omstandigheden goed zou maken!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie