Bart Brentjens Challenge, Eijsden, 4 oktober 2015

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

atbking schreef:Ik heb inderdaad een top dag gehad asfalt is niet vermijden,en het blijft nog steeds xc biken en geen trailpark.
En als mensen zeggen het kon op de racefiets nou suc6 en wil de eerste wel eens zien.
Dit was echt niet voor de beginnende biker,ervaring was hier zeker op zijn plaats.
Op naar volgend jaar :-q
Ik zag er eentje op de cyclocrosser, maar die zag er toch niet heel gelukkig uit toen we hem met een grote groep inhaalden, op 1 van de meer technische klimmen :lol:
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

aurelius schreef:@Zumpelvelder, als halve local... parcours fijntunen, bedoel je daarmee het Plateau? Want Savelsbos wordt al maximaal benut (qua paden en vergunningen).
Startprocedure is zo door KNWU bepaald. Maar toegang wei moet natuurlijk beter als het daar (al) ophoopt! Rest punten worden ook meegenomen, alle tips welkom, blijf maar spuien!
die ophoping wordt lastig om aan te pakken denk. Het is mtb-en en dan moet je uiteindelijk een keer een smaller paadje op.
Als je alle categorien met tussenpozen laat vertrekken, dan rijdt de top van elke categorie weer in de "achterblijvers" van de categorie daarvoor. Dat is ook niet wenselijk. Je zou eigenlijk een lange brede klim moeten hebben om het veld uit elkaar te kunnen trekken.

Zelf bij de masters 30+ gestart zonder veel ambitie gezien de conditie, dus netjes de ruimte gegeven in het beginstuk aan de mannen die voor de topposities gingen strijden.
Onderweg nog lek en daarna relatief rustig doorgereden. Een goede klassering zat er sowieso al niet meer in, maar heb er iig van genoten.

Vond het (weer) prima georganiseerd! :-q

Vond het wel onhandig dat ze bij de verzorging alleen hele bananen hadden. Had wat last van m'n maag en wilde een stuk banaan eten ter afwisseling. Dan zijn halve makkelijker.
Bij slechts een paar bochten hing een pijl pas in de bocht en niet daarvoor (of ik heb die gemist, wat heel goed kan :wink: ). Paar pijltjes extra was super geweest. Kwam overigens nog een pijlploeg met kids tegen met allemaal bordjes "pijlploeg" op het stuur. Die hadden ook een mooie dag volgens mij :-q
Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

Als je opstoppingen wilt voorkomen, kun je de start iets smaller maken, zodat minder rijders tegelijk kunnen starten: een zandloper-start. Men start dan meer achter elkaar dan naast elkaar. Passeren gaat dan ook beter in het begin.
Gène
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 15 november 2006, 15:38
Mijn mountainbike: 29" en beeldschoon

Wil je de startgroep uitrekken, zullen er meer bochten in moeten komen. Al blijft positie krijgen en behouden in de start altijd belangrijk, kijk maar naar andere marathons of XC wedstrijden.

Ik vond het plateau stuk met de oversteken over de verschillende wegen prima georganiseerd. De enige plek waar ik veel oponthoud heb gezien voor het verkeer was bij Epen. Al had dat ook te maken met de vele dagjesmensen. De route (in delen) voorrijden was wel gewenst. Sommige stukjes waren wat onduidelijk, in Bemelen en bij de golfbaan op Schweiberg. Ik merkte gelukkig wel een hoge mate van sociaal gedrag, door elkaar te wijzen op bochten en hindernissen. Dat is soms ook wel eens anders.

Al met al een mooi rondje, een van de betere rondjes sinds jaren, waarbij veel mooie paden in het parcours waren opgenomen. De regelgeving rondom het mountainbiken is de laatste sterk aangescherpt in het zuiden. Binnen de grenzen van het toelaatbare zijn er goede keuzes gemaakt. De Keutenberg vond ik in ieder geval geen gemis, dat pokkeding.

Ik hoop dat dit rondje een aantal edities zo zal blijven, want als de condities anders waren geweest, was dit toch echt wel een slijtage slag geworden. Niet dat het nu minder pijn doet op "the day after"....
Alpentour 2010, 2012
Sella Ronda Hero 2012, 2013
Sudety MTB Challenge 2012
Transalp 2010, 2011
Trans Germany 2011
Grand Raid Cristalp 2012
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Opstoppingen vond ik minimaal en heel redelijk. IK had mijn bedenkingen bij de groepsstarten, maar dit blijkt toch goed te werken.

Voor de wedstrijdrijders snap ik natuurlijk dat de eerste doorgang een risicopunt is, maarja dat is bij een xc MTB wedstrijd ook. Licht ook aan de risico,s die de rijders nemen een marathon win je niet in de eerste vijf km.

Proviant onderweg moet wel echt beter, maar dat is in Nederland vaker een probleem, neem een grote tocht zoals bv LBL in België, daar staat bijna een hele supermarkt.

GPX route beter maken met meer aanwijzingen, nu reed ik verkeerd en de GPS ging terwijl ik tegengesteld reed gewoon de pijlen de verkeerde kant opgeven ipv keren aan te geven.

Over het algemeen een leuk toch, mooie route, verbeteringen kunnen altijd, zit je te wachten op super technisch single trails, sla dan elk groot evenement over, ook in bv Houffa zitten die niet in de marathon.
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Jawie schreef: die ophoping wordt lastig om aan te pakken denk. Het is mtb-en en dan moet je uiteindelijk een keer een smaller paadje op.
Als je alle categorien met tussenpozen laat vertrekken, dan rijdt de top van elke categorie weer in de "achterblijvers" van de categorie daarvoor. Dat is ook niet wenselijk. Je zou eigenlijk een lange brede klim moeten hebben om het veld uit elkaar te kunnen trekken.
Denk als we dat weiland (of die in- en uitgang moet breder kunnen) hadden overgeslagen het constant was blijven doorstromen, namelijk voordat we de eerst smalle 'singletrack' kregen, net voorbij Libeek (startplaats MH2D), waren er al grote gaten gevallen en was hele veld sowieso veranderd in een lang lint omdat er nu al eerder twee beklimmingen in het parcours zaten. :-q

Nog liever zie ik weer het apart starten voor elke categorie terugkomen, voor een iets kleinere groep is de startlus namelijk wel perfect. :-D
Maar waarschijnlijk zul je altijd nog wel iets houden, wat je ook probeert of wijzigt...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zat er een richting in de track dan? Was het een route? Dit lijkt me namelijk wel iets wat je zelf thuis had kunnen checken?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

Kapitein Iglo schreef:Zat er een richting in de track dan? Was het een route? Dit lijkt me namelijk wel iets wat je zelf thuis had kunnen checken?
Even inladen in Basecamp. Zelfs de amateurs van de 75km checkte dit ;)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hoef je míj niet te vertellen Bernadictus :wink: . Als ik 'm had gereden, had ik dat gedaan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

Zumpelvelder schreef:
Jawie schreef: die ophoping wordt lastig om aan te pakken denk. Het is mtb-en en dan moet je uiteindelijk een keer een smaller paadje op.
Als je alle categorien met tussenpozen laat vertrekken, dan rijdt de top van elke categorie weer in de "achterblijvers" van de categorie daarvoor. Dat is ook niet wenselijk. Je zou eigenlijk een lange brede klim moeten hebben om het veld uit elkaar te kunnen trekken.
Denk als we dat weiland (of die in- en uitgang moet breder kunnen) hadden overgeslagen het constant was blijven doorstromen, namelijk voordat we de eerst smalle 'singletrack' kregen, net voorbij Libeek (startplaats MH2D), waren er al grote gaten gevallen en was hele veld sowieso veranderd in een lang lint omdat er nu al eerder twee beklimmingen in het parcours zaten. :-q

Nog liever zie ik weer het apart starten voor elke categorie terugkomen, voor een iets kleinere groep is de startlus namelijk wel perfect. :-D
Maar waarschijnlijk zul je altijd nog wel iets houden, wat je ook probeert of wijzigt...
Mijn vriendin reed bij de dames en daar ging het perfect. :-q Die konden als groep gewoon het eerste deel afleggen.

En inderdaad, iedereen tevreden stellen is onmogelijk. Er doen altijd mensen mee met verwachtingen die niet waar te maken zijn. Of die geen idee hebben waar ze aan mee doen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ben ik dan de enige die er over valt, dat je met inschrijven je fiets onbeheerd achter moet laten ?
Gewoon inschrijftafel buiten zetten ?

Had echt veel gaatjes in m'n achterband, voor maar een paar.

Had trouwens voor deze 11e editie op de 110km nr 1101 :winkie:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
atbking
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 17 februari 2008, 13:20
Mijn mountainbike: specialized epic 29 er 2012

Tijden/uitslagen staan online
When nothing goes right go left
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Mooi klote, door het missen van de 55 splitsing klopt er dus geen drol van m'n tijd. Had ik normaal de 55 gereden was ik denk ik rond plek 60 geëindigd, had ik de 75 compleet en voorbereid gereden was ik daar waarschijnlijk rond plek 100 geëindigd. Achteraf gezien dus beter de 75 kunnen volmaken ipv na de 3e stop weer de 55 te volgen omdat ik het overzicht van afstand/tijd kwijt was.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Dank aan de organisatie en alle mannen die een zondag bezig waren om voor ons een mooie dag van te maken. Verbeterpunten: bepijling. 4 keer fout gereden, steeds samen met 5-10 man. 3 keer kwam het neer op vol remmen, omdraaien en weer verder, dus op zich geen probleem. Maar een keer kostte ons dat geschatte 2-3 km. Het was bij een golfplaats. We zatten met een man of 10 in een afdaling met golfplaats aan de rechter zijde. Tot aan een t-splitsing. Toen zag ik al de eerste mannen voor me stoppen en zoekend om zich heen kijken. Moesten weer terug. Blijkbaar zijn we ergens vergeten nog boven de golfplaats rechts aan te houden i.p.v. recht door te gaan. Ander voorbeeld: Als je in een afdaling zit een plotseling links een padje het bos in wordt gestuurd is het verstandig om dit enkele honderd meter daarvoor aan te geven.

Een plek vond ik persoonlijk bijzonders gevaarlijk. Weet niet meer precies waar, maar waarschijnlijk tweede helft van de race, moesten we van een grindpad komend plotseling rechtsaf en doken een afdaling op asfalt in het bos in met meteen een scherpe linkerbocht en daarna een rechterbocht. Ik heb de linkerbocht vol gas binnen genomen en ja honderd meter verder kwamen me twee autos tegen. Blijkbaar een openbare weg waar autos mogen rijden. Was ik 10 sekonden langzamer geweest had ik de eerste auto vol geraakt. Geen seingever en geen board dat we op een straat gingen fietsen.
Laatst gewijzigd door rokl op ma 5 oktober 2015, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
atbking
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 17 februari 2008, 13:20
Mijn mountainbike: specialized epic 29 er 2012

John83 schreef:Mooi klote, door het missen van de 55 splitsing klopt er dus geen drol van m'n tijd. Had ik normaal de 55 gereden was ik denk ik rond plek 60 geëindigd, had ik de 75 compleet en voorbereid gereden was ik daar waarschijnlijk rond plek 100 geëindigd. Achteraf gezien dus beter de 75 kunnen volmaken ipv na de 3e stop weer de 55 te volgen omdat ik het overzicht van afstand/tijd kwijt was.

Ach zolang je het rood wit blauw niet bent mis gelopen gaat het niet om de plek maar om de fun die je hebt gehad en gevoel of je hem lekker hebt gereden !!
When nothing goes right go left
Plaats reactie