21-06-2015 - Malmedy - Raid des Hautes Fagnes

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Stiefan schreef: Maar uiteindelijk was dat niet mijn punt, maar ging het mij dan ook meer om het punt dat het voor veel mensen heel veel energie kan schelen aan hun techniek te werken ;)
Telkens als ik de filmpjes bekijk merk ik hoeveel bikers hier nog deelnemen zonder enige technische bagage. Bij vroegere edities heb ik al meermaals aangedrongen om toch minstens enkele keren wat technische toertochten in de regio te komen rijden. Daar kan je meestal ook tot 60 km fietsen en heb je rustig de tijd om je grenzen te verleggen. Maar als ik dan hoor "dit is mijn eerste Ardennen-marathon", dan frons ik toch mijn wenkbrauwen.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Lowie,
Aan ene kant met je eens. Maar zeg s eerlijk maken jullie m niet elk jaar technischer? Ik vond t voorheen (editie 2010, 2011, 2012) allemaal aardig eenvoudig. De klims waren toen in mijn beleving wel steiler. Maar nu had ik meer t gevoel waar ligt de moeilijkste pad dan nemen we die. Geloof niet dat ik zoveel heb ingeleverd aan techniek laatste jaren, maar valt me op dat ik ook af en toe moest afstappen. Stuk rondom dat stuwmeer vond ik een voorbeeld waarbij ik dacht: waarom hier langs hier is deels nooit een pad geweest en t is nou ook niet dat t zo'n mooi uitzicht of klim geeft?
Op die manier wordt t natuurlijk wel steeds lastiger of bikers wel of niet op t parkoers passen. Organisatie vraagt zo elk jaar ook meer van haar deelnemers.
Laatst gewijzigd door BikerBas2 op di 23 juni 2015, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

BikerBas2 schreef:Lowie,
Aan ene kant met je eens. Maar zeg s eerlijk maken jullie m niet elk jaar technischer? Ik vond t voorheen (editie 2010, 2011, 2012) allemaal aardig eenvoudig. De klims waren toen in mijn beleving wel steiler. Maar nu had ik meer t gevoel waar ligt de moeilijkste pad dan nemen we die. Geloof niet dat ik zoveel heb ingeleverd aan techniek laatste jaren, maar valt me op dat ik ook af en toe moest afstappen. Stuk rondom dat stuwmeer vond ik een voorbeeld waarbij ik dacht: waarom hier langs hier is deels nooit een pad geweest en t is nou ook niet dat t zo'n mooi uitzicht of klim geeft?
Op die manier wordt t natuurlijk wel steeds lastiger of bikers wel of niet op t parkoers passen. Organisatie vraagt zo elk jaar ook meer van haar deelnemers.
Precies, het was ook mijn eerste Marathon. Heb wel vaker in de Ardennen gereden (Omgeving Theux en Vielsalm), verder nog wat ritten in de Eifel en in Luxemburg. Maar tegenover dit waren al die andere ritten een makkie. Heb me zondag echt heel goed vermaakt en had het idee dat het technische gedeelte me best aardig afging. De meeste klimmen lukte, buiten die 2 die lopend al amper te doen waren ;). En afdalingen ook bijna allemaal gewoon gereden, het was echt genieten!

Ik ben zelf van mening dat je af en toe je grenzen moet verleggen om juist weer beter te worden. :wink: Maar een te grote stap ineens kan ook goed fout aflopen, verstandiger is om het langzaam op te bouwen.
Laatst gewijzigd door Koenuhhh op di 23 juni 2015, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Haha, koen nu heb je mijn eerste reactie gekopieerd. Die heb ik nog aangepast. Wel ongeveer hetzelfde qua inhoud.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

@ Lowie, jij ben toch redelijk bezig met de organisatie van de RDHF? Mijn vader en ik rijden al vele jaren deze tocht, dit met groot plezier. Volgend jaar is hij weer een jaartje ouder en dan geen 60 meer. Dat jaar wil hij op zijn 70ste weer de RDHF rijden. Nu leek het mij wel leuk om daarvoor een nieuwe klasse in te voeren, nl de 70+ klasse. Denk je dat dat mogelijk is, gewoon voor de grap. Al vind ik het persoonlijk al een hele prestatie dat hij dit nog kan op deze leeftijd.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

BikerBas2 schreef:Haha, koen nu heb je mijn eerste reactie gekopieerd. Die heb ik nog aangepast. Wel ongeveer hetzelfde qua inhoud.
Zo dan ;) :winkie:
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Lowie, op welke termijn is al het foto en video materiaal van de organisatie beschikbaar?

En ik vond het ondanks mijn geringe Ardenne ervaring een mooie tocht, de afdalingen moet ik wel techniek gaan leren. Ik hoop dat ik komend jaar nog eens de tijd heb om een aantal keer de Ardenne te bezoeken.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

parcours :
t.o.v. vorig jaar is er aan de 65 praktisch niks veranderd. Het stukje langs het meer en de singletracks hoog boven de Warche zaten er vorig jaar voor het eerst in, en die kregen beide zeer lovende commentaar. De weersomstandigheden en de passages van vele honderden bikers maken van die paden natuurlijk ander koek.
Op de 115 km zat slechts één nieuw technisch stuk >> het wortelpad op de Venen. Zelfde verhaal : vorige week maandag heb ik dat nog volledig op de fiets afgelegd (op de dikke boom-overstap na) - nu onmogelijk (nu al beslist dat we dat volgend jaar van de weersomstandigheden laten afhangen).
T.o.v. vroegere jaren zijn er wel enkele wijzigingen meer, maar niet moeilijker dan de moeilijke stukken die er al inzaten. En nog eens .... de weersomstandigheden.
Maar wees gerust (of ongerust) : we gaan niks schrappen. Iedereen zou intussen moeten weten dat de RDHF zowat de meest technische marathon van W-Europa is. En dat gaan we zo houden. En mocht ik hier of daar nog wat vinden .... :winkie:
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Lowie, wil je dus eigenlijk zeggen dat de verticale modderwand in de 65 km route onder droge omstandigheden te rijden is? Het was nu lopend al bijna onmogelijk..

Ik moet dus echt nog heel veel oefenen denk ik
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Maurice-1981 schreef:Lowie, op welke termijn is al het foto en video materiaal van de organisatie beschikbaar?
dat wordt bij beschikbaarheid gelost op de facebook-pagina :

https://www.facebook.com/pages/Raid-Des ... 8927015933" onclick="window.open(this.href);return false;

daar vind je nu trouwens al de "Best Of"-fotoreeks van Sportograph en een mooie reportage van Vojomagazine !
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Maurice-1981 schreef:Lowie, wil je dus eigenlijk zeggen dat de verticale modderwand in de 65 km route onder droge omstandigheden te rijden is? Het was nu lopend al bijna onmogelijk..
dat heb ik niet gezegd (ik heb dat moeilijke wortelpad van de 115/90 in Venen volledig gefietst.
Maar ... ik heb wel met eigen ogen iemand van de club op die muur naar boven zien rijden - ik wist eerlijk gezegd ook niet wat ik zag :o
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Die "moddermuur" hoort er gewoon bij, lekker voor je kuiten :D
Soms moet je gewoon stukjes lopen om de beste plekken te kunnen fietsen.

Tja en wat is "te" technisch? Alles hangt af van je persoonlijke ervaring en als er dan 2000 man mee doen, kan je het nooit voor iedereen goed doen. Ik had mijn dag niet waardoor het klimmen niet ging, maar technisch vondt ik het wel meevallen (zeker de afdalingen waren allemaal prima te doen, zelfs met de modder). Gewoon zoals het hoort bij een evenement als RDHF.

Zoals Lowie zegt, als je geen redelijke ervaring hebt in de Ardennen dan heb je het zwaar. Moet je dan niet mee doen? Ach, ga je ongetrained mee doen aan de marathon van NY? :wink:

Ik zeg lekker doorgaan zo Lowie en de rest van de organisatie! Super evenement. :-q

En voor de mensen die volgend jaar mee willen doen maar nooit in de Ardennen hebben gereden. Kijk eens op Lowie's solo rides of de calenders van GGHF.BE en Stany Smol. Zij organiseren ongeveer elk weekend een VTT in de Ardennen en daar zitten een paar hele mooie tussen (zoals; Geromont, Sart lez Spa, Sart-Tilman, Stavelot, Aywaille, Esneux en VTT Francorchampionne).
RobReijnders
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: do 9 november 2006, 13:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert 2016, Bianchi Intenso 2015

Ik vond het weer een hele mooie editie. En het weer heb je gelukkig niet in de hand, dit maakte het extra zwaar. ik miste nog wat mooie single track van 3 weken geleden Lowie, of mag je daar niet overheen met 2000 man (bij de bruggetjes en langs de riviertjes (zijn we wel langs gereden)).

Verder top organisatie, tot volgend jaar!!
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

RobReijnders schreef:Ik vond het weer een hele mooie editie. En het weer heb je gelukkig niet in de hand, dit maakte het extra zwaar. ik miste nog wat mooie single track van 3 weken geleden Lowie, of mag je daar niet overheen met 2000 man (bij de bruggetjes en langs de riviertjes (zijn we wel langs gereden)).

Verder top organisatie, tot volgend jaar!!
haha ! op die superpaadjes krijgen we geen toelating, en daar ga ik zeker ook geen 2000 man over sturen, maar dat begrijp je wel :winkie:
RobReijnders
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: do 9 november 2006, 13:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert 2016, Bianchi Intenso 2015

lowie schreef:
RobReijnders schreef:Ik vond het weer een hele mooie editie. En het weer heb je gelukkig niet in de hand, dit maakte het extra zwaar. ik miste nog wat mooie single track van 3 weken geleden Lowie, of mag je daar niet overheen met 2000 man (bij de bruggetjes en langs de riviertjes (zijn we wel langs gereden)).

Verder top organisatie, tot volgend jaar!!
haha ! op die superpaadjes krijgen we geen toelating, en daar ga ik zeker ook geen 2000 man over sturen, maar dat begrijp je wel :winkie:
tuurlijk snap ik dat, dan zag het forum er heel anders uit qua commentaar, en het ziekenhuis afgeladen vol :winkie:

het enige verbeterpuntje vond ik overigens de pauze plek direct na de klim rechts, hier was het erg druk, omdat het zo smal is daar. Kan die niet iets verderop staan. Dan kun je ook doorrijden als je niet wil stoppen (dit ging nou niet).
Plaats reactie