05-10-2014, Bart Brentjens Challenge, Eijsden, NK Marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Lekker off topic,..de keuring werd niet vergoed in mijn aanvullende verzekering. Ik ben er even ingedoken en via de collectiviteits verzekering van NOC NSF (kan je gebruik van maken als je lid bent van een sportbond die aangesloten is bij NOC NSF) zat een gratis beter af sport pakket (zilveren kruis) Vanuit deze verzekering wordt de keuring wel vergoed. Ik ben dus gewisseld van collectiviteit per 1 nov. Ik kan me voorstellen dat deze aanvulling bij meerdere verzekeringen geld. Ohh en je krijgt nog 50euro korting op de contributie :) Wellicht dus ook op je aan te vragen licentie.

Om de verenigingen dus te ondersteunen zou het goed zijn als de licentie aanvraag laagdrempeliger zou worden (of de basislicentie duurder oid) of ook bij de basislicentie verplichten lid te worden van een vereniging. Uiteindelijk zijn het idd de verenigingen die moeten zorgen voor het wedstrijd aanbod. Je ziet nu toch wel een hoop wedstrijden verdwijnen omdat verenigingen het financieel niet rond krijgen. Gelukkig komen er ook steeds weer nieuwe wedstrijden bij.

Ik ga komend jaar de stoute schoenen maar eens aantrekken en een licentie nemen :) Mag ik in ieder geval overal aan meedoen en sta je ook altijd lekker vooraan. Dat vind ik namelijk wel een heel groot nadeel van de Funklasse,..altijd achteraan staan.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Kijk wel even goed na of je inderdaad per 1 november al kunt veranderen van (aanvullende) ziektekostenverzekering. In de meeste gevallen gaat dat namelijk niet zo maar. Per 1 januari moet het sowieso lukken. Als je je begin januari laat keuren moet het geen probleem zijn om voor het MTB seizoen begint een licentie te hebben.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

faxe schreef:Kijk wel even goed na of je inderdaad per 1 november al kunt veranderen van (aanvullende) ziektekostenverzekering. In de meeste gevallen gaat dat namelijk niet zo maar. Per 1 januari moet het sowieso lukken. Als je je begin januari laat keuren moet het geen probleem zijn om voor het MTB seizoen begint een licentie te hebben.

Gelijk geregeld via de chat he :) 1 november gaf zilveren kruis aan. dus dat komt vast goed.
Patje1977
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 28 april 2009, 13:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

schepp schreef:Ik ga komend jaar de stoute schoenen maar eens aantrekken en een licentie nemen :) Mag ik in ieder geval overal aan meedoen en sta je ook altijd lekker vooraan. Dat vind ik namelijk wel een heel groot nadeel van de Funklasse,..altijd achteraan staan.
Dat lekker vooraan staan valt denk ik vies tegen.....

Bij de marathons is het wie het eerst komt staat vooraan (heb je geen licentie voor nodig). En dan heb je nog de brutale/asociale renners die vlak voor de start hem er voor tussen mikken :evil: Zelfs bij de BBC, waar in de reglementen stond wat de startvolgorde zou zijn, werd alleen bij de elites op naam opgeroepen. Vanaf de masters 30+ was het gewoon aanschuiven. Voor mij overigens gunstig :D .

Nationaal zal je veel moeten rijden om punten te scoren om zo vooraan te kunnen (blijven) starten.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Bij een groot aantal marathons is er wel een apart startvak voor licentierijders en heb je dus voordeel van je licentie. Bij de BBC kun je met een licentie in ieder geval meedoen aan de wedstrijd.
LexdeV
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 3 januari 2010, 14:06

Idd bij de meeste marathons apart licentievak. Een beetje aanvullende verzekering dekt een keuring. Daarnaast is het nooit verkeerd om je eens grondig te laten checken (bloed, urine, hartfilmpje).
Ronald V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: di 8 november 2005, 22:21
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon 2013 /Specialized Stumpjumper HT 29
Contacteer:

cyclomania schreef:Weer een knwu licentie discussie....
Kies je ervoor dat je geen licentie neemt, dan val je vaak (niet altijd) in de categorie toerrijders.
Dat geldt alleen voor Nederland. Internationaal gaat dit niet op. Het internationale marathonwereldje ziet er anders uit. In veruit de meeste europese marathons zijn leeftijdscategoriën, ongeacht wel of geen licentie. (kijk naar de Sauerland-, Eifel-, Ardennenmarathons. Maar ook naar bijvoorbeeld Transalp, Bike Four Peaks.)

En dat is mooi! Het zorgt voor een laagdrempelige sport. Dat is ook de manier zoals de marathonsport al vanaf de 90-er jaren in elkaar steekt, en waarmee de sport groot is geworden. En daar was niks mis mee.
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

schepp schreef:

Ik ga komend jaar de stoute schoenen maar eens aantrekken en een licentie nemen :)
Super Mark! Trots op je :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Update:
'Pijlenpikker: nog steeds niet gevangen', I say no more.

2015 nieuws:
BBC wordt zeer zeer zeer waarschijnlijk 4 oktober 2015 verreden.

Nieuw parcours!
Concept 110km behelst rond de 2000hm, retourtje Drielandenpunt,
de 74 km rijden we zondag as, dan checken we meteen de hm's,
de 55km heeft 800 hm's, en...
er komt een nieuwe kortere 4e afstand bij, van rond de 35km, om de instap wat laagdrempeliger te maken. Maar pas op:

Nieuwe parcours is veel pittiger, technischer, en zwaarder dan de vorige edities, als het concept erdoor komt. Veel meer hm's in het begin met name. Dus ook op de korte afstanden wordt het klimmen en genieten geblazen. Je zult lekbestendigere banden met meer grip nodig hebben, ondergrond wordt steniger, meer meidoornrisico.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

aurelius schreef:
2015 nieuws:
BBC wordt zeer zeer zeer waarschijnlijk 4 oktober 2015 verreden.
Ojee op dierendag, hebben we die dadelijk ook nog tegen ons gekeerd... :lol: :lol:
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

aurelius schreef:Update:
Je zult lekbestendigere banden met meer grip nodig hebben, ondergrond wordt steniger, meer meidoornrisico.

Gezien het aantal lekke banden wat ik dit jaar al gezien heb was dat ook al een goed advies geweest voor de afgelopen editie.
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

cyclomania schreef:
aurelius schreef:Update:
Je zult lekbestendigere banden met meer grip nodig hebben, ondergrond wordt steniger, meer meidoornrisico.

Gezien het aantal lekke banden wat ik dit jaar al gezien heb was dat ook al een goed advies geweest voor de afgelopen editie.
Dat was het advies ook dit jaar ;). Heb het voorbij zien komen in de mail.
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

Ik heb trouwens net de lange termijn voorspelling even bekeken voor 4 oktober 2015.
Drie keer raden. Het lijkt een mooie zonnige droge dag te worden.



Ik denk dat het nieuwe parcours wel weer een reden is voor mij om een weekendje Limburg in de agenda te zetten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef:Update:
'Pijlenpikker: nog steeds niet gevangen', I say no more.

2015 nieuws:
BBC wordt zeer zeer zeer waarschijnlijk 4 oktober 2015 verreden.

Nieuw parcours!
Concept 110km behelst rond de 2000hm, retourtje Drielandenpunt,
de 74 km rijden we zondag as, dan checken we meteen de hm's,
de 55km heeft 800 hm's, en...
er komt een nieuwe kortere 4e afstand bij, van rond de 35km, om de instap wat laagdrempeliger te maken. Maar pas op:

Nieuwe parcours is veel pittiger, technischer, en zwaarder dan de vorige edities, als het concept erdoor komt. Veel meer hm's in het begin met name. Dus ook op de korte afstanden wordt het klimmen en genieten geblazen. Je zult lekbestendigere banden met meer grip nodig hebben, ondergrond wordt steniger, meer meidoornrisico.
De 55 km had dus 800 hm's.
De '70' km heeft 1300 hm's, waarvan er 900 in de eerste 40 km zitten! Zwaar :-q , en errug mooi, al zeg ik het zelf. En dan moet de 110 km nog richting Drielandenpunt... Helemaal zwaar.

Voor alle afstanden geldt straks: jezelf vooral niet opblazen, het venijn zit 'm in de start :winkie: . Voor de 110km wedstrijd geldt: pas gasgeven als je om de grenspaal bent gereden :wink: .

22 graden medio oktober... Genieten geblazen dus vandaag!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Patje1977
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 28 april 2009, 13:29
Mijn mountainbike: Scott Scale
Contacteer:

2times schreef:
Patje1977 schreef:En dan nog 6,20 euro afdracht per evenement niet te vergeten..... dus 62 euro als je 0 wedstrijden rijdt....
Klopt maar voor een NK dan weer geen afdracht..
Kreeg gisteren anders wel gewoon een factuur van de KNWU voor afdracht :cry:
Plaats reactie