05-10-2014, Bart Brentjens Challenge, Eijsden, NK Marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De inschrijving voor de BBC 2014, zondag 5 oktober te Eijsden, is weer geopend.
10e editie, en wederom podium voor het NK Marathon.
Rij mee met de wedstrijdrijders, of rij er achter aan!

Ingediende routes, onder voorbehoud, geupdate juni 2014:
50 km = 700 hoogtemeters en ca. 10 klimmen
75 km = 1150 hoogtemeters en ca. 20 klimmen
100km is daadwerkelijk 109km en 1900 a 1950hm, ca. 32 klimmen!

Alle info vindt je op de site:
http://www.bartbrentjens-challenge.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

" De Bart Brentjens Challenge wordt in 2014 verreden op zondag 5 oktober!!!

Op zondag 5 oktober 2014 zal de Bart Brentjens Challenge verreden worden. Dit jaar heeft de Bart Brentjens Challenge zijn jubilieum: voor de 10e keer wordt de challenge georganiseerd!

Met start en finish in het Limburgse Eijsden en een parcours door het Zuid-Limburgse heuvellandschap staat de Challenge bekend als de mooiste en meest uitdagende mountainbiketocht van Nederland en misschien wel van de Benelux. De wedstrijdrijders rijden ook dit jaar weer om het KNWU Nederlands Kampioenschap Mountainbike Marathon over een parcours van 100 kilometer. Het betreft een open Kampioenschap, dus deelname voor niet-Nederlanders is zeker mogelijk!

De niet-licentiehouders kunnen een keuze maken uit drie verschillende afstanden, namelijk 55, 75 en 100 kilometer. Het mooie voor deze niet-licentiehouders is dat zij meteen kunnen starten na de wedstrijdrijders. De start, het parcours, de finish, de ambiance inclusief finishboog en jurybus zullen gelijk zijn als bij de wedstrijdrijders. De recreanten, liefhebbers en niet-licentiehouders rijden dus in exact dezelfde omstandigheden als de strijders om de Nederlandse titel.

De parcoursen zijn wederom uitgezet door ervaren mountainbikers uit de regio in samenwerking met Bart Brentjens. Bij het uitzetten van de parcoursen krijgt de organisatie medewerking van diverse gemeenten en Staatsbosbeheer, waardoor gedeeltes van het parcours uniek zijn en normaliter niet berijdbaar zijn voor een mountainbiker.

De inschrijvingen zijn inmiddels geopend, dus aarzel niet en wees er snel bij!

Voor meer informatie en updats kun je het beste deze site en de nieuwsberichten in de gaten houden!"
Laatst gewijzigd door aurelius op di 24 juni 2014, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wederom NK Marathon!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Zal eens kijken of ik 'm dit jaar eindelijk eens een keertje kan rijden..... :wink: :wink:
fyf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 910

Ingeschreven voor de 105 Km :) eindelijk weer een doel.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Wederom het " NK -veredelde altijd hetzelfde Toertocht massa rijden niet licentie houders nemen wij niet serieus" ! :p

De echte mannen en vrouwen stonden natuurlijk afgelopen zaterdag aan de start met 2x zoveel hoogtemeters per 1km.

en de trui van het open NK is natuurlijk ook veeeul mooier :D
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Denk dat de gemiddelde deelnemer aan de toertocht versie van de BBC vorig jaar minder last heeft gehad van langzamere deelnemers dan afgelopen weekend in Saalhausen. Heb zelf een licentie en kan dus aan beide NK's deelnemen :-D

Vond dat het parcours voor een dergelijk massa evenement vorig jaar goed in elkaar zat. Bij de BBC gelukkig ook geen NK voor mensen voor wie het teveel moeite is om een echte marathon afstand te fietsen :-q
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

faxe schreef:

Vond dat het parcours voor een dergelijk massa evenement vorig jaar goed in elkaar zat. Bij de BBC gelukkig ook geen NK voor mensen voor wie het teveel moeite is om een echte marathon afstand te fietsen :-q
Ja want bij hardlopen telt ook alleen de marathon.. en verder niks pussy`s
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

rundfunk rudi schreef:
en de trui van het open NK is natuurlijk ook veeeul mooier :D
De trui van het Open NK is veel mooier, maar die je bij de BBC dit jaar kunt winnen zou me veel meer waard zijn :wink:
Rondje bij de BBC is best leuk, zeker vergeleken met de rondjes van een paar jaar geleden.
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

Ja idd, voor mij hoeft dat ook niet, zo'n 'Open NK voor allerlei afstanden en zelfverzonnen leeftijdscategorieën'. Wat heb je nou aan een truitje waar je toch niet in mag fietsen?
Er is maar 1 NK en dat is een NK georganiseerd door de wedstrijd unie en niet een NK voor toerfietsers en andere druktemakers. Het rondje bij de BBC is prima, alleen de datum is ieder jaar veel te laat voor een NK. Een keer een andere organisatie die tekent voor een OFFICIEEL NK zou ook welkom zijn.
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

Yenssen schreef:Ja idd, voor mij hoeft dat ook niet, zo'n 'Open NK voor allerlei afstanden en zelfverzonnen leeftijdscategorieën'. Wat heb je nou aan een truitje waar je toch niet in mag fietsen?
Er is maar 1 NK en dat is een NK georganiseerd door de wedstrijd unie en niet een NK voor toerfietsers en andere druktemakers. Het rondje bij de BBC is prima, alleen de datum is ieder jaar veel te laat voor een NK. Een keer een andere organisatie die tekent voor een OFFICIEEL NK zou ook welkom zijn.
Off-topic...maar:
Dat is wel heel kort door de bocht.... De mannen van de marathoncup steken hun nek uit voor marathonrijders en investeren daar veel vrije tijd in, met als resultaat een hartstikke leuke en toegankelijke serie marathonwedstrijden + klassement voor wedstrijders t/m toerrijders. Ik vind het top dat er zulke mensen zijn die de mountainbike sport (en in dit geval de marathons) een warm hart toedragen, want met alleen de KNWU hadden we alleen het NK marathon gehad (die overigens weinig hoeven te organiseren aangezien de BBC bijna alles al regelt).

Ik ben overigens heel blij met het RWB shirtje die ik heb gewonnen bij het Open NK. :tong
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

Ho ho, niks dan lof over de Marathoncup! (Dat zijn overigens ook gewoon losse wedstrijden met ieder hun eigen organisatie...). Het ging mij om het feit dat er een 'open NK' aan gekoppeld wordt, zonder enige toegevoegde waarde.
De Marathoncup op zichzelf is juist een mooi initiatief en bewijst zijn succes keer op keer. Deelnemersaantallen die nog steeds 'rising' zijn en organisaties die dankzij de cup een deelnemershalt moeten hanteren, beter kun je het niet hebben.

Nu weer on-topic, want de BBC is een prima georganiseerde wedstrijd en ook dit jaar weer het toneel van het enige echte NK (Marathon)
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

Ik heb me ook aangemeld, Nog niet eerder gereden.
Heeft iemand nog handige tips voor mij ?
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Jeuj.. Wederom is het NK marathon op hetzelfde parcours.. :-? I know.... Het beter dan geen NK, maar kan niet zeggen dat ik erg blij werd van dit nieuws.. Hopen dat er nu wat meer hoogtemeters en zitten, en wel enkele klimmen in de finale zitten.. Anders ken ik het wedstrijdverloop weer wel..

Tov het open NK heeft Yenssen wat mij betreft wel gelijk.
Super dat de marathoncup mannen zoveel tijd en moeite in de cup steken, en laten zien hoe de marathon sport leeft in Nederland. Jammer dat de KNWU dit volledig negeert en gewoon zonder enige fantasie of moeite vanuit de bond het NK wederom in Eijsden "organiseerd".
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Ghizz schreef:Jeuj.. Wederom is het NK marathon op hetzelfde parcours.. :-? I know.... Het beter dan geen NK, maar kan niet zeggen dat ik erg blij werd van dit nieuws.. Hopen dat er nu wat meer hoogtemeters en zitten, en wel enkele klimmen in de finale zitten.. Anders ken ik het wedstrijdverloop weer wel..

Jammer dat de KNWU dit volledig negeert en gewoon zonder enige fantasie of moeite vanuit de bond het NK wederom in Eijsden "organiseerd".
Dit is precies de reden dat het OPEN NK er is gekomen, om een tegengeluid te geven en om wel wat te doen met de kritiek die de KNWU, zoals altijd links laat liggen. Je kan ook niks doen.. echter velen vinden de BBC als nk marathon wedstrijd onwaardig.. ik denk dat de wedstrijd in saalhausen over 100 km en 3000 hoogtemeters meer recht doet voor een titel

Het heeft wel degelijk (voor sommige) een toegevoegde waarde . Er is alleen geen officiële status aan verbonden..
ZIe het als het als een Gimmick en een tegen geluid.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jongens, een interessante discussie. Ben het met jullie eens, hoe meer marathons, hoe leuker en beter. En hoe meer hm's, hoe zwaarder. Helaas moeten we het doen met wat onze Nederlandse platte bodem ons geeft, en da's niet zoveel wat betreft hm's.
Ik kan zo 2000 hm's bedenken in Zuid-Limburg en dat is dan meteen ongeveer de max, maar... al die mooie hm's lopen op plekken waarvan we vooraf al weten dat we er never nooit toestemming voor gaan krijgen van gemeentes en natuurbeheerders. Dan is 1800m nog heel mooi.
Alternatief, zoals in Groesbeek is gedaan: veel hm's op een kort parcours, en dat rondje 3x rijden. Ook een goed idee, maar dan rij je weer 3x hetzelfde stuk? En: kan dat rondje >2000 rijders aan? Maar het is inspirerend en ook naar dat soort alternatieven kijken we, waarom niet?
Maar het is geen geringe opgave, een parcours bedenken dat uitdagend genoeg is, dat mooie paadjes kent, ruimte biedt om in te halen, dat grote aantallen rijders kan verstouwen...
Hoe dan ook, in afwachting van de goedkeuring van het ingediende parcours (en soms moeten we dat last minute nog aanpassen), gaat we van de zomer alweer nadenken hoe de 11e editie eruit gaat zien. Alle opties liggen open. Ook uitstapjes over de grens, ook 3 rondjes, etc. etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie