05-10-2014, Bart Brentjens Challenge, Eijsden, NK Marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

Ik denk dat veel mensen te veel lopen te zeuren over zaken waar je als organisatie geen grip op hebt (het weer, de limburgse modder, pijlen die verdwijnen, boeren die gewoon hun werk doen) maar er genoeg 'verbeterpuntjes' zijn voor de organisatie.
Als tip zou ik ze meegeven om eens te kijken bij bijvoorbeeld de herdermarathon bij onze zuiderburen.
Bollie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: za 18 april 2009, 16:28
Mijn mountainbike: specialized camber expert 29

Bedankt Bart ... Wat een blubberzooi ! Een beetje regen is dus erger dan veel regen . Verkleden jaar tot mijn naaf in het water gefietst , was minder zwaar dan dit jaar . Gelukkig weer geen materiaalpech . Ik heb de BB nu al 8 x gereden en nooit pech gehad , zelfs geen lekke band . De lol gaat er voor mij wel af nu met die blubber , die tijd heb ik wel gehad . Kunnen ze de challenge niet een maand eerder plannen ? September is meestal een mooie maand. De volgende keer schrijf ik op de dag zelf in en kijk dan wat het weer doet : nat/regen dan blijf ik thuis . Ik zit toch 5 uur in de auto op zo'n dag dus dan wil ik het wel naar mijn zin hebben.wel weer uitgereden .... Hopelijk tot volgend jaar
Frits
Frostbite
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 12 oktober 2013, 20:10

Voor het eerst meegereden. Ook de eerste keer dat ik uberhaupt meer dan 80 km heb afgelegd. Normaal fiets ik in Drenthe dus 50 hm is al heel wat. Anyway, met een beetje chainsuck en haperende cassette de 110 km volbracht.

De bagger was een beetje jammer, maar ik heb genoten van de tocht. Ja, het is soms een beetje filerijden maar dat weet je.

Ik wil de organisatie bedanken voor de verzorging!
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

Wat nou slecht weer in Limburg, hier schijnt nu het zonnetje!! :tong
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

cyclomania schreef:Ik denk dat veel mensen te veel lopen te zeuren over zaken waar je als organisatie geen grip op hebt (het weer, de limburgse modder, pijlen die verdwijnen, boeren die gewoon hun werk doen) maar er genoeg 'verbeterpuntjes' zijn voor de organisatie.
Als tip zou ik ze meegeven om eens te kijken bij bijvoorbeeld de herdermarathon bij onze zuiderburen.
Misschien moeten ze gewoon eens realiseren dat ze niet in staat zijn een NK marathon te organiseren.. Hoor alleen maar klagende mensen. mensen die een top 3 positie in rook opzien gaan omdat de ze verkeerd rijden, en vervolgens weer terug het parcours opfiesten terwijl de hele kopgroep een short cut heeft genomen...
maar laat me raden volgend jaar weer het nk bij de BBC.. leuk man..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heren, en dames, dank voor het delen van ergernissen en complimenten. Opbouwende kritiek, helemaal niets mis mee, daar doen we graag wat mee. Die alleen negatieve, mwaa. Maar die hoort er ook bij, en er steekt vaak ook gewoon veel waarheid achter, dus zelfs die wordt meegenomen :bier: .

Die hoort er dus ook bij.... Net als blubber bij slecht weer :wink: . Heb ik net zo'n hekel aan.
Weerbericht was dus goed, verbeterde met de dag, zelfs voor de dag was het droog voorspeld. Dus geen te optimistische voorspellingen, nee, gewoon geinformeerd over de laatste stand van zaken, de laatste ontwikkelingen. Regenfront trok -tegen de voorspelling in- alleen niet verder, dus de hele dag druilregen, tsja. L1 vermeldde het 's avonds nog op haar nieuws, ander weer dan voorspeld. Kan de organisatie daar iets aan doen? L1? Vul zelf maar in. Hou je niet van modder? Ik ook niet, als ik kan kiezen.

Parcoursen Zuid-L:
Geen uitgestrekte bossen met paden naar keuze, geen bosgrond die goed absorbeert. Nee, we moeten het doen met onvervalste plakkerige klei en losch, meidoorn, scherpe vuursteen. Prachtig, al die 'ellende' dat maakt juist het MTB-en hier zo mooi en uitdagend. Door de lage dichtheid aan paden moet je ze wel delen met andere gebruikers, is niet anders. Nog meer ellende die we hebben: hoogtemeters, ook al zoiets vervelends :winkie: .
Specifieke eisen die aan het BBC parcours gesteld worden: BBC trekt veel rijders, de rijders willen geen files, willen relatief sneller kunnen rijden dan gemiddeld genomen tov andere tochten, willen kunnen inhalen, en willen iets moois voorgeschoteld krijgen. SBB wil hun bos heel houden. De BBC heeft een vergunning nodig. Er geldt een nieuw toertochtenbeleid. Dan krijg je dus een parcours als dit. En ja, voor Zuid-L begrippen blijft het onder alle omstandigheden te rijden, believe me or not. Het wordt wel uitdagend en het materiaal doe je er geen plezier mee, een technisch goede rijder op goede banden kan overal lekvrij overheen en boven komen.
We kennen zoveel meer paadjes. Die zijn er ook. Krijg je of geen vergunning voor, of te filegevoelig, of ze zijn echt moddergevoelig/onrijdbaar, of te gevaarlijk.
Marathons in Nl? Ja, in de Alpen zijn ze nog mooier en uitdagender. Middelgebergte Dtsl, idem. Ardennen, ook fantastisch. Zeg ik als pure liefhebber. Niet mee vergelijken. Wil je een marathon in Nl, met hoogtemeters, dan moet je het toch hebben van Zuid-L, Nijmegen eo, Zeddam eo, dan houdt het op. Kan het 'beter? Ja, in het buitenland, maar niet binnen 's lands grenzen, op de juist genoemde plekken na. En het is prima als er meer marathons van de grond zouden komen in Nl, juich het van harte toe. Kom je naar Zuid-L, dan hoort daar blubber bij, als je pech hebt.

Wat volgend jaar betreft: we dienen een heel anders parcours in. Concept is een retourtje Drielandenpunt, met 800hm in de eerste 30km. Van het laagst gelegen deel aan de Maas, naar het hoogst gelegen deel, Drielandenpunt. Voor iedereen heel zwaar. Maar natuurlijk een mooie uitdaging! Nog gemenere ondergrond, ja iets filegevoeliger, maar ook minder asfalt, wel meer kans lekke banden, in mijn ogen meer MTB-en, en hopen op niet teveel modder.
'Het is/kan dus nooit goed', we streven naar altijd beter, maar er zal altijd wel wat zijn. Positief denken en gewoon genieten, dat scheelt een hoop. Daar kun je zelf ook iets aan doen overigens. Een glas is halvol te leren denken.... Verandert niks aan het glas, wel aan je eigen gevoel erbij.

En oh ja, de vorige of die daarvoor editie, men was oha lovend. Zelfde parcours, zelfde organisatie, zelfde vrijwilligers. Die zouden er nu ineens niets meer van kunnen? Kom dan maar even uitleggen hoe dat kan en hoe ze/we het anders moeten doen :winkie: .

Zo, dat was het voor nu.
Blijf maar komen met de verbeterpunten, wordt wat meegedaan. Opbouwende kritiek is het leukst overigens.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

@ Aurelius, ben mijn bidonhouder compleet met bidon verloren. Dat is opzich niet zo erg alleen is deze compleet met aanhechtingspunten uit mijn carbon frame gescheurd. Die aanhechtings "proppen" wil ik graag weer in mijn frame lijmen. Dus mocht de opruimploeg deze tegen komen langs het parcours dan houdt ik mij van harte aanbevolen. De bidonhouder is een aluminium model van Elite.
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Beetje offtopic maar goed..

@rundfunk rudi: ik snap waar je heen wil.. Als jullie het voor elkaar krijgen het officiele NK richting een van de Duitse of Belgische marathons te sturen graag! :-q > Daar zou je veel wedstrijdrenners heel blij mee maken :-q

Het open Nk dat jullie met veel liefde, moeite en inzet organiseren is een leuk alternatief, maar niet officeel. Wat dus officieel gesproken wil zeggen dat de open nk trui niet gedragen kan/mag worden. Is me ook een paar keer opgevallen dat er 4 of 5 nk truitjes in de startvakken stonden in cup wedstrijden :~
the-edge60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 16:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 900 rc 2016 ENVE

@ Aurelius +1

Mooi gesproken, je kan het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken. En bedankt voor de duwtjes op die laatste klim! Was compleet choco daar :-q

Ook ik heb een mooie klassering verloren zien gaan. Doordat ik in een goede groep redelijk voorin zat en die moest laten gaan doordat ik 2x van de fiets moest om mijn band op te pompen. Vlak voor het punt waar dat figuur van staatsbosterreur die pijltjes had weggehaald. Alle mensen uit de groep waar ik in zat lijken min of meer wel nog het juiste pad hebben kunnen volgen. En zijn goed geklasseerd. Heb daar zeker met 50 man wel rond de 10 min. op en neer gereden en werd dus ook bijna van mijn fiets gereden door die gast in zijn jeep van staatsbosterreur. En er kwamen hele groepen ook nog aan gereden. Ik kreeg het daar ook heel erg koud. Wilde eigenlijk over weg terug fietsen maar voelde dat dat ook geen optie was ivm de kou die ik op mijn lijf had. Toch maar gewoon doorgegaan. Maar buiten dat en de schade aan mijn bike wel echt genoten. Geeft toch een extra dimensie aan het fietsen in zulke omstandigheden.

Voor mij kwam het zwaarste na de wedstrijd over de finish naar de auto die op dat parkeerterrein stond bij die nieuwbouwwijk, raakte ik bijna onderkoeld. Hyperventilerend en zigzaggend met 4km/u naar de auto gepeddeld. Dat was echt niet leuk voelde me echt bevangen worden. Daar heb ik wel ff een jasje uitgedaan zeg maar. Wat dat betreft had de wagen wel iets dichterbij mogen staan. :wink: Anders intereseert het mij geen fluit waar die staat.
Its better to burn out, than to fade away......

[bUnbranded Ventoux Racing Team[/b]
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En nou iets leuks:
De Best of Gallery van sportograf staat online, je persoonlijke filmpje nog niet.
Via de website kun je ernaar toe klikken.

Hier ook het linkje: http://www.sportograf.com/nl/shop/event ... vent-image#" onclick="window.open(this.href);return false;.
Het oogt zwaar, het was zwaar! Zie die bemodderde lijven...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Gister de 110km gereden, net op tijd binnen, maar zo blij dat ik het heb gehaald! Al een aantal jaar last van een 'kwakkelende' conditie en het lijkt nu de goede kant op te gaan. Voor mijzelf een mooie bevestiging :). De modder maakte het zwaar, maar ook (mentaal) uitdagend. Het maakte de klimmen net wat zwaarder en de afdalingen net was lastiger. Ook ik was even verkeerd gereden bij Epen, maar al met al toch genoten hoor!
Tja, en het weer en een onverlaat die aan de pijlen gaat zitten... toch externe factoren waar je als organisatie volgens mij weinig grip op hebt. Wat mij betreft petje af voor al die vrijwilligers die zich de hele dag in de regen hebben ingespannen (Y).
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Op Bikesight.nl blikken we vandaag (en waarschijnlijk ook morgen nog) uitgebreid terug op het NK Marathon.

Eerste stuk staat online:
http://www.bikesight.nl/nk-titel-kroon- ... bram-rood/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

We hebben ook gewoon enorme pech gehad met het weer. Toch zat ik de foto, s even terug te kijken.
( ik he alleen die van 2013 gemist) en er zijn toch vier jaar geweest waar het echt strak blauw was en super weer en een mooi parcours. Helaas de laatste drie niet......

Het parcours idee voor 2015 lijkt me prima echter als er nu al pijlen verdwijnen, dan kan je daar alvast je borste nat maken. Aan de andere kant was er in die "hele" groep niemand met een gps?
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Speedfreak98 schreef:@ Aurelius, ben mijn bidonhouder compleet met bidon verloren. Dat is opzich niet zo erg alleen is deze compleet met aanhechtingspunten uit mijn carbon frame gescheurd. Die aanhechtings "proppen" wil ik graag weer in mijn frame lijmen. Dus mocht de opruimploeg deze tegen komen langs het parcours dan houdt ik mij van harte aanbevolen. De bidonhouder is een aluminium model van Elite.
Sorry, voor alvast voor deze nutteloze bijdrage, maar die zag ik nog liggen.. ik dacht nog.. 'zit er nou een stukje frame aan die houder?'

Hij lag in een afdaling net na een bocht.... die zal de opruimploeg niet gemist hebben.. :roll:
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Nog een verbeterpunt / punt van aandacht voor aurelius.

Op "gevaarlijke" plekken stond dit jaar het nietzeggende bord gevaarlijke passage. Voor niet Nederlanders/Belgen is dit lastig te begrijpen.

Bij marathons in het buitenland gebruiken ze vaak borden zoals je ze hier kunt zien:
http://www.salzkammergut-trophy.at/strecken-pid177" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de BBC ben je denk ik maar 2 of 3 soorten borden nodig. Kruising met een andere weg, gevaarlijke afdaling/passage en algemeen bord. Deze borden kun je met tekst en uitleg op de website plaatsen.

Denk niet dat het veel helpt maar bij de grotere marathons in Oostenrijk staan er ook borden die aangeven dat ergens NIET in moet rijden.
Plaats reactie