7-6-2014 WFM Marathon in Montferland 70km met 1200hm

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
SymenGT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 13 september 2009, 22:01
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 29er Marathon 2014, Specialized Tarmac SL4 PRO UI2 2012
Contacteer:

Afbeelding

Een nieuwe marathon.

Het plan is om vanaf het Stadsplein in ’s-Heerenberg massaal te starten. Eerst gaan de KNWU wedstrijdrijders van start, gevolgd door de toerrijders. Er is een tijdregistratie en die kan ook worden gebruikt voor de toerrijders. Het parcours zal bestaan uit 2 ronden van 35km, in totaal dus 70km. Hierin zullen de nodige hoogtemeters worden moeten bedwongen. De doorkomst van de 2e ronde en de finish zal weer op het stadsplein zijn. Daar zal ook het tentendorp staan. Kortom het lijkt een gezellige boel te worden daar met het nodige publiek.

Een opvallende nieuwe activiteit is de MTB Marathon, georganiseerd door ATB-club De Pedaleur en TC De Liemers. De marathon zal twee ronden van zo’n 35 kilometer omvatten, over een speciaal voor de marathon ontworpen parkoers door de Montferlandse bossen. Het Montferlandse heuvellandschap staat garant voor zo'n 1200 meter hoogteverschil. Dit is maar op enkele plaatsen in Nederland mogelijk.
De MTB Marathon start op zaterdag 7 juni om 13.30 uur.

Deelname aan de MTB-marathon staat open voor iedereen.
Direct achter de KNWU-licentiehouders zal er een startvak zijn voor KNWU-basisleden en tot slot is er een vak voor de toerfietsers die er een eigen uitdaging van maken om de zware tocht tot een goed einde te brengen. Iedereen vertrekt direct achter elkaar aan en elke mountainbiker met een deugdelijke fiets en harde schaalhelm kan zich inschrijven tot 1 juni, of tot het maximale aantal inschrijvers is bereikt.
Niet-licentiehouders die wel echt willen koersen, wordt aangeraden om een KNWU-basislidmaatschap te nemen. Dit kost 8 Euro, is inclusief verzekering en andere voordelen en kan heel makkelijk hier: https://sportief.knwu.nl/wordlid.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Informatie: http://www.wielerfestivalmontferland.nl ... b-marathon" onclick="window.open(this.href);return false;

:-q De online inschrijving voor de MTB Marathon is gesloten. Er kan ter plaatse nog worden ingeschreven, tegen een tarief van 25 Euro. Dit kan tot 12:30 uur op zaterdag 7 juni; een uur voor de start, dus.
Laatst gewijzigd door SymenGT op za 7 juni 2014, 18:44, 6 keer totaal gewijzigd.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Gaaf weer een marathon in Nederland! Alleen jammer dat de KNWU rijders voorrang krijgen op de "toerrijders"
Ben wel benieuwd naar de route en wat het profiel ervan zal zijn?

Helaas zal ik er niet bij zijn, want dan rijden we B4P!

Succes daar in Montferland met organiseren! :-q
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Opnieuw een mooi initiatief, al zou 3 x 35 km meer in de buurt komen van een marathon (in mijn beleving dan :winkie: ).
Maar om als niet licentiehouder ook hier weer als toerrijder de kas te mogen spekken of als veldvulling te mogen fungeren laat ik deze aan me voorbij gaan. (KNWU net als drank, maakt meer kapot dan je lief is)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

Top! Mooi initiatief. En terecht dat de wedstrijdrijders apart starten. Scheelt een hoop druktemakers die ook zonodig vooraan moeten staan. Altijd mooie omgeving daar in het Montferland! :-q
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Tja,..weer een gemiste kans.Ik blijf niet snappen en ik blijf het daarom roepen waarom in alle ons omringende landen het wel mogelijk is om al funner een marathon als wedstrijd te rijden en in Nederland niet.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Yenssen schreef:Top! Mooi initiatief. En terecht dat de wedstrijdrijders apart starten. Scheelt een hoop druktemakers die ook zonodig vooraan moeten staan. Altijd mooie omgeving daar in het Montferland! :-q

Als funner mag je niet aan de wedstrijd meedoen,..dus je start niet apart, je mag alleen een toertocht rijden.
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

Jammer idd, ontneemt mij direct de motivatie om mij in te schrijven.
Resist much, obey little.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

SymenGT schreef:Eerst gaan de KNWU wedstrijdrijders van start, gevolgd door de toerrijders.
Gezien de regelmatig opvlammende discussies in de diverse (wedstrijd- en marathon-)topics, een verzoek / tip aan de organisatie; creëer een funklasse voor de race, daar maak je veel mensen gelukkig mee.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

Er staat toch dat er een tijdregistratie is, ook voor de toerrijders? Dat creeert toch een wedstrijdelement? De KNWU is de wedstrijdunie, daar rijd je wedstrijden. Dat zal iig de eerstkomende tijd niet veranderen... Altijd dat KNWU gebash door dezelfde personen, dat blijft ook irritant. Toerrijders die zichzelf serieus nemen en voorin mee (proberen) koersen, kunnen ook wel een licentie aan vragen. Is de KNWU ook mee gered en de breedtesport evenzo. Maar laten we hier niet (opnieuw) verzanden in een discussie omtrent de KNWU, want daar is al zo vaak over gebabbelt en op afgegeven dat het gewoon irritant is.
Dit is gewoon een mooi evenement, i'm in! :-q
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik snap het ook niet echt. Met mijn licentie mag ik bij iedere marathon in de ons omringende landen vooraan starten, zo gek lijkt me dat dan toch niet. En over het algemeen is een wedstrijd rijder sneller dan de gemiddelde toerder.
Ronald V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: di 8 november 2005, 22:21
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon 2013 /Specialized Stumpjumper HT 29
Contacteer:

Yenssen schreef:Top! Mooi initiatief. En terecht dat de wedstrijdrijders apart starten. Scheelt een hoop druktemakers die ook zonodig vooraan moeten staan. :-q
Tja,..wat is een wedstrijdrijder? Daar heeft de KNWU-natuurlijk een eigen definitie voor.
Geef mij maar de situatie in het buitenland, waar gewoon gezellig veel ethousiaste "wedstrijdrijders" met en zonder licentie aan de start staan. Dat heeft nog nooit een onterechte winnaar opgeleverd!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Is geen KNWU gebash,..het gaat erom dat er heel veel mensen zijn die graag een wedstrijd rijden tegen mensen van eigen nivo,..de funrijders. Dit is een hele grote groep. Door er steeds voor die groep een toertocht van te maken sluit je dus een hele groep uit. Licentie en fun scheiden,..prima, maar waarom niet een licentiewedstrijd en een funwedstrijd? Dat is de discussie.

Een ander nadeel vind ik dat je met een licentie ook niet aan Funklasse kan deelnemen. Vaak is de licentiewedstrijd op zaterdag en de fun op zondag. Er zijn heeeeeeeeeeeeel veel mensen die niet kunnen op zaterdag ivm werk.

Dus nogmaals het is geen knwu bashen,...het licentie systeem sluit nu heel veel mogelijkheden uit, wat voor zowel de wedstrijden als voor de rijders nadelig is. Elke organisatie gun ik veel deelnemers,..maar het huidige systeem voorziet hier niet in
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

We zullen straks wel zien wat het meeste aanslaat:
Groesbeek / Amerongen waarbij iedereen gelijk behandeld wordt of Papendal / Zeddam waarbij geen gelijke behandeling is. Ik zet mijn geld op de eerste optie. :winkie:

@ Yenssen: Tijdregistratie is iets anders dan voor het klassement gaan.
Al zou ik de snelste tijd rijden (ik weet, extreem gek voorbeeld), dan kom ik met mijn prestatie niet in het klassement want ik ben geen "wedstrijd"rijder, slechts "toer"rijder.
Overigens jij bent pro KNWU als ik het zo lees en elke vorm van tegengas noem jij bashen, prima :-q
Dat een licentiehouder in een eerste blok staat is niet het grootste probleem, want zeker bij langere marathons kom je toch wel op de plek waar je recht op hebt (althans, zo zie ik het). Bij meeste buitenlandse marathons gaat dat prima en blijft de vraag waarom dit hier niet kan.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

offtopic:

Ik ben er helemaal niet in thuis, dus neem mij niet kwalijk als ik rare vragen stel. (en nee, ik ben niet pro of tegen knwu; ik probeer alleen te begrijpen waarom iedereen telkens zo boos wordt)
Maar wat is het probleem van een licentie nemen? Zijn dat de kosten? Eisen? Rompslomp? Persoonlijke redenen tegen de bond?
Bij veel andere sporten is het toch heel gewoon dat je een licentie/wedstrijdkaart/oid hebt? En bij heel veel andere sporten is het dan ook gewoon dat je voor een incidentele deelname ook genoeg kan hebben aan een dag licentie oid.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

cyclomania schreef:En bij heel veel andere sporten is het dan ook gewoon dat je voor een incidentele deelname ook genoeg kan hebben aan een dag licentie oid.
Dat is het probleem; die daglicentie is er niet. Bij andere wedstrijden is er vaak een funklasse, waarbij basislidmaatschap van de KNWU volstaat. Dat zou je met wat moeite nog een daglicentie kunnen noemen. Maar bij deze wedstrijd is het dus alles (wedstrijd-licentie) of niets (toertocht).
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Plaats reactie