Vragen Transalp

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick1098
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 17:10
Mijn mountainbike: Cannondale Flash 29er XX, Wilier Cento Uno racer

Hoi Bikers,

Afgelopen jaar heb ik tijdens mijn vakantie in Riva D.G. de finish van de Transalp challenge 2010 gezien en mezelf het doel gesteld om komend of volgend jaar hieraan deel te nemen. Wil komend jaar vullen met het fietsen van ''echte'' marathons om te trainen. Op dit moment fiets ik meestal toertochten van maar 75-100Km en op de vakanties tochten van maximaal 2500Hm per dag. Maar wat moet ik van de Transalp verwachten? Is het alleen te doen voor de echte profies of ook als goed getrainde amateur? En zo ja, wat verstaan jullie onder goed getrainde amateurs? Mijn grootste zorg is dat ik door mijn leeftijd,18, en doordat ik pas twee jaar intensief fiets nog niet genoeg duurvermogen heb om acht dagen zo te presteren.
Tweede vraag: Het viel me op dat bijna iedereen in koppels rijdt. Is dit verplicht en waarom doen ze dat? Alleen rijden lijkt mij veel fijner omdat je dan met niemand rekening hoefd te houden en je eigen tempo kunt rijden?
Laatst gewijzigd door Rick1098 op wo 20 oktober 2010, 19:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Je had je er iets meer in kunnen verdiepen via de site van de Transalp.. maar met koppels is verplicht. Inschrijven is echter niet zo makkelijk (er zijn er meer die willen). Je bent pas achttien jaar, lees ik. Los van het feit of je het kunt (dat kan ik zo niet beoordelen) moet je ook even aan de kosten denken. Die zijn niet mis! Ik heb er een jaar of vijf mee moeten wachten, voordat ik er uberhaupt aan durfde te denken wat dat betreft. En dan ik dit jaar nog 'een mazzeltje' met de inschrijving.

Lees via onderstaande sites maar eens ons verhaal van dit jaar.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gebruikersavatar
Rick1098
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 17:10
Mijn mountainbike: Cannondale Flash 29er XX, Wilier Cento Uno racer

Hoi Juul,
Ik kon er zo niks over vinden onder deelnemersinformatie, zal er wel weer langs lezen :o
Bedankt, ik zal je site eens aandachtig doorlezen.
Inschrijfgeld en vervoer is al geregeld als ik het aankan en het lukt me om in te schrijven.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Verder: al eens een marathon gereden?

Ik zou begin volgend seizoen de eerste de beste Sauerland/Ardennenmarathon rijden en als je tijdens die marathon geen enkele keer denkt 'waar ben ik mee bezig' en naderhand nog de goesting hebt voor nog een dag of zeven ipv amper op je benen kunnen staan, dan zou ik gaan denken aan een andere meerdaagse. Begin eens met de Alpentour Trophy of iets dergelijks. De Transalp, voor een achttienjarige, met weinig ervaring. Ik weet niet wie er voor je betalen, maar ik zou ze adviseren even te wachten.

Ps. lees ook even het Transalptopic op deze site.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
skyalloy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 13:17
Mijn mountainbike: 2015 Specialized Epic Elite, 2017 Specialized Venge Vias Pro Disc

Ik heb ondanks geen eigen transalp ervaring toch wel hetzelfde gevoel als Juul.
Probeer eerst eens wat losse marathons (Bike Garde, Bike Willingen, Ischgl Ironbike, Grand Raid).
Of nog beter, meldt je op 12 november aan voor de Bike Trans Germany (Sonthofen --> Pfronten --> Lermoos --> Garmisch --> Achensse)!
Ik heb deze afgelopen jaar gereden, was 1ste meerdaagse voor mij en het is me goed bevallen.
Echter, zonder flink wat marathon-ervaring (in de alpen) had ik het denk ik wel een stuk lastiger gehad qua dosering van je krachten over de dagen.
Dit jaar voor mij weer de Trans Germany of de Alpentour trophy gecombineerd met de Zillertal Bike Challenge (3 daagse).

Ik denk dat je het niet moet onderschatten. Je komt over de finish, je moet je hotel zoeken, je bike in orde maken voor de dag erna etc. De hele organisatie van etappe naar etappe ipv 1 vaste slaapplek (zoals bij Alpentour Trophy en Zillertal Bike Challenge) zorgt ervoor dat je lange dagen maakt wat wel erg vermoeiend is.

Marco
Gebruikersavatar
Rick1098
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 17:10
Mijn mountainbike: Cannondale Flash 29er XX, Wilier Cento Uno racer

Hoi Marco en Juul,

Bedankt voor de informatie, hier kan ik wel wat mee.
Trans Germany staat op het programma voor dit jaar als mn opleiding het toelaat.
Fiets zelf nauwelijks georganiseerde tochten maar trek er meestel zelf op uit, dan wel redelijk wat kilo/hoogtemeters.
Ben maar niet bang dat ik het onderschat, wilde me gewoon vast een beetje orienteren, gaat toch nog wel één tot twee jaar duren voordat het zover is.
Sbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 september 2015, 15:05

Gewoon gaan lekker knallen man. Er zijn altijd redenen en excuses om het niet te doen. Dat andere maandenlange voorbereiding nodig hebben zegt niets over jou. Net zoals mensen die maanden moeten trainen vóór een halve of hele marathon. Hardloop schoenen aan en gewoon rennen kom je vanzelf over de finishlijn.vaak worden dingen moeilijker gemaakt dan ze zijn.

Succes!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als je op een topic reageert kan het handig zijn om even naar de datum te kijken ;)
Sbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 september 2015, 15:05

:o Hahaha wauw 😅😅
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Was wel een wijs advies toentertijd :P
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Sbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 september 2015, 15:05

Juul schreef: zo 3 januari 2021, 22:16 Was wel een wijs advies toentertijd :P
Super gave site heb je trouwens! Erg leuk om je verhalen te kezen 👌
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik heb de editie van 2021 gereden en vond dit het meest uitdagende mountainbiken wat ik ooit gedaan heb.
Een aantal etappes lijken niet al te moeilijk, maar veel stukken zijn technisch echt lastig, zowel omhoog als omlaag.
Er zijn geen eenvoudige etappes, en de vermoeidheid na een aantal dagen gaat ook meespelen.

Met mijn Salzkammergut ervaring leek me dit ook wel haalbaar, en dat is het ook, maar Transalp routes zijn echt andere koek.
In Salzkammergut 2011 zat er nog rond PQR nog een flink technisch stuk in, maar is sindsdien technisch echt een makkie vergeleken met de Transalp.
Wel waanzinnig genoten, maar enige alpen marathon ervaring is echt wel aan te raden anders is genieten bijzaak.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb een aantal jaren geleden de transalp gefietst, na diverse ardennen trophey's, en verschillende malen grand raid cristalp ( kleine,en grote).Hadden mijn maat en ik besloten on de transalp te doen. Vergt wel een flinke voorbereiding. Vooral veel fietsen, 5 tot 6 dagen in de week achter elkaar met steeds langere stukken, ook veel op de racer, o.a. amstel gold,;250km, enz. marathons maar ook vaak alleen 6-7 uur achter elkaar fietsen. En de dag ervoor en erna gewoon weer op de fiets. Waar ik uiteindelijk, tijdens de tocht ,de meeste moeite mee had,en naarmate de dagen vorderden steeds meer, waren de hele lange klimmen zonder dat je even de druk van je benen kan halen.
Vooral dat half jaar voorbereiden heeft veel tijd gekost, die ik nu niet meer zou gauw vrij kan maken :(( .
Maar was de moeite meer dan waard :-q . Was een zeer unieke ervaring om 1 week lang alleen maar bezig te zijn met fietsen en alles eromheen.
Want als de etappe klaar is,ben jij nog niet klaar, wassen, eten, slaapplek in orde maken en niet te vergeten je fiets 100 % houden.
Maar wel een uitdaging,en je leert jezelf ook kennen :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie