Erbeskopfmarathon 4 juli 2021 Thalfang (D)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Nieuwe organisatie, nieuw parcours met 2 afstanden (39 km @ 1000 hm en 71 km @ 1750 hm), Corona aanpassingen. Meer op

https://www.erbeskopf.bike/strecken/

Aanmeldingen zijn nu mogelijk.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Probeer al meerdere weken lang informatie over het parcours van de organisatie te ontvangen, helaas geen succes. Het enige wat ze tot nu toe bereidt zijn aan te geven is een hoogteprofiel (met als horizontale as de rijtijd en niet de afstand in km :-{ ). Bovendien kloppen de aangegeven hoogtes definitief niet.

Wat ik ook vreemd vind is dat de start vanaf 8:00 is maar welke afstand zo vroeg wordt gestard is niet bekend (je zou vermoeden dat de 71 km rijders het eerst van start gaan). 8:00 op zondag ochtend is voor de meeste hotels/pensioenen een nogo ivm ontbijt. De meeste accomodaties bieden ontbijt vanaf 8:00 aan. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Ik heb een hoteletje in Morbach geboekt; dus start voor 8:45 is voor mij niet mogelijk.

Als licentierijder kun je nu aangeven in de eerste 3 startblokken te willen vertrekken (30 bikers per blok met 5 min afstand tussen blokken). Snap niet waarom 5 min afstand nodig is gezien de coronamaatregelingen in Rheinland-Pfalz.

Wat ik ook niet begrijp is dat onderweg geen verzorging wordt aangeboden, alleen bij start/finish aan het begin van de 2e ronde. Ca. 35 km zonder verzorging met 1 bidon is een nogo, zeker wanneer het warm wordt. Vanwege gebrek aan een kart of een gpx file met de route kun je ook geen begeleiders langs de route positioneren. Ik hoop dat dit gebrek nog wordt hersteld; anders wordt het voor mij de laatste keer dat ik aan deze marathon deelneem.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Ik ken de Erbeskopfmarathon als een hele leuke marathon. Prima parcours, met flowtrails en wat technische dingetjes.

Zou de beperkte verzorging etc. te maken kunnen hebben met de iets strengere coronamaatregelen die in Duitsland nog altijd gelden? Misschien door corona dat er nog niet zo veel vrijwilligers bereid zijn om te helpen? Dat zal in de komende jaren allemaal wel weer normaliseren. Als jouw frame geen 2 bidons kan hebben, dan kan je een camelbag nemen.

Wat betreft starten; Ik denk dat de organisatoren het liefst ook een massastart hebben op een beter tijdstip waarbij iedereen lekker met elkaar in competitie is, echter zover zijn we nog niet. Ik vind jouw commentaar, zeker in de tijd waarin we nu zitten, iets te ongenuanceerd. Wees blij dat er überhaupt mensen zijn die opstaan en zoiets durven te organiseren.
Laatst gewijzigd door Cycleintothewind op ma 21 juni 2021, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Sinds wanneer bepaalt het tijdstip dat een hotel een ontbijt serveert de startdatum. Er zijn ook wat langere marathons die om 5 uur beginnen.
Ik weet uit ervaring dat je ook ergens anders dan in een hotel kan ontbijten. Al dat gepamper. Ontbijt in een hotel, volledige verzorging onderweg. Moet je zeker ook nog zelf trappen.
Kom op, bij een marathon hoort toch een beetje afzien. :winkie:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik wil niet al voor de start afzien :winkie: :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Starten na de lunch :lol:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Uit nieuwsgierigheid ook eens verdiept in de wedstrijd, niet om zelf te rijden. 2x was genoeg.
1 x toen het nog Deuselbach was en de meest slechte verzorging aller tijden mee mocht maken met water en bananen in de bloedhitte.
Later keer als cupwedstrijd met start in de stromende regen was beter en kon nog met 100€ prijzengeld naar huis.
Maar starttijden vanaf 8:00u is zo beroerd nog niet lijkt me, ben je in ieder geval voor het warmste van de dag zeker weer terug. Zeker nu er nog maar een armzalige 71 km over blijft. Een trend met kortere rondjes die mij gelukkig bespaard is.
Verzorgingspunt start/finish moet toch haast voldoende zijn, 2 bidons goed gevuld voor 35 km.
Ontbijt niet klaar in hotel, dan pak je toch zelf een prak bami om 05:00u (3 uur van te voren vrat ik me aardig vol). In hotel Vivaro was dat jaren ontbijt en ging prima.
Dus denken in oplossingen :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Fred (mtb-sport) schreef: di 22 juni 2021, 21:32 Uit nieuwsgierigheid ook eens verdiept in de wedstrijd, niet om zelf te rijden. 2x was genoeg.
1 x toen het nog Deuselbach was en de meest slechte verzorging aller tijden mee mocht maken met water en bananen in de bloedhitte.
Later keer als cupwedstrijd met start in de stromende regen was beter en kon nog met 100€ prijzengeld naar huis.
Maar starttijden vanaf 8:00u is zo beroerd nog niet lijkt me, ben je in ieder geval voor het warmste van de dag zeker weer terug. Zeker nu er nog maar een armzalige 71 km over blijft. Een trend met kortere rondjes die mij gelukkig bespaard is.
Verzorgingspunt start/finish moet toch haast voldoende zijn, 2 bidons goed gevuld voor 35 km.
Ontbijt niet klaar in hotel, dan pak je toch zelf een prak bami om 05:00u (3 uur van te voren vrat ik me aardig vol). In hotel Vivaro was dat jaren ontbijt en ging prima.
Dus denken in oplossingen :winkie:
Denk dat post-corona er wel weer langere afstanden bijkomen Fred. In 2019 hadden ze nog een ultra afstand.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Organisatie stond niet stil. Blijkbaar hadden meer bikers last van de vroege start. Nu start de 71 km om 9:00. Bovendien hebben ze beloofd op tijd nog een gpx file te plaatsen voor begeleiders, familie enz. Dus lijkt goed te komen.
2e bidon geen optie op mijn scott spark.

Denk niet of Corona verantwoordelijk is voor de wijzigingen van de afstanden. Een mediabedrijf is nu de organisator en die hebben een ander concept dan de MTB vereniging.
Laatst gewijzigd door rokl op wo 23 juni 2021, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Cycleintothewind schreef: wo 23 juni 2021, 16:17Denk dat post-corona er wel weer langere afstanden bijkomen Fred. In 2019 hadden ze nog een ultra afstand.
Oh ja, dat was idd uitzondering. Maar meestal laat men tegenwoordig de lange afstand schieten. Dit tenzij de RWP cup langs kwam.............
rokl schreef: wo 23 juni 2021, 18:262e bidon geen optie op mijn scott spark.
Op mijn Scalpel was dat ook een "dingetje" en aan zadelpen de 2e houder toen gemonteerd.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Weet ik van foto’s van jou. Maar daar zit mijn zadeltasje waarschijnlijk in de weg. Trouwens is in het algemeen 1 bidonhouder voor mij geen probleem omdat altijd familie langs het parcours staat; tja hiervoor moet je wel weten waar het parcours langsloopt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Rob57
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 14:37

Quote: Denk niet of Corona verantwoordelijk is voor de wijzigingen van de afstanden. Een mediabedrijf is nu de organisator en die hebben een ander concept dan de MTB vereniging.

Als inMEDIA hier niet ingestapt zou zijn, dan was er helemaal geen Erbeskopfmarathon geweest. De 'oude' organisatie heeft de langste afstand een paar jaar geleden al geschrapt. In 2019 werd idd een uitzondering gemaakt. In 2020 heeft de 'oude' organisatie aangegeven onvoldoende basis te hebben om door te gaan, de handdoek werd in de bekende ring geworpen. Vervolgens heeft inMEDIA die opgepakt. En laat dat nu juist de organisatie zijn achter de welbekende VulkanBike marathon in Daun. Net als de Wasgau marathon overigens, en ook de Saarschleifen hoort in dit rijtje thuis. Kortom, ervaring zat en niet enkel met korte afstanden. Wat dat betreft, ook (zelfs) in Duitsland wordt het steeds lastiger overal vergunningen voor te krijgen, net als voldoende vrijwilligers.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Denkt dat COVID-19 inderdaad niet (direct) verantwoordelijk is voor aanpassen afstanden.
Is een (jammerlijke) trend die aantal jaren is ingezet en sommige marathons tot een verlengde cross country wedstrijd heeft gemaakt. (praat dan over cross country wedstrijden bij elite van 2:30u zoals ik die enkele malen heb gedaan in grijs verleden).
Blijven voor de liefhebbers gelukkig nog wel enkele 100km+ wedstrijden over, maar spoeling wordt wel dunner voor rijders met de echt lange adem.
Maar als rijders niet komen/inschrijven voor 100km dan is dat vanuit organisatorisch oogpunt wel te begrijpen. Dat "leed" is me in ieder geval bespaard......
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Het klopt dat de lange afstanden (>90 km) steeds minder bikers trekken. Dit jaar biedt Neustadt alleen 1 ronde aan (ca 48 km). Dat is voor mij te weinig om 500 km in de auto te zitten en 3 overnachtingen in een hotel te boeken zoals ik dat deed in 2020.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Moet eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig ook op de middenafstanden inschrjif (60km tot 80km). Komt vooral doordat ik inmiddels door werk en andere verplichtingen nooit langer dan 2u a 3u kan trainen en ik een 100km+ afstand gewoon niet meer volhoud. Ik denk inderdaad dat organisaties daarop inspelen.
Plaats reactie