H&B Exclusive

Wil je weten welke ervaring anderen hebben met een webwinkel of heb je tijdens het shoppen of surfen een koopje gespot, dan kun je dat hier kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

japie carbon schreef: wo 30 juni 2021, 11:07 Wat voor oplichting is het dan precies? Ze verkopen 2de hands fietsen en geven zelf volgens mij ook aan dat ze niet weten wanneer bijvoorbeeld een vork service gebeurt is. Het is niet helemaal eerlijk, maar volgens mij geen oplichting.
Dit dus. Ik zie ook niet in wat de oplichting is in deze casus.

En je gaat iets doen om die lui te testen terwijl ze hier meelezen. Niet echt doordacht mijn inziens.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Je hoeft alleen maar dit topic door te lezen om te weten dat van goeder trouw geen sprake is. Er zijn legio voorbeelden waar ook de kant van degene die zijn fiets aan H&B heeft verkocht weergegeven wordt, en waarbij de verkoopadvertentie duidelijk afwijkt van hetgeen besproken is bij de inkoop.

Zie bijvoorbeeld deze post. Of deze. Of deze. Of deze. Of deze. Of deze. Of deze.

Een rijtje uit de afgelopen paar maanden:
- er worden evident en structureel onjuiste leeftijden/ km's opgegeven;
- er worden in de regel geen facturen verstrekt;
- gegeven onderhoud wordt standaard flink mooier gemaakt dan het is;
- onderdelen zijn vaak anders dan in de advertentie stond (en dan altijd mindere kwaliteit);
- er wordt duidelijk een trollenleger ingezet;
- op garantievragen wordt niet gereageerd;

Need I say more?

Als je kijkt naar de definitie in het Wetboek van Strafrecht, kan je de vereisten zó afvinken.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat er nog mensen zijn die durven verdedigen dat er hier géén sprake zou zijn van oplichting.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1111
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Of je het oplichting moet noemen. Dat weet ik niet. Wat ik wel weet van de keren dat ik daar geweest om voor iemand fiets te kopen. Dat ik keer op keer onsamenhangend verhaal kreeg te horen. Bijvoorbeeld cassette/ketting etc waren nieuw. Wel stukje meegefietst om af te stellen. Vandaar de krasjes etc… Kettingslijtagemeter uit zak getoverd en toen begon men te zweten. Ketting was wel mooi opgepoest maar zat al eind onder het minimum. Hoe zo nieuw ? En toen kreeg je lul verhaal. Net als je begint over vork en demper onderhoud.

Wat ik zelf mensen in mijn omgeving adviseer (woon er paar dorpen vanaf); Ga er met grote bocht omheen en zoek rustig verder. Vaak ben je met nieuwe fiets en wat geduld heel veel beter uit :wink:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
JurT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: za 22 juli 2006, 21:12
Mijn mountainbike: Independent Fabrication ti deluxe 29’er

Marcobiker schreef: wo 30 juni 2021, 13:54
Maar wat is nu precies de oplichting? De dingen die je aanhaalt gebeuren vaak zat bij bedrijven die tweedehands spullen verkopen. Dat ze liegen over bepaalde zaken staat buiten kijf en dat gaat tegen ons morele kompas in. Echter liegen is in de strafrechtwereld geen oplichting. Dit houdt nooit stand in een rechtszaak, als er überhaupt al aangifte zou worden opgenomen.

Overigens, er bestaat ook nog zoiets als onderzoeksplicht als koper.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

Tja als je naar mijns inziens bedrijfsmatig liegt dan is dat gewoon oplichting. Ze liegen over de staat van de fiets en onderhoud om er zo meer voor te vragen...

Maar ach zo zijn meer figuren die met droge ogen meer vragen onder het mom van deze afmontage is beter dan huidig model 😂 https://link.marktplaats.nl/m1722696423 ... ialbuttons
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

JurT schreef: wo 30 juni 2021, 19:02
Marcobiker schreef: wo 30 juni 2021, 13:54
Maar wat is nu precies de oplichting? De dingen die je aanhaalt gebeuren vaak zat bij bedrijven die tweedehands spullen verkopen. Dat ze liegen over bepaalde zaken staat buiten kijf en dat gaat tegen ons morele kompas in. Echter liegen is in de strafrechtwereld geen oplichting. Dit houdt nooit stand in een rechtszaak, als er überhaupt al aangifte zou worden opgenomen.
Sorry, maar dit is van A tot Z klinkklare onzin. Liegen bij verkoop (en zeker op grote schaal) is bij uitstek oplichting - juist strafrechtelijk.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
SensaBike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: di 20 december 2011, 09:26

Ze hebben zich nu ook op de racefietsen gestort.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Wie licht de belastingdienst even in? Misschien dat die ook wel interesse hebben ;)
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

ChipmunkNL schreef: wo 30 juni 2021, 20:30 Tja als je naar mijns inziens bedrijfsmatig liegt dan is dat gewoon oplichting. Ze liegen over de staat van de fiets en onderhoud om er zo meer voor te vragen...

Maar ach zo zijn meer figuren die met droge ogen meer vragen onder het mom van deze afmontage is beter dan huidig model 😂 https://link.marktplaats.nl/m1722696423 ... ialbuttons
Dan koop je toch een nieuwe? Een fiets is waard waar hij voor verkocht wordt. Dus ja, in tijden van schaarste is een gebruikte fiets misschien wel meer waard dan waar hij nieuw voor verkocht werd.
ChipmunkNL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 31 januari 2021, 13:57

RuudRuud schreef: do 1 juli 2021, 15:31
ChipmunkNL schreef: wo 30 juni 2021, 20:30 Tja als je naar mijns inziens bedrijfsmatig liegt dan is dat gewoon oplichting. Ze liegen over de staat van de fiets en onderhoud om er zo meer voor te vragen...

Maar ach zo zijn meer figuren die met droge ogen meer vragen onder het mom van deze afmontage is beter dan huidig model 😂 https://link.marktplaats.nl/m1722696423 ... ialbuttons
Dan koop je toch een nieuwe? Een fiets is waard waar hij voor verkocht wordt. Dus ja, in tijden van schaarste is een gebruikte fiets misschien wel meer waard dan waar hij nieuw voor verkocht werd.
Dat heb ik ook gedaan 😉 De AL 7 komt regelmatig voorbij in verschillende maten ook al staat er oktober. Zo ook neuron CF8 en CF9 die op uitverkocht staan.

Ik zie trouwens dat de claim van een betere afmontage dan het huidige model is verwijderd 😉
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

ChipmunkNL schreef: do 1 juli 2021, 15:45 Ik zie trouwens dat de claim van een betere afmontage dan het huidige model is verwijderd 😉
Ah, iemand van hier? :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Marcobiker schreef: vr 2 juli 2021, 08:58
ChipmunkNL schreef: do 1 juli 2021, 15:45 Ik zie trouwens dat de claim van een betere afmontage dan het huidige model is verwijderd 😉
Ah, iemand van hier? :wink:
Ik had hem erop aangesproken dat de 'betere' groepset slechts een mening was (Sram nx/gx vs Shimano slx/xt). Was gewoon een goed gesprek verder, mogelijk dat hij het daarna weggehaald heeft.
alex69
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 29 februari 2012, 21:05

--- edit door Rogier van Mountainbike.nl ---
Onvoldoende onderbouwing
https://www.mountainbike.nl/voorwaarden-community
cube ltd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 11 september 2005, 20:49
Mijn mountainbike: Scott spark RC 900 Team
Contacteer:

De wroeter schreef: ma 21 juni 2021, 17:32 Hierbij mijn verhaal:

Ik reageerde op een advertentie op mp.
Eerst een berichtje via mp naar hun met de vraag welk bouwjaar de fiets was (Focus Raven). Antw.: 2018.
Even wat foto’s op internet bekeken en ik zag toch wat verschil (versterking vlak voor de zadelpenbuis), maar ik ben al een tijdje op zoek en heb goede ervaringen met Focus. Dus of ik kon komen kijken. Dat kon, maar of ik een aanbetaling wilde doen om hem voor mij vast te houden, of van tevoren even bellen of ie er nog was. Die aanbetaling zou ik terug krijgen als de fiets niet goed was. Niet als het om de kleur ging of zo. De maat van de fiets was voor mij het belangrijkst. Leek wel streng, maar niet onredelijk dacht ik. Dus ik een aanbetaling gedaan (100€).
Ik ben er naar toe gegaan en de fiets stond klaar. Klein stukje gefietst, uitgebreid alles bekeken en dat was allemaal best in orde. Dus ik vraag aan de verkoper hoe hij wist dat de fiets van 2018 was; ik dacht dat hij misschien de oorspronkelijke factuur er bij had o.i.d. Nu had ik op het www wat foto’s gezien van het 2015 model wat er wel heel erg op leek. Dus dat zei ik tegen hem, maar nee, hij wist zeker dat hij van 2018 was. Dus ik liet hem die foto’s zien, enzovoorts. Uiteindelijk zei ik tegen hem dat we dan maar van de koop af moesten zien en dat ik mijn aanbetaling terug wilde. Nou dat deed hij niet. Na veel soebatten wilde hij m nog wel een dagje langer vasthouden zodat ik het serienummer bij de fabriek kon verifiëren. Ik had dat al min of meer geaccepteerd en vertrok, om na 100m toch naar hem terug te gaan en wel om de volgende reden: wat zou hem ervan weerhouden om de fiets aan een ander te verkopen oid, ik had geen enkel bewijs dat hij hem nog een dag langer voor mij vast zou houden en dan zou ik alsnog die aanbetaling kwijt zijn. Dus ik heb de fiets gekocht. Nu heb ik met hulp van de fabriek vast kunnen stellen dat de fiets van 2014 is. Op zich vind ik dat niet zo erg want in de basis is het gewoon een goede fiets, echter dan is hij wel flink minder waard.
Ik heb hem nu voorgesteld om mij het geld terug te geven, of mij alsnog een fiets van 2018 te leveren. Ik was niet meer verrast om zijn reactie.
Eigenlijk zouden we met een aantal gedupeerden deze cowboys moeten stoppen. Wat ze doen is gewoon oplichterij en ik kan persoonlijk wel een klein beetje schade lijden, maar je moet er toch niet aan denken dat een jonge jongen of meisje, die zijn of haar zuurverdiende geld aan dit soort gasten kwijt raakt.

De wroeter
Ook hier komen we er steeds meer achter dat de fiets niet is wat hij had beloofd. Als er gezamelijk wat aan kan worden gedaan dan sluit ik me hierbij aan.

Inmiddels een nieuw crankstel gekocht omdat deze na 4 weken al een gescheurd kettingblad had(in de advertentie stond dat het een nieuw blad was.
De bouten van het crankstel vielen er ook tegelijk uit. De schroedraad was van 3 van de 4 bevestigingspunten is zo beschadigd dat ze niet meer bruikbaar zijn.

De cassette body zit los op het wiel. Als we het wiel eruit halen valt de boddy met cassette eruit. De bouten van de achtervork vielen er na een rit of 6 ook uit.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:-? Vandaag kwam een vriend vol trots zijn nieuwe fiets showen , helaas was deze afkomstig bij hun , nadat er wat gebreken waren geconstateerd , maar even kontakt met ze gezocht en wat foto's gemaild ...., tot op heden , na de foto's geen reactie meer .

Gelukkig had ik nog het 1 en ander liggen , dus relatief lage kosten toch een nette fiets ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gesloten