Rockbros dakdrager met zuignappen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de Rockbros dakdrager met zuignappen.

Aangezien dit een goedkoop alternatief is voor de seasucker en de Rockbros 1/4 van de prijs is van de seasucker.

https://www.amazon.nl/ROCKBROS-Bagagedr ... 3298&psc=1
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb gehoord dat hij nogal zuigt. Bedumtsjj.

Zonder gekheid, ze hebben wel heel schaamteloos het design van Sea Sucker gejatkopieerd. Wat me spannend lijkt is dat je tijdens het rijden niet even naar die pomp-hevels kunt kijken of de witte lijn nog niet zichtbaar is. En hoe lang ze goed blijven zuigen. Ik heb één losse sea sucker zuignap-unit om een camera mee vast te zetten en die was na een paar jaar relatief weinig gebruik niet meer zo heel sterk vacuüm. Hij liet best snel vacuüm los zeg maar. Ben wel benieuwd hoe dat met deze is. Verder lijkt het me handig, als je je lak maar heel goed schoonmaakt waar je de zuignappen plakt. Daar wil je geen vuil tussen hebben.

Kun je met dit systeem ook fietsen achter hangen of moeten ze bovenop?
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Oli4k schreef: wo 1 juli 2020, 23:30 Ik heb gehoord dat hij nogal zuigt. Bedumtsjj.

Zonder gekheid, ze hebben wel heel schaamteloos het design van Sea Sucker gejatkopieerd.

Kun je met dit systeem ook fietsen achter hangen of moeten ze bovenop?
Als ik de YouTube video’s bekijk dan is het een copie van de seasucker alleen dan voor 1/4 van de prijs en kun je net als bij seasucker afhankelijk van het model 1, 2 of 3 fietsen op je dak plaatsen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding
Achterop kan blijkbaar ook.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die heeft wel lef :o :D

Maar achterop betekent meteen dat je ook een nummerplaat en/of lichtbalk nodig hebt, dan kun je imo net zo goed meteen voor een trekhaak + drager gaan.

Wat ik me afvraag, als er een fiets van je dak af waait is dat natuurlijk een potentieel dodelijke gebeurtenis. Je zult er maar achter rijden en een mtb door je voorruit krijgen, of op een motor rijdend geconfronteerd worden met zo'n projectiel.
Nogal een veiligheidsrisico dus. Moeten dergelijke dragers daarom niet aan een of andere veiligheidsnorm voldoen? Ik kan me voorstellen dat Seasucker in dat geval er wel voor heeft gezorgd dat hun product daaraan voldoet, terwijl een China-kloon dat niet doet en zo ook geld bespaart en goedkoper kan zijn.

Dat wil niet zeggen dat het geen fatsoenlijke drager kan zijn, maar in het geval van lagere kwaliteitseisen/slechtere productiecontrole heb je wel meer kans op een exemplaar dat de norm niet haalt.

Ik zou mezelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken als door mijn toedoen iemand zou verongelukken omdat mijn fiets door z'n ruit kwam. Het is in dat opzicht wat anders als een no-name carbon stuurtje, waar je alleen zelf risico loopt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Goed punt Kermit. Maar los van of het mag, zelfs met een imitatie-seasucker zonder CE keuring heb je ook nog wel een stuk redundancy. Niet alle nappen zullen het tegelijk opgeven. Ik word überhaupt heel nerveus van dingen op en aan de auto als het niet met nog iets extra vastzit. Mijn mtb is weleens omgeklapt op de achterdrager omdat het heel hard waaide en ik de extra spanband was vergeten. Met 130 (mocht toen nog) door een kuil in de weg en hij schoot er zo uit. Gelukkig bleef hij aan de banden hangen en lag netjes plat op de drager. Maar het voelt toch lullig als je op de vluchtstrook de boel weer staat vast te zetten.

Ik vind de Sea Sucker (of kloon) achterop wel een interessante optie voor onze Mini Clubman met z'n openslaande achterklepdeuren en geen goede mogelijkheid tot trekhaak. Achterop heeft zou de voorkeur hebben vanwege minder herrie, verbruik en hoogte. En er kan dan ook nog een dakkoffer op. Kan er ineens een heleboel mee in een kleine auto. En deze dragers bergen lekker compact op. Ben nu wel benieuwd hoe het zit met dingen op/aan de auto hangen en of die een CE-keuring moeten hebben.

Btw, zo'n chinees carbon stuurtje van 150 gram heb ik gehad en die scheurde na een val aan twee kanten in de lengte. Ik heb hem nog geprobeerd helemaal door te breken maar dat lukte niet. Als je me zou vragen waar ik meer vertrouwen in heb...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oli4k schreef: do 2 juli 2020, 09:27 ...Ik word überhaupt heel nerveus van dingen op en aan de auto als het niet met nog iets extra vastzit. Mijn mtb is weleens omgeklapt op de achterdrager omdat het heel hard waaide en ik de extra spanband was vergeten. Met 130 (mocht toen nog) door een kuil in de weg en hij schoot er zo uit. Gelukkig bleef hij aan de banden hangen en lag netjes plat op de drager. Maar het voelt toch lullig als je op de vluchtstrook de boel weer staat vast te zetten.
Ja, herkenbaar (de instelling, niet het bijna verliezen van een fiets :D ).

Ik zie weleens fietsen op (trekhaak)dragers staan waarbij het me verbaast dat die blijven staan. Scheef achterover hangend, met wapperende tassen en klapperende windschermen bij het voorzitje... :roll: Onvoorstelbaar wat voor een gebrek aan inzicht sommige mensen tentoonspreiden.

Ik gebruik ook altijd een extra toeclipriempje om het voorwiel zodat dat niet kan verdraaien en uit de goot raken en een om de frameklem als borging. Ondanks dat ik denk ik een prima drager heb (Thule) maar het is een kleine moeite om een potentieel groot gevolg te voorkomen.

Blijft wel het feit dat je met zo'n zuignap achterop waarschijnlijk iets met je nummerplaat en verlichting zult moeten doen, tenzij je de fiets zo kunt bevestigen dat hij geen van beide afdekt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Oli4k schreef: do 2 juli 2020, 09:27

Ik vind de Sea Sucker (of kloon) achterop wel een interessante optie voor onze Mini Clubman met z'n openslaande achterklepdeuren en geen goede mogelijkheid tot trekhaak. Achterop heeft zou de voorkeur hebben vanwege minder herrie, verbruik en hoogte. En er kan dan ook nog een dakkoffer op. Kan er ineens een heleboel mee in een kleine auto. En deze dragers bergen lekker compact op. Ben nu wel benieuwd hoe het zit met dingen op/aan de auto hangen en of die een CE-keuring moeten hebben.

Hoezo zou een Mini Cubman geen goede mogelijkheid hebben voor een trekhaak? Ik heb destijds mijn Cooper S ingeruild voor een Clubman (JCW versie), omdat bij de Cooper S de uitlaten in de weg zitten, en het teveel zou gaan kosten om de uitlaat te verleggen... Bij mijn Clubman zitten de uitlaten aan de uiteindes, waardoor er in het midden plek is voor de trekhaak. In mijn topic van mijn fietsen staat wel een foto:
viewtopic.php?f=14&t=127175&start=30

Tenzij je niet de nieuwe versie van de Clubman hebt, want dan heb ik niks gezegd. Ik ken de oude Clubman's niet zo goed...

Dit even ter offtopic.. weer terug naar seasuckers en de varianten erop. :-q
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik heb zo een rockbros zuiger besteld maar dan via Alixpress niet wetende dat Amazon hem had. Was wel wat voordeliger maar geen idee of die door douane komt zonder kosten.

Als die binnen is kom ik erop terug.

Het zou me Overigens niks verbazen als die van seasucker van dezelfde fabriek komt.
Laatst gewijzigd door Victor1977 op do 2 juli 2020, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Misschien wel een leuk detail. De Seasucker ( laten we zeggen het origineel uit de USA) en de Rockbros (China) hebben beiden geen TUV keuring of iets dergelijks. Een andere iets goedkopere concurrent van seasucker, de Treefrog heeft een TUV keuring als enige......

In vergelijk met de drager voor 2 fietsen:

Seasucker mini bomber €529,-
Treefrog Elite pro 2 €400,-
Rockbros zit rond de €145,-

Tja....... ???
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

DJMARCO schreef: do 2 juli 2020, 18:07 Misschien wel een leuk detail. De Seasucker ( laten we zeggen het origineel uit de USA) en de Rockbros (China) hebben beiden geen TUV keuring of iets dergelijks. Een andere iets goedkopere concurrent van seasucker, de Treefrog heeft een TUV keuring als enige......

In vergelijk met de drager voor 2 fietsen:

Seasucker mini bomber €529,-
Treefrog Elite pro 2 €400,-
Rockbros zit rond de €145,-

Tja....... ???
Toch maar een vouwfiets kopen :lol:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik weet dat het verleidelijk is om voor de RockBros te gaan maar persoonlijk heb ik toch grote bedenkingen bij iig het bedrijf.

Die gasten maken echt alles na, maar dan met een veel grotere foutmarge en met mindere kwaliteitseisen dan het origineel wat ze namaken.

https://cyclingtips.com/2016/08/a-tale- ... erfeiters/

Het concept op zich dat werkt maar de Chinese knock-off zou ik links laten liggen.

En Kermit verwoord het waarom kraakhelder in zijn post.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Leuk zo'n CE-keuring. Weten jullie dat dit logo ook 90% van de tijd staat voor "Chinese Export" in plaats van wat iedereen denkt waar het voor staat? Oftewel, helemaal geen keuring!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Rockbros artikelen zijn niet heel degelijk is mijn ervaring met diverse kleine fietsartikelen.
Ik zou het niet aandurven om mijn fiets tijdens het rijden aan zo’n product toe te vertrouwen...
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

awinkel schreef: vr 3 juli 2020, 20:53 Rockbros artikelen zijn niet heel degelijk is mijn ervaring met diverse kleine fietsartikelen.
Ik zou het niet aandurven om mijn fiets tijdens het rijden aan zo’n product toe te vertrouwen...
Het gaat zelfs om 2 nieuwe fietsen (maand oud) op een 6 maanden oude Audi..... :oops:
Plaats reactie