Trail hardtail

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Hoi,

Ik kom van wielrennen, sinds een jaartje gravelen en wil nu ook meer de mtb kant op gaan.

Wensen:
  • 1x 12 aandrijving, bv. Deore of sram NX/GX
  • Nokjes voor bikepacken is een pré (onder downtube bv.)
  • Staal/alu frame
  • Tru axle voor en achter
  • Vaste vork kan, maar moet ook geschikt zijn voor 120-140mm vork
  • 29x2,5-2,6" clearance
  • Maat L, ben zelf 1,85m
Het mag achtervering hebben maar moet vooral efficiënt trapppen en ik denk dat dat teveel gevraagd is van mijn budget.

Doel is vooral trails rijden en de wat pittigere bikepacking routes in Europa, heb een tailfin rekje daarvoor dus geen bevestiging nodig.
Graveler is een canyon grizl en daar kom ik in Brabant al heel ver mee op 2" banden, dus hoef geen dedicated xc mountainbike.

Bv. Nordest Sardinha/Britango, Canyon Stoic, Rose Bonero, Salsa Timberjack, Kona Unit/big honzo, Surly Karate monkey...
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

https://www.planetx.co.uk/i/q/FTOOBZ29/ ... e-frameset

Wel opletten met de invoerrechten.
En inschrijven voor de mailinglijst geeft 10% korting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Fraaie plannen! Zelf soortgelijk onderweg met een Big Honzo ST. Unit ook gehad, ook een goede keuze. De rest geen ervaring mee, maar lijken me ook prima opties. Een Shand Bahookie vind ik ook een fraaie mogelijkheid bijvoorbeeld, al wordt dat wel prijziger.
surging schreef: zo 3 juli 2022, 21:26
Het mag achtervering hebben maar moet vooral efficiënt trapppen en ik denk dat dat teveel gevraagd is van mijn budget.
En wat is dat budget dan?

Er staat een MY2020 Unit op marktplaats in L, MY2019 in XL, al zal die wellicht te groot zijn. Let wel op dat een Unit pas vanaf MY2017 de grotere clearance heeft.

Een Karate Monkey staat er ook in zowel M als XL maar die zullen dan weer te klein danwel te groot zijn ;)

Soms komen ze in Duitsland ook wel voorbij, als je niet tegen reizen of opsturen bent staat er bijvoorbeeld een large MY2017 Unit in Dresden en een large MY2020 Unit in München. Twee van de Units die ik gehad heb kwamen dan weer uit België, m'n Honzo frame uit de UK.

Al heeft een Honzo ST dan weer geen nokjes onder de onderbuis, maar een Honzo ESD wel.

En mocht je nog met een volledige frametas willen gaan rijden, in m'n ex- Units in M en L en m'n huidige Big Honzo in L past een Ortlieb 6L prima. Neem de nieuwere versie met rolsluiting, dan kan de rits niet stuk ;)
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Goede tips!
Had de units al gespot maar heb toch voorkeur voor iets van vering in de vork. (Opnieuw, om niet te dicht bij mijn rigid graveler te zitten)
Trails zou wel gebruiksdoel #1 zijn, met iets van 1-2 weken bikepacken.
De nordest Sardinha op marktplaats vind ik heel interessant, maar te fors geprijsd als je nieuwprijs van die onderdelen opzoekt.
Was ook al kleinanzeigen in de gaten aan het houden.
Hoop is nu op een canyon stoic vinden rond de 1500 euro, anders een nordest build met framemaat L.
De dtswiss wielen daarin hebben ook wel mijn voorkeur, die OEM wielsets met mindere hubs gaan toch vaak sneller stuk en heb al ervaring met onderhoud met G1800/C1800 wat heel goed werkt.
Was afgelopen weekend rotsklimmen in Wallonië waar iemand een britango had in M/L, maar op bikepacking.com was de reviewer met 1,83m tevreden op een L, dus toch te klein voor mij vreesde ik.

Wat denken jullie van Orbea Laufey? Mist ook nokjes en minder handig frame, maar wel lekker op trails en ook niet duur.
Alternatief is inderdaad een unit kopen en zelf later vork erbij zoeken. Zag een pike langskomen voor niet al te veel geld ook net.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

De Lauffey is eerder een 'aggresieve' hardtail, iets wat in mijn ogen niet direct bij bikepacking aansluit (maar dat ligt ook aan wie 'm gebruikt natuurlijk). In dezelfde lijn zou je ook kunnen kijken naar een Trek Roscoe, maar ook in de minder bekende merkkringen zijn er dan genoeg opties beschikbaar, Vitus Sentier of Nucleus bijvoorbeeld.

De eerder genoemde Bootzipper van OnOne (PlanetX) lijkt wel aardig bij je wensen aan te sluiten...
¯\_(ツ)_/¯
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ach, als de rest van de fiets bevalt zou ik het niet op het ontbreken van een verende vork aan laten komen. Juist leuk toch dat die vaste er al in kleur bij zit, en die verende koop je er zo bij. Die frames die je noemt kunnen allemaal prima een verende vork aan, dus lekker een verende vork kiezen naar eigen voorkeur.

Wel opletten met bagage. Met 140mm veerweg voorop wil je dan ook nog wel eens wat ander terrein opzoeken dan met een gravelbike, en het tempo waarschijnlijk ook wel wat anders kiezen. Met bagage gaat het materiaal daarmee ook een stuk meer op z'n donder krijgen. Misschien nog wel meer met zo'n rek achterop, en zou er best de verleiding kunnen zijn om veel bagage naar achteren te halen. Kritisch naar je materiaal blijven kijken, vooral je wielen. Maar ook je bepakking eens goed onder de loep nemen zou best mee kunnen helpen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijdens de fietsvakantie de vaste vork er in. Extra oogjes voor de bagage :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Fourteen schreef: ma 4 juli 2022, 13:35
Er staat een MY2020 Unit op marktplaats in L, MY2019 in XL, al zal die wellicht te groot zijn.
Er zit een groot verschil in de MY2020 vs MY2019: die '19 XL valt veel kleiner uit (dan een '20 XL wel te verstaan). Met een korte pen misschien wel een match, maar wordt wel krap.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Klopt, en ook is een Unit MY17/18/19 nog 100/135mm QR, en vanaf MY20 pas 110/148mm Boost.

Al kun je natuurlijk wel dropouts wisselen om bij die eerdere modeljaren een 135mm QR naar 142mm steekas te halen, maar blijft wel je voorwiel met de starre vork 100mm QR.
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

ik heb je een PB gestuurd
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

surging schreef: zo 3 juli 2022, 21:26 Hoi,

Ik kom van wielrennen, sinds een jaartje gravelen en wil nu ook meer de mtb kant op gaan.
Ik heb nog een LTHT staan die eigenlijk vooral heel veel stil staat op dit moment. Mocht je nog niks hebben en past die in wat jij zoekt dan hoor ik het wel :bier:

Nukeproof scout 290 2021 Mt. L
Rockshox 35 Gold 140mm
Shimano SLX remset
Shimano SLX derailleur + shifter
Sram GX crank + casette + ketting
Hope pro4 naven + Rad15 velg (30mm)
Nukeproof stuur + cockpit
Crankbrothers flat pedals
Ams grips
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Afbeelding

Is uiteindelijk een stoic geworden. Wielen tubeless gemaakt, vorige eigenaar reed nog met 700 gram aan tubes rond. Benieuwd hoe het vergelijkt met de graveler in de Alpen, rondje in het lokale bos voelde al heel ongewoon op dit ding.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt ook nog wat gewicht besparen op de remleidingen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Mooi te lezen dat de zoektocht geslaagd is. Mooie kleur groen ook :)
kermit schreef: do 14 juli 2022, 10:12 Je kunt ook nog wat gewicht besparen op de remleidingen ;-)
Tot je bagage aan je stuur wil hangen en die waslijnen best handig blijken te zijn om er omheen te kunnen werken ;)
Plaats reactie