Mountainbike gezocht voor zoon (12 jr.)

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Plaats reactie
watermonster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:16

Goedendag.

Ik ben voor mijn zoon van 12 jr. op zoek naar een leuke 2e hands mountainbike voor een leuke prijs. Hij heeft er zelf voor gespaard maar het is erg lastig op dit moment op de 2e hands markt en dacht....laat ik hier eens een zoek opdracht plaatsen.

Enkele uitgangspunten.
- Liefst uitgevoerd met 29 inch wielen maar 27,5 is ook zeker goed en 26 kan soms ook leuk zijn.
- Frame maat 44-47 cm > 17,5"-18,5" danwel 46-49 cm > 18"-19"
- Hydraulische schijfremmen
- Hardtail (met liefst wel vering voor)
- Gebruik = de Nederlandse mountainbike routes.
- Budget in de richting van €500,-


Mag ook zeker een opknapper zijn.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties en/of het meedenken.
Laatst gewijzigd door watermonster op wo 26 januari 2022, 12:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

21 inch is goed? Das een flinke 12 jarige dan.
Als ie nu echt al 180cm+ is dan moet ie ook wel aan de 29" wielen want dan zal ie nog wel een stukje langer worden.
Maar ik ga er stiekem even vanuit dat ie toch wat kleiner is. Dus zoals je zelf zegt, maat m (of misschien zelfs S??). Maar ook dat ligt een beetje aan zijn lengte. Hoe lang is ie?

En verder hangt het nogal van je budget af. een 2e hands 29er met redelijke onderdelen vind je niet voor onder de 500 (en waarschijnlijk nog wel iets meer tegenwoordig). 27.5 is sowieso wat zeldzamer.
Is je budget lager dan kun je wel iets moois in 26" vinden. Daarbij is 26" misschien ook qua maat beter voor een 12 jarige dan 29".

Ik ga er overigens even vanuit dat ie 'm wil gebruiken voor lokale rondjes en niet voor downhillen in Winterberg.

Maar goed. De belangrijkste vragen:
- Lengte van je zoon
- Budget
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
watermonster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:16

Hoi Klitse,

Je hebt helemaal gelijk en bedankt voor de feedback. Ik heb de advertentie inmiddels aangepast.

De schaalverdeling van maat m op het lijstje wat ik op internet vond is, bij nader inzien, wel heel ruim. Ik heb inmiddels via Bike**** de online berekening gedaan (hardtail mtb met gemeten binnen beenlengte) en kom dan uit op 46/47cm oftewel:
- framemaat 44-47 cm > 17,5"-18,5".
- frame maat 46-49 cm > 18"-19".
Budget en gebruik fiets heb ik ook aangegeven.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Nieuw is de goedkoopste Cube in M voorradig bij bij Bike Discount voor € 429. https://www.bike-discount.de/de/cube-ai ... ack-n-blue
Er van uitgaande dat een 12 jarige binnenkort snel gaat groeien, is dit misschien een goede keuze.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik zag overigens op het forum nog deze staan: viewtopic.php?f=20&t=142747
Moet wellicht nog een gendertransformatie ondergaan, maar je was ook bereid een opknapper over te nemen
watermonster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:16

Dag,

Iedereen bedankt voor de reacties en prive berichten.

Vandaag heb ik een mooie Trek 8 series 8500 (47cm en 26 inch banden) opgehaald, welke ik voorbij zag komen op Markplaats. Wel uit 2009 dus wat ouder maar super licht en volledig xt afgemonteerd met een frame waar echt geen kras op zit (hij heeft een paar jaar op zolder gestaan)....en lijkt echt wel nieuw!

Heb zelf een 2 jaar nieuwere variant (de opvolger waar alles al aan vervangen is incl. 27,5 velgen) en op zich leuk dat we bijna dezelfde fietsen hebben. Ik heb er €350,- voor betaald wat ik een mooie prijs vond en dan blijft er ook nog wat over als er onverhoopt iets vervangen moet worden. Hij (ik ook) is er super blij mee.

Nogmaals dank,
Groet.
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Ik heb een 18,5 inch fiets staan die eventueel weg mag, zo goed als nieuw maar is net iets duurder dan de 500 euro die je opgeeft.
Nu ook op een gravelbike... :o
Plaats reactie