Canyon Spectral maat L en XL om te TESTEN

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

gijsje schreef: do 5 december 2019, 19:18 Wat bedoel je met een zitbuis die te hoog zou zijn bij een XL ?
Wat TenZNL zegt
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Pat. schreef: do 5 december 2019, 12:57 Heb al redelijk wat Canyon's onder mijn kont gehad en ook de Spectral.
Met 190 cm. heb ik vooral de XL frames gereden. En ik moet zeggen dat de bovenbuislengte van de site bij (bijvoorbeeld) de neuron afwijkt van wat je zelf meet. Ik kom namelijk uit op een aantal cm kortere bovenbuis dan de site zegt.
Maar verder beviel de XL je wel?
owja: onderstaande review gaat over de spectral 2017 maar misschien toch even interessant om te lezen.
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2017 ... tral-al-60
Net een paar dagen terug gelezen. :bier: Maar de Spectral is toch wel redelijk veranderd na 2017 valt mij op. In positieve zin dan wel :-D
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

TenZNL schreef: do 5 december 2019, 20:18 Wss dat het zadel niet laag genoeg kan (inbouw diepte dropper)

Is de mate waarin een dropper naar beneden gaat dan niet mede afhankelijk van je beenlengte ? Of is het gewoon zo laag droppen als mogelijk en maakt dan die 2 inch meer of minder een belangrijk verschil ?
( ik rijd zelf met een vaste bezemsteel, het begrip "dropper" ken ik niet uit ervaring dus beetje nieuwsgierig )
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gijsje schreef: do 5 december 2019, 21:42
TenZNL schreef: do 5 december 2019, 20:18 Wss dat het zadel niet laag genoeg kan (inbouw diepte dropper)

Is de mate waarin een dropper naar beneden gaat dan niet mede afhankelijk van je beenlengte ? Of is het gewoon zo laag droppen als mogelijk en maakt dan die 2 inch meer of minder een belangrijk verschil ?
( ik rijd zelf met een vaste bezemsteel, het begrip "dropper" ken ik niet uit ervaring dus beetje nieuwsgierig )
Als je een dropper uit schuift, dan keert deze terug naar zijn maximale stand. Dat kun je technisch niet begrenzen. Dus je wilt dat jouw goede zadelhoogte overeen komt met de hoogte van de dropper in uitgeschoven toestand, net als bij een vaste pen.

En dan heb je dus een bepaalde lengte die een zadelpen (vast of dropper) uit het frame steekt. Als het frame nu hoger is (grotere maat dus), dan heb je dus minder ruimte voor die zadelpen. En dan kan het zijn dat je dus de dropper niet kwijt kunt. Want er zit een dikke kraag bij een dropper, zodat je die niet dieper kan zetten. En je kunt dus ook nooit meer drop hebben dan lengte die er uit moet steken.

Duidelijker?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Volledig duidelijk !
Was in de veronderstelling dat je een dropper wel zou kunnen finetunen, maar da's niet het geval dus.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb een fiets met 520mm zitbuis gehad die eigenlijk te groot was qua zitbuis. Dat is niet fijn, maar het getal waar je eigenlijk naar moet kijken is standover. De spectral heeft een zitbuis die relatief lang is bij een lage standover, dus het frame zal wellicht niet eens zo groot voelen. Aan de andere kant, ik kan met mijn 92cm BBL en 186cm geen grotere dropper dan 150mm kwijt in een spectral. In bijna alle andere fietsen in mijn maat kan ik 200mm kwijt.
Waar woke is, is vuur
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

Makkelijk schreef: do 5 december 2019, 22:49 Aan de andere kant, ik kan met mijn 92cm BBL en 186cm geen grotere dropper dan 150mm kwijt in een spectral. In bijna alle andere fietsen in mijn maat kan ik 200mm kwijt.
Jij hebt dan al langere benen dan ik. Past een 150mm dropper dan nog wel in een XL frame?
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThijsvdWoude schreef: za 7 december 2019, 20:52
Makkelijk schreef: do 5 december 2019, 22:49 Aan de andere kant, ik kan met mijn 92cm BBL en 186cm geen grotere dropper dan 150mm kwijt in een spectral. In bijna alle andere fietsen in mijn maat kan ik 200mm kwijt.
Jij hebt dan al langere benen dan ik. Past een 150mm dropper dan nog wel in een XL frame?
Het ligt er geheel aan hoe hoog je zit. Binnenbeenlengte heeft daar niet heel veel mee te maken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gijsje schreef: do 5 december 2019, 22:37 Volledig duidelijk !
Was in de veronderstelling dat je een dropper wel zou kunnen finetunen, maar da's niet het geval dus.
Er zijn in ieder geval 2 droppers op de markt die je inderdaad 20-30 mm kunt tunen, One-Up en Vecnum. Maar ik zou er niet vanuit gaan. De meeste merken hebben een complete maatvoering inclusief insteekdiepte op de site staan. Kun je aan het rekenen slaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dirt Peddler
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 oktober 2019, 12:58

ThijsvdWoude schreef: ma 2 december 2019, 22:05 Ergens komende maanden wil ik mijzelf trakteren op een gave nieuwe Canyon Spectral AL 6.0.
Volgens de site van Canyon heb ik met mijn lengte (188cm, binnenbeenlengte van 88cm) een XL framemaat nodig, maar wanneer ik een lichaamslengte van 186 invul met dezelfde bbl geeft 'ie een L aan.

De L lijkt mij de beste oplossing, aangezien de spectral een erg hoge zadelbuis heeft en ik anders weinig beweegruimte heb, maar voor de zekerheid wil ik toch graag even passen.


Dus bij deze de vraag; Wie woont er in Midden- / Oost-Nederland en heeft een Spectral in L of XL staan welke ik kan komen passen?

Edit:
Midden- / Oost Nederland is mooi makkelijk, maar daarbuiten kan eventueel ook.
Heel toevallig zit ik met hetzelfde. Ik ben naar Koblenz bij het Canyon Test Centre geweest, was er toch in de buurt, en heb me daar laten opmeten. Ik ben blijkbaar 186cm met een BBL van 89cm. Ze kwamen daar voor mij op een L uit. Die heb ik daar getest en zat prima. Nu kan je daar helemaal niets op de parkeerplaats dus heb ik ook een Spectral Al 5.0 maat L uit 2019 van een maat geleend en over Amerongen gegooid. En dat ging ook hele dikke prima. Ik had absoluut niet het gevoel dat de L te klein was. Heel levending noujuist :-q

Oh ja en die maat van me is 189cm met 86 BBL. Hij zei ook gelijk dat ik met mijn BBL een XL nodig zou hebben. Zou niet weten waarom. Tijdens het testen in Koblenz geen moment aan gedacht :bier:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: za 7 december 2019, 23:07
gijsje schreef: do 5 december 2019, 22:37 Volledig duidelijk !
Was in de veronderstelling dat je een dropper wel zou kunnen finetunen, maar da's niet het geval dus.
Er zijn in ieder geval 2 droppers op de markt die je inderdaad 20-30 mm kunt tunen, One-Up en Vecnum. Maar ik zou er niet vanuit gaan.
+ 9Point8
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dirt Peddler schreef: zo 8 december 2019, 09:49 Heel toevallig zit ik met hetzelfde. Ik ben naar Koblenz bij het Canyon Test Centre geweest, was er toch in de buurt, en heb me daar laten opmeten. Ik ben blijkbaar 186cm met een BBL van 89cm. Ze kwamen daar voor mij op een L uit. Die heb ik daar getest en zat prima. Nu kan je daar helemaal niets op de parkeerplaats dus heb ik ook een Spectral Al 5.0 maat L uit 2019 van een maat geleend en over Amerongen gegooid. En dat ging ook hele dikke prima. Ik had absoluut niet het gevoel dat de L te klein was. Heel levending noujuist :-q

Oh ja en die maat van me is 189cm met 86 BBL. Hij zei ook gelijk dat ik met mijn BBL een XL nodig zou hebben. Zou niet weten waarom. Tijdens het testen in Koblenz geen moment aan gedacht :bier:
Nu weet je dus nog steeds niet of je beter zit op een XL... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dirt Peddler
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 oktober 2019, 12:58

Lars TB schreef: zo 8 december 2019, 11:56
Dirt Peddler schreef: zo 8 december 2019, 09:49 Heel toevallig zit ik met hetzelfde. Ik ben naar Koblenz bij het Canyon Test Centre geweest, was er toch in de buurt, en heb me daar laten opmeten. Ik ben blijkbaar 186cm met een BBL van 89cm. Ze kwamen daar voor mij op een L uit. Die heb ik daar getest en zat prima. Nu kan je daar helemaal niets op de parkeerplaats dus heb ik ook een Spectral Al 5.0 maat L uit 2019 van een maat geleend en over Amerongen gegooid. En dat ging ook hele dikke prima. Ik had absoluut niet het gevoel dat de L te klein was. Heel levending noujuist :-q

Oh ja en die maat van me is 189cm met 86 BBL. Hij zei ook gelijk dat ik met mijn BBL een XL nodig zou hebben. Zou niet weten waarom. Tijdens het testen in Koblenz geen moment aan gedacht :bier:
Nu weet je dus nog steeds niet of je beter zit op een XL... .
Ik heb geen moment getwijfeld of een XL beter zou kunnen zitten. Dus waarom zou ik :)
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Je mag bij mij ( Zeist) wel ff komen passen ! Xl versie van 2018.
Stuur maar n pm bij interesse.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

markindealpen schreef: zo 8 december 2019, 18:34 Je mag bij mij ( Zeist) wel ff komen passen ! Xl versie van 2018.
Stuur maar n pm bij interesse.
Sorry voor de late reactie, maar je hebt een pb! :-D
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
Plaats reactie