Voorvork 26" gezocht op studentenbudget :)

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Plaats reactie
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

Dag beste forumleden,
Na zo'n anderhalf jaar scheuren op m'n tweedehandse 26" Trek 4300 D, moet ik onderhand volgens mij echt aan een vervangende vork gaan denken.

Er zit nu een Suntour in, QR, non-tapered, 100mm. Onderhoudsvriendelijk is ie niet echt, heb 'm al een paar keer uit elkaar gehaald om schoon te maken maar de topcaps zitten onderhand te vast om 'm fatsoenlijk te onderhouden.

Heeft er iemand nog een verende voorvork liggen die in mijn fiets zal passen voor een studentenprijsje? Ik blijf 't liefst ergens rond de 50-100eu, afhankelijk van 't aanbod...

Ik heb al op 'n Tora hier op 't forum gereageerd, maar mochten er nog wat 26" vorkjes bij jullie in de schuur staan hoor ik 't graag!
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

Ik kom online nu deze tegen:
https://www.rosebikes.nl/artikel/rock-s ... aid:825003" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziet er uit als best een goeie deal. Kan ik hier mee uit de voeten? Of heb ik dan na een jaar weer hetzelfde gezeur omdat het een Coil vork is?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Gezeur kun je ook met een duurdere Fox of Rockshox hebben (of welk ander merk dan ook).

Voordeel van deze coil vork is dat, mocht ie het over een jaar niet meer doen, je 'm wegknikkert. Is altijd nog voordeliger dan een jaarlijkse onderhoudsbeurt van een luchtgeveerde vork. :-q
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

En hallo wegwerpmaatschappij :-q
Als je zwaarder of lichter bent dan waar de coil (veer) voor bedoeld is, werkt de vork niet fijn en moet je een andere coil kopen.
Ik zou je budget een beetje opkrikken naar €150 en een tweedehands kopen, een nieuwe vork voor dat geld is waarschijnlijk weg gegooid geld.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een cool vork heeft een paar nadelen: Ze zijn zwaarder dan een luchtvork en minder goed instelbaar, de sterkte van de veer bepaald de veerkarakteristiek. Als je dus teveel afwijkt van het gemiddelde (natte vinger: tussen de 70 en de 80 kg) ga je dat merken of moet je een andere veer monteren wat extra gedoe en kosten met zich meebrengt.

Als je dus niet al te licht of te zwaar bent is dit een prima optie voor die prijs en een flinke upgrade ivm. je huidige suntour. Het is een exemplaar met 1 1/8 stuurbuis en disc-only. Als dat allemaal past bij je fiets zou ik zeggen: doen.
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

@George: Nou met rugzak om zal ik net boven de 70kg uitkomen, plus mijn fiets heeft een aardig zwaar frame naar verhouding dus wat dat betreft zal de stock veer denk ik wel werken (qua 'activeren'). Disc only is 't probleem niet, en buis hoogte ook niet, ben alleen niet helemaal zeker van dat 1 1/8ste verhaal. Ik heb geen tapered balhoofd en m'n fiets komt uit 2013 dus dat zal wel passen dan lijkt me?

@Jamis: ik zou voorlopig kunnen rondrijden met m'n vork op lock, dus even rigid rijden tot er evt wat meer budget vrijkomt... Maar, icm met de opmerking van Slapbandje, doe ik mezelf dan niet meer potentiële ellende aan met een 2de hands icm onderhoud(s middelen) ?

En hoe uitzonderlijk is die deal bij Rose? Is zoiets een uitgelezen kans voor budget rijders of kom je zulke aanbiedingen in dit spectrum regelmatig tegen? Aka, hoeveel druk moet ik achter m'n keuze zetten?

Super bedankt voor 't meedenken mensen!!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Kaas schreef:Ik heb geen tapered balhoofd en m'n fiets komt uit 2013 dus dat zal wel passen dan lijkt me?
Ja, het is het balhoofd waar het hier om gaat.

Wat betreft de aanbieding, ik schuim niet (meer :tong) dagelijks alle websites af maar ik vind dit een erg scherpe aanbieding voor een heel redelijke vork. Ik zou er dus niet te lang over twijfelen ;)
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

Beste mee lezers ik heb nog 2 kandidaat vorken gevonden:

Tweedehands: Rock Shox XC 30 Gold TK Solo Air 26" voor €100 (lager wil hij niet gaan). Hij heeft 'm anderhalf jaar geleden gekocht op MP en nooit bereden ivm niet passend in zijn fiets. Lijkt me een OK vork en met evt nieuwe olie en seals ivm het "stilstaan". Hier vond ik een review http://bike-advisor.com/reviews/compone ... -2014.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nieuw: Verder vond ik nog een 2017 Suntour vork in de aanbieding nieuw van 200 naar 70 afgeprijsd. Ik weet dat Suntour een slechte naam heeft maar dit is ook 'n air spring vork (xcr kan tegenwoordig ook met Air spring), en hij is nieuw met garantie:
http://www.srsuntour-cycling.com/compon ... -5375.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stukje zwaarder maar wel 32 mm binnenpoten en als ik 't goed begrijp door tokens te verwijderen tot 120 mm travel.

Advies meer dan welkom en overige suggesties ook altijd! :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nieuwe olie en seals zijn niet echt nodig na anderhalf jaar stil staan. Eventueel even wat vork spray op de binnenpoten spuiten.

Die SR Suntour lijkt ook een mooie deal.

Overigens kan er ook zonder veel problemen een 27,5" vork in je fiets zonder dat je veel verschil gaat merken. Dat breidt de keuze wat uit. Alleen hebben de meeste 27,5" vorken wel een tapered balhoofdbuis en dan moet je weer een ander balhoofd...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

Lars TB schreef:Nieuwe olie en seals zijn niet echt nodig na anderhalf jaar stil staan. Eventueel even wat vork spray op de binnenpoten spuiten.

Die SR Suntour lijkt ook een mooie deal.

Overigens kan er ook zonder veel problemen een 27,5" vork in je fiets zonder dat je veel verschil gaat merken. Dat breidt de keuze wat uit. Alleen hebben de meeste 27,5" vorken wel een tapered balhoofdbuis en dan moet je weer een ander balhoofd...
Haha ja ik kijk ook naar 27.5 inderdaad maar het is exact wat je zegt. De keuze wordt met name beperkt doordat ik non-tapered moet hebben en mijn balhoofd is volgens mij niet aan te passen.

Moet ik het btw zo zien dat dat Suntour model lekker betaalbaar is en prima specs heeft maar door z'n prijs en merk minder lang mee zal gaan dan bijv die 100 euro kostende rockshox? Even er hoe dan ook vanuit gaande dat ik eender vork netjes zou onderhouden.
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

Voor wie heeft mee gelezen of op dit topic uitkomt in z'n zoektochten, een update.

Ik heb uiteindelijk een Rockshox Recon 27.5 solo air uit 2017 op de kop getikt. De 2ehands vork had een te korte stuurbuis voor wat ik wilde. De Suntour had ik toch niet echt vertrouwen in. Heb uiteindelijk toch iets meer uitgegeven (145) dan ik gepland had, maar die ik nu heb is gloednieuw en was flink afgeprijsd omdat 't een showmodel was met één vale plek in de lak.

Het feit dat ik nu een 27.5 vork ga monteren verheug ik me op, omdat het toch de geometrie een tikje moderner maakt en ik had al bewust een stuk hogere band voor dan achter om een vergelijkbaar effect te bereiken.

Ik was op MP nog vanalles tegen gekomen maar veelal een te korte stuurbuis hoogte. Verder vind ik het toch fijn iets nieuws te hebben, want de vervelendste schade kan je vanaf de buitenkant bij een 2ehands vork vaak niet zien. Plus bij Rockshox krijg je een setje reserve seals en o-ringen en omdat ie nieuw is: garantie. Al met al toch wel van meerwaarde.

Ik moet 'm nog monteren maar wacht eerst een fris balhoofd stel af. Bij het veren op de grond als test maakt hij wel een beetje zuchtend geluid maar ik begreep dat dit normaal is. Verder begreep ik ook dat dit soort vorken ingereden moeten worden voordat ze echt lopen zoals bedoeld. Dus, als ik alles heb gemonteerd en 'n tijdje gereden laat ik het nog wel even horen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik wil de pret niet bederven maar je hebt toch wel een balhoofdsbuis waar een tapered vork in past?
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

George schreef:Ik wil de pret niet bederven maar je hebt toch wel een balhoofdsbuis waar een tapered vork in past?
Nee, maar het is dan ook geen tapered stuurbuis. Straight 11/8 ;)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik lees nu pas dat dit onderwerp al een gepasseerd station is :lol:
Kaas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 26 februari 2016, 15:54

George schreef:Ik lees nu pas dat dit onderwerp al een gepasseerd station is :lol:
Haha desalniettemin een goeie tip. Zeker als je tweedehands aan het zoeken bent. Zowel de lengte als de vorm (11/8 of tapered), daar moet 't eerst aan voldoen dan pas kijken of 't er goed uit ziet en dat soort zaken :lol:
Plaats reactie