Gezocht: 29" wielset beginner, liefst DT

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

@Willem Altes

Ik heb hiervoor een blauwe maandag op Supra Comp Line gereden. Voor mijn gevoel waren deze veel sneller. Ik reed op de wat saaiere rechtoe / rechtaan bospaden +/- 30 kmpu. Met de Sam's doe rijd ik eerder +/- 26 kmpu op hetzelfde rondje met dezelfde inspanning, fiets en bandendruk. Totaal niet "wetenschappelijk" onderbouwd, maar goed. Op de wat technischere rondjes was ik met de SS weer wat sneller omdat ik er harder mee de bochten in durf te gaan. Ik zoek daarom een beetje naar een compromis tussen beiden.

@Sjaak

Ik stuur je een PB!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Crest? Laat dan je eis van 25-30mm binnenbreedte maar vallen ;-)
De laatste versie (MK3) is 23mm, de oudere is 21mm.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Inmiddels wel ontdekt dat mijn huidige wielen echt bras zijn. Afgelopen week gecrashed en de band kwam los van het wiel, terwijl deze toch op 2 bar stond. Daarna 15 km kunnen wandelen, want alle sealant lag er uit en ik had geen pomp bij me. Bovendien zat er zoveel troep in de band dat ik deze niet echt meer goed er op kreeg zonder dat er aan alle kanten lucht zou ontsnappen.

Deze week een sprongetje gemaakt van pak weg nog geen halve meter. Wederom schiet de band er een stukje af en verlies ik een bar aan spanning. Op voorhand stond de spanning op 1.85 (digitaal gemeten) achteraf lager dan 1. Het los schieten (zodat het lijkt alsof er een slag in de wiel / band zit) had ik met mijn vorige banden ook en die reed ik met binnenbanden (ook op 2 bar). Het lijkt me dus stug dat het aan de banden ligt. Sowieso zitten banden zo los dat ik ze er met mijn pink nog opgelegd krijg. Dat kan nooit goed zijn lijkt mij. De 25 tot 30 mm is iig een hardere eis geworden, want ik ga steeds onzekerder rijden op deze wielen. Als ik nu hard een bocht in vlieg heb ik al het idee dat de band gaat los schieten. Alhoewel het in een bocht nog niet gebeurd is.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt velgen die niet echt tubeless ready zijn. In dit geval betekent het dat de band niet strak op de schouder ligt en dus erg makkelijk verschuift, waarbij lucht ontsnapt. Snel met binnenband rijden, op jouw fiets heeft tubeless meer nadelen dan voordelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Hi Lars, ik geloof je wel hoor, maar volgens het boekje en volgens de stickers op het wiel zijn ze tubeless ready. De band haakt ook echt in de velg en ik hoor hem ploppen bij de eerste keer oppompen. Ik kan ze ook zonder booster oppompen. Ik heb alleen het idee dat de binnenbreedte te smal is, waardoor deze te weinig grip heeft. Idealiter zouden de wielen ook een paar mm "langer" zijn zodat de band er strakker op komt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien heb je een combi band-velg die niet strak genoeg past? Ik heb vroeger weleens een spontane afloper gehad, gewoon met binnenband en niet op extreem lage druk. Dat was twee keer met dezelfde band, met andere banden op hetzelfde wiel nooit enig probleem gehad.

Ploppen zegt op zich niet zoveel, dat doen banden vaak ook als er een binnenband in zit. De check is altijd visueel, ligt de hieldraad rondom goed in de velg.

Maar als het op deze velgen niet goed tubeless gaat zou ik er ook gewoon binnenbandjes in doen.
Je bent toch op zoek naar andere wielen dus het is maar voor tijdelijk. Toch?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Klopt Kermit, ik hecht ook niet superveel waarde aan tubeless (in deze staat), echter met mijn vorige band (ander merk met biba) is hij er ook eens afgelopen. Althans, hij loopt er nooit helemaal af, maar een stukje bij de velgrand verschuift een paar mm. Bij tubeless is het gevolg dat je veel druk verliest en er sealant naar buiten komt. Met biba zie je een soortement van slag in het wiel omdat de rand niet meer goed in de velg gaat tijdens het rijden. Dat moet ik met veel geklooi dan thuis doen.

Misschien twee domme vragen, maar ik niet gesteld...

1. Ik zag op MP een XT setje voorbij komen met voor steekassen. Nu begreep ik dat er geen adapters zijn voor Schimano naven van TA naar QR. Ik zag echter een oud topic van jou (@Kermit) met een link naar een as die je in je TA steekt en daar dan weer een QR in ( zoiets ). Weet jij zo of dit ook daadwerkelijk kan?

2. Heeft het zin om alleen het voorwiel te vernieuwen. In principe maakt het achterwiel mij niet heel veel uit. Qua gewicht gaat het niet veel schelen en de band achter blijft daar wel gewoon op de velg zitten. Ik zou dan voor een nieuwe DT 1900 X of DT 1900 M kopen (daar twijfel ik nog over, want ik doe buiten trails best veel XC). De stickers haal ik toch overal af, dus qua "stijl" maakt het mij niet uit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, zo'n adaptertje past in elke 15x100mm voornaaf en maakt hem passend voor snelspanner-vorken. Werkt prima, ik heb er zelf ook mee gereden.

Shimano werkt nog als een van de weinigen met cup-conusnaven (met z'n eigen voor- en nadelen, maar in de basis niet slecht) en dan is het lastiger (niet mogelijk?) om verwisselbare einddoppen te gebruiken. Vandaar dat hun naven niet om te bouwen zijn (met uitzondering van bovengenoemde methode voor de voornaaf).

Boost naven kun je nooit naar een smallere standaard ombouwen, ongeacht het merk.

Als je probleem alleen voor zit is het op zich wel zinvol om dat aan te pakken lijkt me.
Maar een bredere velg is achter net zo goed een voordeel als voor... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Ik kan al tijden niets vinden, dus ik denk dat ik maar voor nieuw ga. Ik heb hier wel wat aanbiedingen gehad, daarvoor dank, maar uiteindelijk is een nieuw DT-setje maar 269 euro, gemakkelijk om te bouwen, met garantie en compleet geleverd.

Ik twijfel tussen de DT Swiss X1900 25mm of de M1900 30MM. De eerste is 300gram lichter, maar dus minder breed en vermoedelijk net wat minder stevig. Maar de vraag is of ik geholpen ben met steviger en breder. Ik weeg 80KG en wil de wielset vooral gebruiken voor XC en rondjes zoals Stadsbos 013, Dorst, de Loonse en Drunense Duinen, etc. Kortom, niet enorm spannend of extreem voor de wielen. Vanwege dat en de XC neig ik naar 25mm. Maar als ik hier op het forum lees, dan wordt vaak breder geadviseerd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is een beetje smaakkwestie...

Ik ben lichter dan jij maar zou zelf desondanks toch voor de 30mm kiezen. Sterker nog, die M1900 heb ik gehad :D
Heb ze niet lang gebruikt, zaten in een fiets die ik verkocht heb, maar ik vond het best een mooi setje. Zitten gewoon de 370 naven in met drie pallen vrijloop.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Thanks! Blijft toch een beetje twijfelen. Ik heb net nieuwe banden (Vittoria 2.25) en ik lees dat die nogal vierkant vallen op 30mm. Dus als ik voor 30mm ga, dan moet ik (waarschijnlijk) ook weer nieuwe banden. Keuzes, keuzes...
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Hoeveel minuten doe je over een rondje Stadsbos013? Doe je rustig aan (<25km/u) op de verbindingstukken en zit je onder de 53/54 min? Dan neem je het beste de stevige wielen. Je neemt dan al snel flink wat snelheid mee in de bochtige stukken en zeker in die snelle secties wil je ik wielen die altijd volgen.
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Ik beschouw mijzelf als beginner op de MTB (niet op de fiets) en ik laat het daarom vooral technisch liggen. Over een rondje 013 doe ik onder goede omstandigheden +/- 50 mins, maar daar moet ik wel mijn best voor doen, terwijl ik niet echt moe word. Onder slechte omstandigheden (zoals vandaag) met veel los zand, modder, plassen, etc. doe ik er een stukje langer over, tot 55 mins oid. Ik moet het vooral van de rechtere stukken hebben. Daar haal ik de meesten wel in. Dat doe ik vaak niet letterlijk, omdat ik weet dat zij in de bochten weer op mij moeten wachten en ik heb geen zin om mensen in de weg te rijden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik in een ander topic ook al aangaf, ook weer niet te lang over wakker liggen. Zowel met 25mm als met 30mm velgen ga je vooruit tov wat je nu hebt en het is echt niet zo dat de wereld er ineens anders uit ziet met 5mm bredere of smallere velgen ;-)
Ik denk dat ze beiden kunnen in jouw situatie, het is een beetje de keus of je voor iets meer reserves kiest met de M1900 of een paar gram bespaard met de X1900.

Omdat een paar gram naar mijn idee minder belangrijk is dan wat breder en sterker zou ik de M kiezen. Maar als jouw eigen afwegingen tot de X leiden is dat ook prima.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Thanks!

Het is ook niet het budget om over wakker te liggen, maar het is meer leuk om een beetje mee bezig te zijn :)
Plaats reactie