Maaike, even voorstellen

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Maaike_24
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 09:55

Hallo!

In de beginnershoek heb ik me ook al even voorgesteld, is helaas gesloten nu, maar daar ook ik een vrouw ben, stel ik me ook graag even voor in het specifieke vrouwengedeelte hier op het forum.
Mijn naam is Maaike, 24 jaar jong en woonachtig in de omgeving van Roosendaal.
Vanaf mijn 15e voetbal ik fanatiek, maar door een stomme misstap afgelopen juli met zaalvoetballen zit ik met wat knieproblemen.
In september wees een mri scan uit dat ik een botkneuzing in mijn knie (laterale femurcondyl) heb opgelopen.
Mijn pech was dat ik in die maanden (2 dagen na het verdraaien van de knie had ik een belangrijke sporttest) bezig was met een sollicitatietraject voor een baan bij de 'overheid'. Aan het herstellen gegaan, volop fysiotherapie met als gevolg een overbelaste knieschijf links en een overbelaste knie rechts.
Ondertussen werk ik alweer zo'n halfjaar voor de werkgever waar ik alle testen voor heb gedaan en godzijdank kan ik op dit moment ook alles, maar mijn knieën en beenspieren zijn niet meer wat ze geweest zijn.
De knieschijf links spoort alweer wat beter, maar is zeker niet optimaal. Het herstel gaat maar erg langzaam. Geduld is een schone zaak zegt men dan. Ondertussen ben ik gestopt met voetballen, doe ik niet meer aan hardlopen en spaar ik eigenlijk al mijn fysieke kracht op voor de oefeningen die ik moet doen v.w.b. mijn werk.
Dat gaat goed, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan...ik wil weer sporten en dan met name aan mijn conditie werken. Thuis train ik zo heel af en toe eens op de cross-trainer, maar ik doe vooral momenteel erg veel corestability oefeningen, push-ups en sit-ups. Dat begint me wel een beetje te vervelen als ik eerlijk ben.

De keuze die ik heb gemaakt bestond uit kiezen tussen zwemmen en fietsen.
Snel gemaakte keuze daar ik zwemmen gewoon niet leuk vind. Fietsen kan prima, maar ik hoef de die-hards hier niet te vertellen hoe belangrijk en cruciaal een goede afstelling van de fiets wel niet is. Daarnaast zit ik natuurlijk met die knie problemen en zal de fiets daar specifiek op moeten worden ingesteld.
Mijn keuze is gevallen op het aanschaffen van een mtb, mede op advies van collega's. Ik wil mijn beenspieren trainen en hopen dat met name door die spierontwikkeling mijn knieën nog beter gaan aanvoelen en ik in de toekomst minder last zal hebben.
Ik ben van plan me een Cube Acces WLS pro aan te schaffen. Reden om me hier aan te melden is me natuurlijk in te lezen in alles wat met mtb-en te maken heeft, advies en tips op te doen en dit forum te gebruiken als vraagbaak.
Maaike_24
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 09:55

De eerste update kan hier al geplaatst worden.
Vanmiddag ben ik bij een Cube dealer hier in de buurt langsgegaan. Verhaal uitgelegd, bikefitting, passen en meten, proefritjes en vervolgens besloten te gaan voor inderdaad de Cube Acces Wls pro in 17 inch.
Moet worden besteld en wordt vervolgens specifiek en naar mijn wensen afgesteld. Zadel wat hoger en verder naar achter, er moet ook nog iets speciaals met de stuurpen worden gedaan voor een wat langere zit.
Het is natuurlijk altijd lastig om te zeggen hoe een fiets rijdt als je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Het gevoel wat ik bij deze fiets heb is ok. Ben blij met mijn beslissing.
Komt met wit/rode barends, wit/ rode bidon en bidonhouder, tellertje en een beschermhoesje voor onder de ketting (geen idee hoe je dat noemt)

Voorzichtig alvast wat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

klinkt of je goed geholpen bent, en dat ze er tijd voor genomen hebben.

laat over een tijdje maar weten hoe het bevalt, en gefeliciteerd met je nieuwe bike :-q
Maaike_24
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 09:55

Dat klopt ook wel.
De man die me hielp was eerlijk en behulpzaam.
Hij heeft me zelfs afgeraden om nu in mijn situatie voor klikpedalen te gaan.
Er zijn meer dan genoeg verkopers die alleen maar denken aan €uro's en zoveel mogelijk verkopen.
Ik kreeg genoeg tijd om te passen en hij keek precies mee naar de stand van mijn knieën die dus niet volledig 90 graden mogen buigen. Vandaar het goede gevoel. Heb in ieder geval een leuke instapfiets op deze manier!
Maaike_24
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 09:55

Vandaag mijn bike op gaan halen.
Afgelopen week na overleg met wat collega's besloten om toch spd pedalen te laten monteren.
Omdat mijn knieen en de spieren er rond om heen nog steeds moeten aansterken, kreeg ik het advies meteen te gaan voor spd. Om te voorkomen dat ik mezelf een verkeerde techniek aan ga leren.
Komende week rustig opbouwen.10 Minuutjes op de weg en kijken wat voor reactie knieen geven. Plaatjes eventueel bijstellen en dan de tijd gaan uitbouwen om dus te voorkomen dat ik te snel van start ga. Zal nog even geduld op moeten brengen en ondertussen netjes krachtoefeningen moeten blijven doen, maar ik ben positief gestemd.

Heb meteen aangeschaft vanmiddag:
- Kledingset van Cube bestaande uit een ss jersey en een bibshort
- Armwarmers van Cube
- Handschoenen van Cube
- Sokken van Cube
- Sidi Sierra mtb schoenen
- Helm van Met

Ben er helemaal klaar voor!
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Bij knieproblemen zou ik niet direct adviseren met SPD te gaan rijden, en dat het rijden zonder SPD je een verkeerde techniek laat aanleren is in mijn ogen een fabeltje!

Als je een mountainbike beheerst op "flatpedals" (dus non-spd of whatever voor kliksysteem) lukt het zéker met SPD, andersom valt vaak vies, vies tegen. Er wordt weleens gezegd dat het "trekken aan de pedalen" meer rendement oplevert, maar ook dat wordt door velen verwezen naar het land der fabelen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Maaike_24
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 09:55

De een adviseert het wel, de ander adviseert van niet...ergens is het heel erg lastig om voor jezelf de knoop door te hakken.
Tenslotte...waar doe je nu goed aan?
Wel of geen flatpedals? Voor flatpedals is ook van alles te zeggen, maar ook een hoop minder positieve dingen. Kan het alleen even niet herhalen wat ik afgelopen week allemaal heb gehoord, sorry.
De ene blessure is de andere niet, voor mij werkt sporten erg goed om de spieractiviteit en intensiteit hoog te houden. Resulteert bij mij in minder klachten. Ik besef me wel dat ik erg goed naar mijn lichaam zal moeten luisteren en ik vooral erg korte stukjes zal rijden steeds. En ja, rijden met spd is specifiek, heel specifiek zelfs. Ik ga binnenkort trainingen volgen om me een goede techniek aan te laten leren. Ik ga dus zeker niet aanmodderen. Doordat ik de trainingsintensiteit wil gaan opbouwen in tijd kan ik altijd nog besluiten de rode flatpedals te bestellen en te gaan rijden zonder spd. De pedalen en plaatjes zijn bij mij nu dusdanig afgesteld dat mijn knieen niet te ver naar binnen knikken. Tijdens het lopen wil dit ook weleens gebeuren en zorgt ervoor dat bepaalde klachten in stand worden gehouden. Wanneer ik flatpedals zou monteren en ik hier met 'gewone schoenen' op ga rijden zou het kunnen zijn dat ik mijn voeten verkeerd plaats waardoor ik teveel naar binnen ga knikken. Door dan juist met spd te rijden word ik min of meer in de juiste positie gedwongen. De tijd zal me leren wat het beste voor me is.
Daarnaast ben ik natuurlijk een volkomen noob in het fietsen en zal ik met de tijd misschien nog wel op mijn keuzes terugkomen :-D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Beide hebben ontegenzeggelijk voor- en nadelen. Wat er tegen flats spreekt is waarschijnlijk dat je er op gewezen bent dat die korte broek / dat zomerjurkje een stuk minder elegant gaat staan met een bonte verzameling littekens van flat pedals op je schenen...

Ik volg alleen even niet wat er zo specifiek is aan SPDs rijden? Eveneens weet ik niet wat je bedoelt met goede "techniek" aan te leren, of dat puur op het trappen betrekking heeft, of meer op fietsbeheersing in het algemeen. Voor het laatste heb ik toch m'n twijfel of je SPD zou moeten gebruiken, zaken als de 'goede' techniek leren bij bunny-hops bijv. is met SPD in 9 van de 10 gevallen uitgesloten, daar gaat echt op wat Shiverer al zei "als je het op flats beheerst, lukt het met SPD zeker".
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Maaike_24
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 09:55

Ik doel met name op de traptechniek in het algemeen.
Laat ik hierbij aangrijpen dat mijn fysieke gesteldheid in alle gevallen vooropstaat zeker voor wat betreft mijn werk.
De collega die ik om advies heb gevraagd en die mij ook gaat helpen in o.a. training is een persoon die ook betrokken is bij de omstandigheden waarin ik moet voldoen aan fysieke eisen. Kortom; lastig, zeker als noob die nooit eerder gefietst heeft, maar zeker conditie weer wil opbouwen en zeker niet zoekende is naar nog meer fysieke problemen.

De flatpedals heb ik binnen handbereik en zal ik ook monteren wanneer het niet gaat met spd.
Bunny hops e.d zal ik niet zo 1, 2, 3 gaan uitvoeren. Ik wil bewust worden van een bepaalde traptechniek waarmee ik uit de voeten kan.
Heel verhaal, maar hopelijk is het wel een beetje duidelijk zo
mtb-peter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 17:43
Mijn mountainbike: Heeft 2 wielen

Als je eenmaal aan spd gewent bent is het ideaal, maar als je de schoen plaatjes een fractie teveel naar links of rechts afsteld krijg je gegarandeerd problemen met je knie ( spreek helaas uit ervaring ) dus neem echt goed je tijd voor het afstellen, en anders kunnen ze bij je lbs misschien ook wel helpen als je er zelf niet uit komt.

Verder heel veel plezier met je mtb
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Maaike_24
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 09:55

De komende dagen ben ik lekker vrij.
Morgen wil ik de pedalen helemaal naar de - kant zetten en gaan oefenen met in en uit klikken.
Vervolgens wil ik komende week ervaren in welke setting ik het prettigst rijdt.
Als ik er zelf niet aan uit kom kan ik een fietsanalyse laten doen
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

Kijk ook eens naar eggbeaters, meer bewegingsvrijheid dan spd en 4 zijige bevestiging. Met een kleurtje, staat ook nog een vet op je bike :-q
Afbeelding

Wat betreft je traptechniek, of verfijning ervan, kun je ook denken aan spinning, of RPM lessen. Natuurlijk ben je afhankelijk van de skills van de instructeur, maar met name de details van de trapbeweging wordt in de opleiding goed uitgelegd. Natuurlijk is elke blessure en lichaamsbouw anders, maar als ik het goed lees, dan zou ik extra aandacht willen besteden aan je hakbeweging. Dit om meer je kuitspier en hamstrings te gebruiken voor een "evenredige" belasting van je kniebanden. Veel succes en plezier, lees wel wat jouw vorderingen zijn.
It’s all about the smiles.
Maaike_24
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 09:55

Gisteren de boel eens uitgeprobeerd.
Pedalen helemaal naar - gedraaid (ga ik nog aanpassen want nu klik ik af en toe per ongeluk uit) en vanuit de lichtste versnelling gaan oefenen.
Van fysio, maar ook een docent de tip gekregen vele omwentelingen te maken en zeker niet te zwaar te gaan. Dus snelheid maken, tijdig opschakelen en de omwentelingen proberen op tempo te houden.
Daarnaast me bewust worden van de trap beweging. De betreffende docent spak over een schraapbeweging (alsof je poep van je schoenen schraapt) wanneer het pedaal naar beneden gaat en op laagste punt is.
Maar, mijn God, wat een gedoe om dat onder de knie te krijgen. Het lukt me nog niet helemaal dus daar ga ik mee aan de slag.
Gisteren heb ik 5.6 km gefietst in 17 minuten tijd. Langer en verder ga ik nog niet om problemen te voorkomen.
Tijdens het fietsen godzijdank helemaal geen last. Geen pijn, geen geknak, geen knisperende knieschijven. Dat is al een hele vooruitgang, zeker als je je beseft dat ik bij het doen van mijn oefeningen op de hometrainer tot op heden altijd last van knakkende knieën, verspringende peesjes en weet ik veel wat voor rare dingen had.
Meteen na het fietsen ook geen last, kon nu zelfs voor het eerst mijn knie weer in overstrekkende houding krijgen (ging per ongeluk) maar soepel en zonder problemen. Is uiteraard ook niet raadzaam aangezien dat erg slecht voor knieën is. Nu ik zo achter de pc zit, geen pijn alleen een onwennig gevoel in de spieren boven mijn knieschijven. Vaag, maar zeker niet pijnlijk.
Iedere ochtend en avond werk ik een programma aan krachtoefeningen en corestability af. Dit blijf ik volhouden en ga zeker de tip meenemen om eens te gaan trainen op een spinningfiets. Als ik me zodoende de traptechniek eigen maak is dat natuurlijk alleen maar positief.
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Maaike, ik heb ook al jaren chronische knieproblemen. Bij mij sporen m'n knieschijven niet goed en is er sprake van kraakbeenirritatie. Het blijft voor mij continu aandacht besteden aan specifieke training voor de spieren rondom m'n knieën. Net als jij besteed ik veel tijd aan stabiliteitsoefeningen voor het gewricht. Helaas werkt specifieke krachttraining voor mij niet 100% omdat ik m'n knieën niet zwaar kan belasten. Waar ik wel veel baat bij heb, zijn de stabiliteitsoefeningen en vooral veel in beweging zijn (rust roest, zeggen ze toch altijd?). Ik heb al vele fietsanalyses laten doen bij verschillende mensen en ben bij sportartsen op consult geweest. Iedereen vertelt iets, veel hetzelfde maar soms ook weer specifieke dingen waar je wat aan hebt. Als gevolg daarvan heb ik misschien wel een wat tips voor je bij het mountainbike, alhoewel ik me realiseer dat elke knieblessure bij iedereen verschillend is. Ik zit bijvoorbeeld namelijk vrij hoog op m'n fiets. Zelfs iets hoger dan de fietsanalyses aangeven. Ook zit ik vrij ver naar achter zodat m'n knie tijdens de draaibeweging niet voorbij m'n voorste teen van m'n voet draait (in denkbeeldige lijn). Door deze 2 aanpassingen is de hoek tussen onder- en bovenbeen minder scherp en daardoor de druk op m'n knieën minder groot. Als je lager gaat zitten, wordt deze hoek kleiner en neemt de druk op je knie toe. Ook rijdt ik al jaren met Time Atac klic pedalen die erom bekend staan dat de zijdelingse bewegingsvrijheid erg groot is. Net zoals de Eggbeaters, trouwens. Verder kun je ook altijd nog kijken naar aangepaste zolen in je schoenen. Zo heb ik doorgezakte voeten waardoor m'n knieën naar binnen draaien tijdens de fietsbeweging. Ook dit is te corrigeren met aangepaste zolen.
De laatste jaren zijn er ook steeds betere fietsanalyses. Ik kan je de analyse van Robin Mol bij Dynamico in Rucphen aanraden. Hij neemt alles op film op waardoor je heel goed kunt zien wat er scheelt aan de fietsbeweging.
Ik weet het, niet iedereen heeft dezelfde 'mankementen', maar ik kan er lekker door fietsen en ik hoop dat je er wellicht iets mee kunt.
Always ride with a smile!!!!!!
Maartje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 6 augustus 2012, 20:34
Mijn mountainbike: Merida Matts Sport 100

Mooie bike!
Plaats reactie