Heeft een WSD eigenlijk wel voordeel?

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
hardcore-biker
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 21:30
Mijn mountainbike: trek 8000

Hallo,
Ik heb nu vier jaar een Trek wsd en ben er achter gekomen dat ik er weinig snelheid uit haal. Moet me dus echt uit de naad fietsen om mijn mede mtb maatjes, waaronder ook een vrouw, bij te houden terwijl mijn conditie en techniek niet onder doen. Ik wil ze toch bijhouden met als gevolg dat ik krampachtig fiets en er soms blessures aan over houd. Overweeg om een 29er aan te schaffen maar twijfel dus aan een wsd.
Zijn er meer vrouwen die bekend zijn met dit probleem :~ en ben ook erg benieuwd of er in het wedstrijdgebeuren gebiked wordt op wsd.
Irma_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 6 februari 2011, 20:29
Mijn mountainbike: Giant XTC 0 29er (2012)

Voor zover ik weet heeft wsd alleen betrekking op het frame en dan de verhouding tussen de hoogte en de lengtemaat. Vrouwen hebben tov mannen vaak een kortere romp. wsd heeft meestal een kortere bovenbuis waardoor dat beter kan aansluiten bij een kortere romp.

snelheid komt meer door conditie, kracht (hoeveelheid spiermassa), stijfheid van het frame/wielen en kwaliteit van de gebruikte onderdelen.

Om te bepalen of je volgende fiets weer een wsd moet worden zou ik zeggen, laat je opmeten. Misschien past unisex ook wel.
speedofsound
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 12 oktober 2008, 14:22
Mijn mountainbike: Specialized Hellga Fatbike

Als je een nieuwe fiets wil aanschaffen ga dan testrijden met verschillende modellen dan kan je ook het verschil "voelen". Het gaat erom dat je lekker fietst en niet of het nu wel of niet een damesmodel is.
Zelf ben ik helemaal niet voor een damesmodel fiets, het is pure marketing en meestal zijn ze slechter afgemonteerd.
Every dog barks
Imbus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 14:03
Mijn mountainbike: Fuel ex
Contacteer:

Ik heb laatst een trek ex gekocht en om de maat te bepalen heb ik op een wsd 17,5 inch gezeten.
Volgens de verkoper is alleen het uiterlijk anders, de geometrie zou hetzelfde zijn als een gewone ex.
Heb zelf toch maar de 15,5 inch gekocht..
RTFM!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

WSD houdt bij sommige merken in: vrouwspecifieke geometrie/afmetingen (oha kortere bovenbuis).

Soms is de geometrie echter gelijk aan die van een herenframe, en alleen de afmontage vrouwenspecifiek: lichtere wielen en banden, smaller stuur als gezegd, smallere handvaten, dameszadel, lichtere minder krachtige remmen/kleinere schijven. Omdat dames oha kleiner zijn, lichter, minder breed gebouwd, kortere romp.

Soms kan de afmontage goedkoper zijn, maar een serieus ontworpen damesfiets is even goed afgemonteerd als de herenvariant van gelijk niveau. Wel is er vaak minder keus wat betreft afmontageniveau's.

Maar afhankelijk of je 'normaal' gebouwd bent of niet, kan het best zijn dat de herengeometrie je beter past dan de damesgeometrie van hetzelfde model. Misschien wil je juist een heel sportieve zit en bevalt de langere bovenbuis van het herenmodel je bijvoorbeeld juist beter. Kwestie dus van proefzitten/rijden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

hoeveel weegt je bike eigenlijk? Wat voor wielen zitten eronder? Niet alleen het frame is van belang, maar ook de wielen, vooral omdat je het gevoel hebt je uit de naad te moeten fietsen om vooruit te komen..
waar rijdt die andere vrouw op?
Plaats reactie