Verschil dames- / herenfiets

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Phileine2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 3 april 2011, 13:11

Hallo,

Ik ben op zoek naar een crosshybride fiets. (Ik weet het, dit is een mountainbikeforum, maar met al jullie kennis weten jullie misschien ook antwoord op mijn vragen).

Nu heb ik een mooie tweedehands fiets gezien (Gazelle). Het is een herenfiets, ik vraag me af of het verschil tussen dames- en herenfietsen groot is.

Natuurlijk de stang die bij vrouwen lager zit. Maar is er ook verschil in andere dingen, afmetingen bijvoorbeeld?

Zouden jullie aan- of afraden om een herenfiets te kopen?

Vriendelijke groet, Phileine
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

De belangrijkste verschillen zijn bij damesfietsen meestal:
Kortere bovenbuis, vanwege andere verhouding boven/onderlichaam;
Smaller stuur, vanwege minder brede schouders;
Ander zadel, vanwege andere zitbotjes.

Als jouw lichaamsverhoudingen zijn zoals bij mannen, dan gewoon lekker naar herenfietsen kijken.
Damesmodellen zijn niet altijd het beste voor alle dames.
Stuur en zadel zijn verder natuurlijk makkelijk te vervangen als je een goede fiets hebt gevonden en het stuur en/of zadel zijn het enige probleem.
Verder gewoon testrijden, als het lekker zit/rijdt, ook al is het een herenmodel, gewoon doen!
En wat is hier het praktisch nut van?
Phileine2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 3 april 2011, 13:11

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb een binnenbeenlengte van 86 bij een lengte van 1,78.
Waarschijnlijk zegt dit nog niet genoeg om te zeggen of ik een beetje mannenverhoudingen heb...
Overigens heb ik redelijk brede schouders, van nature.

Testrit is een optie maar ik heb de fiets gezien op MP (niet in de buurt)
Maar misschien moet ik dat gewoon overwegen.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

De "lagere stang" is vooral van toepassing bij stadsfietsen, zodat dames ook met jurk/rok etc fatsoenlijk op kunnen stappen. Bij een mountainbike wordt alleen gekeken/vooral gekeken naar de "stand-over-height", zeg maar de hoogte van de bovenbuis waarbij je nog normaal over je frame heen kunt staan met de voeten aan de grond.

Een damesmountainbike is dus "minder dames" dan het geval is bij stadsfietsen. Denk zoals Paul al aangaf aan wat kleine zaken, maar soms ook aan de kleur. Metallic Roze vind je minder snel bij heren-modellen dan bij damesmodellen in de mountainbike-wereld.

Zaken als stuur en zadel zijn relatief makkelijk te vervangen, en met name een zadel is een persoonlijke keuze. De één kan makkelijk 3 uur op een "plankje" zitten, een ander heeft liever een breder, gevoerder zadel.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Phileine2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 3 april 2011, 13:11

Mede dankzij jullie tips ben ik sinds een week eigenaresse van een Gazelle Golfo :)

De vorige eigenaar vond het totaal niet raar dat een dame de fiets kwam kopen, hij ging zelf een fiets overkopen van een andere dame.
Heb alleen even advies gekregen over de verschillende zadels voor dames en heren. (Vooralsnog bevalt het herenzadel goed maar misschien bij langere afstanden is een ander zadel beter)

Dus bedankt voor het meedenken.
snellejelle1
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 10 maart 2011, 15:39

Hallo,

Hier lees je meer over een test van een damesmountainbike: http://www.shesports.nl/artikel/578/tes ... 5-wsd.html
Plaats reactie